Renault Laguna: Nukkige motor (koude start)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Dci 120 Pk

Wie kan mij van info voorzien.
Ik heb het volgende 'probleem':

Bij een koude start heeft de motor een happering tussen de 1800 en 2300 t/m. Wanneer de motor warm is, is het probleem grotendeels verholpen, er is dan nog wel een kleine hapering te voelen, maar niet bijzonder schokkend.
Nu kan ik mij herinneren dat mijn vorige Laguna dit probleem bij kort inhuden ook had bij ca. 2200 t/m, maar deze is heftiger.

Overigens heeft de motor 133.000 km op de klok. Onlangs (2 weken geleden) heeft de auto een kleine beurt gehad bij de dealer, omdat ik de auto net had gekocht (+- 3 weken geleden) en safe wilde gaan.
Een uitlezing van de computer was volgens de dealer niet nodig als er geen bijzonderheden waren. Het 'probleem' heb ik trouwens niet gemeld, kan ik evt nog doen bij de wisseling van zomer- naar winterbanden.
Nu heb ik veel gelezen over de beruchte EGR klep, kan het hier iets mee te maken hebben?

Ik hoop dat iemand hier iets over kan vertellen.

M.vr.gr.

Tiemen

Tiemen

Geplaatst door Tiemen (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik verdenk ook de egr, maar gebruik de zoekfunctie en er gaat een wereld voor je open.
Er staat genoeg geschreven over dat inhouden.

Speerpunt (0), 16 jaar geleden

De turbo wordt dan ook terug geregeld en weer opgeregeld. Je hoort een duidelijke turbo dip, waarna die meteen weer opkomt.

Als je vol gas heeft, wordt volgens mij de rail druk verhoogt bij dat toerental en daarop anticiperend de turbo terug geregeld.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Hij moet doortrekken als een streep en er mogen geen aarzelingen inzitten.
Dan is er wat aan de hand.

Speerpunt (0), 16 jaar geleden

Bij alle Laguna's die ik gereden heb zit er een moment waarop het lijkt dat de raildruk opgevoerd wordt. Zit een soort knight rider turbo boost momentje in.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik me herinneren dat Sytze er ook pas eentje onder handen had genomen met dit probleem.
ik weet niet wat tie er aan gedaan heeft, kan ik me niet meer herinneren.
Daarom de zoekfunctie gebruiken of vragen of sytze hier antwoord op kan geven.

Tiemen (0), 16 jaar geleden

[quote=primera p11]Ik me herinneren dat Sytze er ook pas eentje onder handen had genomen met dit probleem.
ik weet niet wat tie er aan gedaan heeft, kan ik me niet meer herinneren.
Daarom de zoekfunctie gebruiken of vragen of sytze hier antwoord op kan geven.[/quote]
Dank je,
Ik heb inmiddels Sytze een mailtje gestuurd met daarin de vraag voor het probleem. Nog niets gehoord, maar kan nog. Bedankt voor je reactie en wanneer het beter is, of nóg beter is opgelost, zal ik het posten.

M.vr.gr.

Tiemen

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Tiemen][quote=primera p11]Ik me herinneren dat Sytze er ook pas eentje onder handen had genomen met dit probleem.
ik weet niet wat tie er aan gedaan heeft, kan ik me niet meer herinneren.
Daarom de zoekfunctie gebruiken of vragen of sytze hier antwoord op kan geven.[/quote]
Dank je,
Ik heb inmiddels Sytze een mailtje gestuurd met daarin de vraag voor het probleem. Nog niets gehoord, maar kan nog. Bedankt voor je reactie en wanneer het beter is, of nóg beter is opgelost, zal ik het posten.

M.vr.gr.

Tiemen[/quote]
sytze is met vakantie, eind volgendeweek weer aanwezig............

Gr. paul

Tiemen (0), 16 jaar geleden

Inmiddels is het probleem verholpen, al was het op een andere manier dan gehoopt.
Vorige week waren we op vakantie in België toen het storingslampje ging branden (spiraal)
De auto had vanaf toen heen hik meer, maar ook geen vermogen! Pas boven de 3200 rpm zat er een beetje gang in, en had een vreselijke rookontwikkeling.
Naar de dealer geweest, maar helaas sprak deze alleen Frans. Wel zag ik op de computer dat het te maken had met de EGR. Aangezien we nog een week verder moesten (ca. 800 km) leek het mij verstandig om het te maken.
Terug gereden naar Maasstricht (ongeveer 60 km) waar de dealer dit bevestigde: de EGR klep was afgebroken. Ik heb de oude klep gezien, helaas niet meegenomen, omdat deze zeeeeeeeeeeeer smerig was. Wat hoopt er een hoeveelheid roet op in zo'n ding zeg, niet te geloven!
Er is een nieuwe klep geplaats en de auto rijdt als nieuw! Geen nukkige motor meer, bij zowel koud als warm!
En hij trekt als een speer!!!
Helaas was het wel een reparatie van € 242,=!
Inmiddels heb ik ook een fles Abcon besteld, deze bij de brandstof mengen en dan hoop ik maar dat het de komende tijd (lees lang!) goed gaat.

Misschien is het alsnog een idee om de klep af te sluiten?

M.vr.gr.

Tiemen

Speerpunt (0), 16 jaar geleden

Welnee, regelmatig gewoon eens lekker doorrijden ipv truttig 90 in z'n 6 op de snelweg. Regelmatig eens even lekker doorhalen met optrekken. Wel voor zorgen dat de motor warm is, anders slijt ie. Trek er eens fors mee op bij een verkeerslicht, laat die toerenteller maar eens oplopen.

Ik heb na 150.000 km eens gereden te hebben met mijn wagen ook die EGR klep eens eruit gehaald en er zat slechts een vettig roetlaagje op. Niks geen vastgekoekte zooi.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.