Renault Megane: Olielampje gaat branden en met grote letters STOP.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4M

Heb een megane 1.6 16V S2005. K4M
Vanaf dat ik deze auto heb is er al een "probleem".
Als ik mijn gas loslaat ( uitdrijven voor stoplicht, heuvel af, etc) gaat mijn olielampje branden en komt dat irritante piepje met het indicatielicht STOP te voorschijn.
Nu heb ik hier op het forum al een tijd geleden ook aangegeven en ondertussen is alles nagekeken bij verschillende dealers.
Druksensor vervangen, olie vervangen, oliefilter vervangen, luchtfilter ook maar gelijk.

Nu blijft het probleem zich steeds voordoen.
Het is alleen als ik mijn gas loslaat, en als ik mijn koppeling intrap, of weer gasgeef is het weg.
Heb zelfs verschillende dealers gebeld, maar die kwamen allemaal met dezelfde oplossing. Breng hem maar en dan kijken we ernaar.
Dit heeft al veel geld gekost, maar er is nog steeds geen oplossing gevonden.

Kreeg zelfs al te horen dat ik er maar aan moest wennen.

Heeft hier iemand een oplossing voor. Het zou zomaar een klein iets kunnen zijn, wat ik zelf misschien eerst zou kunnen kontroleren.
Mijn zoon loopt stage bij een garage en misschien dat hij er met hulp van jullie uitkomt.
Dan heeft hij mooi iets om op terug te kijken later en kan hij de volleerde monteurs laten zien dat er toch toekomst zit in goede monteurs.

Dit kan alleen met de hulp van ervaren mannen zoals er hier op het forum zijn.



Groeten Marcel

marcel66

Geplaatst door marcel66 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Gebeurt het alleen als je rijdt op gas, of ook als je rijdt op benzine?
En dan niet 2 km op benzine rijden, maar een aantal dagen.

marcel66 (0), 14 jaar geleden

Nee, doet het op gas en benzine.
Ben vanuit frankrijk teruggereden op benzine, en toen was het ook continu

marcel66 (0), 14 jaar geleden

[quote=marcel66]Nee, doet het op gas en benzine.
Ben vanuit frankrijk teruggereden op benzine, en toen was het ook continu.
Maar zou hier verschil in kunnen zitten?

Hmm, zit ik weer in het volgend vakje.[/quote]

Hans4040 (300) PRO, 14 jaar geleden

Controleer de bedrading van de druksensor eens; als deze beschadigd is en tegen massa aankomt gaat het lampje branden.

mvg,
Hans

marcel66 (0), 14 jaar geleden

Druksensor is vorige week vervangen, En het probleem komt alleen voor als mijn auto uitdrijft. Oliedruk was goed.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb maar 1 idee en dat is dat de motor beweegt vanwege de aandrijfkrachten en dat er een kortsluiting zit in de draad naar de oliedruksensor.
Als de motor verplaatst tijdens afremmen heb je kortsluiting en lampje aan, geeft je weer gas dan gaat de motor weer naar zijn originele positie en hen je geen kortsluiting. Dit onder aanname dat a) het inderdaad het oliedruklampje is wat aan gaat en b) de bewering "Oliedruk was goed" ook klopt.

Even ter controle: het oliedruklampje gaat wel aan als je het contact aan zet en nog niet start?
Het gaat ook onmiddelijk uit nadat de motor is aangeslagen?

marcel66 (0), 14 jaar geleden

Ja, maar als ik uitdrijf, dan is het wel vreemd dat als ik de koppeling intrap hij ook weer uitgaat.
Ook is het vaak te doen als ik gewoon in de buurt rij.
Vaak is het op langere afstanden niet elke keer.
Maar als hij begint te piepen is het wel zo dat het bij elke keer uitdrijven gebeurt.
Heb net het stekkertje nagekeken, maar de draden zaten goed aan de connector.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

maar controleer zoals al gezegd word de bedrading..van de sensor

marcel66 (0), 14 jaar geleden

snap het wel, alleen ben ik al 3 sensoren verder, en nog steeds hetzelfde.
De bedrading die aan de sensor word gekoppeld zit gewoon vast.
Geen losse draad en geen ontbloot deel wat sluiting kan maken.

marcel66 (0), 14 jaar geleden

Even erbij zeggen, dat he lampje niet direkt aanspringt, maar dat soms na 5 en dan weer 10 seconden gaat branden.
als mijn toerental van 3500 met afremmen erbij naar 2500 gaat dan springt hij meestal ook sneller aan. Bij rustig uitdrijven springt hij meestal aan als je 500 toeren zakt.
En soms geeft hij de storing niet aan.

prince (0), 14 jaar geleden

Hoi,

Zoals ik het leest heeft het puur alleen te maken met het kantelen van de motor bij het afremmen. Door dit effect en het effect van het licht naar voren duiken van de auto bij het 'afremmen' geeft de sensor het signaal af dat de oliedruk/peil niet in orde is.
Misschien is er zelfs een motor en/of versnellingsbaksteun defect waardoor je extra kantelbewegingen krijgt.

En als je de koppeling intrapt is de directe verbinding met de aandrijving weg, waardoor hij dan ook geen foutmelding zal krijgen.

Ik hoop dat dit je verder helpt!

marcel66 (0), 14 jaar geleden

Zit inderdaad wel veel beweging in de motor. Dit merk ik ook bij het afremmen op de motor en dan weer optrek.
Ga als het weer het toelaat mijn steunen controleren.
De motor is ook makkelijk heen en weer te schudden als je het gewoon met de hand doet. Weet niet hoeveel beweging normaal is.
Kan misschien ook dat er een gescheurd rubber zit bij een steun.

Hoop dat het dit is.

Alvast bedankt, Marcel.....

8je (0) PRO, 14 jaar geleden

Enne..gasklephuis al gereinigd?

marcel66 (0), 14 jaar geleden

Is al gedaan in de garage.
Auto loopt verder perfect, alleen dat probleem met het branden van het lampje.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.