Renault Espace: Olieverbruik of lekkage?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V (F4R)

Mijn Espace IV heeft last van olieverlies. De oliemeter gaat van vol naar halfvol in 6000km. Op zich niet zorgelijk hoog, maar ik ben dit niet gewend van Renault motoren. Ik vermoed een lekkage bij de kleppendeksel, want op het blok (waar de injectoren het blok in gaan) liggen plasjes olie. Als ik die weghaal dmv wc-papier, dan komen ze langzaam terug.

Komt dit vaker voor bij de F4R motor? Kleppendekselpakking? Is het moeilijk om deze te vervangen?

RenaultDriver

Geplaatst door RenaultDriver (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

markievandetuftufclub (0), 15 jaar geleden

je kleppendeksel pakking is rubber dat hard langzaam uit door verhitting & word het droog en gaat ie daar wat harder zweten. Moet niet moeilijk te vervangen zijn maar ik zou wel eens verder gaan kijken voor meer lekkages. Want zo een hoog olieverbruik bij je kleppendeksel lijkt me niet snel mogelijk

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

kleppen deksel is tevens het huis met lager kappen voor de nokkenassen en dus niet zomaar te vervangen distributie moet eraf en er zit een vloeibaare pakking tussen.je hebt dus een lekkage van +- 0,5 liter dan moet dit duidelijk te zien zijn als het alleen lekkage is

w_vahl (0) PRO, 15 jaar geleden

ja komt vaker voor. Is volgens mij geen rubber pakking maar is je kleppendeksel op je cilinderkop geplakt met een soort vloeibare pakking. Bedoel je met injectoren bobines? Is geen makkelijk klusje, kan erg vast zitten en je nokkenassen zijn gelagerd in je kleppendeksel dus moet distributie los. Ik zou ff de specialist bezoeken om zeker van je zaak te zijn!!!
Kan ook via de stuurklep van je nokkenasversteller komen, die zit links bovenop naast de meest linkse bobine, of je olievuldop. Of gewoon schoonmaken en niet zo lang doorrijden en dan kijken of je een beginnend lek ziet.
Ik weet niet of je een turbo erop hebt (F4Rt) maar ik heb ook al wel van meer olieslurpende 2.0 turbo gehoord die olie verbruiken, misschien is het een dubbel probleem. Of gewoon iedere 6000 km een liter erbij doen, wordt vanzelf erger, of niet.
Kortom, kenner erbij halen

RenaultDriver (0), 15 jaar geleden

Ik heb even een foto opgezocht. Dit is een andere auto, maar hetzelfde type motor. De groene pijl wijst aan waar de olie staat. Ik zal morgen sowieso even langs de dealer om de olie bij te vullen, hij had geen tijd om naar het euvel te kijken. Het is een model zonder turbo, over kapotte Renault turbo's heb ik genoeg verhalen gelezen...

Ik zal morgen bij daglicht nog es kijken of het misschien lekt bij de vuldop of de regelklep voor de nokkenasversteller. Als het inderdaad de kleppendekselpakking is, dan koop ik wat extra olie en zit ik het nog wel even uit, er zit net 10k geleden een nieuwe distributieriem in...

w_vahl (0) PRO, 15 jaar geleden

okay, dan lijkt het me de klepdekselpakking ja, maar die lekken meestal niet daar. En dan denk ik niet oliedop en nokkenasversteller (als die erop zit, zit niet op iedere). Die zitten meer links. Ik zou gewoon olie bijhalen dan... balen van die riem. Je kan nog naar de boutjes van je kleppendeksel kijken, misschien zit er 1 los ofzo. Probeer wel te kijken waar het vandaan komt, anders schoonmaken en een paar weken in de gaten houden of je beginnende sporen ziet, het komt toch ergens vandaan!

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en hopen daty er niet een lekkage bij de dis riem zit en deze lekker gesmeerd word zonder t te weten en dan ineens knapt
maar daar hoor ik niemand over???
ik vermooed namelijk dat je deksel niet goed licht of krom is getrokken

RenaultDriver (0), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]en hopen daty er niet een lekkage bij de dis riem zit en deze lekker gesmeerd word zonder t te weten en dan ineens knapt
maar daar hoor ik niemand over???
ik vermooed namelijk dat je deksel niet goed licht of krom is getrokken[/quote]
Dit is in theorie mogelijk, maar daar ga ik vooralsnog niet vanuit. Ik heb de auto nog maar 6000km, toen ik 'm kocht zat er net een nieuwe riem in. De lekkage is vermoedelijk al langer aanwezig, want achter een klepje in de kofferbak vond ik een fles olie en een gebruikte vultrechter in een plastic zakje. De vorige eigenaar had dus ook al last van verbruik. Als er olie bij de riem zou lekken dan zou dat toch wel hersteld zijn bij het vervangen van de riem.

Ben gister even bij de Renault garage geweest, maar ze vonden het niet zorgwekkend. Gewoon bijvullen en doorrijden. Dat hebben we dus maar gedaan.

AS1 (105), 15 jaar geleden

[quote=RenaultDriver][quote=CARS&MOTORS]en hopen daty er niet een lekkage bij de dis riem zit en deze lekker gesmeerd word zonder t te weten en dan ineens knapt
maar daar hoor ik niemand over???
ik vermooed namelijk dat je deksel niet goed licht of krom is getrokken[/quote]
Dit is in theorie mogelijk, maar daar ga ik vooralsnog niet vanuit.[/quote]
"Assumption is the mother of all fuckups"

[quote=RenaultDriver]Ik heb de auto nog maar 6000km, toen ik 'm kocht zat er net een nieuwe riem in. De lekkage is vermoedelijk al langer aanwezig, want achter een klepje in de kofferbak vond ik een fles olie en een gebruikte vultrechter in een plastic zakje. De vorige eigenaar had dus ook al last van verbruik. Als er olie bij de riem zou lekken dan zou dat toch wel hersteld zijn bij het vervangen van de riem.[/quote]
Tja, wie weet is de lekkage wel *juist* ontstaan na het plaatsen v/d nieuwe riem en had de oude eigenaar altijd al die trechter en olie liggen. Ik vind het de gok niet waard.

[quote=RenaultDriver]Ben gister even bij de Renault garage geweest, maar ze vonden het niet zorgwekkend. Gewoon bijvullen en doorrijden. Dat hebben we dus maar gedaan.[/quote]
Bijvullen is symptoombestrijding. Vervang nou gewoon dat kleppendekselpakking. Kun je zelf vast wel.
Je wilt liever een schone motor. Dat maakt eventuele toekomstige lekkages (ook koelvloeistof) veel gemakkelijker op te sporen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

als de riem al vervangen is??
en dan is waarschijnlijk de pakking niet ververst
en zelf doen??
moet je wel speciaal blokkeer gereedschap voor de krukas EN nokken assen hebben
anders kan je t vergeten

AS1 (105), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]als de riem al vervangen is??
en dan is waarschijnlijk de pakking niet ververst
en zelf doen??
moet je wel speciaal blokkeer gereedschap voor de krukas EN nokken assen hebben
anders kan je t vergeten[/quote]
sorry, ik zie nu bij bericht 3 de opmerking over lagerkappen.
Fijn dat je niet eens meer een kleppendeksel eraf kan trekken...

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

moderne tieden
moderne motoren
niks meer effe dit of dat zelf doen

w_vahl (0) PRO, 15 jaar geleden

niets is voor niets hè!!! De geïntegreerde lagerkappen in de kleppendeksel dragen bij aan de stijfheid van het blok zelf en leveren bovendien een aanzienlijke ruimte- en gewichtsbesparing op. Toch niet zo heel dom van die fransen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.