Renault Espace: oververhitting motor - oplossing een nieuwe motor?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 dci 130 kw

Wij hebben een Espace uit 2003 gekocht met een km-stand van 128.000. So far so good. Nu stonden we (bij een km-stand van 148.000) pas langs de kant omdat de motor oververhit was. De bovenste radiatorslang en de hele radiateur waren niet warm/heet. Overigens was er wel koelvloeistof op delen van de motor zichtbaar. Mijn vermoeden was dat er een probleem met de thermostaat of wellicht de waterpomp was.

Bij een universele garage is de auto nagekeken en hebben geen foutmeldingen in de computer afgelezen en hebben ze de motor een tijd laten lopen, waarbij de temperatuur gelijk bleef. De thermostaat is toch vervangen, waarna de monteur ermee naar huis is gereden en inderdaad heeft geconstateerd dat de druk in het koelsysteem hoog blijft. Vervolgens heeft deze contact gehad met de R-dealer en kwam er uit naar voren dat er een 'fout' in de motor zit die er voor zorgt dat er druk vanuit de motor in het koelsysteem komt, waardoor het koelsysteem niet goed functioneert. Oplossing: een gehele nieuwe motor op advies van de R-dealer.

Heeft iemand al eens te maken gehad met dergelijke symptomen, een vermoeden wat het probleem is of een alternatieve oplossing. Graag verneem ik jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

PMC

PMC

Geplaatst door PMC (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

PMC (0), 15 jaar geleden

Het vervolg; een R-garage geeft er nu naar gekeken en heeft geconstateerd dat het koelsysteem werkt en aanslaat, en ook de Temp. constant blijft. Echter er wordt druk opgebouwd in het koelsysteem (tot 1,8 bar, normaal 1,3 bar) die niet wordt afgevoerd.

Is iemand bekend of heeft ervaring waarom de druk niet wordt afgebouwd.

dank groet PMC

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

die druk wordt ook niet door de motor afgevoerd
als R een nieuwe motor wil inbouwen om dat er een fout inzit?
is dat dan garantie?

PMC (0), 15 jaar geleden

Nee, ze stellen voor om een kabelband met extra sensoren etc te vervangen (daarvoor moet de motor eruit), waarna de luchtwervelingen anders / beter door de motor zullen lopen. Mijn boerenverstand zegt dat ik dan nog steeds te veel druk in mijn systeem houdt. Zeker temeer de tempearatuur wel constant blijft.

Door de verhoogde druk wordt er koelvloeistof via de dop uitgeworpen, waarn aer lucht in het systeem komt en het systeem op den duur niet meer circuleert.

Als dit niet werkt dan moet er alsnog een nieuwe motor in.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en wie draaid er op voor de €

PMC (0), 15 jaar geleden

Laat ik het zo zeggen: R zegt er niet voor op te draaien... Maar ken je het probleem?

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

elk koelsysteem werkt met overdruk
als er teveel overdruk is zal dit een oorzaak hebben
als de dop in orde is en het koelsysteem ook prima
als de druk ontsnapt kan dat op een defecte dop wijzen als de rest goed is
als de dop ok is en er ontstaat teveel druk kan
1e het koel systeem een defect hebben als
thermostaat
waterpomp
radiateur
kop of koppakking
laten ze 1rst dit eens goed controleren

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Prins,
Ik heb dit al eens gehad bij de 3.0 Dci. Nu is het niet gezegd dat dit hetzelfde als jou probleem is, maar t lijkt er wel erg op. Ook bovenaan de motor vol met watersporen, overhit... Wij bang voor de cilinderkoppen en vooral de achterste, want deze motoren staan hier een beetje bekend voornin de Espace 4.
Nu wij hadden geluk, er was een miniem barstje in het expansievaatje. De druk liep hierdoor op en de koelventilatoren sprongen te laat aan. Er was toen ook een update voor de rekeneenheid inspuiting. Die moest ervoor zorgen dat de ventilatoren vroeger aanslaan en zodoende de temperatuur beter geregeld wordt.
Ik hoop dat dit voor jou ook van toepassing kan zijn. Veel succes gewenst!

PMC (0), 15 jaar geleden

Beste Joelcotech,

Dank voor je oplossing, er gloort wellicht weer hoop aan de horizon.

Hoe kun je bepalen of er een scheurtje in het expansievaatje zit, door afpersen? en heb je het opgelost dooor het expansievaatje vervangen?

Hoe kun je bepalen of de ventilatoren te laat aan gaan. Is daar een bepaalde test voor beschikbaar? Er is nu gemeten en daaruit blijkt dat de temperatuur gelijk blijft en toch de druk te groot wordt.

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Inderdaad afpersen bij koude motor. Wel eerst vullen en goed ontluchten. Een Renault-dealer kan op dialogys terugvinden of er een update mogelijk is voor jouw wagen. Ik denk zelfs dat er een nota voor geweest is.
Wij hadden een infrarood temperatuurmeter wat zeer nauwkeurig werkt. Je richt op de radiator en kan zo de temperatuur aflezen. Het is wel twee jaar geleden, dus ben de details wat kwijt. Werk ook niet meer bij Renault, dus de laatste ontwikkelingen over deze motor ken ik niet. Die kabelband met sensoren is me vreemd... Maar zou wel kunnen dat de motor eruit moet, want voor het minste moet deze er al uit.
Heb al wel gehoord dat bij deze motoren de achterste cilinderrij heel gevoelig is aan oververhitting. Ook de benzineversie in de Espace. Ik zou ook zeggen: Haal de bumper er eens af en kijk of de radiatoren van airco/laadluchtkoeler/koelwater vrij zijn van vuil. 3 radiatoren bij elkaar is ook niet bevordelijk voor een goede luchtcirculatie...

PMC (0), 15 jaar geleden

Het vervolg. Een 2e R-garage heeft ernaar gekeken en het volgende wordt voorgesteld door R-Nederland. Uit alle testen (onder andere afpersen, etc.) zou blijken dat het koelsysteem functioneert, maar dat het elektronische deel van het koelssysteem niet goed werkt. Daarom moet de motor eruti en een nieuwe kabelboom met nieuwe thermische sensoren worden aangebracht. Daarnaast moet de fann, de thermostaat, de hele zwik vervangen worden. Uiteraard moet de motor eruti en rijzen de kosten de pan uit.

Zijn er nog mensen die een soortgelijk probleem / oplossing eerder hebben meegemaakt?

Graag een reactie (Joelcotech??).

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Tja, ik weet enkel dat er een update bestond voor dit probleem. Misschien is deze ondertussen al achterhaald en toch onvoldoende gebleken... Het is ondertussen al 2 jaar geleden en ik werk 1 jaar niet meer bij Renault. De evoluties heb ik niet meer. Feit is dat het een ramp is om aan deze motor te werken zonder hem eruit te halen. Nu ik zou enkel het volledige front eraf halen, dan heb je heel wat ruimte en zou het vervangen van de kabelboom moeten lukken. De sensoren zouden ook bereikbaar moeten zijn. Sorry dat ik je niet meer advies kan geven. Mocht ik toch nog iets te weten komen (ex-werkmakkers), laat ik het hier wel horen, succes!

janneman 1968 (0) PRO, 15 jaar geleden

dit probleem is alleen op te lossen door wat de 2e renault garage zegt sorry iets anders is er niet

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

Maar dat zou betekenen dat het gewoon een ontwerpfout van Renault is. En anders, als ie dit maar 1 x in de 20000 km heeft, zou dit toch ook anders op te lossen moeten zijn. Waren de omstandigheden zo speciaaal dat toen de motor wel warm liep terwijl hij dat eerder niet deed ??

Heb je auto particulier gekocht of bij een garage ??

PMC (0), 15 jaar geleden

Beste Janneman,

Het lijkt erop dat je het probleem kent. Kun je me uitleggen wat nu precies kapot is/het probleem is. Is inderdaad sprake van een ontwerpfout?

Groet Pmc

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.