close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Pech Clio '98

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Onze auto voelt zich echt helemaal thuis bij de titel van dit forum.
Het is nml een problemcar van de eerste orde.

We hebben deze Clio uit '98 (nieuwe model) in febr. 2003 voor mijn vrouw bij een autobedrijf in Eindhoven gekocht.
Deze is gespecialiseerd in importwagens uit Duitsland.
Voordeel is, vaak sportievere uitvoeringen, omdat Duitsers daar veel geld aan uitgeven omdat de auto's er goedkoper zijn.
En over het algemeen een stuk goedkoper aan te schaffen dan de Nederlandse modellen.

Bovendien kochten we een 1.4 RXE uitvoering, die in Nederland niet eens bestond.
Alles erop en eraan: elect. glazen schuifdak, airbags rondom, in hoogte verstelbare voorstoelen, elec. en verwarmde spiegels, radio/cd speler met stuurbediening, enfin teveel om op te noemen.
Hij zag er ook nog eens goed uit en had slechts 50.000km gelopen. Op dat moment was hij dus vijf jaar oud.
We betaalde er 6500,= euri voor.

So far so good.

Na drie weken begon het ongelooflijk naar benzine te stinken in de auto. Meteen een afspraak gemaakt met een Renault garage en die ontdekte dat de vlotter van de benzinetank onder de achterbank, bleef hangen. Dan gutst hij onder het rijden dus benzine in een soort overloopje dat onder de achterbank is geplaatst. (fijne plek ook).

Weer een week verder stonden met een scheeftrekkende auto bij de garage. Dit keer waren de wiellagers van het linker voorwiel versleten.
Bij onderzoek hiernaar bleken ook de remmen niet meer helemaal top. De kosten voor deze reparatie werden wel door het bedrijf in Eindhoven vergoed, omdat we een half jaar garantie hadden.

Een jaartje later reed de auto nog maar op drie pitten. Zuiger moest worden vervangen.

Een half jaar geleden begon de auto opeens rare geluiden en trillingen te veroorzaken tijdens het remmen.
Het leek wel iets met de ABS te maken te hebben. Klopt: de ABS sensoren zijn geoxideerd. Kosten 400,=.

Vorige jaar de distributieriem laten vervangen omdat de auto inmiddels 7 jaar oud was, maar nog maar 70.000 had gelopen.
(moet bij 120.000 of vijf jaar). Achteraf spijt als haren op m'n kop dat ik dat bij een beun heb laten doen voor 150,= incl beurt en APK. Afgelopen weekend (na ruim een jaar en maar 5.000km verder) liep de distributieriem eraf. De auto moest naar de dichtsbijzijnde Renaultdealer worden gesleept. Deze heeft de auto bekeken en komt met een rekening van bijna 1800,= op de proppen. Hij noemde het "standaard stuk". Ofwel, bij een kapotte riem moeten alle daarmee samenhangende onderdelen worden vervangen. Van waterpomp tot weet ik hoe lang die waslijst is. Arbeidsloon komt op 500,= de rest is onderdelen.

Gezien de rest-/inruilwaarde van deze Clio twijfelen we over het nut van reparatie.
Hij zit net op zo´n omslagpunt dat je denkt, zonde van het geld en zonde van de auto, want hij is verder prima en weinig km´s.
Als we ´m niet laten maken, krijgen we er nog 1900,= voor terug (mits we daar iets anders kopen), terwijl de auto nog een inruilwaarde heeft van 4500,=.

Nu hebben we gelukkig via via een gerenomeerd bedrijf gevonden die de auto vandaag bij Renault heeft weggehaald en 'm voor ons gaat repareren voor een stuk minder. (exacte bedrag weten we nog niet). Zij vonden die 1800,= echt te zot voor woorden. Voor 1000,= zet hij er een nieuwe motor in.
Voor de "werkzaamheden" van Renault mochten we wel eerst 200,= afrekenen voor we de auto meekregen.

Kortom: Fijne auto. En als ik zo de reakties en vragen hier lees is de Clio alles behalve een probleemloze auto.
Het blijft gewoon Franse shit. Ze dumpen elk jaar weer een nieuw model op de markt met alle kinderziektes van dien.
Peugeot en Citroen zelfde laken een pak.

Ik rijd zelf een Volvo V40 uit 2003 en hiervoor had ik een S40 en daarvoor een 440 en daarvoor een 360 en 340.
Nog nooit, maar dan ook nooit een probleem met deze auto's gehad.

Dit was onze eerste Franse auto en tevens de laatste.

Geplaatst door

arnold_w (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik kan jou gevoel goed indenken.

jou ervaring is slechts een drup op een gloeiende plaat, want er blijven nog altijd duizenden wel tevreden renault rijders over.. het is heel simpel het is een kwestie van geluk hebben, wat overigens ook geldt bij het aanschaffen van een wasmachine.. en zoek maar eens een merk auto waar geen ziektes of problemen in voorkomen.

het is altijd weer een GOK.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Goedkoop is toch nog vaak duurkoop......
Eet wat gaar is en koop wat klaar is....
Voor het eerst een Franse auto kopen en dan ook nog eentje die uit Duitsland geimporteerd is.
't Zou niet MIJN manier van kopen zijn maar ik doe dan ook eerst altijd even mijn huiswerk m.b.t. de auto waar mijn voorkeur naar uitgaat en dan is deze site een heel goed hulpmiddel!

Santa 0

18 jaar

En wat voor motoren zaten er ook alweer in de 340-360 en de 440 serie......???
JUIST.................

Santa 0

18 jaar

150 euro voor een nieuwe distributieriem, apk en beurt, dat kan ook nooit goed gebeurd zijn....

kawaZ750 0
badge

18 jaar

Ja komt u maar....

Al deze reakties had ik wel verwacht.

Dat er in voorgaande Volvo's Renault motoren zaten is mij ook wel bekend.
De problemen bij de Renaults beperken zich echter niet alleen tot de motoren.
Ik ken echt wel verschillende mensen die in Franse auto's rijden, die stuk voor stuk problemen hebben, van electronica, management, motor, remmen en noem maar op. En dat allemaal met een nieuwe auto. Een collega van me had net een nieuwe C5 en was het eerste jaar vaste klant bij de werkplaats. Hij kocht 'm destijds tegelijk met mijn V40 en herinnner me nog zijn opmerking: "voor mij nooit meer een Franse auto". Dit was al de zoveelse Citroen waar hij problemen mee had.
De Volvo's die ik heb gehad, hadden nooit problemen, dus vertel jij me maar welke beter zijn?

Dat er gereageerd zou worden op "een auto uit Duitsland" was natuurlijk zo voorspelbaar als wat.
Een beetje open deur, zal ik maar zeggen.
Ik woon vlak aan de grens, kom regelmatig in Duitsland, dus waarom zou een auto uit Duitsland per definitie slechter zijn dan een Nederlandse. Ken je het rijgedrag van de gemiddelde Nederlandse automobilsit? Juist, en daarom zou ik liever een Duitser kopen. De geschiedenis van de auto was mij bekend, het serviceboekje met alle dealerstempels werd netjes bij de auto geleverd. Dus mijn huiswerk had ik heus wel gedaan.
Dit had net zo goed met een Nederlands model kunnen gebeuren.

Het grote probleem bij die Fransen is, dat ze nieuwe modellen te snel de straat op schoppen. Onze Clio is van de eerste maand dat deze in '98 op de markt kwam. Schijnbaar met alle kinderziektes en problemen. Net als mijn twee collega's die een 307 lease-auto hebben en ongelogen allebei minimaal 1x per maand naar de garage moeten. Lekker betrouwbaar.

Zoals ik al zij, heb ik achteraf spijt van die beun. 150,= euro is natuurlijk niet veel voor een beurt en riem, maar deze jongen werkt wel als monteur bij een officiele dealer. Kennissen van ons laten er jaarlijks drie auto's onderhouden en hebben nooit problemen. Het zegt dus niets over de vakbekwaamheid van deze knul. Het is gewoon domme pecht geweest. Probleem is alleen dat je in dit geval geen garantie hebt en bij de dealer wel. Overigens heb ik laatst een verhaal gelezen over iemand die een Clio voor een distributieriem bij een officiele Renaultdealer had gebracht en twee maanden later stond hij ook stil. De schade was in dit geval voor Renault.

Ik blijf er dus bij dat een Clio erg leuk is om te zien, leuk is om mee te rijden, maar tevens een auto is met een geschiedenis.
Er zijn behoorlijk wat problemen en dat kan niemand, gezien alle vragen en opmerkingen, hier ontkennen.
Daarom ook niet zo vreemd dat ik geen vertrouwen meer heb in dit model/merk/herkomst.
Ben daarom ook erg benieuwd hoe het met het 2005/2006 model gaat. Ziet er best volwassen uit, maar ik zit bijna te wachten op de eerste berichten.

arnold_w 0

18 jaar

Ik werk bij een renault dealer, en als het werkelijk zo was dat dit type clio zoals u zegt een "problemcar" zou zijn, had ik er waarschijnlijk niet èèn gekocht. Dat heb ik dus wel, 4 jaar geleden, en heb er echt nog nooit iets mee gehad. Tevens hebben wij al diverse nieuwe clio's afgeleverd, en er nog geen èèn gehad met een groot probleem.
Trouwens, ik snap dat u de auto zat bent, maar dit is niet de site om uw gal te spugen op renault, deze site is bedoelt om technische problemen op te lossen,en hier valt op dit moment voor ons weinig meer aan op te lossen. Succes verder!

kawaZ750 0
badge

18 jaar

Wat wil je nu ?

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Moi,
Dat er Franse auto's zijn met problemen zal niemand ontkennen, dat Volvo hele goede heeft gebouwd is algemeen bekend. Maar om nota bene op dít forum te gaan roepen dat alle shit Frans is. En alle Volvo's zó goed en probleemloos zijn, is wat naïef. Ook Volvo kent zijn terugroepakties. En zo kent ook Frankrijk zijn onverwoestbare modellen. En misschien is de rijstijl van alle Duitsers toch niet even goed?
Kijk maar eens even goed rond op [i]problemcar[/i] en je zult zien dat bij iedere auto ongeacht merk, leeftijd, land van herkomst, brandstof, motor, etc, etc. de meest onwaarschijnlijke mankementen kunnen voorkomen (deze clio is er mischien een voorbeeld van?) Luister naar deskundigen, en ga niet af op wat de eerste de beste rondbazuint.
Groet,
Bert.

Treb 0

18 jaar

Zoals ik al zei : GAMMA!

Santa 0

18 jaar

Het bekende verhaal van het dubbeltje en de eerste rang?

8je 0
badge

18 jaar

[quote=8je]Het bekende verhaal van het dubbeltje en de eerste rang?[/quote]
dat weet ik niet bert.. ik ken de vraagsteller niet. zijn gevoel kan ik thuisbrengen, het komt altijd ongelegen.
dat de man even zijn verhaal kwijt moest is duidelijk, opzich begrijpelijk, het is alleen jammer dat er vaak gezegt wordt dat ineens alle fransen niet meer deugen, en dat is natuurlijk onzin.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Natuurlijk is het vervelend voor meneer, en ik weet dat een beetje prijsshoppen lonend kan zijn, maar als je een grote beurt, distributie en apk voor 150,- laat doen, dan is dat de goden verzoeken.

Ik hoop dat Arnold-w meer geluk heeft met z'n volgende Volvo.....

8je 0
badge

18 jaar

Het is niet schoppen naar een merk, maar ik kan heel goed zijn gevoel voorstellen.
En jongens, steek de koppen niet in het zand.
Het is droevig gesteld met sommige franse modellen.
De laguna is hier een goed voorbeeld van en de c5 niet te vergeten.
Vroeger blonken ze al niet uit in elektronica en met de toenemende vercomputerisering van de auto hebben ze echt de grootste moeite.
Sommige modellen zijn gewoon rampen op wielen en je loopt er op leeg en het een is nog niet opgelost of het volgende staat alweer voor de deur.
Kijk maar een beetje rond op de site en je weet genoeg.
Kijk maar in de pech statistieken en betrouwbaarheids testen, steevast staan ze onderaan.
Renault heeft het zelf toegegeven dat het de laatste jaren niet allemaal top was wat de poort uitrolde en dat ze een behoorlijke inhaalslag moeten maken en heel wat klanten terug moeten winnen.

primera p11 0

18 jaar

laatste klopt misschien wel, maar dit type clio is hier zeker geen voorbeeld van

kawaZ750 0
badge

18 jaar

[quote=primera p11]Het is niet schoppen naar een merk, maar ik kan heel goed zijn gevoel voorstellen.
En jongens, steek de koppen niet in het zand.
Het is droevig gesteld met sommige franse modellen.
De laguna is hier een goed voorbeeld van en de c5 niet te vergeten.
Vroeger blonken ze al niet uit in elektronica en met de toenemende vercomputerisering van de auto hebben ze echt de grootste moeite.
Sommige modellen zijn gewoon rampen op wielen en je loopt er op leeg en het een is nog niet opgelost of het volgende staat alweer voor de deur.
Kijk maar een beetje rond op de site en je weet genoeg.
Kijk maar in de pech statistieken en betrouwbaarheids testen, steevast staan ze onderaan.
Renault heeft het zelf toegegeven dat het de laatste jaren niet allemaal top was wat de poort uitrolde en dat ze een behoorlijke inhaalslag moeten maken en heel wat klanten terug moeten winnen.[/quote]
Bedankt voor je ondersteuning. Dacht al dat ik een roeper in de woestijn was.
De liefhebbers van Franse auto's zullen zich wel op hun pik getrapt voelen, maar zoals hierboven staat steken jullie je kop in het zand. Misschien dat ik iets te veel gegeneraliseerd heb, maar als je blijft ontkennen dat er met een boel Franse modellen iets mis is, dan versta je je vak m.i. niet.

Ik moet tevens nog wat kwijt over het serviceniveau van Renault ******in Arnhem.
Zelden heb ik een zo onwillend autobedrijf meegemaakt. Op zaterdag kwam de Clio met een gebroken distributieriem bij de betreffende dealer. Op dat moment konden ze er niet naar kijken, alle begrip, want dit was niet gepland. Maandag konden ze meer vertellen. Aan het eind van de dag gebeld, nee we hebben nog geen tijd gehad, maar ja, u bent ook geen vaste klant bij ons. Huhh? Dinsdagmiddag weer gebeld, nee sorry nog steeds geen tijd gehad, maar ja, u bent ook geen vaste klant bij ons.
(met deze opmerkingen gaan we dat ook never nooit worden !!) Woensdag om 16:45 belde ze op met het verhaal dat de reparatie 1800,= moest gaan kosten. Wat is er dan allemaal aan de hand? vroeg ik. Hij is "standaard stuk" werd er toen gezegd. Standaard stuk? Ja, alles moet vervangen worden. Ik kreeg toch duidelijk het vermoeden dat ze niet eens de moeite hadden genomen naar de auto te kijken en dat ze gemakshalve maar van maximale schade zijn uitgegaan.

Nou, dat werd ons toch wel een beetje teveel voor een auto met een cataloguswaarde van ca 3500,=.
Bovendien wist ik even niet waar ik zo snel 1800,= vandaan moest halen.
Via vrienden van ons die een eigen bedrijf hebben en hun hele wagenpark in onderhoud hebben bij een gerenomeerd autobedrijf in Andelst hebben we gebeld met de eigenaar en die noemde het bedrag van 1800,= ronduit BELACHELIJK.
Voor duizend euro kon hij er een ruilmotor inzetten, dus dat stond niet in verhouding tot de kosten van deze reparatie.

Gratis en voor niets heeft hij de volgende dag de auto opgehaald bij de Renaultdealer, nadat wij eerst 200,= contant moesten afrekenen aan Renault voor gedane moeite. Dat moest contant en kon niet via een acceptgiro, want daar had men slechte ervaring mee. (lekker vertouwen in je klanten, maar goed).

Na drie dagen had deze garage de auto alweer gereed. Nieuwe distributieset en een zuigersetje omdat er één zuigerstangetje een beetje krom stond. Verder geen schade. Twee uur werk en een factuur van 600,=. Dan voel je je toch lichterlijk genaaid als je bijna voor 1800,= de auto bij Renault had laten repareren.

Eén van de andere opvallende dingen aan deze Renaultdealer was de telkens in herhaling vallende mevrouw met haar opmerking dat we geen vaste klant zijn van deze dealer en daarom nog niets hebben kunnen doen. Vervolgens een reparatieofferte waar je stijl van achterover slaat. Een paar dagen later met de dealer gaan praten over de zin/onzin van deze reparatie en eventuele inruil voor iets anders. We kregen meteen een verkoper op ons afgestuurd die ons alleen maar een auto wilde aansmeren. Van enig advies over de reparatie was geen sprake.

Ik ga er vanuit dat deze negatieve ervaring met deze dealer opzichzelf staat en dat dit niet de policy van Renault Nederland is.
Het resultaat is echter wel dat mijn vertouwen in dit merk nog verder geschaad is en ik in de toekomst nooit zaken zal doen met deze dealer.

Als Volvo V40 rijder ben ik wel anders gewend van mijn dealer. Voor de meest lullige reparatie staan ze meteen voor je klaar (ook op zaterdag). Mijn auto wordt voor een beurt altijd netjes bij mij thuis opgehaald en dan staat er een dikke V70 voor de deur te pronken, waar ik dan geheel kosteloos een dagje mee rond mag knorren. De rekening wordt gewoon thuisgestuurd.
Kijk dat noem ik service.

Goed, ik weet dat dit forum meer bedoeld is voor technische vragen en opmerkingen, maar ik had er zo vreeslijk tabak van dat ik even mijn ei kwijt moest. Aan de andere kant behelst het vak van garagehouder meer dan alleen de technische kant. Ook hier dient men rekening te houden met een veeleisende consument (je kunt dat ook "voor een duppie op de eerste rang noemen").

Ik ben in ieder geval weer een aantal ervaringen rijker:

Geen goedkope auto's meer via "slimme wegen"
Geen onderhoud/reparatie door een beun.

Gegroet,
Een tevreden Volvo rijder.

arnold_w 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.