close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: rem schijven

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dci

Ik moet waarschijnlijk bepaalde delen van het remsysteem vervanger (blokken en/of schijven).

Nou heb ik even zitten zoeken op het forum, en ik kan het volgende niet echt vinden:
Hoe weet ik of de schijven vervangen moeten worden? En dan bedoel ik dus bij normale slijtage... geen schuine slijtage of roestvorming.

De achterschijven, als je die vervangt zitten er dan wel of niet nieuwe lagers al in. Ik las dat mensen deze eruit haalde. Maar als er standaard nieuwe lagers inzitten is het toch een kwestie van de nieuwe erop zetten?

Zijn er bij de laguna nog dingen die jezelf niet kan vervangen aan blokken of schijven, wat alleen de dealer kan?

Geplaatst door

Safrane10698 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

schijven zijn los op naven gemonteerd
in de naven ziten de lagers
kan je wel zelf vervangen
rondom is ong 2 uurtjes werk als t allemaal gangbaar is
lagers pas vervangen als je iets hoort of weet dat r 1 stuk is

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

schijven voor zitten idd op de naaf achter zit het lager in de schijf.naar mijn weten zijn er ook geen schijven te verkrijgen zonder lager.voor vervangen heb je de dealer niet nodig

abc 0
badge

17 jaar

Vervangen kan zelf. Achter kun je de volgende problemen ondervnden.
1. Heb je een sleutel om de schijf met lager los te halen en weer vast te schroeven ? (Moet dacht ik een forse sleutel zijn)
2. Het terugdrukken van de remcilinder: In de cilinder zitten twee gaatjes en daarin bevindt zich de vergrendeling. Deze moet je indrukken om de cilinder terug te kunnen drukken. (Die vergrendling is bedoeld voor je handrem, je hoeft die daardoor niet steeds op te spannen wanneer je blokken verder slijten).
Dit gaat natuurlijk het makkelijkst met het speciale gereedschap van Renault.

Succes.

Rednose5 0

17 jaar

Die cilinder terug draaien heb ik bij de safrane niet zo moelijk ondervonden, met een puntige tang en een lenige pols draai je die zo terug. En ik heb vrij forse sleutels dus dat moet lukken.

volgens mij staat mij het volgende te wachten als ik het goed heb,

Even opmeten hoe dik de schijven rondom zijn, min 9mm achter.
En visueel kijken hoe de remblokken zijn, deze zijn niet zo duur dus preventief vervangen is niet zo erg.

Safrane10698 0

17 jaar

moer is dop/sleutel 30 als ik het goed heb (remschijven achter)

laat je vooral niet neppen buitenste remblokken kunnen nog aanvaardbaar zijn en dan is het binnen bijna ijzer op ijzer... altijd ff een wieltje eraf pakken als je achterremblok dikte wilt controleren

Devvo 0
badge

17 jaar

[quote=Devvo]moer is dop/sleutel 30 als ik het goed heb (remschijven achter)[/quote]
dop 36

abc 0
badge

17 jaar

Ik heb het vermoeden dat jet geluid en de trilling veroorzaakt word door de banden welke niet juist versleten zijn. Ik bedoel dan dat de banden golven. Ik heb dit ook met mijn safrane gehad, en ik bedacht me dat dat het zelfde klonk. Toevallig zijn ze alle vier tegen het einde van hun leven. Vrijdag worden ze vervangen, dan zal ik dus merken of daar het geluid en de trilling inzit.

Zodra dat vervangen is ga ik kijken of het geluid weg is zo ja dan vervang ik alleen de remblokken. er zit maar een klein randje op de schijf qua slijtage. Ik neem aan dat dat niet erg is?

Safrane10698 0

17 jaar

Als je de blokken vervangt dan de eerste paar honderd kilometer vermijden om hard te remmen.

Randje is niet erg. Schijven moeten wel vlak zijn. Als er golven in zitten in de radiale richting kom je in de problemen bij het monteren van nieuwe blokken. Vaak gaan de schijven dan krom trekken omdat deze te ongelijkmatig warm lopen bij het gebruik van de remmen. Hierdoor gaan ze krom. Minimum dikte remschijf achter 8,5mm. Minimum dikte remschijf voor bij 300mm schijf 23,5mm en bij 280mm schijf 21,5mm

Erik2804 50

17 jaar

Ik heb de auto terug met 4 niewe banden erop, en het geluid is weg en de auto trilt ook minder. Ik heb geen reden om de lagers nog te verdenken van slijtage. Nu hoef ik alleen de remmen nog maar te doen.

In ieder geval bedankt voor de info.

Safrane10698 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.