Zag bij thuiskomst dat raam RV een duimdikte openstond, wellicht vergeten bij een laatste ritje. Nu wilde ik het raam sluiten door 'dubbel klik' middels de Scenic Keycard in gang zetten. Maar vanuit de keuken kon ik zien dat het raam NIET dicht ging, bij de auto aangekomen rook ik een brandlucht bij dar raam/deur van bekabeling/motor? Iemand ervaring welke stappen ik kan ondernemen om dit zelf te maken. En naar welke materialen moet ik op voorhand zoeken en/of aanschaffen voordat ik de binnenbekleding van de deur verwijder.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou niets op voorhand aanschaffen...eerst maar eens kijken wat er aan de hand is.
Net de rode accupool losgehaald, wat een smerige brandlucht hangt er in de auto. Better safe than sorry.
7 jaar
Dan heb je nu een probleem met de radiocode en moet je de overige ramen weer inleren.
Nu het nog stinkt, zou ik toch eens de auto luchten en ruiken waar precies de stank vandaan komt:
- uit de deur RV? Dan is waarschijnlijk je raammotor doorgebrand omdat het raam teveel weerstand had.
- uit de deuropening? Dan heb je waarschijnlijk een draadbreuk in de kabelboom in de deuropening.
- uit het schakelaarpaneel in de deur? Dan is een schakelaar of de stekker daarvan toast.
enz.
Gewoon logisch nadenken en op zoek gaan.
7 jaar
losse stekker aan de oude kabelbom solderen en andere compelte raambediening monteren evt van sloop
Vanavond stap voor de demontage van de deur bekleding gedaan om bij de bron te komen. Nu een Temic module bestellen maar ik het bijzonder de connector die aan de kabelboom moet want ook die is geheel kapot.
Nu kan ik dit vast wel ergens bestellen, maar hoe komt nu zoiets. Raam had geen weerstand bij het dichtgaan en is het hier dan de elektronica van de Temic module zelf die het opgaf? De kabel van het raam mechanisme lijkt ik tact en er ligt ook niets aan onderdelen onderin de deur.
Dus kan ik ongestraft het geheel bestellen en monteren, niet dat bij aansluiten de nieuwe ook defect raakt. Tips zijn ook nu weer welkom.
7 jaar
Dit ontstaat meestal door slechte electrische verbindingen waardoor een overgangsweerstand ontstaat met hoge warmteontwikkeling als gevolg.
Vocht in de aansluiting, waardoor hetzelfde (overgangsweerstand, kortsluiting) ontstaat, is ook een oorzaak.
Zorg voor een goede verbinding...en scherm het desnoods af tegen vocht van bovenaf.
[quote=Heino4267]Dan heb je nu een probleem met de radiocode en moet je de overige ramen weer inleren.
Nu het nog stinkt, zou ik toch eens de auto luchten en ruiken waar precies de stank vandaan komt:
- uit de deur RV? Dan is waarschijnlijk je raammotor doorgebrand omdat het raam teveel weerstand had.
..
Gewoon logisch nadenken en op zoek gaan.[/quote]
Temic in de deur was toasted, en heb ik de kabels geisoleerd
Accu weer aangesloten ,code voor de radio was niet nodig alleen preset zenderkeuze verloren
Nu in afwachting van de materialen welke besteld zijn, Temic 0675 D4 en nieuwe connector met stukje kabellengte
7 jaar
Vandaag was het dan zo ver (weekje na bestelling), de aangekochte Temic 0675 D4 en nieuwe connector mogen ontvangen. Draadje voor draadje de nieuwe connector gekoppeld aan de draadboom en netjes met krimpkous geïsoleerd. Voordat ik de Temic op de raammotor plaatste eerst gemeten op de twee pennen van de Temic icm bedienen van eigen deurschakelaar. Geen resultaat, bleek er toch ook nog één zekering 20A defect te zijn (1 van de drie) te vinden in de ruimte onder de stuurkolom. Deze vervangen en opnieuw de multimeter op de Temic uitgang en ja naast de gemeten spanning was de Temic nu ook hoorbaar, ik hoorde het interne relais schakelen bij up/down. Daarna de Temic op de raammotor geplaatst en geborged met het kleine torx schroefje. Maar helaas er komt geen beweging in het raam en hoor ik niets van de raammotor zelf, nog wel het geklik van het relais van de Temic.
Nu blijft er niets anders over dan de motor zelf, of beoordeel ik dit verkeerd.?
7 jaar
Daar waar ik gisteren aan begon te twijfelen, heb ik alle zwart draden wel in de juiste volgorde gemonteerd. Die onzekerheid heb ik vandaag ongedaan gemaakt nadat ik een gebruikte motor tot mijn beschikking kreeg. Even de connector direct op deze motor liet hem draaien, nu alles weer netjes inbouwen.
Is het me nog steeds een raadsel wat het initiële probleem hier nu was. Ik heb de oude motor gedemonteerd en zie ik schade aan de collector, en denk dat de motor vast is komen te zitten in de behuizing door een mogelijk defect van een lager? En dit heeft er in geresulteerd dat er een te hoge stroom door de Temic en connector liep en het geheel liet toasten, met als eindresultaat pas de 20A zekering. Dit had eigenlijk andersom moeten gaan. Als eerste de zekering, daarmee een niet ge-toasted Temic maar wel een defecte motor?
Ik ben er wel uit denk ik zo ;-)
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar