Renault MEGANE 1.6 16 V: Renault Megane 1998: uitschakelen start onderbreker

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine

Vele berichten hierover voorbij zien komen maar oplossing veschillend. Mijn Megane opent 3 deuren de bestuurdersdeur moet ik met sleutel openen. Blijft de deur te lang open dan gaan de deuren op slot met elke keer 3 piepjes. Weer sleutel gebruiken opnieuw open dicht doen en hopen dat hij start. Vandaag dus niet hij staat nog op parkeerdek kon naar huis lopen. Mijn apk garage zei vorig jaar kun je niets aan doen. Ik weet het niet meer. De ander zegt motortje in bestuurders deur. Ik weet niets van autos dan ermee rijden en olie bijvullen etc maar ik ben het een beetje zat aan het worden. Renault dealer vraagt hoge prijzen voor een euvel waar zij verantwoordelijk voor zijn. Kan iemand mij helpen. Ik hoop het. Thanks.

Vonnie

Geplaatst door Vonnie , lid sinds 3 jaar geleden

6 Reacties

Heino4267, 3 jaar geleden

Je hebt twee defecten en geen ervan zijn na 19 jaar de schuld van de Reault dealer:

1. de centrale portierver/ontgrendeling (CV) doet het niet meer op je bestuurdersdeur.
Zodra je de CV gebruikt, werkt die normaal gesproken op alle portieren. Er is dus geen reden waarom je bestuurdersportier sneller ge/versleten zou zijn. Wel wordt het bestuurdersportier van alle deuren het vaakst gebruikt. De grootste kans zit hem dus in de kabelbundel die door de deuropening van het bestuurdersportier heen loopt: waarschijnlijk is daar één draad (of meerdere) gebroken. Dat kan je meten en zelf repareren met stukken nieuwe draad die je ertussen zet. Als alle draden in orde blijken te zijn, is het waarschijnlijk toch de slotmotor die defect is.
De centrale portiervergrendeling werkt op het batterijtje in je sleutel.

2. de startonderbreker gaat er niet altijd af, waardoor je soms niet kunt starten/rijden.
Dat kan je ook zien: als je niet kunt rijden, blijft het kleine rode lampje in je instrumentenpaneel knipperen. Wat je nu kunt doen, is met de autopapieren en legitimatie bij de dealer de noodcode van je auto opvragen en die invoeren met de methode die de Renault dealer je óók kan geven. Je kunt dan in elk geval weer rijden (totdat het contact uit is geweest). Dit werkt onafhankelijk van de batterij in je sleutel.
Als je wil weten wat de oorzaak hiervan is om die te verhelpen, kan je twee dingen doen:
- als de auto wel start met de reservesleutel, is de transponder in je eerste sleutel kapot.
- als je geen reservesleutel hebt, is óf je sleutel kapot (transponder defect), óf de uitleesring rondom je contactslot. De uitleesring kan met een multimeter (weerstandsmeting) worden doorgemeten of die nog goed is. Een defecte sleutel komt van die twee het vaakst voor, omdat die het meeste te lijden heeft.
Soms is het een los contact in je sleutel, wat soms te repareren is door iemand die goed elektronica kan solderen, vaak kost je dat een nieuwe sleutel.

Officieel kan de start onderbreker niet worden uitgeschakeld. Sommige partijen bieden dit toch aan, maar dat is op eigen risico.

rob 250, 3 jaar geleden

rubbertje bij bediening deurvergendeling wil wel eens door ouderdom in ringetjes veranderen houd dan motortje tegen rubbertje verwijderen en deur werkt weer. niet starten is vaak vervuiling of stekkertje bdp sensor boven op bak even testen door iemand zachtjes tegen stekker te laten duwen.start hij meteen weet je het zeker je kan hem even loshalen 2 m6 boutjes en eventueel slijpsel verwijderen.

Vonnie, 3 jaar geleden

Thnaks allemaal ik stond dus stil op een parkeerdek startte helemaal niet meer ANWB na uurtje gekeken spoot iets op een kabel onder de motorkap en hij startte weer. Was de sensor en inderdaad sensor vervangen 40 euro maar euvel nog steeds niet verholpen. Ik vraag om me heen maar niemand vind het blijkbaar belangrijk genoeg om te verhelpen monteurs bedoel ik. Ik moet hem gekeurd hebben voor 16 oktober dat doe ik dan wel rond 16 augustus en dan gaat hij eruit voor de liefhebber. Ik zoek wel een kleinere auto voor mijzelf want mijn plezier is eraf. Jammer want voor de rest is een goede auto met maar 113.000 op de teller stond altijd in de garage.

RPJdeWeert, 3 jaar geleden

Vonnie, de oplossingen zijn door Heino al aangedragen. Dus het verhaal dat hij altijd in de garage heeft gestaan betwijfel ik, zeker gezien je opmerkingen in de eerste post.

Probleem 1, de bestuurdersdeur is simpel op te lossen. Het is of een kabelbreuk of de slotmotor is defect.
Probleem 2: Heb je een IR afstandsbediening of een RF? De IR is te herkennen aan het kleurloze infrarood lampje langs de sleutelbaard. Deze moet je ook richten op de ontvanger bij de binnenspiegel.
Indien het een IR betreft, kun je simpel met de camera van een mobiele telefoon controleren of deze het nog doet. Doet hij het wel, kun je de ontvanger eens vervangen door willekeurig welk exemplaar van de sloop. De antenne zit hierboven, en deze wil nog wel eens lekken langs de voet waardoor er water op de printplaat komt, en deze gaat oxideren.
Blijkt dit nog niet te werken, dan kan het nog zijn dat de configuratie van de startonderbreker versprongen is van BAK1 naar BAK2 of andersom. Dit is weer te herstellen door hem aan een CLIP uitleescomputer te hangen. Dit is de dealerapparatuur, maar een aantal hobbyisten (like me) heeft hem ook.
Dit verhaal geldt dus alleen als het een IR-afstandbediening betreft. Voor een RF afstandsbediening volg je het verhaal van Heino.

Er zijn dus nog voldoende simpele en goedkope oplossingen voor je probleem. Je moet er alleen wel een beetje moeite voor doen.

Heino4267, 3 jaar geleden

Voor zover ik weet is 1998 altijd een Infrarood afstandsbediening, waarvan de werking van de IR-LED te controleren is door de camera functie van een wat oudere mobiele telefoon. IR heeft een noodcode, RF niet.

Vonnie, 3 jaar geleden

Bedankt allemaal heb alles gelezen maar snap er nog steeds niets van. Heb rond gevraagd maar niemand om mij heen weet het. Ik ben een vrouw kan autorijden thats it. Ik ga wel nadenken hoe en wat en de info allen bedankt nogmaals.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.