Renault MEGANE: renault megane klachten stationair (lpg)

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: k4m, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 82

Klachten komen nu opzetten tijdens de warme dagen, ik rij dan uiteraard op lpg (eurogas).

- Onregelmatig stationair
- Kleine hikjes/stotteren bij cruisecontrol 50km/u in 4e versn. (een korte test op benzine leek het probleem niet te geven)
- Afslaan bij remmen en koppeling tegelijk, bijv. bij afrit snelweg maar ook bij lagere snelheden


Storingen uitgelezen op 6 mei 2016 bij een garage, voor wat het waard is:

Motor:
- Koelvloeistofdruksensorcircuit, abnormaal voltage, DF232
- Koude lus, DF1070 (van de airco, is al opgelost)
- (laag brandstofniveau, bus fout, DF455)

Instrument:
- Brandstofzendercircuit, open circuit, DF007

Elektr, stuurbrekr:
- Multiplex signaal voertuigsnelheid, signaal ontbreekt of defect, DF057

Polo90Coup

Geplaatst door Polo90Coup (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

DJS8 (0), 7 jaar geleden

Tja, dat kan een boel oorzaken hebben.

Eerste mogelijkheid: slechte ontsteking. Bij LPG is een hogere spanning nodig om een goede vonk van de bougie te krijgen. Daarom kan een auto op LPG minder goed lopen terwijl hij het op benzine nog wel goed doet.
- Bougies vervangen. Dat mogen speciale LPG-bougies van NGK zijn, maar echt nodig is dat naar mijn ervaring niet. Zet de elektrode-afstand op 0,8 mm (i.p.v. de standaard voorgeschreven waarde van 1,0 of 1,1 mm, te controleren met een voelermaatje).
- Bougiekabels vervangen, als dat nog niet vrij recent is gebeurd.

Tweede mogelijkheid: klepspeling te klein. Op LPG hebben de kleppen en klepzittingen meer te lijden dan op benzine. De Renault 16v motoren hebben geharde klepzittingen, waardoor deze motoren op LPG meestal geen last van overmatige slijtage van de klepzittingen hebben. Bovendien is de klepbediening hydraulisch, en daardoor zelfstellend. Dat alles betekent niet dat de klepzittingen niet kunnen verslijten. Heeft uw auto een hoge km-stand en is die op LPG flink belast (vaak hoge toerentallen, hard rijden in Duitsland, of veel km's op LPG met caravan) dan kunnen de klepzittingen versleten zijn, en is een cylinderkoprevisie nodig (of vervanging door een cylinderkop van de sloop). Hoe je dit zou moeten controleren weet ik niet, door een gespecialiseerd garagebedrijf wellicht.

Derde mogelijkheid: lekkende injector. Als een benzineinjector niet goed afsluit (wat die bij rijden op LPG natuurlijk wel moet doen), wordt het mengsel vooral bij stationair draaien te rijk. Injectoren goed laten reinigen (o.a. in hoogfrequent trilbad, daarvoor is demontage nodig).

Vierde mogelijkheid: de LPG-installatie heeft een probleem. Is het filter van de LPG-installatie ooit gereinigd? Veel garages zonder LPG-ervaring vergeten dat. Het kan ook zijn dat de verdamper niet meer goed werkt (dan laten vervangen) of dat er een LPG-injector defect is (gasinjectie meen ik bij Eurogas).

Succes met oplossen van het probleem, en laat s.v.p. weten wat u geprobeerd heeft en wat wel of niet geholpen heeft.

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

A auto heeft geen bougiekabels maar penbobines
B kleppen kunnen niet gesteld worden , is hydraulisch geregeld.
Lpi druk wil nog wel eens een probleem zijn , druk laten controleren.
Zijn de hikjes ook aanwezig als er in de 3e versnelling 50 wordt gereden , 4e versnelling is tja het nieuwe rijden een laag toerental.
Temperatuursensor al vervangen ?

Polo90Coup (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor de reacties. Met het warme weer uit de weg zijn de problemen ook volledig verdwenen.
Ja, oke het ietwat onregelmatig schuddend stationair blijft, maar ook niet altijd.
Auto is in bezit sinds 165.000 en weinig belast, ook geen caravan.

Er zijn geen sensoren vervangen in die tijd. Vanwege het warme weer zou het idd een temperatuursensor kunnen zijn?
Nokkenas sensor lees ik ook veel over maar dan zou het toch problemen moeten geven bij elk weertype?

Auto heeft 258.000 gelopen.
Bougies vervangen bij 242.000, op 0,8mm gezet.
lpg injector (1 stuks, defect) en filter vervangen bij 204.000.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.