close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault MEGANE: geen vermogen.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4J D7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 72

We hebben een veel voorkomend probleem, als ik al de forums moet geloven, maar waarvan de uiteindelijke oplossing nooit vermeld wordt. Vandaar deze nieuwe poging. We hebben een Megane die prima start, mooi regelmatig loopt, maar absoluut geen trek-vermogen heeft. We zijn niet de eerste die onze tanden erin zetten, er is al wat aan afgebeunt. Vandaar veel nutteloze meldingen met uitlezen. Inmiddels hebben we er al een ander motor ingezet. Maar dit verbeterd het optrekken wel wat, maar nog lang niet wat het zijn moet, De injectoren, bobines, sensoren op de motor kunnen we dus uitsluiten. Alleen het gasklephuis hebben we van de oude motor overgezet. De uitlaat zit niet verstopt. De bedrading van de gasklep zit juist op de ecu. de distributie ligt goed op tijd. Geen vacuum lek bij inlaatspruitstuk. Als je optrekt en je geeft veel gas, hoor je inlaat duidelijk zuigen, maar trekt op als een versleten grasmaaier, niet stotteren of zo, mooi regelmatig. Heeft iemand dit ooit op kunnen lossen? Alvast dank voor het meedenken..

Geplaatst door

Paul501 (0)
badge

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Logisch gezien zou het euvel moeten opgelost zijn als je er andere motor hebt ingezet. Ben je heel zeker dat je "kat" niet verstopt zit. Want dit was een teer punt bij de eerste meganes.

jhl 0
badge

8 jaar

We hebben gisteren de uitlaat na het spruitstuk gedemonteerd. Door de herrie lijkt het iets harder te gaan, maar schijn bedriegt. We hebben overigens net alle foutcodes gewist. Er komt er niet een terug als we weer een blokje om kachelen. De brandstof pomp geeft ook een harde straal als we de leiding los maken..

Paul501 0
badge

8 jaar

Meestal toch een timing probleem distributie.
Al paar keer mee gemaakt.
Storing blijft soms nog wel even weg ook.
Moet je een serieus stuk gaan proefrijden,voordat hij zich meld.

We hebben een ander blok gemonteerd wat volgens het demontage bedrijf prima loopt, zou toevallig zijn als ook dit blok van tijd af is. maar je weet nooit..! morgen proberen.

Paul501 0
badge

8 jaar

Inmiddels zijn we weer een stukje verder, de distributie staat perfect op tijd, de brandstof druk is 3,5 bar. Nogmaals de complete uitlaat verwijdert, nog steeds zeer traag! De gasklep + ECU zijn natuurlijk nog van de oude motor, zouden we daarmee het probleem hebben overgezet??

verse benzine geprobeerd??

abc 0
badge

8 jaar

Er zat nog maar heel weinig in afgelopen week, dus 20 euro bijgetankt en inderdaad maar eens een paar kilometer gereden in hoop op verbetering. Helaas...

Heb je ook de kabelboom/sensoren over gezet? Ga is rijden met meetwaarden, dan moet je er toch achter kunnen komen waarom hij niet trekt. (Brandstof toevoer etc).

Succes

Mvg

Diagnoseoplocatie.nl

Had pas een clio. Daar lagen allemaal schilfers van het uitlaatspruitstuk voor de katalysator. Ging wss wervelen en voor het keramische deel zitten. Had ook eerst met losse uitlaat gereden, maar is door het geluid bijna niet te beoordelen. Heb nieuwe kat gemonteerd en reed weer als vanouds.

De kabelboom is idd nog van de oude motor, is wel veel aan gerommeld, maar we hebben veel doorgemeten en lijkt toch wel te kloppen allemaal, de uitlaat hebben we al 2 keer helemaal losgemaakt. buiten de herrie maakt het echt geen verschil.. Als we inmiddels alles wegstrepen blijft eigenlijk alleen nog de ECU over. Zullen we die maar eens na laten kijken?

Wat doen je fueltrims tijdens rijden? Ecu opsturen heeft nog niet echt zin lijkt me, eerst er achter komen, wat de oorzaak is van het geen vermogen hebben lijkt me (brandstof, lucht etc)

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Ik probeer de uitleesgegevens eens te sturen, misschien dat iemand hier iets uit op kan maken.

De inlaat lucht temperatuur is wat aan de hoge kant met 60 graden Celsius. Het zou kunnen dat het spruitstuk wordt opgewarmd.
Lees de temperatuur eens 's morgens voor de 1e start uit. Dan moet deze gelijk zijn aan de omgevings temperatuur.

De fuel trims (SHRTFT1 en LONGFT1) slaan echt nergens op.
De LONGFT1 geeft aan dat het systeem in de basis zo rijk is dat er 60% af moet.
Maar dan is het mengsel zo arm dat er weer 40% bij wordt gedaan met de SHRTFT1.
Als je de foutcodes cleared (of ze er zijn of niet) gaan dan die 2 trims eerst naar 0%? Anders die met dealer apparatuur clearen.
En dan eens kijken waar die trims weer naar toe gaan.

oldford 0
badge

8 jaar

Het klopt dat de inlaatlucht aan de hoge kant is. Het luchtfilterhuis (overigens zonder sensoren of zo) licht achter in de kofferbak. Hij krijgt dan lucht van vlak naast de motor. Bedankt weer voor deze tip. nu paar dagen vakantie maar dan snel kijken of we kunnen resetten. Zou het toch kunnen betekenen dat de computer niet in orde is? Overigens is de Co uitstoot en Lambdawaarde echt perfect. ( 0.10 en 1,01)

Ik dacht dat ik eigenlijk al de oplossing geplaatst had, maar kom hem toch niet tegen. Vandaar nogmaals..
Het blijkt (lelijk woord grr) toch een verstopte katalisator te zijn. Vreemd is dat hij met gedemonteerde uitlaat toch zijn vermogen niet terug had. Op aanraden van een zeer deskundige collega uit Zaltbommel toch maar eens opengeslepen en leeggehaald.
Na montage van de lege kat inderdaad..vermogen terug. Allen bedankt voor het meedenken bij deze leerzame ramp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.