close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic 1999: Roestplek bij voorruit

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DTI

Ik heb een 9 jaar oude Renault Scenic met een vervelende roest plek rechts boven in de hoek bij de voorruit.
Ik wil de plek blank schuren met een klein handboormachientje met schuurkopjes, maar ik zal zeker niet al het roest weg kunnen krijgen omdat het ook onder het rubber zit (niet heel veel). Wat voor een materiaal zou ik kunnen gebruiken om het roesten zo lang mogelijk te stoppen, dus wat te gebruiken na het (zoveel mogelijk) blank schuren.

Na het lezen van diverse andere toppics kom ik tot de volgende stappen:
- ontvetten, afplakken rondom
- plek blank schuren (dremel)
- …………..
- plamuren, schuren ( grof naar fijn )
- Lang wachten want droogt niet snel.
- Primer, 2de laag primer ( moet je zelf zien )
- en dan de lak zelf.
- En dan mb nog is een wax laag als bescherming

- Niet nat schuren; wordt nietmeer gedaan voor bepaalde redenen.
- Voor plamuur van die polyputty kopen ofzoiets ( 2 substanties die je moet mengen )

Geplaatst door

rhermsen (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

volgorde:

kaal/blank schuren
ontvetten
zinkspray op het kale plaatwerk
kleurlak en evt. aflakken met blanke lak

plamuurzooi kun je het beste achterwege laten, dat wordt met dit soort plekjes een smeerboel..

arie549 0
badge

16 jaar

Bedankt voor de zeer snelle reactie.

Ik heb van mijn buurman het volgende gekregen:
Spray MAX 1K Primer filler lichtgrijs (spuitbus 400ml)

"Roestwerende chromaatvrije corrosieprimer met een extreem hoogvaste stofgehalte. Uitstekend vullend vermogen. Ook voor nat-in-natverwerking. Als hecht- en vulprimer te gebruiken. Geeft een volkomendichte en gladde eindlaag. Goede schuureigenschappen."

https://bakker-steenbergen.nl/nl/home/
Volgens de website moet je dit wel nat schuren. Door het "vullend vermogen" kan ik hopelijk de plamuur stap overslaan.

rhermsen 0

16 jaar

Ik zag , dat op andere plekken naast het rubber ook roest zit en ook onder het rubber.
Je zou kunnen overwegen, de ruit eruit te halen , zodat ook de roest onder het rubber aangepakt kan worden.
De ruit kan er met enige voorzichtigheid vrij makkelijk uit gedrukt worden nadat je de pees die midden in het rubber zit er eerst uit getrokken hebt.
Voor weer monteren heb je een pezentrekker nodig.
Als het rubber niet soepel meer is : vervangen.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

De sierlijst op het dak kun jeeenvoudig demonteren om er beter bij te kunnen, maar de voorruit zit bij deze auto's niet meer in rubber maar gelijmd...

8je 0
badge

16 jaar

Er is ook een goedje op de markt wat roest omzet in een metaal. Dit gebeurd door een chemische reactie. Dit voorkomt dat als je kleine pitjes roest net niet goed kaal hebt en je doet er primer overheen dat je volgend jaar weer aan de bak kan. Ik weet niet hoe het spul heet. Maar het word veel voor oldtimers gebruikt.

Het neemt niet weg dat je flink moet schuren.


roest wordt door een chemische reactie omgezet in een harde beschermlaag.
het VORMT dus GEEN metaal

moderator.

Safrane10698 0

16 jaar

dit goedje heet: RX 5

RX 5 is een speciaal ontwikkeld produkt ter voorbehandeling van reeds door roest aangetaste oppervlakken.

RX 5:

is een transparant produkt met een sterk penetrerende werking.
hecht zich onder de roest aan een metaal en isoleert de bestaande roest volledig.
geeft een zeer goed hechtende ondergrond voor verdere bewerking met bijvoorbeeld RX 10 of een goede synthetische verfsoort op alkydharsbasis.
is, afhankelijk van de atmosferische omstandigheden, na circa 24 uur droog en geschikt voor verdere bewerking.
Behoeft voor verdere bewerking niet gereinigd te worden.
is ook bijzonder geschikt voor behandeling van gietstukken en constructiewerken die na fabricage nog moeten 'reizen'.
is een produkt met vele toepassingsmogelijkheden en door haar grote uitstrijk-eigenschappen een ongekend voordelig produkt.
is bij Rustbuster op voorraad in spuitbussen van 400 ml of potten van 0,5 en 1 liter (grotere verpakkingen op speciale bestelling mogelijk).


verkrijgbaar bij

FERTAN

https://www.rustbuster.nl/klantenservice...
heb zelf geen ervaringen er mee, dus ik ben niet aansprakelijk voor vervolg schade van de post (moest ff)

hammerite doet toch ook zoiets ??

http://www.hammerite.nl/meer/fset_meer.h...

sjaak10918 0
badge

16 jaar

Maar eh,..... hoelang is de garantie op roesten van binnenuit ???

Jaha 0

16 jaar

[quote=Jaha]Maar eh,..... hoelang is de garantie op roesten van binnenuit ???[/quote]
Van roest van binnenuit is hier geen sprake, dit soort roest en op deze plek ontstaat door steenslag.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Of voorruit vervangen geweest op een niet zo professionele manier, aangezien het op meerdere plaatsen naast de rubber begint te roesten.

joëlcotech 0
badge

16 jaar

Deze plek is inderdaad door steenslag en zitten ook een aantal kleinere roestplekjes rondom het raam.
Zo'n roest (omvormer?) middel (RX 5, FERTAN, noverox1, Rust Arrestor) lijkt me wel wat.

Nog een vraag. Waarmee kan ik het best ontvetten?

rhermsen 0

16 jaar

[quote=8je]De sierlijst op het dak kun jeeenvoudig demonteren om er beter bij te kunnen, maar de voorruit zit bij deze auto's niet meer in rubber maar gelijmd...[/quote]
Ik zie op de foto toch duidelijk een ruitrubber met pees.
Dan lijkt het me dat hij niet niet gelijmd is
Geen origineel rubber misschien?

E.T.Wiersum 0

16 jaar

[quote=E.T.Wiersum][quote=8je]De sierlijst op het dak kun jeeenvoudig demonteren om er beter bij te kunnen, maar de voorruit zit bij deze auto's niet meer in rubber maar gelijmd...[/quote]
Ik zie op de foto toch duidelijk een ruitrubber met pees.
Dan lijkt het me dat hij niet niet gelijmd is
Geen origineel rubber misschien?[/quote]
Nee is gewoon een sierrubber..

garageburgwal 0
badge

16 jaar

Ik heb de plek inmiddels blank gemaakt en met Fertan behandeld.
(Volgens een onderzoek https://www.autobild.de/artikel/rostschu...
kwam Fertan niet zo goed uit de test (wel een test uit 2002))

Tijdens het schuren zag ik net onder het rubber twee gaatjes die ik aan de andere zijde niet terug kan vinden (rubber is zeer stug en het kan zijn dat ik ze over het hoofd heb gezien).
Ik kan me niet echt voorstellen dat het plaatwerk hier doorgeroest is, vooral omdat de grote roestplek er een stukje boven zit.
Weet iemand of er gaatjes op deze plek kunnen zitten en moet ik deze gaatjes dan dicht moet plamuren?
Zie foto.

Wat voor een plamuur kan dan ik het beste gebruiken?

rhermsen 0

16 jaar

" Tijdens het schuren zag ik net onder het rubber twee gaatjes die ik aan de andere zijde niet terug kan vinden (rubber is zeer stug en het kan zijn dat ik ze over het hoofd heb gezien).
Ik kan me niet echt voorstellen dat het plaatwerk hier doorgeroest is, vooral omdat de grote roestplek er een stukje boven zit."

Nou, reken maar van "yes". Het plaatwerk is hier gewoon doorgeroest. Dichtstrijken met (staal)plamuur is lapwerk dat hooguit 2 of 3 maanden stand houdt. Na die tijd zie je de blaren weer komen......... Deze auto is niet de 1e die dat heeft en zal ook de laatste niet zijn.
De beste remedie: ruit eruit snijden, de sponning deugdelijk (laten) repareren door bijv. een plaatwerker, lak (bij)spuiten en de ruit er weer in lijmen. Dan ben je van dit probleem af. Maar kost natuurlijk wel meer............

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.