auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: Scenic 1.6 16V 1999 Motor draait niet stabiel stationair

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 79kw ja04 mot.k4m

Hallo,

Allereerst ben ik tevreden over deze auto, echter heeft deze toch een klein probleempje.
Wanneer deze stationair draait, warm of koud, dan schokt de motor licht. Aan het toerental zie je ook visueel dat deze schommelt. Bij het autobedrijf heeft men hiervoor het e.e.a. gereinigd. Iets met een ERG klep of zo en geeft de computer geen storing meer aan.

Wat ik zelf het gezien onder de motorkap is dat er 2 soorten bobines zijn geplaatst. twee met bruine kapjes en twee met grijze kapjes. Onze plaatselijke renault dealer zegt dat het niet aan de bobines kan liggen, anders zou de auto helemaal niet goed lopen. Hij heeft namelijk wel vermogen bij het optrekken.

De bougies heb ik zelf al vervangen voor BOSCH bougies, maar dit gaf geen enkel resultaat.

Weet iemand misschien waar ik dit moet gaan zoeken?

PS Bij de dealer kan ik deze laten uitlezen, want zij konden mij vertellen dat hun computer beter is dan de gemiddelde universele garage.

Geplaatst door

marigo (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het af en toe overslaan van een slag is bekend, wij hebben hier 2 renaults prive, een clio van 2004 en een zelfde scenic die jij hebt.. en ze hebben het beide bij stationair draaien.. lijkt af en toe wel of je op een 2 takt bromfiets rijd.
ik heb geen idee of het kwaad kan, maar het lijkt eerder normaal te zijn dan zeldzaam.
ik vermoed dan ook dat die *kuch* fantastische uitvinding van renault om de bobines bij de bougie's te plaatsen de oorzaak is, omdat ze gewoon veel te heet worden daar, en geen koeling krijgen..
heb ook al eens gelezen dat ze daardoor vaak stuk gaan..
daardoor zitten er ook verschillende onder je motorkap, omdat ze om de heverklap naar de haaien gaan..
dan ga je niet elke keer 4 nieuwe plaatsen a 40 euro ex btw.
mocht je op vakantie gaan naar een warm oort, een tip: neem een reserve bobine mee!
beter mee verlegen dan om verlegen ;-)

mickeyD 0

15 jaar

@ mickeyD, bedankt voor jouw bericht.

m.a.w. hier is dus weinig aan te doen. Had zelf in gedachten om 4 nieuwe bobine's te plaatsen van hetzelfde merk (BERU).
Misschien lost dit het probleem op. Anders heb ik in ieder geval een paar reserve. :)

marigo 0

15 jaar

ja het is een optie, maar ik vindt het zonde van je geld.. zo storend is het nou ook weer niet vind ik, afslaan doen ze nooit..
succes ermee!

mickeyD 0

15 jaar

Heb er 4 nieuwe bobine's ingezet, maar het stationair toerental blijft lichtjes schommelen.

helaas...

marigo 0

15 jaar

Ik heb een soort gelijk verschijnsel, dan wel niet op een 1.6i, maar een 2.0i,
kijk maar eens wat er bij mij al geprobeerd is:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Mischien heb je er wat aan......

DexterXL 0

15 jaar

Zoals ik daarnet tegen Dexter heb gezegt in zijn topic, laat even je compressie meten (meten=weten) Het kan wezen dat de koppakking lekt tussen 2 cilinders, dus de overbrugging tussen 2 cilinders.

Bas_petiet 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.