Hoi iedereen,
Ik heb een Megane 2 ph1, 1.6 16v met ca 194000 op de teller. Het betreft een Megane met een 5-versnellingsbak (JH3).
Soms schakelt de auto ineens veel stroever. Dat wil zeggen dat de pook moeilijk uit de versnelling gaat, en ook wat stroever in de versnelling gaat. Dit komt zowel voor in de hogere als in de lagere versnellingen. er zit niet echt een regelmaat in. Meestal gaat schakelen vlekkeloos, maar soms dus stroef. Laatst had ik het met het schakelen van de 4 naar de 5 op de autoweg. Ik kon de pook niet lekker in de 5 drukken, met als gevolg het geluid van flink tanden knarsen tot gevolg. Dat was uiteraard niet gezond. (Gelukkig heb ik dat niet vaak, maar het schakelen gaat wel vaker wat stroever.)
Her en der op het internet heb ik al eens gelezen dat stroef schakelen een eigenschap is van de 5-bakjes op hogere tellerstanden. Versnellingsbakolie vervangen zou het probleem lichter kunnen maken.
Vorig jaar heb ik de koppeling laten vervangen, en is ook de bakolie ververst. Dus dat is niet het probleem. Het stroef schakelen was er ook al voordat de koppeling was vervangen. Het is niet beter, maar ook niet slechter geworden. Met de koppeling, is uiteraard ook de druklager en drukgroep/ hele 'zooi' vervangen.
Ik zit er aan te denken om een toevoeging door de versnellingsbakolie te doen, die het schakelen soepeler moet laten doen gaan.
Hebben jullie enig idee wat dit 'stroef' schakelen nu precies veroorzaakt? En hebben jullie ervaringen met toevoegingen voor de versnellingsbak? Is dit schadelijk, heeft dit voors- en tegens, wel of niet aan te raden, et cetera?
Ik ben van mening dat het zeker vloeiender kan. Alle info is welkom!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eens de schakelkabels controleren .
Tevens als ik het zo lees , zou het ook nog wel eens een hydraulisch probleem kunnen zijn , de koppeling lijkt wel af en toe niet goed vrij te komen .
Cilinders controleren op olie sporen.
Toevoegingen voegen niets toe , maar daar zijn de meningen over verdeeld , ik ben van mening dan had de fabrikant dat al wel gedaan als het een beter schakelende bak zou op leveren , je bent meestal een gevolg aan het verstoppen en uiteindelijk wint de oorzaak.
Hoe kan ik het best de schakelkabels controleren? En met cillinders bedoel je de koppelingscillinder achter het pedaal? Ik zal even gaan kijken of ik daar ergens in de buurt lekkage kan vinden. Het voelt soms inderdaad alsof de koppeling niet helemaal voor 100% vrij geeft.
Maar stel dat er sprake is van lekkage ergens aan de hydrauliek, dan had ik toch al stil moeten staan? Ik rij er namelijk al meer dan een jaar mee rond. Alleen had ik het laatst twee keer in één week, dat het schakelen naar de vijfde versnelling lastiger ging. Als ik dan wat steviger doordruk, gaat hij wel goed in de versnelling.
Ik wil absoluut een eventueel probleem niet camoufleren, maar ik dacht dat een dergelijke toevoeging de wrijving vermindert in de bak, en door de teflon die erin zit een beschermende laag aanbrengt op de bewegende delen. Heb een aantal merken gezien, zoals Wyn's en Forté, en ze zeggen allemaal dat ze wrijving verminderen, en het schakelen soepeler maken.
9 jaar
Dat ze wrijving verminderen klopt helemaal , en in het ergste geval wordt wrijving van de synchromesch zo gering dat hij nog beroerder gaat schakelen.
Van onderaf , via de wielkast , kun je de kabels zien zitten bovenop de bak.
Binnen , moet het plastic er even om weg aan de onderkant van de pook , filmpje op you tube , kachelweerstand vervangen invullen , kom je ook die console verwijderen tegen.
Cilinder kan af en toe weigeren en inderdaad olie sporen is mis.
Ik dacht juist dat wrijving het schakelen moeilijker maakte. Misschien een rare vraag, maar, hoe zie ik aan de kabels dat ze niet goed meer zijn?
9 jaar
Voor het op dezelfde snelheid brengen van de schakelassen heb je juist wrijving nodig.
Kijken naar speling in het mechanisme en rafels aan de kabels.
Even een update. Vandaag was ik bij een garage voor bandenwissel. Aangezien hij toch op de brug stond, heb ik de pijldop van de versnellingsbak los mogen halen, terwijl de monteur de banden verwisselde. Tot mijn grote verbazing kwam het olie mij tegemoet. Terwijl de olie normaal gesproken tot aan de onderrand van de pijldop moet zitten. Er heeft dus teveel olie op gezeten. Ik schat zo'n kwart liter teveel. Ik heb het teveel aan olie eruit laten lopen, en een halve tube K-Flon gear toevoeging erin gedaan. Op zich schakelt hij nu goed, maar het is de komende tijd dus even afwachten of het probleem waarvoor ik dit topic heb gestart, namelijk het soms slecht schakelen, opgelost is.
Denken jullie dat dit teveel aan olie schade veroorzaakt kan hebben? De olie heeft natuurlijk kunnen gaan schuimen door het teveel. Er hoort 2.8 liter op. Ik heb ongeveer 15 tot 20.000 km zo gereden zonder dat ik wist dat er teveel op gezeten heeft. :( voor mezelf ben ik in ieder geval tot de conclusie gekomen, dat ik altijd het werk van de monteur moet nalopen en controleren :(
9 jaar
Altijd alles controleren mmmmmmmmmm.
Was de bak warm toen je het pijl controleerde , zo ja dan staat hij zo wie zo boven pijl.
Kwaad zal het niet gekund hebben.
Thah, wat is koud. Het was ca 20 km rijden. Motor was al op temperatuur. Ik denk dat de auto ca. anderhalf uur stilgestaan heeft bij de garage.
Ik vraag me alleen wel af: hoe kan een monteur nu teveel olie bijvullen, als je bijvult door hetzelfde gat, als waar je ook mee peilt. dan moet de monteur dus doorgepompt hebben, en terwijl de olie stroomde de dop er snel opgedraaid hebben. Ik mag toch aannemen dat de vloer wel recht is in de garage.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar