auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault MEGANE SCENIC: start/draait niet

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M A7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

goedenmiddag,

Ik ben nu al 2 maanden bezig om mijn RENAULT SCÉNIC I (JA0/1_) | 1999.09-2003.09 - 1.6 - 1598ccm 107pk aan de praat te krijgen.
In juni hebben we deze gekocht en alles was goed, laatste tijd dat hij het nog deed leek het alsof de motor tijdens het rijden (als je op snelheid bent) een duw kreeg. Uiteindelijk moeilijk starten,
Nu als je geluk hebt krijg je hem draaiend, maar lang blijft hij niet draaien. Af en toe krijg hij een dipje en op den duur valt hij stil.

uitgevoerd;
-vliegwiel sensor vervangen(modificatie setje)
-potmeter gasklep vervangen(gasklep schoon gemaakt)
-zekeringen gecontroleerd
-relais onder de motorkap vervangen
-stappenmotor stationair toeren schoon gemaakt
-brandstoffilter vervangen

vandaag heb ik een "nieuwe" computer (ecu) weten bemachtigen, de vraag is;
-weet iemand of ik de computer kan vervangen zonder dat het problemen geeft?
-weet er iemand wat ik eventueel nog zou kunnen doen/controleren?

Joeri

Geplaatst door

joeri456 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een andere computer gaat niet werken , de startonderbreker zit daar ook in en deze zal niet met je sleutel communiceren , maar heb je al eens gekeken naar je brandstofaanvoer/ druk , als hij afslaat zal de vonk of brandstof aanvoer weg vallen , heb je al gekeken wat er dan niet is ?
Is hij ook al eens uit gelezen ? als er een sensor stuk is van bv koelwater zit links op de kop of luchttemperatuur die in je inlaatspruitstuk zit slaat hij ook niet aan , dus laat dit eens controleren , want van alles zo maar vervangen is financieel niet de juiste weg lijkt me.

"maar heb je al eens gekeken naar je brandstofaanvoer/ druk , als hij afslaat zal de vonk of brandstof aanvoer weg vallen , heb je al gekeken wat er dan niet is?" hoe en waar kan ik dit controleren?
Ik begin er wel steeds meer verstand van te krijgen maar ik weet er nog lang niet alles van.
-koelwatersensor; waar zit deze?
-luchttemperatuur zit op het inlaatspruitstuk en die zou goed moeten zijn.
-uitlezen heb ik al eens laten doen, maar eigenlijk geen resultaat.

joeri456 0

6 jaar

Je kunt luisteren of de brandstofpomp loopt als je de auto op contact zet , zal ongeveer 2-3 sec. lopen.
Brandstofdruk kun je controleren op je brandstofgalerij onder je inlaatspruitstuk .
In de cilinderkop zoals in mijn antwoord staat , waarmee is uit gelezen en wat is er allemaal uit gelezen ?

De brandstofpomp hoor je als je het contact aan zet, dit had ik al eens qua tip gehad.
Voor de brandstofdruk te controleren moet ik het inlaatspruitstuk eraf halen en het contact aanzetten? En dan moet er een 2de persoon in het blok kijken of er brandstof wordt geïnjecteerd?
Ik heb er vrij weinig verstand van :S
Hij is uitgelezen met een sonde can, die is van mijn buurman.
die heeft; sensoren gecontroleerd, log gecontroleerd & gewist en al draaiend alles bekeken(tot zover hij bleef draaien).
Het enige wat opviel tijden het uitlezen is dat "IDLE control" telkens heen en weer ging van active naar inactive. Zover ik weet is dit die stappenmotor die ik heb schoon gemaakt.

joeri456 0

6 jaar

De IDLE control fout wordt niet veroorzaakt door de stappenmotor want die regelt de gasklep positie, IDLE is het Engelse woord voor stationair toerental en in die regeling gaat iets mis. Het inspuitsysteem is voorzien van een stationaire lucht regelklep die ook de luchttoevoer bij een koude motor regelt (choke werking) als die klep niet naar behoren werkt dan klopt het ingespoten mengsel niet meer en bij een koude start wordt er teveel lucht aan het mengsel toegevoegd waardoor het mengsel te arm wordt en de motor niet aan wil slaan of zeer onregelmatig loopt en de neiging tot afslaan heeft. De regelklep wordt elektrisch aangestuurd en is een soort van spoel die een pen laat bewegen die de klep open en dicht kan laten gaan. De klep kan in het luchtinlaatsysteem zijn aangebracht maar de plaats is motor type afhankelijk. Wat dat betreft zijn de afbeeldingen die op google te vinden zijn wel handig om er achter te komen waar de klep zich bevindt. Het kan zijn dat het mechanische gedeelte door vuil e.d.. vast is gaan zitten maar ook dat de spoel door ouderdom niet krachtig genoeg meer is om de klep te bedienen.

ronny503 0

6 jaar

De gasklep wordt geregeld met de staalkabel die vanaf het gaspedaal komt, en de positie wordt dan weer gemeten(potmeter vervangen) door de computer.
Ik heb 2 foto's toegevoegd, op 1 foto kun je zien waar het onderdeel zit op de motor(4polige connector).
De andere foto is een foto van een "nieuwe" met een stukje behuizing, van degene die gemonteerd is heb ik de behuizing schoon gemaakt.

joeri456 0

6 jaar

Je spruitstuk hoeft er niet voor af , Als je de bougies er uit draaid als je een tijdje gestart hebt zonder dat hij aanslaat , moeten deze nat zijn als er brandstof ingespoten wordt , zijn ze droog krijg je dus geen brandstof.
Heb je ook al gecontroleerd of je wel vonk hebt als hij niet aanslaat ?
Aan het einde van je brandstofgalerij zit een meetpunt om de brandstofdruk te meten , moet minimaal 3.5 bar zijn.
Begin bij het begin , controleer wat er niet is , vonk of benzine.

Ik ga straks eerst de stappenmotor vervangen, als dat niet werkt, kijk ik verder voor de bougies eruit te halen (hier heb ik geen sleutel/dop voor). Gezien ALS hij start en blijft draaien hij wel zuiver draait, dus lijkt mij dat dat allemaal in orde zou moeten zijn. maar niet geschoten is altijd mis!

joeri456 0

6 jaar

Als hij loopt zal inderdaad alles aanwezig zijn , maar het gaat er om als hij het niet doet wat je dan mist.

net die stappenmotor vervangen, hij sputterde eerst wat tegen(maar ik had het brandstoffilter van de week vervangen en zat wat vuil in) en na 6 minuten viel hij stil.
nog even uitgelezen en de enige fout die ik tegen kwam was het vliegwielsensor;
flywheel signal information (1.def)
1.def=Flywheel target fault

joeri456 0

6 jaar

Dat is dan de bdp sensor , zit daar trouwens de bedrading wel van goed , als ze gewisseld zitten loopt ie ook niet.

er zat een hele goede beschrijving bij, a op a en b op b. Dit heb ik 10 keer gecontroleerd voordat ik het "soldeerde". Volgens de site waar ik hem besteld had zou de sensor 290ohm moeten zijn;
sensor 268ohm
b=roze=gr=24=0,2ohm
A=geel=roze=54=0,3ohm
(contact=ader1=ader2=contact computer=ohm)
24->54+sensor=269ohm
Ik weet niet of jullie het zo begrijpen maar de sensor is 268ohm (v/d 290ohm) en de bedrading is 0,2&0,3ohm p/s
vind ik in orde

is hier nog iets aan af te stellen?

joeri456 0

6 jaar

Niet zo heel veel , in zoverre dat hij zo dicht mogelijk tegen het vliegwiel moet komen , maar dat gaat eigenlijk van zelf de gaten zijn rond dus veel kun je er niet mee , er zit toevallig geen ijzervijlsel op de magnetische punt van de sensor ?

Ik heb hem er af gehaald om de connector los te krijgen, die kreeg ik er niet af omdat ik niet wist waar de borging zit. Bij het terug zetten heb ik hem eerst schoon gemaakt en eerst de boutjes erin en dan pas vast gezet, dus zal de sensor zo laag mogelijk hangen. Bij het demonteren zat er geen ijzervijlsel aan.
er stond trouwens 1.def achter, betekend flywheel target fault.
2.def is tooth signal missing, dus hij ziet zijn tandjes wel?

joeri456 0

6 jaar

uiteindelijk, DENK IK, dat het het brandstoffilter is geweest.
ik had het filter vervangen en er zaten zwarte vlokjes in de brandstof, beetje bij beetje bleef de motor langer draaien. Nu lijkt tot zover alles goed te zijn.

joeri456 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.