Renault Megane: Stationair toerental schommelt in de opwarmfase, slaat af op gas

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4 16v (K4J 750)

De auto start prima en loopt keurig iets verhoogt stationair. Bij lagere buitentemperaturen (< 10 graden Celsius) gaat het de eerste 5 minuten helemaal goed. Daarna begint het stationair toerental sterk te schommelen (tussen 1500 en 2000 toeren/min). Dit schommelen gaat heel regelmatig.
Eens de motor goed doorgewarmt is draait ze weer prachtig stabiel 750 toeren/min.

Op LPG (Eurogas G3 installatie) slaat de wagen in de opwarmfase nogal eens af (zelfde schommel-effect, maar dan tussen 400 en 1500 toeren/min).

Als ik de auto dan uitzet (bv. om te tanken oid.) en na een paar minuten weer start, dan doet-ie het prima. Net alsof-ie ondertussen warmer is geworden.

De wagen heeft geen last van backfire. Luchtfilter is schoon. Geen vacuumlekkages gevonden.

Al gedaan:

Sludge verwijderd uit de verdamper (bijna niks),
Stappenmotor van de gasinstallatie schoongemaakt,
Stappenmotor op inlaathuis gereinigd (wel iets vervuilt, maar probleem blijft).

Omdat het probleem zich alleen in de opwarmfase voordoet, twijfel ik aan de koelvloeistof-temperatuur-sensor. Nog niet exact kunnen meten, maar koud geeft-ie een hoge weerstand (-3 graden = 8,5 kOhm) en warm een lage; dus heel erg stuk kan hij niet zijn. Of kunnen ze verlopen?

Heeft het zin om de gasklep schoon te maken voor dit probleem? Deze motor (Megane I phase 2) heeft nog een normale gaskabel.

Andere suggesties?

Rob Kuypers

Geplaatst door Rob Kuypers , lid sinds 11 jaar geleden

4 Reacties

Punt PRO, 11 jaar geleden

Rob heeft de verdamper geen bevriezings verschijnselen .En is het raadzaam om de inlaatslang naar het luchtfilter naar de achterkant van het motorblok te verhuizen . Misschien heeft de gasklep last van ijsvorming en dat daarom het toerental zo wisselt. Succes.

Rob Kuypers, 11 jaar geleden

[quote=Punt]Rob heeft de verdamper geen bevriezings verschijnselen .En is het raadzaam om de inlaatslang naar het luchtfilter naar de achterkant van het motorblok te verhuizen . Misschien heeft de gasklep last van ijsvorming en dat daarom het toerental zo wisselt. Succes.[/quote]
Ter test heb ik de inlaat verlegd naar de warme kant en vandaag een rit op uitsluitend benzine gemaakt. Helaas precies hetzelfde effect... Niettemin bedankt voor het meedenken!

Toch maar eens de gasklep bekijken. Moet ik eerst een dop te gaan kopen om die externe Torx (TX40 ?) waarmee het filterhuis aan het gasklephuis vastzit, los te kunnen halen :-( .

Punt PRO, 11 jaar geleden

Altijd makkelijk maar houd wel de bit-maat klein 3/8 of kleiner. anders kan je er nog niet bij.

Integrale, 11 jaar geleden

Heb je het al gevonden?
Als ik het zo lees zou ik gewoon een andere stappenmotor proberen. Ik heb het zelfde gehad met een astra laatst en ik geloofde ook niet dat het dat ding was maar uiteindelijk vervangen en als nieuw.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.