auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault MEGANE BREAK: Storing inspuitsysteem

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: k9k, Motorinhoud (cc): 1461, Vermogen (kw): 82

Hallo allemaal,

Helaas heeft mijn auto vanavond een storing gemeld. Uitlezen met EOBD gaf storing P2002 en met de (immitatie) clip DTC200295 en DTC1525F3. Die laatste is de CC/SL en die is inderdaad ook uitgeschakeld.
Kan iemand me vertellen wat de code DTC200295 is?

Kan ik dit met de clip nog beter uitzoeken? Ik ben helaas niet erg goed bekend met de clip en autodiagnose in het algemeen. Dus tips zijn welkom. Ik heb in het algemene topic ook wat vragen gesteld over de clip.
Vraag: kan ik hier nog mee doorrijden in afwachting van een oplossing? Uit P2002 leidt ik af dat het "alleen" maar een vol roetfilter zou zijn.

Auto heeft 245.000km gelopen, onderhoud volgens het boekje. Alleen van de 240.000km beurt is afgelopen weekend olie en alle filters gewisseld. Verder nog geen storingen of reparatie van enige betekenis gehad aan deze auto. Auto rijd veel (Duitse) snelweg, dus gelegenheid genoeg voor regeneratie. Storing kwam ook tijdens rit op hoge snelheid.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Bas.

Geplaatst door

sgm (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ter aanvulling: auto liep en loopt nog steeds perfect.
Andere vraag: waar kan ik de motorcode vinden? Is die van bovenaf zichtbaar op het blok of elders? Dit omdat de clip ernaar vraagt (geeft 2 opties).

sgm 0

8 jaar

Als je met de clip uitleest staat er naast de code ook gewoon in woorden wat de storing is. De uitschakeling van de cc kan een gevolg zijn van een andere storing. Als roetfilter verstopt is is er meer aan de hand, meestal iets mis met de slangen aan het roetfilter. Deze zal je visueel moeten controleren. Trek daarbij ook maar eens aan de slangen want ze zien er misschien goed uit maar kunnen zo uit elkaar vallen als je eraan trekt.

Ja, zal een garage opzoeken vanwege de brug om te kunnen kijken. Ik dacht ook al in de richting van die slangetjes. Hoopte dat de foutcode meer duidelijkheid zou geven.
Melding in tekst was overigens "incorrect assembly". Dat helpt niet erg.

sgm 0

8 jaar

De slang kan je gewoon vervangen door 6mm brandstofslang. Dit is namelijk precies het zelfde. De dealer rekend 475 euro ex arbeid voor deze klus. Brandstofslang kost 10 euro de meter dus houd dat in je achterhoofd.

Bedankt voor de informatie. Zal alvast wat slang regelen en morgen even op de brug met de auto bij een garage. Zal de afloop daarna laten weten uiteraard.

sgm 0

8 jaar

Storingslampje is vandaag vanzelf weer uitgegaan na een minuut of 10 onderweg te zijn. Begin volgende week toch even de boel controleren (eerder geen tijd).

sgm 0

8 jaar

Door drukte en vakantie vandaag pas de auto op de brug kunnen zetten. In de tussentijd heeft de auto nog aardig wat kilometers gemaakt. Storingslamp is een aantal keer aan en weer uit gegaan. De laatste keer met melding luchtverontreiniging.
Auto uitgelezen met Delphi en die gaf dezelfde foutcodes. Alleen was de beschrijving van DTC200295 iets over de temperatuur van de uitgangslucht turbo oid. Dat strookt dan niet met wat de clip erover meldde.

Iemand nog een idee? Anders moet ik het toch overlaten aan een goede garage of dealer.

sgm 0

8 jaar

Het heeft een tijd geduurd. Maar ik denk dat we de oplossing hebben.

In de tussentijd is de verschildruksensor gecontroleerd (slangen en stekker) en opnieuw gekalibreerd. Daarbij zijn geen defecten gevonden, maar de storing bleef optreden. De intervallen werden ook steeds korter, van eens in de 1000 km naar pakweg iedere 50 - 200 km. Het ritme was telkens na pakweg 10 minuten rijden aan en dan na een 1e of 2e start daarna weer uit na 10 minuten rijden. Opvallend was dat de storingslamp bij vaste ritten ook iedere keer ongeveer op dezelfde plaats aan of uit ging. Verder was er niks raars te ontdekken. Wel een wat verhoogd brandstofverbruik, vermoeden minder vermogen en wegrijden vanuit stilstand vroeg wat meer gas.

Dat kon alleen maar leiden tot de conclusie dat het roetfilter dusdanig veel as heeft opgebouwd dat de regeneratie niet meer goed gaat en de tegendruk al snel daarna weer de grenswaarde overschrijdt. Daarbij waren de opties gebruikt, imitatie of schoonmaken. Het is schoonmaken geworden middels een nieuw ontwikkeld principe waarbij de DPF gedemonteerd wordt en zonder open te slijpen wordt gereinigd.

Dit is inmiddels gebeurd en het bijgeleverde rapport toont een sterk verlaagde tegendruk en dat er 110 gram afzetting (as en roet) is verwijderd. Ook zijn de slangen van de verschildruksensor vervangen door gewapende benzineslangen. Auto rijdt duidelijk beter. Verbruik en of dit de definitieve oplossing is moeten we nog even afwachten.

Bedankt allen voor het meedenken.

sgm 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.