hallo Forum,
Mijn Megane uit 2001, 1.6 liter had problemen, bij afremmen en dan koppeling intrappen sloeg de motor soms af, hiervoor is de stappenmotor vervangen, vorige week zaterdag. En 2 dagen hierna, na veel regenbuien, was de verbranding slecht, en trilde de motor bij stationair draaien, en het lampje voor onvolledige verbranding ging aan tijdens het rijden. Hier heb ik een paar kilometer mee gereden, naar de garage.
Er zijn maandag j.l. 4 bobines en 4 bougies vervangen, er waren 2 bobines slecht.
De auto rijdt nu goed, en slaat niet af, alleen is het verbruik veel hoger, 12-13 liter per 100 km, was tot vorige week rond de 9 liter per 100 km. Ik tank BP ultimate 98, al ruim een jaar.
Is dit een kwestie van inregelen van de computer tijdens het rijden, of staat de motor te rijk afgesteld, of is er iets beschadigd door het door het rijden met slechte bobines? Na reset van de kilometer teller geeft deze nog steeds ca. 12 liter per 100 km.
Bedankt & met groet,
Jeroen
Geplaatst door Raabje2 (0) , lid sinds 8 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
6 Reacties
Raabje2 (0), 7 jaar geleden
even een kick naar boven, ik heb andere berichten afgesloten
kaleido 1 (1340) PRO, 7 jaar geleden
Het kan dat je met de storing , de katalisator gesloopt hebt.
Is de accuklem er af geweest voor de reparatie , zo ja , dan moet de boel zichzelf opnieuw inregelen .
Laat anders een viergasmeting doen , als deze goed is , ook op toeren , dan is de verbranding goed.
De computer bepaalt door de signalen die hij krijgt van oa de diverse sensoren , hoeveel brandstof er in gespoten moet worden , daar valt als zodanig niets aan af te stellen.
Raabje2 (0), 7 jaar geleden
Katalisator gesloopt, ik hoop dat dit niet zo snel gaat, ik heb ca. 5 km gereden, 50 per uur, klein stukje 70 door de IJtunnel.
Ik ga nog even vragen bij de garage wat ze precies gedaan hebben, accu klem los of niet, ik denk het niet. Auto rijdt verder gewoon prima, motor draait lekker.
Raabje2 (0), 7 jaar geleden
Ik heb zojuist een langer stuk gereden, met stukje snelweg, en km teller gereset, verbruik ligt nu weer rond de 9 liter per 100km, met airco aan.
Misschien was door het warmere weer, veel stoplichten, en nieuwigheid het verbruik hoger vorige week. Ik kijk het nog even aan.
Raabje2 (0), 7 jaar geleden
Ik ga de computer zelf resetten denk ik, accu klem tijdje eraf. Verbruik is met ritjes in de stad nu bijna 1 op 10, was altijd lager. Km stand is 138.000.
Er zou een klep verbrand kunnen zijn, of dat de motor in een soort van nood-loop staat, omdat stappenmotor of bobines niet goed waren? Of toch iets met de katalysator.
Als verbruik hoog blijft laat ik het uitlaatgas meten, alleen is repareren dan iets waar ik weinig trek in heb. Als ik maar door de APK kom in oktober.
Raabje2 (0), 7 jaar geleden
verbruik is weer normaal geworden, na ca. 5000 km rijden is verbruik 7,4 liter op 100km.