auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: storingslamp, happeren en uitslaan..

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v IDE

Ik heb nu al een tijdje problemen met mijn Renault Megane Coupe 2.0 16v IDE uit oktober 2000. Het begon met het electronisch storingslampje die steeds ging branden, en soms bij het optrekken ging de motor happeren. Met uitlezen werd er niks gevonden. Uiteindelijk werd het steeds erger. Totdat het haperen en inhouden zo erg werd, en hij uiteindelijk uitsloeg. Dan ging ook het lampje STOP en MOTOR branden en sloeg hij uit. Ik kon er dan geen 2 meter meer mee rijden want hij bleef uitslaan. Met uitlzen weer niks te vinden. Toen hebben we de bobine maar vervangen. Helaas hij deed het nog steeds....weer uitgelezen, toen werd er gevonden dat de egr klep en benzinedrukregelaar kapot zijn. Ok, dus ook vervangen....ecu gereset....750 euro verder....maar nee hoor, hij is nog steeds niet gemaakt. Als hij na 20 minuten warm is dan begint de ellende....inhouden, stotteren, en uiteindelijk uitslaan. Met uitlezen wordt er nu weer niks gevonden. bij de apk had hij ook nieuwe banden nodig. Ik heb nu al mijn spaargeld uitgegeven aan deze auto. 1250 euro. En nog is hij niet gemaakt, en de garage weet het ook niet meer...HELP!!!!! Wat zou het kunnen zijn!!! En ik wil niet weer honderder euro's uitgeven aan iets wat het uiteindelijk niet is....ik heb geen geld meer...ik moet er zeker weten achter komen wat is!!HELP!!!Ik ben wanhopig opzoek naar een antwoord.....

Geplaatst door

angel1709 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waar is hij uitgelezen, Ben je daar al eens mee bij de dealer geweest?

sjaak r 0
badge

15 jaar

Hij is steeds uitgelezen bij de dealer

angel1709 0

15 jaar

het probleem is allemaal begonnen toen dat waarschuwingslampje ging branden van electronische storing, uiteindelijk is dan alleen het probleem gevonden van de egr-klep en brandstofdrukregelaar. Die zijn nu vervangen en het probleem is niet verholpen. Het lampje blijft ook steeds branden, maar er kan geen storing worden gevonden. Hoe kan dat????

angel1709 0

15 jaar

Je moet eens vragen bij de dealer wat de foutcode is en die hier even vermelden.
Misschien dat er een Renault monteur of Universeel is die de storing(code) herkend.

Als bij de dealer geen defect code uitgelezen word dan ook eens EOBD uit laten lezen.
Dit kan bij heel veel (niet Renault) garage's tegenwoordig.
Oiram

Mijn partner is eerst de motor uitelkaar aan het halen, en wat hij kan maakt hij schoon. Want deze motor schijnt erg gevoelig te zijn voor vervuiling. Als het daarna nog niet goed is laten we hem wel uitlezen. Maar dat kost ook weer zoveel geld, en ook als er niks wordt gevonden. Hoeveel computers zitten er op zo een auto? Het lijkt wel dat ze hem alleen 'oppervlakkig"uitlezen ofzo. En we hebben er geen geld meer voor om dingen te vervangen die niet kapot zijn. Daarom proberen we dit nu eerst zelf.
Zijn er nog meer dingen die we zelf kunnen proberen? Dingen die we kunnen nakijken? En hoe kunnen we hem daarna zelf resetten? Accupol loshalen, is dat voldoende? Het heeft me nu al zoveel geld gekost, en alles voor niks. Dus eerst wat we zelf kunnen, of wat het goedkoopst is voordat we weer naar de dealer gaan die alleen al geld rekenen voor het zeggen van goedemorgen.

angel1709 0

15 jaar

Wat veel voorkomt is de BDP sensor, vooral als de motor warm is.

berendonck 0
badge

15 jaar

"Hoeveel computers zitten er op zo een auto?"
Meerdere, en een daarvan is je motorcomputer.
Het hangt helemaal van de uitgelezen fout(code) af waar/en hoe je het probleem evt moet gaan zoeken.

Het lijkt wel dat ze hem alleen 'oppervlakkig"uitlezen of zo?
Soms lezen/wissen ze alleen het foutgeheugen van zo'n computer.(de storing komt daarna soms weer terug)

Of ze krijgen een fout(code) die heel veel oorzaken kan hebben.
Dit zijn voor een monteur (en de klant) vaak wat lastigere storingen.
Dan bekijk ikzelf als eerste de waardes van uitlaat gassen en/of met diagnose software div waardes in de computer, zie je soms ook iets wat niet goed is.

Accu los nemen verhelpt soms compleet de storing. (soort reset)
Maar in dit geval niet denk ik en kan wel weer voor andere verrassingen zorgen.
Als dit toch geprobeerd word denk dan evt om de radiocode, anders een nieuwe topic?.
"me radio doet het niet meer"

(Goed) laten uitlezen, desnoods ergens anders blijft (naar mijn mening) de beste manier anders
word er vaak te veel voor niets vervangen en te lang gezocht.
Is uitlezen zo duur in Leiden?

Oiram

Het is niet zo dat het uitlezen hier duurder is dan ergens anders, ik ben er alleen tot nu toe nog steeds niet wijzer van geworden alleen armer. Want de computer geeft storing op een onderdeel, die wordt vervangen voor honderden euro's en later blijkt het onderdeel helemaal niet kapot, en blijft het probleem. Erg vervelend, ook aangezien ik geen geldboompje heb. Maar gelukkig heb ik eindelijk iemand gevonden die verstand heeft van deze IDE mototren. Hij wist precies het probleem terwijl ik niet eens alle info gegeven had. Hij zei ook dat het uitlezen niet altijd de oplossing geeft, en dat de computer vaak in dit soort gevallen storing geeft aan EGR-klep en brandstofdrukregelaar, maar dat je ze niet hoeft te vervangen, want dat is het probleem niet.
Het probleem is toch vervuiling van de motor. Dus de oplossing is een schoonmaakspul van Renault van 13.09 euro, en daarna olie en oliefilter vervangen omdat de viezigheid daarna daar terecht komt. Als ik dit eerder had geweten had het me honderden euro's gescheeld. Dus mensen als je bij de dealer het gevoel hebt dat ze het toch ook niet echt weten en maar blijven hangen aan het uitlezen, enzo, zoek een andere dealer....eentje die het wel meteen snapt en de computer niet heilig vindt. In dit geval weet ik dat Renault in Leiden geen goede monteurs heeft, ze kunnen niet sleutelen zonder laptop. In Leidschendam zit wel een goede dealer, zij weten het probleem al over de telefoon zonder je auto gezien te hebben.....dat zijn pas monteurs met ervaring!

angel1709 0

15 jaar

[quote=angel1709]Het is niet zo dat het uitlezen hier duurder is dan ergens anders, ik ben er alleen tot nu toe nog steeds niet wijzer van geworden alleen armer. Want de computer geeft storing op een onderdeel, die wordt vervangen voor honderden euro's en later blijkt het onderdeel helemaal niet kapot, en blijft het probleem. Erg vervelend, ook aangezien ik geen geldboompje heb. Maar gelukkig heb ik eindelijk iemand gevonden die verstand heeft van deze IDE mototren. Hij wist precies het probleem terwijl ik niet eens alle info gegeven had. Hij zei ook dat het uitlezen niet altijd de oplossing geeft, en dat de computer vaak in dit soort gevallen storing geeft aan EGR-klep en brandstofdrukregelaar, maar dat je ze niet hoeft te vervangen, want dat is het probleem niet.
Het probleem is toch vervuiling van de motor. Dus de oplossing is een schoonmaakspul van Renault van 13.09 euro, en daarna olie en oliefilter vervangen omdat de viezigheid daarna daar terecht komt. Als ik dit eerder had geweten had het me honderden euro's gescheeld. Dus mensen als je bij de dealer het gevoel hebt dat ze het toch ook niet echt weten en maar blijven hangen aan het uitlezen, enzo, zoek een andere dealer....eentje die het wel meteen snapt en de computer niet heilig vindt. In dit geval weet ik dat Renault in Leiden geen goede monteurs heeft, ze kunnen niet sleutelen zonder laptop. In Leidschendam zit wel een goede dealer, zij weten het probleem al over de telefoon zonder je auto gezien te hebben.....dat zijn pas monteurs met ervaring![/quote]
Eh ik heb een soortgelijk probleem met mijn Renault en heb dat flesje ook geprobeerd..
Dat was bij mij niet de oplossing.. Ik zou maar niet teveel hoop vestigen op deze "uitstekende monteurs"
Wat ik wél zou doen is reclameren bij de renault dealer die voor niets die onderdelen heeft vervangen;
Hallo? Het kan toch niet zo zijn dat ze dingen vervangen, dat dat de oplossing niet is en jij voor hun "onkunde/onwetendheid" op moet draaien??
ik zou als ik jou was nog eens een mooie brief schrijven om je zuur verdiende spaarcentjes terug te krijgen!

Steefke 0

15 jaar

Ja, nu hebben we dat flesje ook geprobeerd...en na ongeveer 5 kilometer rijden weer dezelfde problemen. Nu gaan we hem maar helemaal uitelkaar halen en met de hand schoonmaken, alles wat we zelf kunnen toch proberen.
Maar mijn geld kan ik echt niet terug krijgen, want ik heb hem bij de dealer uit laten lezen, en zij kwamen tot de conclusie die onderdelen vervangen. Maar ik heb ze niet bij hun laten vervangen, maar wel bij hun besteld, en door een andere garage erin laten zetten om kosten te besparen omdat arbeidsuren duurder zijn bij de dealer dan bij een gewone garage. Dus wie is schuldig? Ik zeg de dealer vanwegen een foute diagnose, want de onderdelen bleken niet kapot. Maar ik heb het niet zwart op wit, of een rekening van ze omdat ik de onderdelen door een andere garage erin heb laten zetten. Dus vrees ik dat ik geen poot heb om op te staan. Nu maar hopen dat met de hand schonnmaken wel helpt, want hij is echt vies van binnen, echt veel koolaanslag, nou dat zal wel voor veel problemen kunnen zorgen, pas als dat gedaan is en blijkt dat dat het ook niet was kunnen we weer verder denken omdat we vervuiling dan weer van het lijstje af kunnen strepen. Maar ja dan weten we het ook niet meer hoor....dan rijd ik die *&^%$ auto wel de sloot in ofzo. Geen renault meer voor mij. Echt een heerlijke auto om mee te rijden, maar nu we gewoon niet erachter kunnen komen wat er mis is, dat heb ik nog nooit meegemaakt.......

angel1709 0

15 jaar

Ken het gevoel,
ben met mijn auto ook al voor de 4de keer in de garage, heb hier ook een post open staan met mijn probleem.
Hopelijk lukt het je en is het reinigen van de motor de oplossing!
inderdaad sta je denk ik niet gek sterk als je het zo gedaan hebt helaas....
Coulance aanvraag doen bij Renault Nederland?
Heb ik ook gedaan..

Dat in de sloot rijden heb ik ook al 10x geroepen... krijg je tenminste de dagwaarde er nog voor terug ..

Steefke 0

15 jaar

Probleem lijkt verdacht veel op bobineprobleem dat heel vaak voorkomt bij Renault motoren. Er wordt gesproken in het eerste bericht dat de bobine is vervangen. deze motoren hebben echter 4 bobines (op elke bougie zit er een).
Het is zeker de moeite waard om met een extra nieuwe bobine wat te experimenteren. vervangen van een bobine is 5 minuten werk. Kij/ luister vervolgens od de motor beter/slechter loopt. Probeer op deze manier de boosdoener te vinden.

En .... ben je lid van de wegenwacht. Deze monteurs hebben veel ervaring met dit verschijnsel. Ik heb me laten vertellen dat zij ook een vooraadje penbobines in de auto hebben liggen.

Google eens op penbobine .... response ... renault.

Heel veel succes in de verdere zoektocht,
W

willem12077 0

15 jaar

[quote=willem12077]Probleem lijkt verdacht veel op bobineprobleem dat heel vaak voorkomt bij Renault motoren. Er wordt gesproken in het eerste bericht dat de bobine is vervangen. deze motoren hebben echter 4 bobines (op elke bougie zit er een).
Het is zeker de moeite waard om met een extra nieuwe bobine wat te experimenteren. vervangen van een bobine is 5 minuten werk. Kij/ luister vervolgens od de motor beter/slechter loopt. Probeer op deze manier de boosdoener te vinden.

En .... ben je lid van de wegenwacht. Deze monteurs hebben veel ervaring met dit verschijnsel. Ik heb me laten vertellen dat zij ook een vooraadje penbobines in de auto hebben liggen.

Google eens op penbobine .... response ... renault.

Heel veel succes in de verdere zoektocht,
W[/quote]
Fout,

Deze motor heeft een bobineblok voor 4 cilinders.

sjaak r 0
badge

15 jaar

Ja, dat klopt. Hij heeft echt maar 1 bobine. Gelukkig maar, die dingen zijn niet goedkoop. Maar dat is het dus echt niet. Nu er maar achter komen wat het wel is. Het vervelende is dat hij nu ook ineens meer toeren loopt. Daar kwamen we achter met het proefritje. Nu staat hij weer voor de deur, verder dan 5 kilometer rijden kan niet, dan beginnen de problemen. Maar meteen al met het rijden voel je gewoon dat er iets niet goed zit. Hij loopt niet lekker....%$#@ auto!

angel1709 0

15 jaar

Compressie meten al gedaan ??
Problemen ontstaan meestal door vervuiling inderdaad.Een enkele keer de brandstofdruk sensor en regelaar op de rail.
Mijn ervaring is dat vaak de verstuivers de klachten veroorzaken of vaszittende zuigerveren.

patrick_r 0
badge

15 jaar

waarschijnlijk is je cilinderkop zodanig vervuild/verkoold dat deze goed gereinigd dient te worden.
Flesjes reiniger helpen dan echt niet meer. Vooral de inlaatkleppen sluiten niet goed af waardoor de motor zeer gebrekkig en rot gaat lopen. (Er loopt geen benzine langs de inlaatkleppen dmv de hoge druk directe inspuiting
waardoor deze kleppen snel gaat verroetten )
Ook het rijden op ron 95 is ronduit slecht aangezien de motor ontworpen is voor een hogeren ron gehalte.
V power zou een oplossing zijn is wel duurder maar je komt er verder mee .
Wij hebben ook een IDE 2.0 V16 uit 2000 daarvan is de cilinderkop gereinigd bij 91.000 km bij de vorige eigenaar door een renault dealer. Ook onze auto liep af en toe hoog stationair maar dat heb ik op kunnen lossen door het gasklephuis schoon te maken. Ik weet niet of er met jullie EGR klep iets geregeld is ? Maar dat is de bron van bijna alle ellende , ik zit zelf ook te denken om deze af te doppen met een blinde plaat. Ik vraag me ook af of er een stekker los getrokken kan worden er zitten er 2 op en volgens "kenners" is het de meest rechtste. Ikzelf betwijfel dit aangezien je waarschijnlijk een storingsmelding krijgt. Maar misschien zitten hier mensen die het al eens uitgevoerd hebben en hierop gaarne zouden willen reageren.
Ik durf er nog niet aan te zitten aangezien m`n echtgenoot hiermee rijd en haar niet met problemen wilt opzadelen. Hij start en rijd namelijk perfect !

daan1876 0

15 jaar

ja bij ons is compressie meting gedaan, en was goed. uitlezen werd steeds niks gevonden. nu heeft mijn partner de kop en alle kleppen met de hand gereinigd. ondertussen dus nieuwe egr klep, benzinedrukregelaar, bobine, bougies, verse olie en oliefilter, nieuwe koelvloeistof, nieuwe kopbouten. heel veel euries verder.....we doen een proefrit en hij rijdt ales een zonnetje, normaal liep hij niet zo lekker. wij helemaal blij hij doet het weer! weer helemaal verliefd op onze megane want het is toch een heerlijk rijdende auto, zonnetje erbij wat wilt een mens nog meer?
MAAR toen ongeveer 5 kilometer verder....storingslampje aan, stotteren, rode motor lampje aan...en uit auto. Weer starten, stotteren, sputteren schudden, lampjes aan en uit. DOOD! Naar huis gesleept en weer in een depressie gestort! Wat moeten we...we hebben alles gedaan wat we konden doen....help.....waarom loopt hij eerst lekker en pas als de motor warm is begeeft hij het, temeratuurmeter blijft netjes in het midden. Het schoonmaken en nieuwe bougies heeft er misschien voor gezorgd dat hij weer lekker soepel loopt, maar dat was dus toch ook niet het probleem, aangezien het probleem niet verholpen is. De vakantie komt steeds dichterbij en daarvoor hebben we de auto toch echt nodig.....help...ideeën?...iemand?

angel1709 0

15 jaar

Is de kop eraf geweest ? Het inwendige van de kop verkoold als het ware en kan alleen goed gereinigd worden als de kop eraf gaat. Daar is wel een heel goed reinigings middel voor nodig aangezien dit er niet zomaar af te krijgen is . Ik heb me laten vertellen dat je er ook speciaal renault gereedschap voor nodig hebt om de klus uit te voeren. Het is echter wel gek dat eerst de auto weer goed liep als een zonnetje zeg je. Dan lijkt het me dat er toch een steker of niet goed erop zit of ergens slecht contact maakt of een inlaatklep die niet goed sluit, alle pakkingen goed, spruitstuk geen valse lucht ?. Ik geef jullie alle hulde dat je zover gaat om dit opgelost te krijgen. PS met zo`n onbetrouwbare auto ging ik niet mee op vakantie. :(

Schijnt dat je de aansluiting van de EGR klep naar het spruitstuk toe , dat je de pakking kan vervangen door een blinde metalen plaat met dezelfde vorm als de pakking. dan werkt alles gewoon alleen er kan geen uitlaatgassen opnieuw de motor ingestuurd worden wat de bron is van ALLE ellende.

Echt alle problemen met deze IDE motor is te wijten aan vervuiling die diverse onderdelen naar de filistijnen helpt. Oplossing is echt EGR klep afdoppen , Vpower tanken , om de 5000 km een fles injector cleaner erin gooien,olie + filter vervangen om de 8000 km (olie van een A merk nemen bv castrol 10W40 , Shell advange etc) en als laatste de motor af en toe flink in de toeren jagen als je blok volledig opgewarmt is dus 6000 toeren
(er zit een begrenzer in ) zodat deze alle nog roetige aanslagen eruit geblazen kan worden. Renault heeft niet voor niets dit project na 1,5 jaar op de vuilnisbelt laat belanden. (1 grote flop)

Een schande dat ze eigenaren met dit type IDE niet tegemoet komen en monteurs gewoon dingen laten vervangen terwijl ze dit gewoon weten !

daan1876 0

15 jaar

ja de kop is er natuurlijk af geweest, en met remmenreiniger gereinigd en de kleppen. volgens de renault dealer was dat goed, en er was geen speciaal gereedschap voor nodig. in iedergeval hadden we al het benodigde gereedschap. daarom moesten ook de kopbouten worden vervangen, er was er een kapot, maar je kan ze alleen per set kopen, dus allemaal vervangen. we hebben ook een werkplaatshandboek waar veel info instaat over hoe en wat. maar goed, een niet goed zittende stekker of wat dan ook omdat de kop eraf is gegaan kan het niet zijn. want het probleem was ervoor al. we hoopte dat het probleem over zou zijn met het schoonmaken, en dat dacht de renault dealer ook...maar helaas. nu staat hij weer bij de dealer voor een diagnose, maar ik heb er geen vertrouwen in want ze hebben het hiervoor ook niet kunnen vinden. eerst zou het de bobine zijn, nieuwe erin, maar nee. toen gaf hij storing bij egr klep en benzinedrukregelaar, nieuwe erin, maar nee nog niet verholpen. toen zou het door verkoling op kleppen en in kop komen, alles schoongemaakt, maar nee nog niet verholpen.
de injectoren zijn het probleem niet, en v-power helpt ook niet omdat het directe inspuiting is, dus de v-power komt niet bij je kleppen en kop, en al die schoonmaakzooi ook niet.
verleden jaar augustus zijn we met hem naar corsica gegaan, en op de terugweg ook nog in de ardeche geweest, heel veel kilometers, heel veel bergen, warmte, stof etc....hij liep als een zonnetje..geen problemen. maar sinds februari begon eerst het electronisch storingslampje, werd niks gevonden met uitlezen, daarna begon hij ook in te houden met optrekken en te stotteren, niks gevonden met uitlezen. nou en nu dit probleem, er gewoon mee stoppen na zoveel kilometer, weer storingslampje, happeren, stotteren, uitslaan....en niks meer. tot hij weer helemaal koud is, en dan weer 5 kilometer rijden, en weer hetzelde verhaal....al die nieuwe onderdelen, en het schoonmaken voor niks, niks heeft geholpen, honderden euros weg!!! kan hem ook niet inruilen of verkopen, heb ook geen geld meer voor een nieuwe auto, alles zit hierin...zo een 8000 euro incl. aanschaf. echt ik ben er onderhand ziek van. maar ik weet wel, als ik hem ooit kan verkopen en nieuwe auto koop GEEN RENAULT MEER!

angel1709 0

15 jaar

Ik stelde 3 maart al voor om hem toch nog eens te laten uitlezen.

Je moet eens vragen bij de dealer wat de foutcode is en die hier even vermelden.
Misschien dat er een Renault monteur of Universeel is die de storing(code) herkend.

Als bij de dealer geen defect code uitgelezen word dan ook eens EOBD uit laten lezen.
Dit kan bij heel veel (niet Renault) garage's tegenwoordig en vaak gebeurt dit niet (EOBD)
bij een dealer.

Als het lampje brand is er 9 van de 10 keer WEL een code opgeslagen.
Zonder die foutcode is het giswerk.
Als er een code is opgeslagen NIET METEEN onderdelen laten vervangen maar deze eerst hier posten.

Oiram

storingscode is df089. volgens de dealer moeten er nieuwe zuigerveren en druksensoren op, dat gaat me 1500 tot 2000 euro kosten. nu doen we dat niet want ik heb niet zoveel geld, maar wij denken ook dat het komt omdat de kopakking kapot is omdat de kop eraf is geweest. dus dat gaan we eerst doen, en dan weer verder denken.

angel1709 0

15 jaar

ik zou een naar temp sensor kijken of de kabels niet zijn geoxideerd het kan zo zijn dat de comp signaal krijgt dat de motor nog koud is krijgt de motor teveel benzine loopt de auto ook niet goed en wat egr betreft gewoon afdoppen..
gr.bis

bis50 0

15 jaar

Huh? Omdat de kop er af geweest is denk je dat de koppakking stuk is?? Heb je de oude pakking weer gebruikt dan??

8je 0
badge

15 jaar

[quote=8je]Huh? Omdat de kop er af geweest is denk je dat de koppakking stuk is?? Heb je de oude pakking weer gebruikt dan??[/quote]
Dat zal toch niet waar zijn, koppaking mag je NOOOOOOIIIIIT 2 maal gebruiken.

Verder denk ik dat het probleem wel degelijk in de BDP zender zit, deze kan inderdaad kuren geven zonder dat een foutcode gezet wordt, omdat contact aan zonder lopende motor eenzelfde situatie geeft. Dit is ergens al eerder vermelds ook. Het STOP lampje gaat dan branden, omdat er geen oliedruk meer wordt opgebouwd.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

ja...helaas zijn we een beetje stom geweest de koppakking her te gebruiken (heeeeel erg stom), maar we zijn zo gefrustreerd aan het raken van alle kosten die we al hebben gemaakt, terwijl de auto nog steeds kapot is. Er is al voor niks zo een 1200 euro aan nieuwe onderdelen in gegaan. Dus......we gaan eerst de koppakkingen vervangen en dan weer verder kijken. toch denk ik dat dat niet het oude probleem oplost, want dit probleem hadden we al voordat de kop eraf ging om alles te reinigen. Daarom hebben we dat ook gedaan, in de hoop het probleem op te lossen. ik weet het zeg het maar allemaal STOM....we gaan het weer goed maken.....toch maar stiekem hopen dat het probleem dan voorbij is.

Vraagje...is de bdp sensor zelf te testen(dmv doormeten) of die nog goed is of niet?

angel1709 0

15 jaar

In dit geval is het raadzaam iemand te zoeken die een scope-meter tot zijn beschikking heeft. Jullie probleem speelt zich af als de motor warm wordt, dus het doormeten op weerstand van een bdp sensor hoeft dan niet persé uitsluitsel te geven. In dit geval zal het signaal wat deze afgeeft zichtbaar gemaakt moeten worden. Dit kan met een scope. Indien de sensor kuren krijgt, is dit DIRECT af te lezen van de scope, en dus ook meteen een duidelijke diagnose. Een multimeter in spanningsstand kan ook, maar ik denk dat deze te traag reageert op jullie probleem om precies aan te geven wat er fout gaat.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Ojee idd de koppakking kan je nooit hergebruiken, ik heb toch goede hoop dat als er een nieuw pakking(en) gemonteerd worden dat de auto weer ok rijd aangezien deze even goed gereden heeft na reiniging.

V power help degelijk wel hoor, de motor is namelijk gemaakt voor minimaal Ron 97 en vpower heeft een reinigende werking . Zelf tank ik uitsluiten Vpower , af en toe injectorcleaner erbij , olie + filter op tijd en af en toe op fllink op z`n staart trappen 6000 toeren (bij een volledig opgewarmde motor).De inlaatkleppen daar helpt het niet voor aangezien er geen benzine langs komt.
Beter is volgens velen de aansluitng na de EGR met een blinde plaat afdoppen zodat alles intakt blijft maar er geen vervuilde gassen bij komen alleen maar frisse lucht. Als het goed is krijg je ook geen melding van een lampje. Maar al met al blijft het een slecht ontwerp van renault.

Ik hoop voor jullie dat het ok komt , in ieder geval ikzelf koop NOOIT een renault , maar m`n echtgenote vindt de megane cabrio bj 2000 zo mooi en dat is tie ook.

daan1876 0

15 jaar

[quote=daan1876]maar m`n echtgenote vindt de megane cabrio bj 2000 zo mooi en dat is tie ook.[/quote]
Vragen of de overbuurman er een wil kopen, kun je er elke avond van genieten.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

mensen nog even een vraagje volgens de dealer moet ik ook mijn distributie riem vervangen als ik de kop eraf haal , de riem is vervangen op 113000 km en de km stand is nu 130000 ik vind dit eigenlijk zonde maar durf ook weer niet nog eens een verkeerde bezuiniging te doen wat vinden jullie hiervan.

groeten een stommerik

angel1709 0

15 jaar

Zo`n riem kost niet de hoofdprijs neem ik aan hoewel stam renault .................

daan1876 0

15 jaar

Hoe komt de dealer bij zuigerveren als de compressie nog goed is ?

Zijn de kleppen compleet gereinigd incl zittingen of alleen van de bovenkant ?

En over de riem,tjaa..het kost inderdaad de wereld niet,maar als hij nog in goede staat is ( aangezien de km stand ) en hij niet onder de olie of vet hangt,zou ik het nog eens wagen om hem erop te leggen en te kijken wat hij doet..

Normaal gesproken bij twijfel altijd een nieuwe monteren,een riem is overigens niet zo duur als de schade die je kan oplopen als gevolg van het knappen van de riem.

Succes ermee,

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Moeilijke beslissing van op afstand. Ik zou inderdaad als de riem er nog goed uitziet overwegen om hem terug te leggen, BIJ TWIJFEL ZONDERMEER VERVANGEN" Oké, dat ding kost dan een 80 euro extra, maar neem dan het risico niet.

Mocht je besluiten hem toch terug te leggen, hou dan een wat eerdere vervanging aan, leg er dan zeg een 15.000 eerder een nieuwe op.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

hallo,
probleem van de carterventielatie is opgelost was gewoon een kapotte momentsleutel die gaf 20nm aan terwijl ik er nog lang niet was.
Nu het volgende heb nog steeds last van een storings lamje en een motor die uitslaat, dingen die ik heb gedaan zijn:
* kop schoongemaakt(grondig)
* brandstofdrukregelaar vervangen
* bobine vervangen
* egr klep vervangen
* luchtfilter vervangen
* alle sensoren die ik door kon meten doorgemeten waardes zijn correct
* uitlaten lezen storingscode df089 (brandstofdruk sensor en regelaar volgens de dealer)
het probleem treed op zodra de motor warm wordt (bedrijfstemp) gaat het storingslampje aan begint de motor te smoren en slaat af 1 sec nadat lampje stop gaat branden, ikzelf heb het idee dat de koelvin niet aanslaat maar weet dit niet zeker aangezien ik niet weet wanneer deze aan moet slaan.
De eerste keer dat dit gebeurde was in februarie in de file, dus dit lijkt er op dat het iets met de koeling te maken heeft wie weet of ik de koelvin door kan verbinden en hoe zodat ik kan uitsluiten of het de vin is, de koelvloeistof temperatuur sensor kan ik wel door meten maar weet de waarde niet en de temperatuur niet maar kan dit met elkaar te maken hebben.
Heb het systeem wel goed ontlucht.
wie heeft er nog ideen.

p.s. de distributie riem ga ik vervangen zodra de storing weg is uit voorzorg, leg er nog geen nieuwe op voorals deze er weer af moet

angel1709 0

15 jaar

Om de ventilator konstant te laten draaien kan je de bedrading van je thermoswitch doorverbinden . Deze zit vaak geschroefd op je radiator en er zitten twee draden op . Trek het stekkertje eraf en verbind deze 2 draden met elkaar. LET OP dat als je kontakt aanzet dat dan de ventilator direkt voluit draait.
Meestal als de ventilator niet draait heb je ergens een draadbreuk,te weinig of geen koelvloeistof in je radiator of de thermoswitch is defekt zodat je motor als het nodig is NIET koelt en je koppakking eruit klapt (zwakste schakel) . Is de boel goed ontlucht na opnieuw vullen van de koelvloeistof ?
(heel belangrijk)

Ja zo`n moment sleutel moet wel goed zijn anders zitten je bouten of te los of te vast.

daan1876 0

15 jaar

Beste Angel,

Niet de koelventilator doorverbinden!!. Dit is weer een storing erin bouwen.!! De auto loopt tenslotte de eerste 5 kilometer goed.
Die momentsleutel heb je die ook gebruikt voor het aantrekken van de kopbouten??
Ik zit te denken aan een defecte nokkenassensor ofwel de BDP sensor. Maar de dealer had dit allang moeten opperen.
Laat hem deze eens wisselen, indien geen verschil..... dan weer de originele erop.
Als de auto de eerste 5 kilometer (goed) loopt, en dan afslaat..... is het ofwel de brandstof komt niet bij de inlaat, ofwel een of andere sensor onderbreekt.

Laat deze dealer dit uitsluiten.

Suc6

Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

15 jaar

hallo ralf ik heb een nieuwe momentsleutel geleend om de kop opnieuw vast te zetten , en voor de rest heb ik mijn auto naar een andere garage gebracht (een de gespecialseerd is in franse automobielen) in de hoop dat hij iets kan ontdekken wat de dealer niet kan of wil ontdekken, dit omdat de dealer blijft hameren op een sensor die al vervangen is en als je de weerstand doormeet is deze nog goed tis nu afwachten heb tegen de montuer gezecht dat ik hem pas weer over anderhalve maand echt nodig heb, dan heeft hij even de tijd (de eigenaar van de garage wilt er zelf naar kijken en niet zijn monteurs denk ik)

angel1709 0

15 jaar

Dus de dealer zegt hetzelfde als ik.............. Ik vind het niet erg verstandig om nu te wisselen van garage. Zij zullen weer vooraf aan beginnen vermoedt ik. Terwijl de dealer in kwestie toch iets heeft goed te maken.

Dat deze iets niet wil ontdekken, zal niet van toepassing zijn, gaan we vanuit. Hij wil tenslotte graag tevreden klanten.

De weerstand meten van een inductieve sensor is niet geheel correct. De weerstand kan veranderen bij temperatuur invloeden, zelfs onderbreken.

Ben benieuwd wat deze Franse auto- specialist gaat vinden.

Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

15 jaar

nee de dealer zegt een andere sensor als degene die jij opnoemt en wat de dealer betreft de monteurs zal het niet aan liggen maar degene achter de receptie geeft maar een tiende door aan de monteur dus over die tevrede klanten, maar bij de dealer lezen ze hem eerst uit en komen dan voor de tweede of derde keer onderhand op de zelfde sensor uit n die is al vervangen door een splinternieuwe die volgens de dealer niet kapot kan zijn daarom ben ik van garage gewisseld.

angel1709 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.