Renault Laguna: stuurhuis afstelbaar?

Bouwjaar: 1994, Motorcode: V6

Het viel mij vorig jaar op nadat ik over een zeer slechte zandweg was gereden, dat het stuurgedrag wat losjes was geworden. Hij kwam echter weer vlekkeloos door de APK in maart.
Nu weer over een bedenkelijke weg gereden en opnieuw achteruitgang. Ik voel bij bepaalde hobbels ook duidelijk iets slaan in het stuur.
Hij rijdt zoekerig en draaien aan het stuur geeft een zichtbaar vertraagde reactie aan, in ieder geval, de linker spoorstang.

Intussen stuurkolom in de auto gecontroleerd. Is goed.
Verder linker spoorstang losgehad. Zit geen speling binnen of buiten.
Ik denk aan het stuurhuis. Is deze afstelbaar? Deze lekt in ieder geval niet.
Zit er nog iets tussen stuurhuis en stuurkolom dat speling kan gaan vertonen?

AS1

Geplaatst door AS1 (105) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Cliodennis (0), 16 jaar geleden

Hoe zijn je banden? Is de spanning ok ? Ook slechte schokdempers kunnen raar stuurgedrag veroorzaken.
Speling op de stuurkolom komt bij de Clio 1 met stuurbekrachtiging wel eens voor. Dat is dan ook alleen te voelen in het stuur. Aan de stuurkolom zelf is het dan bijna niet te constateren. Zit in het gedeelte van de overgang in stang naar bevestigingspunt op het stuurhuis. Loopt de auto wel mooi recht uit? Is de sporing ok ?
Heeft de auto variabele stuurbekrachtiging, dan zou je e.v.t. de computer een keer kunnen uitlezen.

AS1 (105), 16 jaar geleden

Even terugkomen op een oud bericht:
Ik heb intussen de linker fuseekogel los gehad. Kon geen speling vinden maar toch maar vervangen.
Schot in de roos! Ligt weer als een blok op de weg. Kun je nagaan. Verder ook wat kraakgeluiden mee opgelost.
De rechter was vorig jaar tijdens de APK vervangen. Die was wel plotseling heel slecht geworden. Oversturen in bochten, ronduit eng.

Leuk klusje trouwens. Ik heb de draagarm verwijderd. De centrale bout (TX55) van de arm is een hele smerige. Zit vol met loctite dus gaat heel stroef. Gebruik een goede TX55 bit anders draai je deze aan gort. Krik eronder met een draaibaar plateau helpt ook om te voorkomen dat de bit (met ratel) uit het gat schiet.
Met een universeel stuk gereedschap (moker) kun je dan gaan rossen. Het belangrijkste is een harde ondergrond. Genoeg rotsen hier :-) De nieuwe kogel mbv een grote dop (32 ofzo) erin geslagen. Rechtstreeks op de kogel slaan lijkt me geen goed plan...
In elkaar zetten (draagarm, aandrijfas, fusee, stangen, diff olie bijvullen) duurt ongeveer 2,5 uur. Da's zo gepiept.

Het stuurgedrag is verbeterd maar kan nog beter. De stuurkogels hebben geen duidelijk speling maar draaien wel erg losjes (gaan niet meer stroef). Die plan ik in voor volgend jaar want m'n quotum is bereikt. ;-)

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=AS1]Ik heb intussen de linker fuseekogel los gehad. Kon geen speling vinden maar toch maar vervangen.
Schot in de roos! Ligt weer als een blok op de weg. Kun je nagaan. Verder ook wat kraakgeluiden mee opgelost.
De rechter was vorig jaar tijdens de APK vervangen.[/quote]
Daarom kun je ook beter dat soort zaken aan beide zijden tegelijkertijd vervangen.
't Is met verlichting al net zo gesteld: vervang je er eentje, laat de andere ook niet lang op zich wachten..

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=Santa][quote=AS1]Ik heb intussen de linker fuseekogel los gehad. Kon geen speling vinden maar toch maar vervangen.
Schot in de roos! Ligt weer als een blok op de weg. Kun je nagaan. Verder ook wat kraakgeluiden mee opgelost.
De rechter was vorig jaar tijdens de APK vervangen.[/quote]
Daarom kun je ook beter dat soort zaken aan beide zijden tegelijkertijd vervangen.
't Is met verlichting al net zo gesteld: vervang je er eentje, laat de andere ook niet lang op zich wachten..[/quote]
Santa, je hebt helemaal gelijk. Het is dat ik er destijds niet aan gedacht heb en de garage het niet voorstelde (nee, want die kunnen nog een keer uitlijnen vangen...)

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

huh? ik mis iets...?

bij 1 ruime fuseekogel meteen beide vervangen?? je gaat toch ook geen 2 banden plakken als der maar eentje lek is??

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=arie549]huh? ik mis iets...?

bij 1 ruime fuseekogel meteen beide vervangen?? je gaat toch ook geen 2 banden plakken als der maar eentje lek is??[/quote]
Ligt het niet voor de hand dat de fuseekogels ongeveer even snel slijten? Je kunt er op wachten als de ene gaat dat de andere er ook aan komt. Zeker gezien de km-stand: 264000

8je (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoe doe je dat dan met wiellagers? Eentje maakt lawaai dus vervang ze alle vier maar? Met kapotte lampen kan ik het me voorstellen, maar fuseekogels e.d. hoef je echt niet "per set" te venieuwen.

ejnn (0), 16 jaar geleden

Ja, hoeft niet. Maar als Nederlander mag je keuzes maken, ik vervang ze beiden en ik kan weer een tijdje tegenaan en 1 keer uitlijnen, of vervang je ze apart, waardoor er twee keer uitgelijnd moet worden. Uitlijnen is duurder dan een stuurkogel. Ik zou zo zeggen. Het is een kosten bate analyse. Met banden doe je dat toch ook, 1 versleten, doe je de andere toch ook, koplampen (bv H4) idem, eentje kapot, vervang ook de andere want je bent er toch mee bezig en wat kost nog zo'n lampje (5 euro)???

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=8je]Hoe doe je dat dan met wiellagers? Eentje maakt lawaai dus vervang ze alle vier maar? Met kapotte lampen kan ik het me voorstellen, maar fuseekogels e.d. hoef je echt niet "per set" te venieuwen.[/quote]
Ik neem aan dat je zelf wel beter weet en dat je dit cynisch bedoelt...

Als je de hele boel theoretisch benadert zou je dus verschillen in belasting van de wiellagers kunnen aantonen, simpelweg omdat de voorste wielen sturen en dus met meer dwarskrachten te maken krijgen dan de achterste wielen.
Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat de voorste lagers sneller danwel in ieder geval ANDERS qua tijd zouden kunnen slijten dan de achterste en DAAROM er voor kiezen om de lagers PER AS te vervangen en NIET ALLEMAAL (tenzij men alleen maar steeds dezelfde linker- of rechter bocht rijdt; dan vervang je de lagers niet per paar aan de voor- of achterzijde maar per linker- of rechterzijde....... ;)
Maar zoveel NASCAR-racers zullen er niet onder ons zijn!

Daarom vervang ik "dat soort spul" op 1 as liever per paar. Noem het preventief vervangen, noem het onnodig...

Maar voor zover ik weet vervangt men de remblokken ook bij beide zijden op 1 as.......

Anyway, mijn punt is duidelijk en NIET bindend.....

jan1958 (0), 16 jaar geleden

nee,joh. een kogel stuk. een vervangen, uit laten lijnen. klaar!!!
drie weken later andere kogel naar de galemiesen. vervangen en weer laten uitlijnen.
gewoon alles vervangen. weet je zeker dat je er voorlopig van af bent. en het bespaart je flink op de uitlijnkosten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.