auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: trilling, bibberen van de auto

Bouwjaar: 2001

Ik heb sinds 3 weken een renault laguna 1.9 dci 120 pk 6-bak. De kilometerstand is 143000.
Deze begint in de 3e versnelling bij ongeveer 60 km/h en ook in de 4e versnelling bij 80 km/h te trillen /bibberen. Dit vooral voelbaar in de stoel. Ik ben al meerdere keren bij de dealer geweest (autohaagzeeuw in delft). Deze geeft toe dat er een trilling in zit maar zegt dat het normaal is en dat het wel kan bij die kilometerstand. Ik vind het niet echt normaal. Weet iemand wat het kan zijn en wat moet ik doen. Nog 5 maanden Bovag garantie!!

met vriendelijke groet,
Emile Korteland

Geplaatst door

renault9473 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat zit meestal in een aandrijf as binneste koppeling of je heb een band met een breuk

the4men 0
badge

19 jaar

of neen kromme velg gebeurd ook veel met 17 inch wielen

abc 0
badge

19 jaar

en ook wel met 16 inch velgen :-(
Maar, de trilling is toerental afhankelijk zo lijkt het, iets minder snelheids afhankelijk. Lijkt mij dat er dus iets met de motor is. Motorsteun misschien ?

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Heb het bij mijn Megane 2.0/16v/2004 (6-bak)ook gehad.In mijn geval was het volgens de dealer"een gescheurd motorrubber".Ze hielden het op een productiefout.Treedt het altijd op bij ongeveer hetzelfde toerental?Als ik naar de combinatie van versnelling en snelheid kijk zal dat wel het geval zijn.

Megane20 0

19 jaar

Ik heb een Grand tour 1.8 16 V uit 2001 en deze auto lijkt ook last te hebben van trillingen. Deze voel ik bij stationair lopen , maar ook tijdens het rijden. Zou dit dan een ophangrubber zijn dat stuk is?

minne7916 0

19 jaar

Als het altijd bij hetzelfde toerental is zou dat kunnen(motorrubber of motorsteun).Anders moet je zoeken in de richting van ontsteking of inspuiting(loopt op 3 cylinders)

Megane20 0

19 jaar

bougies en ontsteking afstellen voor een betere stationaire loop

pieterp9094 0
badge

19 jaar

hoe kan ik zien of een motorrubber stuk is?

Zie je dan echt barsten zitten?

minne7916 0

19 jaar

Barst,scheur of ongelijkmatig van vorm(inwendige beschadiging)
Is hier niets te zien dan moet je zoeken in de richting van ontsteking of inspuiting.Zie tip van Pieter.

Megane20 0

19 jaar

Dat van die ontsteking en die bougies zou ik maar vergeten. Het is een diesel!
Heb je een proefrit gemaakt voor het kopen? En zo ja, was de trilling toen ook voelbaar?

chaan 0
badge

19 jaar

Emile heeft een diesel, ik heb een benzine. Dus dan zou het van de inspuiting wel van toepassing kunnen zijn.

Tijdens de proefrit is het me niet opgevallen. In ieder geval heb ik nog een jaar garantie (top occassion), maar ik wil wel met een goed verhaal naar de dealer kunnen. Anders schepen ze je makkelijk af

minne7916 0

19 jaar

Als je die trilling hinderlijk vind, moeten ze er gewoon wat aan doen.
Je hoeft voor hun het wiel niet uit te gaan vinden.
je komt met een klacht en je hebt garantie.
ze moeten gewoon die auto nakijken en eventueel repareren.
Maar blijkbaar komt deze klacht meer voor gezien de reacties.
Waarschijnlijk moeten ze flink gaan zoeken, en daar voelen ze niet zoveel voor.

primera p11 0

19 jaar

Vanochtend bij de dealer geweest en het probleem laten voelen.

Antwoord:
" Dat hoort bij een 16V, die lopen wat onregelmatig en je ziet dat hij steeds aan het bijsturen is om de motor zo goed mogelijk te laten lopen. Hier kunnen we niets aan doen, is allemaal electronisch geregeld en niet te veranderen. Light zeker niet aan de ophanging van het blok of aan de ontsteking of inspuiting.
Alle 16V hebben dit, je zal er mee moeten leren leven."

Weet iemand of dit klopt? Of ben ik afgescheept?

minne7916 0

19 jaar

Bij onregelmatig lopen wil het wel eens helpen om de ECU te laten resetten zodat die zich opnieuw"inleert".

Megane20 0

19 jaar

Wat doet de ECU precies?

Kan alleen de dealer die resetten?

minne7916 0

19 jaar

ECU=Electronic Control Unit:Bestuurt niet alleen de motor maar tegenwoordig ook ramen,ruitenwissers,airco etc.

Hangt van de ECU af;Sommige zijn te resetten door de +pool van de accu een half uurtje los te koppelen, andere typen hebben een EEPROM-geheugen en houden de gegevens ook zonder spanning vast.Als je navigatie in de auto hebt loop je het gevaar dat de gyroscoop onherstelbaar wordt beschadigd als je te vroeg na het afzetten van het contact de accu los koppeld.Bij twijfel ECU door dealer laten resetten.

Megane20 0

19 jaar

Ik heb een dynamique uit juni 2001, zit daar dan een specifieke ECU in, of is dat van iets anders afhankelijk.

In ieder geval ga ik proberen om mijn + pool los te koppelen, heb namelijk geen navigatie. Zijn er andere systemen die op hol kunnen slaan (of stuk gaan) als je de accu eraf haalt? Geeft de computer een foutmelding die de garage kan uitlezen als de accu eraf is geweest?

Wordt hij in de garage ook op deze manier gereset?

minne7916 0

19 jaar

De ECU verschilt waarschijnlijk per model, uitvoering en motortype.

Er zijn voor zover ik weet geen andere systemen die kunnen beschadigen of in de war kunnen raken.Bij de Twingo moet de tank vol zijn omdat anders de brandstofindicatie niet meer klopt omdat die niet alleen gebaseert is op de tankflotterstand maar ook op verbruiksgegevens van de motor.Of dat bij de Laguna ook het geval is weet ik niet.Zorg er in ieder geval voor dat het contact enige tijd af heeft gestaan voordat je de accu loskoppeld.Dus motorkap open,sleutelkaart eruit en deuren op slot schieten want dan is het contact pas echt af.

De garage reset de ECU d.m.v.hun service-computer.

Megane20 0

19 jaar

Is het een vibratie die vanuit je uitlaat achter naar voren loopt, met een resonantie? Zo rond de 2000 toeren? Ga er dan maar vanuit dat je turbo er binnenkort uit zal vliegen. Heb dit inmiddels al 2x mogen meemaken. Waarschijnlijk zit er dan speling op je turboas, waardoor deze in onbalans komt. Vervolgens gaat deze onbalans door je uitlaat en gaat deze over de gehele lengte vibreren.

Speerpunt 0

19 jaar

Ze hebben de aandrijfassen vernieuwd. Tevens was de motor nogal rumoerig en hebben ze in opdracht van de BOVAG de verstuivers vernieuwd.

renault9473 0

19 jaar

Ik heb alleen nu weer een storing van de bandenspanning dat er een sensor defect is. Ik heb nog 4 maanden garantie en volgens mij moeten ze dat ook gewoon maken of niet????
Ook nog een trilling in het stuur tijdens het rijden bij 90 en 110 in de vijfde versnelling. Ze hebben al gebalaceerd maar ik voel het nog steeds. Gwoon teruggaan of niet???

renault9473 0

19 jaar

Terug gaan, garantie is garantie.Als de dealer niet welwillend is om serieus naar de problemen te kijken kun je contact opnemen met Renault Nederland. Daar zijn ze behoorlijk aktief op het gebied van klanttevredenheid. Ik ben zelfs n.a.v. een reparatie door hun gebeld of de dealer deze naar behoren had uitgevoerd!

Megane20 0

19 jaar

lichte trilling hoort een beetje bij de auto maar alleen bij bepaald toerental.wat wel veel voorkomt is dat de tripode van de linker aandrijfas spelong krijgt/slijt op het holle differentieel tandwiel.alleen op te lossen door holle diff.tandwiel en linker aandrijfas te vervangen.is proberen waard om naar te laten kijken.je moet dan slijtage vlakken zien als as is gedemonteerd.
velgen moeten ook serieus gebalanseerd worden vooral met licht metaal velgen.

paul8527 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.