Renault Laguna: Turbo nummer 3 overleden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9DCi

Nou, de turbo begon in ene keer nogal te fluiten, dus maar eens naar de garage. "Het zal toch niet?", denk je dan. Ja hoor, speling op de as. Dat wordt dan nummer 3. Ding heeft 91.000 km gelopen.

Heb de wagen gekocht op 75.000. Na 10.000 overleed de eerste in een boel rook op de Duitse Autobahn, gelukkig wist ik de op hol geslagen motor te stoppen. Na 20.000 km ongeveer ging die weer kapot, dit keer zonder rook. km teller stond op 110.000 ongeveer toen. Nu staat de teller op 212.000.

Op 124.000 km is er een grote beurt geweest die ik door Renault heb laten doen, omdat ook de riem vervangen moest worden. Van die prijs aardig geschrokken en heb ik het zelf elke 30.000 km gedaan.
Heb sindsdien me nog nooit zo overdreven keurig gedragen met een auto. Netjes warm laten worden, nadraaien en vooral niet harder dan 160, 170 op de autobahn.

Coulance Renault? Ze willen 30% van een volgens specificatie uitgevoerde reparatie betalen, dus alle leidingen, intercooler (die ik ook echt net zelf vervangen heb) alla 1700 euro. Of ik even 1200 euro wil betalen voor een turbo van 91.000 km oud. Dat gaat dus niet gebeuren, al moet ik m'n rechtsbijstand er voor inschakelen.

Die lui zijn echt niet goed wijs. Echt nooit, maar dan ook nooit meer Renault. De volgende wordt een Avensis of Mazda 6. Volgens de topics op problemcar zelden problemen mee.

Zo, dat even afgeschreven

Speerpunt

Geplaatst door Speerpunt (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

64 Reacties

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

En wie heeft voor jou die turbo´s vervangen.
Hebben ze dan wel goed de olie leidingen gecontroleerd op dichtslibben.
Want dan krijgt de turbo te weinig smering.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=sjaak r]En wie heeft voor jou die turbo´s vervangen.
Hebben ze dan wel goed de olie leidingen gecontroleerd op dichtslibben.
Want dan krijgt de turbo te weinig smering.[/quote]
Good point!
Die dingen gaan niet zonder reden hemelen, moet een oorzaak hebben.
Er wordt te vaak aan symptoombestrijding gedaan.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Een Renault dealer die erg bekend is in het midden van het land.

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Maar weet je ook of ze meer hebben vervangen dan allleen de turbo?
Zie ze wel kapot gaan die turbo's maar zo vaak als bij jou moet toch een oorzaak hebben.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Tsja, dat is gokken. Ik vermoed van niet, want laatst heb ik zelf de intercooler vervangen en daar zat een behoorlijke druppel olie, terwijl de wagen tijdens de 30.000 km interval die ik aanhou nauwelijks olie verbruikt.
Ik kan alleen maar vermoeden dat die olie van de eerste turbo nog is, toen de motor op de olie ging lopen.

Maarja, dat zijn slechts vermoedens, bewijzen is moeilijk. Heb er wel foto's van, staan hier ergens geloof ik.

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Welke olie heb je gebruikt bij de beurten die jezelf uitvoerde?

Waarom heb je de intercooler vervangen? Die vervang je bij een defecte turbo of als de intercooler lek is. Van dat laatste kan bij jou geen sprake zijn.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Ik heb volgens voorschrift 10W40 van Kroon gebruikt. Uiteraard ook het oliefilter. Vervolgens hang ik in de oude olie een magneet om slijpsel te verzamelen. Dat heb ik nooit geconstateerd.

Intercooler is een maand geleden geploft, was nog een ongemodificeerde versie. Deed Renault ook moeilijk over, wagen stond toen op 205.000 of zo. Vond 187 voor het onderdeel en 250 voor het monteren iets teveel van het goede. Dan doe ik het zelf maar.

Ben net terug gebeld door Renault, willen niets doen behalve 30% en dan wel als alles vervangen wordt, dus ook mijn net aangeschafte intercooler, dus wel 1200 euro dokken. Op mijn vraag of ze dan niet die turbo gratis kunnen leveren (ze willen immers wel 500 euro bijdragen) ging die niet in.

Zet er dan ^*&*%*( een sticker op: elke 90.000 km vervangen.

Ik ga mijn rechtsbijstand maar inschakelen. Je hebt een redelijke gebruiksduur van je turbo en dat is echt wel wat meer dan 91.000 km, zo lijkt mij.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik ga mijn rechtsbijstand maar inschakelen. Je hebt een redelijke gebruiksduur van je turbo en dat is echt wel wat meer dan 91.000 km, zo lijkt mij.

quote

ik begrijp jou ongenoegen, ook ben ik het wel met jou eens.

rechten heeft geen zin, het betreft een slijtagedeel bewijs jij maar eens.. dat jij de turbo altijd naar behoren hebt behandeld... dat wordt een lange weg john..

voor een slijtagedeel staat namelijk geen levensduur.

paul,

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

De gemodificeerde intercoolers worden al 3 jaar geleverd dus is de intercooler echt vervangen bij de eerdere reperaties?

Ook de gebruikte motorolie is NIET volgens de specificaties. 5W/40 acea b3/b4 is volgens de fabrikant voorgeschreven. De site van kroonoil is onjuist.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

zojuist van de site van kroon:
Motor, F9Q

Smeermiddel inhoud 4,8 liter
Inhoud filter 0,15 liter
Aanbevolen product Presteza MSP 5W30

Gebruik: DPF
Goede alternatieven Helar 0W40

Gebruik: Normaal, ververs elke 30000 km / 24 maanden
Emperol 5W40

Gebruik: Normaal, ververs elke 30000 km / 24 maanden

Met een 10W40 zit je dus niet goed. Echter de site van kroon is niet echt betrouwbaar, deze verandert voortdurend...

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Pardon, in de bon van mijn grote beurt, die iets na het vervangen van Turbo 2 is gebeurd, december 2004, turbo vervangen in oktober/novemer geloof ik, staat 10W40 en ook in het onderhoudsboekje staat 10W40. 5W40 is van toepassing, volgens het boekje, als je met extreme kou te maken hebt. Dan is de olie net iets dunner. Bij een motor op temperatuur merk je dat verschil niet.
Dus als Renault intern de instructies aanpast, moeten ze hun klanten dit ook laten weten. Je bent toch niet verplicht om je onderhoud bij Renault te laten doen?

Daarnaast is de turbo geen slijtagedeel. Slijtagedelen zijn remschijven, blokken, eventueel je koppelingsplaten. Volgens jouw definitie van slijtagedelen is de zuiger ook een slijtageonderdeel. Dat is het natuurlijk niet.

Daarnaast heb ik de bonnen van de gekochte olie en onderdelen gewoon bewaard, dus bewijs genoeg. Overigens geldt bij comsumentenrecht een soort van omgekeerde bewijslast. Zij moeten bewijzen dat ik verkeerd met die turbo omgesprongen ben en dat heb ik niet.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Dus wanneer is die instructie van 5W40 gekomen, vraag ik mij dan af?

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Hier een fotoverslagje van mijn intercooler wissel: http://212.123.200.254/intercooler/thumb... Dit is dus een ongemodificeerde versie. Die had dus in oktober 2004 vervangen moeten worden?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

maar hoe dan ook er moet toch iets aan de hand zijn! 3 turbo's in zo'n korte tijd.. dat heb ik nog nooit meegemaakt.. 1 turbo kan ik mij nog voorstellen, maar bij 3 moet er toch een lampje gaan branden..

paul,

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Als Henk of een ander mij nog een antwoord kan geven over die intercooler? Laatste turbo is dus in oktober/november 2004 geploft. Had die intercooler die ik vorige maand vervangen heb wel of niet een gemodificeerde versie moeten zijn? Ik weet 100% zeker dat de leidingen van en naar niet vervangen zijn, maar bewijzen kan ik dat niet. Die intercooler kan ik wel bewijzen, want daar heb ik dus foto's van. Dat er in die kapot gegane intercooler olie zat kan verklaard worden dat ook bij de eerste turbo, toen de motor op de olie is gaan lopen, die intercooler niet is vervangen en dat die olie erin is blijven staan?

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Als ik plaatje 673 zie dan is dat de gemodificeerde uitvoering.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Ja, dat is degene die ik er afgelopen maand ingezet heb. 672 is de oude waar behoorlijk wat olie in zat. De auto verbruikt zelf eigenlijk helemaal niets aan olie. Hoe kan die olie daar dan komen? Of is het zeer waarschijnlijk dat dit een overblijfsel was van de eerste turbo, toen de motor op olie is gaan lopen (op hol geslagen).

Kan ik dan zeggen dat de turbovervanging, in ieder geval bij de 2de keer, niet volgens specificatie is uitgevoerd? Gold toen al de regel dat alles vervangen moest worden, want zo ja, dan kan ik daar wat mee richting Renault Nederland.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Maar,

1) wanneer is die instructie gekomen om 5w40 te gaan gebruiken?
2) had in oktober/november 2004 nou wel of niet een gemodificeerde intercooler gemonteerd moeten worden?

Want met deze antwoorden kan ik toch iets meer druk bij Renault uitoefenen voor de coulance.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Het kan aan mij liggen, maar ik krijg het gevoel dat "men" geen antwoord wil geven op mijn vragen, of men weet het niet. Misschien omdat men dan de eigen werkgever benadeelt?
Eventueel kan er ook geemailed worden?
Alvast bedankt

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Speerpunt]Het kan aan mij liggen, maar ik krijg het gevoel dat "men" geen antwoord wil geven op mijn vragen, of men weet het niet. Misschien omdat men dan de eigen werkgever benadeelt?
Eventueel kan er ook geemailed worden?
Alvast bedankt[/quote]
Ik weet het niet.

Ik weet wel dat een vergoeding van 30% zeer royaal is voor een auto van 5 jaar oud en 212.000 km.

Je kent het spreekwoord van die kan en het lid op je neus?

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=Henk Nobach]Je kent het spreekwoord van die kan en het lid op je neus?[/quote]
Die van"het vel over de oren trekken"is ook wel toepasselijk lijkt me. Je kunt niet alles op de dealer afwentelen, daar kunnen ze ook geen ijzer met handen breken. Daar waar gewerkt wordt vallen spaanders. Dus ik zou zeggen: doe eens een beetje water bij de wijn. Je bereikt immers met honing meer dan met azijn.
Zo dat waren wel weer genoeg zegswijzen en spreekwoorden voor vandaag...

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

En een turbo die net 91.000 km heeft gelopen? Als de motor nou in de soep zou lopen op deze km stand, dat kan inderdaad gebeuren. En als het nou de eerste turbo was, zou ik dat ook accepteren. Maar dit is wel de derde die nog iets mee als 1 1/2 jaar geleden vervangen is. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik over 90.000 wederom een nieuwe turbo moet monteren? Is dit normaal?

En wat is nou 30%? Dat is de winstmarge die ze hebben. Ze doen het dus tegen kostprijs. Overigens verwijt ik de dealer waar die in onderhoud staat helemaal niets. Zij hebben de wagen niet geleverd en ook de turbo's hiervoor niet vervangen. Ik verwijt het Renault Nederland die geen verantwoordelijkheid wenst te nemen voor een zeer bekend terugkerend probleem en het maar afwentelen op de klant. Er zijn al leasemaatschappijen die geen Renault meer leveren of onder strikte regels mbt problemen.
De dealer waar ik nu bij zit, ben ik dik tevreden over. Ze doen vaak wat extra zonder te berekenen.

Sorry, maar van een turbo, bij normaal gebruik, mag ik toch echt een wat een langere levensduur verwachten.

Hendrik4290 (0) PRO, 17 jaar geleden

In principe moet de turbo ( bij correcte behandeling) net zolang meegaan als de motor.

Wok (0), 17 jaar geleden

John, je doet er verstandig aan om bij de turbospecialist of dieselspecialist langs te gaan voor een uitgebreide diagnose. Dat de turbo nu weer stuk gaat is geenzins normaal. Dit is een gevolg en geen oorzaak. Gewoon alles vervangen heeft geen zin, anders kun je net zo goed alvast een nieuwe afspraak maken. Je hoort vaak zeggen dat berijders niet goed met de turbo rijden, maar ze kunnen best wat hebben als ie maar warm is gelopen (de turbo bedoel ik). De turbo wordt gewoon verkeerd aangestuurd door foutieve signalen elders (zoals ik al eerder scheef in een E-mail).

Succes.

M

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=Wok]De turbo wordt gewoon verkeerd aangestuurd door foutieve signalen elders (zoals ik al eerder scheef in een E-mail).

Succes.

M[/quote]
Zou je de inhoud van die mail op het forum kunnen plaatsen?
Hebben wij er ook wat aan.

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

jee Megane wat een wijsheden allemaal :)

ejnn (0), 17 jaar geleden

Ik heb een aantal keren contact gehad met Renault Nederland. Als het geld kost zijn ze (zeer) moeilijk. Moeten ze een dealer bellen voor ... zijn ze verdomd snel. Tevens coulance van 30% is weinig. Ik weet niet wat een normale korting is wanneer een handelaar zaken koopt bij Renault maar dit zal er niet ver vanaf zitten. Een coulance regeling waarbij men probeert klanten te behouden zou kunnen zijn: 1 jaar garantie, 2 jaar 75% korting, 3 jaar 50% korting en 4 jaar 25% korting. Daarnaast zijn er ook bedrijven, welke 3 jaar garantie en service supporten. Tevens wat ik heb gehoord is dat men als men reparaties uitvoert onder garantie maar 50% terug krijgt van het werkplaats tarief van Renault en dat dit net uit kan.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als ik kijk naar mijn eigen ervaring met de laguna II dci van 2001 zou ik met 30% echt wel blij zijn geweest. In die tijd werden de turbo en alle andere problemen niet erkend en stond je als klant echt in de kou. Zeker als je een auto van 24.000 euro hebt gekocht, deze net een paar weken over de garantie is en er dan problemen zijn... vergeet het maar was het destijds. Als je dan voor reparaties al enkele duizenden euro's kwijt bent (heb het niet over regulier onderhoud) en je krijgt een paar jaar later maar een paar duizend euro voor zo'n bak terug dan is het wel even flink slikken hoor. Uiteindelijk ben je dan toch blij van zo'n ramp auto af te zijn. Ik moet erbij zeggen dat de service en de bereidwillendheid van de dealer ook wel heel erg slecht was.

Zeker bij een auto van 5 jaar oud en 200k km+ zou ik niet klagen over de 30%.. ondanks alle ellende dat geef ik toe.

Enigste tip die ik heb, vervang niet alleen de turbo maar laat ook de zaak rondom de turbo controleren of vervangen zodat de kans op herhaling klein is.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Dit is gewoon een probleem wat bij deze auto hoort.
Je bent niet de eerste met deze problemen met dit model.
Je kunt er wel weer een nieuwe turbo inzetten en gaan harrewarren met de dealer over het te betalen bedrag.
Maar over 60.000 of 80.000km kun je weer aan de beurt zijn, het is een structureel probleem.
Als je gaat zoeken op de site dan zijn er nog veel meer met dit soort problemen.
Gemodificeerd of niet, olie in de leidingen of niet, het blijft een zwak punt van deze modellenserie.
laten maken en er een jaartje mee doortorren en inruilen zou mijn advies zijn.
Want het blijft een zwak punt.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=sjaak r]jee Megane wat een wijsheden allemaal :)[/quote]
Laatst zei iemand tegen mij:"Karsten je zegt toch wel vaak zinnige en verstandige dingen de laatste tijd"
Toen wist het:
Ik wordt oud...

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=primera p11]Dit is gewoon een probleem wat bij deze auto hoort.
Je bent niet de eerste met deze problemen met dit model.
Je kunt er wel weer een nieuwe turbo inzetten en gaan harrewarren met de dealer over het te betalen bedrag.
Maar over 60.000 of 80.000km kun je weer aan de beurt zijn, het is een structureel probleem.
Als je gaat zoeken op de site dan zijn er nog veel meer met dit soort problemen.
Gemodificeerd of niet, olie in de leidingen of niet, het blijft een zwak punt van deze modellenserie.
laten maken en er een jaartje mee doortorren en inruilen zou mijn advies zijn.
Want het blijft een zwak punt.[/quote]
Mits je de goede olie gebruikt gaan deze turbo's niet defect. Door gebruik van de goede olie wordt voorkomen dat er black sludge ontstaat. Een verstopte olieleiding is de oorzaak dat de turbo door gebrek aan smering kapot loopt.

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0), 17 jaar geleden

Wat is nu de juiste olie?

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Henk Nobach]5W/40 acea b3/b4 is volgens de fabrikant voorgeschreven. De site van kroonoil is onjuist.[/quote]

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0), 17 jaar geleden

Dus kan ik mijn serviceboekje van de laguna beter weggooien?

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat mag je helemaal zelf weten; het is jouw boekje.

ejnn (0), 17 jaar geleden

Je kunt hem altijd proberen te verkopen.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Boekje klopt idd niet meer. Ik heb het nieuwste boekje gezien en daarin staat 10W40, maar daaronder staat nu "bijzondere gevallen" waaronder de laguna 1.9dci met 5w40.

Overigens heb ik vandaag gesproken met iemand die zeeer veel verstand van turbo's had. Zal even geen bedrijfsnamen noemen.

Die zei dat de fout ligt bij de olieverversing. De carterontluchting loopt met een slangetje naar de luchtinlaat. Via die carterontluchting vul je ook je olie bij. Daar blijft wel eens wat hangen. Bij het starten van de motor wordt deze olie dan aangezogen door de luchtinlaat, gaat door de turbo, intercooler en dan de verbranding in. Hierdoor nemen de uitlaatgassen in volume toe, die de turbo wel moet verwerken. Gevolg is overspeed, wat een te hoge druk veroorzaakt aan de vaantjes aan de inlaat kant. Die vaantjes kunnen dan door fatique afbreken, waardoor je gefluit kan krijgen, waardoor de turbo in onbalans raakt (pulserende vibratie door de auto) en uiteindelijk kapotslaat tegen het turbohuis. Je zou dan ook vermogensverlies moeten hebben.

Dat laatste heb ik niet. Zijn advies is om zelf eens te kijken en de speling te voelen. Je mag wel klein beetje speling hebben op en neer, maar niet heen en weer. Dus je moet het asje wel op en neer kunnen bewegen, klein rot beetje, maar niet in kunnen drukken.

rubenrispens (0), 17 jaar geleden

Volgens Hbase kost je turbo (Garret) zo'n 600 euro Ex. Hoe kom je dan aan die 1200???

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=rubenrispens]Volgens Hbase kost je turbo (Garret) zo'n 600 euro Ex. Hoe kom je dan aan die 1200???[/quote]
Dat is ongeveer 700 met btw dus blijft er nog 500 over voor arbeidsloon en winst op onderdelen.
Lijkt me idd. wat aan de hoge kant...

Wok (0), 17 jaar geleden

Ik heb ooit 1800,- euro moeten betalen voor vervanging van de turbo. Hieronder vielen dan vervanging turbo, intercooler, luchtleidingen, olie, oliefilter, olieleiding. Dit is de voorgeschreven vervangingsprocedure van renault. Alleen op deze manier kreeg ik een coulanceregeling van renault; wat wil zeggen 50%. De turbo had nog maar 50k gelopen EN was de tweede in rij. Weliswaar 50% maar toch...50k met een turbo is wel abnormaal weinig en had dus van mij ook wel 100% mogen worden. Renault blijft gewoon asociaal duur in onderhoud (en zonder blikken of blozen zeggen dat ik blij mag zijn met zo'n coulanceregeling!?). Nou, succes.

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

En bij Renault kan je 1 krijgen voor 542 ex

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

@sjaak dat is een ruilturbo en die is niet leverbaar.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Garret levert alleen nieuwe, maar wel voor ruilturbo prijzen heb ik begrepen.

Vraag: Hoe kan ik zelf de turboas controleren? Lijkt mij dat vanuit de luchtaanvoer je er van boven moeilijk bij kan komen? Van onderen makkelijker, of halen jullie de uitlaat even los?

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Nou, ben zelf vandaag aan de slag gegaan. De luchttoevoer as ziet er dus zo uit:

http://img243.imageshack.us/img243/1129/...

Lijkt wel alsof die gezandstraalt is oid? Zat 1 a 2 millimeter radiale speling op de as.

Ik heb de turbo inmiddels er compleet afgehaald (was toch lekker weer).
De olie toe en afvoerleiding zijn gewoon schoon, De flexibele luchtbuizen zijn doordrenkt met olie. oliepeil is verders goed.


Maandag maar nieuwe turbo regelen.....

Ik was 3 uurtjes werk kwijt waarbij het meeste zat in rustig uitvogelen hoe en wat.

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

aan de schoepen te zien is er iets je turbo ingezogen.misschien ijzer deeltjes van de vorige turbo die in de luchtslang tussen luchtfilter en turbo terecht zijn gekomen.slang dus goed schoonmaken voor montage nieuwe turbo dit is waarschijnlijk de vorige keer niet gebeurd

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

idd, er heeft iets in je inlaattraject gezeten. slangen nu goed schoonmaken, en tussenkoeler vervangen, evenals olie aan en afvoerleidingen van de turbo. ook olie verversen.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Die tussenkoeler is net vervangen, die ga ik dus echt niet nog een keer vervangen. Daarnaast komt me dat ook niet logisch over: Dit is compressor, niet turbine.

Alles wat nu in de slang na de compressor -> intercooler -> slang naar inlaatspruitstuk zit komt alleen nog maar door de turbine en die is prima, daar zie je niets qua inslag of wat dan ook.

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Zou toch de aan en afvoerleiding mee vervangen.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Ha die "speerpunt"John;

Als je het een en ander wilt weten over turbo's, kijk dan eens op:
http://www.turboplaza.com
(ga naar"alles over turbo's"en dan naar"oorzaken schades")

Groet;

Karsten

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

de foto die je gemaakt hebt is idd van je compressor. Dan lijkt het mij toch echt wel logisch dat er metaaldeeltjes vanuit je turbo in de tussenkoeler zijn gekomen, en die spoel je er niet zo makkelijk uit.
Maar het is ook maar een advies hoor, je mag hem van mij best laten zitten.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Ik heb er nu een turbo van idd turboworld in zitten.

Ik weet nu ook de oorzaak. In de carterventilatiebuis, naar de luchtaanvoer, zat allemaal rotzooi. Of het zijn kooldeeltjes, of het is die buis die door warmte, oudheid en dergelijke aan het corroderen is. Allemaal zwarte deeltjes. Het is geen metaal, want op een magneet blijft niets hangen. Je kan het ook verpulveren. Dat wordt de turbo ingezogen en slaat tegen de vaantjes. Heb inmiddels een nieuwe slang besteld.

Rest mij nog 1 vraag inzake de olietoevoerleiding. Die loopt dus van de motor naar de turbo. Aan de turbo kant zet je een koperen ring. Aan de motorkant zit op die buis een randje. De moer drukt die rand tegen de motor. Moet daar ook nog iets van een ring? Bij demontage heb ik daar niets van gezien. Bij montage gisteravond zit die moer vol aangedraaid en dan zit er op die buis dus speling, alsof die net iets tekort komt.

Plaatje van wat ik bedoel: http://img141.imageshack.us/img141/6769/...

Dus moet daar iets van een pakking tussen? Koperen ring? Rubberen ring? Volvo handleiding van dezelfde type motor zegt dat er een O ring in moet.

Ik wil het graag even zeker weten.

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Let wel op: RVS blijft ook niet aan een magneet hangen!!

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Nee, 't was echt opgedroogd olie residu oid.

Over die aansluiting heb ik ook al antwoord: Daar moet een rubberen ring tussen. Die is dus besteld, evenals nieuw luchtfilter en carterventilatiebuis.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Nou, alles draait weer, alleen zit due fluit/huil er nog in. Iemand enig idee? Ik weet het niet meer.

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

wanneer hoor je de fluit/huil?bij gas geven of gas los?

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat denk je ABC? Het begint met een d en eindigt op ynamopoelie.

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

yep ;-)

primera p11 (0), 17 jaar geleden

En zo ga je weer naar het volgende!.

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoe bedoel je?

Dit 'huilen' is een normaal verschijnsel tijdens het gas loslaten bij een onbelaste motor. Tijdens het rijden zul je hem niet horen.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Juist wel, het gaat ook op met het toerental van de turbo. Het is niet de ynamopoelie, die hoor je wel bij gas los, dat geluid ken ik wel

Dus je geeft vol gas en dan hoor je die fluit komen. Die neemt ook af of toe naarmate de turbo blijkbaar bijgeregeld wordt. Zal wel eens kijken of ik het kan opnemen. Bij 2600 toeren krijg je ook opeens een soort kickback en krijg je best veel power. De wagen schiet dan voorruit. Even later hoor je dan het turbo toerental afnemen, terwijl je gas blijft geven.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=Speerpunt]Bij 2600 toeren krijg je ook opeens een soort kickback en krijg je best veel power. De wagen schiet dan voorruit. Even later hoor je dan het turbo toerental afnemen, terwijl je gas blijft geven.[/quote]
Is de turbodruksensor wel in orde? Geeft ook onregelmatigheden in koppel-toerental karakteristiek en turbotoerental variaties door fluctueerende brandstof dosering.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

dat laatste denk ik dus ook. Ik kan niets anders verzinnen.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

EGR klep die sprongsgewijs beweegt door vervuiling zou ook nog kunnen.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Nou, heb gisteravond even de sensor, solenoid van broertje geleend. Die heeft ook een 1.9 dci. Wat opviel was dat de vacuum slangetjes andersom zaten. Dus de slang naar de turbo zat bij hem boven en bij mij onder. Ik heb er nooit aangezeten, dus dat heeft altijd al zo gezeten. Op de tekening die ik zag van de turbovervanging zag ik ook dat turbo slang boven moest, dus maar omgedraaid. Maakt dit uit? Wat doet die sensor precies?

Bij mijn broertje zat trouwens de stekker los van het brandstoffilter. Waar dient die voor, want blijkbaar heeft het geen invloed op de motor?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.