auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Turbo Weer defect

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: ?

Hallo,

De turbo van mijn Reneault Laguna is weer defect.
Zit sinds 2006 een nieuwe in, vanaf toen 80.000 km gereden en deze is nu dus weer stuk.
Heb steeds veel kosten gehad aan deze auto dus ben hem nu helemaal zat.

Mijn vraag is:
Is het normaal dat een turbo binnen 4 jaar defect is en kan ik de kosten ergens verhalen? (Dealer gaat het uitzoeken maar geven me weinig kans omdat de auto de laatste 3 jaar niet bij hun in onderhoud is geweest)
Zo niet wat is de goedkoopste oplossing? (ben zelf niet handig)

Alvast bedankt voor de reacties

Geplaatst door

jerommeke96 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een turbo gaat niet zo maar van zelf kapot.
Ofwel krijgt hij niet genoeg olie, of hij krijgt vuile olie of er komt rotzooi in de turbo.
Is de intercooler vorige keer vervangen of gespoeld of is er niets mee gebeurd? Is er gemeten hoeveel olie er aan de turbo aangevoerd wordt?
Gebruik ook de zoekfunctie eens, hier zijn veel topics over geweest.

Hendrik4290 0
badge

14 jaar

[quote=jerommeke96]maar geven me weinig kans omdat de auto de laatste 3 jaar niet bij hun in onderhoud is geweest[/quote]
Een turbo is zowat het meest onderhouds-gevoelige onderdeel van je auto.
Niet exact op tijd olie verversen (laat staan preventief iets eerder) evenals verversen met niet exact de juiste voorgeschreven olie, kan al leiden tot voortijdig overlijden van de turbo.
Als je auto niet helemaal lekker loopt, heeft dat ook weer gevolgen voor de belasting van de turbo.
Ben je iemand die koud behoorlijk gas geeft? Of direct na het "planken" de motor meteen uit zet (zonder een minuutje stationairloop)? Dat is ook behoorlijk slecht voor de levensduur.

Aangezien de turbo het nog 4 jaar en 80.000 km heeft uitgehouden, lijkt mij het onderhoud eerder een oorzaak als een onjuist uitgevoerde vervanging.

Maar ja, daar heb je allemaal niets aan, tis behoorlijk balen met een defecte turbo.

Je zou in dit stadium kunnen besluiten tot een ruil/revisie-turbo, dat is een stuk goedkoper. Adressen: effe googlen, er zijn er zat te vinden.
Ook in dat geval moeten de door Hendrik4290 genoemde controles en schoonmaakwerkzaamheden worden uitgevoerd.

Heino4267 725

14 jaar

Bedankt voor de reacties.
Heb altijd zeer netjes gereden met deze auto, nooit gelijk vol gas e.d. en altijd netjes z'n (altijd dure) beurtjes gehad.
Renault heeft me ook nooit op bevenstaande zaken gewezen ondanks dat ik regelmatig gevraagd heb hoe het komt dat ik altijd zoveel kosten had aan deze auto.

Revisie heb ik nagevraagd en scheelt inderdaad wel wat maar het blijft een dure reparatie voor een auto die ik eigenlijk volgend jaar wou verkopen.
Mooiste vond ik nog dat de revisie firma aangeeft dat het de schuld van Renault de turbo na vervanging weer zo snel kapot is gegaan....vraag me niet hoe het precies zit (sinds vorig jaar is bekend waardoor ze zo snel kapot gaan zei de man), maar Renault komt je natuurlijk niet tegemoed.

Omdat ik het nu echt helemaal gehad heb met deze auto / Renault ga ik hem nu proberen te verkopen.
Ondanks dat het mooie auto's zijn voor mij NOOIT meer een Renault.

jerommeke96 0

14 jaar

Let wel dat de auto niet zo slecht is maar je de pech hebt gehad dat ze de werkzaamheden niet juist hebben uitgevoerd.

Safrane10698 0

14 jaar

[quote=Safrane10698]Let wel dat de auto niet zo slecht is maar je de pech hebt gehad dat ze de werkzaamheden niet juist hebben uitgevoerd.[/quote]
Was het maar zo, ik heb hem nu ruim 4 jaar en elk jaar tussen de 1000 en 2000 euro aan kosten gehad.
Elk jaar denk ik weer "het is zo'n mooie auto, dus als we het nu eens gehad hebben met de kosten dan gaat het wel"
Nu de turbo weer terug komt heb ik echt het gevoel dat ik weer van vooraf aan begin, en de manier waarop de firma Renault hier mee omgaat is weer typisch Renault...

jerommeke96 0

14 jaar

[quote=Safrane10698]Let wel dat de auto niet zo slecht is maar je de pech hebt gehad dat ze de werkzaamheden niet juist hebben uitgevoerd.[/quote]
Hier sla je de plank volledig mis, de renaultfabrikant heeft in de dagbladen ruiterlijk toegegeven dat ze van 2001 tot 2005 wanprodukten hebben gefabriceerd.


gr john

Ik heb op de mijne 330.000 km staan enige probleem tot nu toe, kapotte accu en krukaspoelie waar een laagje van los liet.

Safrane10698 0

14 jaar

Jerommeke,

Heel vervelend van je opnieuw te maken grote kosten. Je kan nu wel je auto verkopen met een defecte Turbo, maar die levert niets meer op.
Na een eventuele reparatie, denk je wellicht....... prima auto..........

R.M.C.

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Zit je katalysator verstopt? Dit kan ook een killer zijn voor een turbo. Te veel tegendruk drukt de olie aan de turbine-zijde weg met een defecte turbo tot gevolg..... Dit is lastig te zien vanwege de bocht van de turbo naar de kat.


Suc6,
Erik

Erik2804 50

14 jaar

[quote=jerommeke96]Hallo,

De turbo van mijn Reneault Laguna is weer defect.
Zit sinds 2006 een nieuwe in, vanaf toen 80.000 km gereden en deze is nu dus weer stuk.
Heb steeds veel kosten gehad aan deze auto dus ben hem nu helemaal zat.

Mijn vraag is:
Is het normaal dat een turbo binnen 4 jaar defect is en kan ik de kosten ergens verhalen? (Dealer gaat het uitzoeken maar geven me weinig kans omdat de auto de laatste 3 jaar niet bij hun in onderhoud is geweest)
Zo niet wat is de goedkoopste oplossing? (ben zelf niet handig)

Alvast bedankt voor de reacties[/quote]
Allemaal bedankt voor de reactie's.
Heb de auto verkocht en ben blij dat ik er vanaf ben, voor mij nooit meer een Renault

jerommeke96 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.