close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo: verlies koelvloeistof twingo 1994

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200

de twingo van mijn dochter blijft koelvloeistof gebruiken (1/2 ltr. in de week/400km)
km. stand 308.000 km (en rijdt echt perfect hoor)
vorig jaar koppakking vervangen laten vlakken en afpersen, probleem opgelost
na enkele maanden kwam probleem langzaam terug
ik heb systeem afgeperst met 1,5 ato, zowel koude als warme motor, niets te zien
de 4 bougies allemaal de juiste kleur, koelvloeistof blijft mooi helder, olie juiste kleur (geen sludge)
geen witte rook, auto loopt perfect
heeft iemand een idee waar de koelvloeisof langs kan verdwijnen?

Geplaatst door

jan van meer (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

misschien iets over het hoofd gezien met de kachel weer aan sluiten?

erik007 0

16 jaar

dan had ik toch moeten zien met afpersen?

jan van meer 0

16 jaar

de cilinders hebben zg. losse bussen
misschien dat daar probleem ligt
kop weer lichten

jan van meer 0

16 jaar

[quote=jan van meer]dan had ik toch moeten zien met afpersen?[/quote]
lekt het ook niet ergens binnen
anders kon dit wel eens duur worden succes

erik007 0

16 jaar

nee lekt nergens, heb druk er 1 uur opgehad, nivo blijft gelijk

jan van meer 0

16 jaar

hallo lekt de dop van expansie vat niet

peter1960 0

16 jaar

lijkt mij niet dat de dop lekt
dat zou je dan toch moeten zien rondom het reservoir
het ventiel wat in de dop zit kun je gewoon indrukken
er staat vrijwel geen druk op het systeem
zowel koud als warm kun je de dop zo afdraaien, je voelt geen druk

jan van meer 0

16 jaar

[quote=jan van meer]lijkt mij niet dat de dop lekt
dat zou je dan toch moeten zien rondom het reservoir
het ventiel wat in de dop zit kun je gewoon indrukken
er staat vrijwel geen druk op het systeem
zowel koud als warm kun je de dop zo afdraaien, je voelt geen druk[/quote]
Toch goede kans dat het die dop is. Het hoeft niet nat te worden daar.

AS1 220

16 jaar

zal ik de dop eens vervangen
hartelijk dank

jan van meer 0

16 jaar

Heb een twingo met 240.000 op de teller. Rijdt perfect. Heb koelvloeistof lekkage rond de poeli, terwijl ik het idee heb dat de waterpomp perfect werkt. Ik heb het idee dat de koppakking niet lekt, alsmede dat de er geen menging is met smeerolie.
Compressietest niet gedaan, maar bougies mooie kleur.
Heeft iemand advies?

RoyR 0

16 jaar

waterpomp vervangen
is de koppakking al eens vervangen?
was bij mij, bougies goed etc.
later bleek toch de koppakking
gr.
jan van meer

jan van meer 0

16 jaar

[quote=RoyR]Heb een twingo met 240.000 op de teller. Rijdt perfect. Heb koelvloeistof lekkage rond de poeli, terwijl ik het idee heb dat de waterpomp perfect werkt. Ik heb het idee dat de koppakking niet lekt, alsmede dat de er geen menging is met smeerolie.
Compressietest niet gedaan, maar bougies mooie kleur.
Heeft iemand advies?[/quote]
Had mijn vorige Laguna ook. Lekken langs het asje (overigens alleen in de afkoelingsfase). De pomp werkte nog wel goed. Pomp vervangen.

AS1 220

16 jaar

hartelijk dank... ik stel het erg op prijs dat u gereageerd heb.
Ik zal de pomp met pakking (van de pomp op de motor) vervangen, tevens zal ik meteen de V-snaar vervangen.
Hopelijk haal ik de 3 ton dan...
het beste.
Dank

RoyR 0

16 jaar

[quote=jan van meer]lijkt mij niet dat de dop lekt
dat zou je dan toch moeten zien rondom het reservoir
het ventiel wat in de dop zit kun je gewoon indrukken
er staat vrijwel geen druk op het systeem
zowel koud als warm kun je de dop zo afdraaien, je voelt geen druk[/quote]
naar mijn idee hebben de meeste autos een druksysteem met de koelvloeistof Ik zou dat eerst nagaan en dan heb dus inderdaad grote kans dat het je dop is is het rubber wel goed? die wil ook wel eens verharden.

[quote=markievandetuftufclub][quote=jan van meer]lijkt mij niet dat de dop lekt
dat zou je dan toch moeten zien rondom het reservoir
het ventiel wat in de dop zit kun je gewoon indrukken
er staat vrijwel geen druk op het systeem
zowel koud als warm kun je de dop zo afdraaien, je voelt geen druk[/quote]
naar mijn idee hebben de meeste autos een druksysteem met de koelvloeistof Ik zou dat eerst nagaan en dan heb dus inderdaad grote kans dat het je dop is is het rubber wel goed? die wil ook wel eens verharden.[/quote]
waarschijnlijk heeft hij de dop vervangen. Daarna niks meer gehoord.

AS1 220

16 jaar

Geachte,
Het is weer weekend: klaar om eens aan de slag te gaan.

Ik heb de dop er al eens vanaf gedaan, de lekkage is nog steeds aanwezig.
Er is alleen lekkage in de afkoelfase, progressief.
De cilinderkop is mooi droog, de lekkage is ter hoogte van het wielletje van van de waterpomp.
De motor raakt niet oververhit. Bougie kleurtjes mooi, motor loopt goed.

Waterpomp vervangen..? Lijkt mij een goede optie?

RoyR 0

16 jaar

[quote=RoyR]Geachte,
Het is weer weekend: klaar om eens aan de slag te gaan.

Ik heb de dop er al eens vanaf gedaan, de lekkage is nog steeds aanwezig.
Er is alleen lekkage in de afkoelfase, progressief.
De cilinderkop is mooi droog, de lekkage is ter hoogte van het wielletje van van de waterpomp.
De motor raakt niet oververhit. Bougie kleurtjes mooi, motor loopt goed.

Waterpomp vervangen..? Lijkt mij een goede optie?[/quote]
ja, 99,9% waterpomp lek. Zie ook mijn eerdere opmerking over lekkage bij de afkoelingsfase.

AS1 220

16 jaar

Heb nog een vraagje over het aftappen en ontluchten van de koelvloeistof.
- Is er een dopje dat ik los moet draaien om alle vloeistof eruit te laten lopen?
- En hoe gaat het ontluchten eigenlijk bij de Twingo? Gewoon stationair laten lopen, en het zwarte rubberen dekseltje van de toevoerslang (van radiator naar waterpomp) losschroeven, en vloeistof eruit laten lopen totdat alle lucht eruit is?
- Heb nog niet gestart, wacht op uw advies, wie kan mij helpen?

RoyR 0

16 jaar

Ik weet het niet specifiek voor de Twingo.
Algemeen:
- onderste slang van de radiateur verwijderen om af te tappen (verwijder eerst dop expansievat)
Soms zit er een aftapplug onderaan het motorblok.

Vullen: via expansievat

Ontluchten:
1. ontluchtingsnippels (plastic schroefjes) in de koelvloeistofslangen openen
2. vullen via expansievat totdat koelvloeistof uit de ontluchtingsnippels gaat lopen en lucht eruit is
3. motor starten en laten lopen totdat de koelfan aanslaat. Dat laatste is belangrijk. De thermostaat zal dan zeker zijn geopend en dus wordt de boel goed ontlucht. Je zult zien dat het peil plotseling zakt.
4. afvullen (max. niet overschrijden), dop expansievat er weer op

AS1 220

16 jaar

superbedankt... echt super!!

RoyR 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.