Onderweg naar onze ski vakantie, na ~950 heb ik problemen gekregen met mijn vijfde versnelling.
-De eerste keer dat ik wat merkte was dat de versnellingspook bij het loslaten van het gas uit de versnelling schoot.
-Een paar kilometer later hoorde ik een raar geluid (lijkt op het geluid dat je ook wel eens hoort als je op een doorgetrokken streep langs de weg rijd), en even later schoot de versnellingspook week uit de versnelling. Maar deze keer kreeg ik m niet meer in zijn vijf.
-Na een paar kilometer file rijden lukte het wel weer om m in zijn vijf te krijgen. Maar ook nu weer was, na een kilometer rijden, het rare geluid weer terug.
De laatste kilometers waren allemaal binnen wegen, dus ik ben verder op mijn bestemming gekomen zonder gebruik te maken van de vijfde versnelling.
Maar de weg terug wordt een ander verhaal.
Weet iemand wat dit kan zijn, en wat ik kan verwachten als ik aan de terugweg begin?
Zelf kan ik hier nauwelijks iets doen (weinig tot geen gereedschap, -5 tot -10 Graden en voldoende sneeuw).
Ik ben ook nog aan het zoeken op het forum, en kom veel versnellings problemen tegen, de ene zeer verontrustend, de ander lijkt redelijk op te lossen te zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
moer 5e versnelling los gelopen?
Asx,
Bedankt voor de snelle reactie.
Is dat iets wat ik makkelijk kan zien?
En zou ik er mee thuis kunnen komen (eventueel met 90 in zn 4, dan maar wat langer onderweg)?
Mijn Frans is echt 0,0, dus ik hoop dat het niet nodig is hier een garage op te zoeken.
Had me ook voorgenomen eerst lekker te genieten van de wel verdiende skivakantie. Wel natuurlijk problemcar.nl raadplegen.
14 jaar
Met wat aanwijzingen heb ik volgens mij de kap van de versnellingsbak gevonden.
Een witte kap, die van boven een beetje op een oliefilter lijkt, maar is meer ovaal.
Nummer op de kap: JC 5109-2002611
Hier een foto vanaf de bovenzijde onder de moterkap.
Deze kap lijkt van te zitten met 3 bouten waarvan er één 13mm is, en twee andere voelen kleiner aan (10mm).
[edit, het is twee maal 13mm en één maal 10mm]
Om er goed bij te komen moet het wiel, en de beschermingplaat in de wielkas eraf. De beschermingsplaat bestaat uit twee delen en het lijkt of alleen het voorste deel eraf moet. Zover ik kan zien zit deze vast met een bout van 13mm, een paar Torx scroeven (waar ik wel een passend gereedschap voor heb) en een drie tal zwarte plastic druk doppen.
Nu weet ik niet hoe ik de plastic druk doppen makkelijk los kan krijgen. Bij één kan ik wel aan de binnenkant bij, de andere (of twee?) niet.
Kan ik deze los wrikken met bijvoorbeeld een bestekmes?
[edit, heb ze met een tang losgetrokken. Alle 3 zijn kapot gegaan, daar moeten dus nieuwe op]
14 jaar
Inderdaad, achter die kap zitten de tandwielen van de vijfde. Maar ben je nu van plan om die kap gewoon op straat los te schroeven ofzo? Je versnellingsbak zal leeglopen, en je zult er weer verse olie in moeten doen. Daarbij moet je de bak blokkeren om de moer vast te kunnen draaien, niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Beter lijkt het me om iemand op te zoeken die je kunt laten tolken, of inderdaad rustig in z'n 4 naar huis...
8je,
Bedankt voor je reactie.
Voor het opvangen van de olie ben ik met het volgende in de weer:
Het werd me ten strengste afgeraden om toch nog verder te rijden. Het lijkt er momenteel op dat alleen het schroefje los is gegaan. Maar een gebroken tandwiel is ook mogelijk. Ook als het wandwiel niet gebruikt wordt blijft het door de circulerende olie toch draaien en kan het schroefje of stukjes van het tandwiel tussen de andere tandwielen komen en dan is het over en uit met de versnellingsbak.
14 jaar
Gister de beschermingskap er nog afgehaald. De stang zit in de weg, die zal los moeten.
Lijkt me dat ik deze aan de bovenzijde los kan maken en dan naar beneden kan trekken:
Het onderste bevestigingspunt is een draadeind met een moer (10mm) [edit: meer waarschijnlijk een bout met moer]. Deze is wat roestig.
Ik heb helaas geen kruipolie, hopenlijk werkt wat slaolie ook.
Vulpunt van opzij:
Vulpunt van boven:
Ik ben van plan om eerst de kap schoon te maken met wat lauw water en een sponsje.
En dan een stuk plastic tas eronder te tapen zodat de olie maar 1 kant op kan, richting de opvang bak.
14 jaar
Je bent lekker creatief bezig op je vakantie. Houd wel in de gaten dat je het deksel niet draait bij het lostrekken, aan de binnenkant zit nl een oliepijpje die uitkomt in een holle as. Als je te veel draait breekt dit pijpje af.
Beste rhermsen
Gelieve, maak er geen stripverhaal van.
Afbeeldingen zo mogelijk verkleinen, een directe link naar een afbeelding leest nog prettiger.
Gr. paul (moderator problemcar)
Hoe het ook zij, hierboven staat dat je blokkeergereedschap moet hebben om de bout evt. weer vast te draaien. Daarnaast zul ook waarschijnlijk Locktite of iets dergelijks moeten gebruiken.
Als je al het bovenstaande in de vertaalmachine van Google gooit en het uitprint, zal een willekeurige garage dichtbij je logeeradres er wel mee vooruit kunnen. Ik zou gaan voor die optie, dan weet je zeker dat je met een gerust hart terug kunt rijden. Die garage kan ook repareren als het niet een losgelopen moer betreft..... Of wou je de auto in dat geval laten repatriëren?
14 jaar
Ga je dit allemaal op straat doen?.
Auto laten repatrieren en huur auto pakken en lekker van je vakantie genieten.
Deze temperaturen zijn lekker voor het skieen,maar niet om onder een auto te liggen.
Tenslotte kom je om te skieen.
Als een garage met die auto een rondje rijd weten ze het ook wel,het zijn geen domme jongens.
14 jaar
Allen,
Bedank voor alle reacties!
Het is me niet gelukt om de onderste moer los te krijgen.
Durf niet te veel kracht te zetten, want met een afgebroken draadeind heb ik nog meer problemen.
Ben daarna maar gaan bellen met de reisverzekering.
Morgen wordt de auto opgehaald en naar een garage zo'n 25km hier vandaan gebracht.
14 jaar
Gister heelhuids thuis gekomen.
De kosten voor de reparatie waren 224,77 Euro.
Het was inderdaad alleen een losse bout van het tandwiel van de vijfde versnelling.
De garage in Frankrijk heeft alleen uren in rekening gebracht:
- test rijden 0.5 uur
- reparatie 2 uur
- (~ 90 euro/uur incl.)
Wel nog het advies om "de hele versnellingsbak te vervangen mocht het nogmaals voorkomen".
De 3 zwarte plastic doordruk doppen van de modderkap hebben ze niet vervangen.
Die zal ik zelf maar doen, want de kap zit nu maar aan 1 kant met 3 kleine schroefjes vast.
14 jaar
Volgens mij mag jij je handjes dichtknijpen met zo'n afloop en zo'n bedrag.....
Die doppies zijn ook de moeite niet: dat kan je gemakkelijk zelf.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar