Ik vind de dag na rijden steeds wat koelvloeistof onder de auto.
Onder de poelie van de waterpomp is het dan nat. Gelijk na rijden is alles droog.
Zijn er bijzonderheden voor dit type waar ik bij vervangen van de waterpomp op moet letten?
Heeft deze motor een aftapplug? De onderste slang aan de radiateur kan ik moeilijk bij namelijk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Acht jaar geleden heb ik eens een waterpomp van dit type vervangen. Voor zover ik me kan herinneren waren er geen bijzonderheden; had alleen inlaatspruitstuk iets omhoog gehaald.
Bedankt Henk. Aangezien je blijkbaar zo'n goed geheugen hebt, weet je nog of je een aftapplug hebt losgehad?
Ik vond dit: http://groups.google.nl/group/nl.auto/br...
dus vandaar mijn vraag over bijzonderheden.
18 jaar
De onderste radiateurslang losmaken is voldoende.
Ik weet niet Henk of dit wel te doen is voor een particulier, t'is nogal een klusje..........
Sytze
In 2002 werd de motortemperatuur elke dag een stapje hoger.
Ik had geen tijd/zin voor een diagnose dus had ik de wagen naar een Renault dealer gebracht.
Ik vermoedde de thermostaat maar de dealer constateerde een verstopte radiateur.
Dus ik heb vervolgens een nieuwe radiateur erin gezet. Over lastige klussen gesproken! (bijv. condensor die aan de radiateur zit)
Nadat ik dat met succes heb voltooid houdt niets mij nog tegen ;-)
Het lullige was, totaal geen verbetering! Auto weer naar de dealer. Toen hebben ze pas de thermostaat getest!
Deze is vervangen en probleem was opgelost.
Die radiateur-diagnose bleek geheel op basis van de onderste slang die niet heet werd.
Dealer had als excuus dat meerdere afwijkingen de storing hadden veroorzaakt. Mee eens dat dat voor kan komen maar dat was hier echt niet het geval. Ik ben nooit weer bij die dealer geweest.
Ik geef toe, hun diagnose laten doen en dan zelf vervangen was misschien niet het meest handige...
18 jaar
Intussen Dialogys op de kop getikt...
Bij de pomp is alleen de pakking voor het thermostaathuis geleverd (zie 1)
Hoor je niet altijd alle pakkingen te vervangen? Pakking 18 en 24 zitten er niet bij.
Verder moet de 'wasserrohr' (10) er af dus daar zou ik dan pakkingen 27, 9(2x) en 16 voor nodig hebben.
En tot slot nog pakkingen voor het inlaatspruitstuk (heb ik overigens 4 jaar terug vervangen)
http://img183.imageshack.us/img183/7303/...
Henk, had je die pakkingen van te voren besteld? Ik neem aan dat je die voor een V6 niet op voorraad hebt.
Of hoef ik ze niet te vervangen?
Na vooronderzoekje heb ik deze werkwijze voor ogen:
1) massa batterij afklemmen
2) beschermkap motor eraf + alle kabelhouderzooi links
3) riem lossen
4) alternator afdekken
5) koelvloeistof aftappen
6) thermostaathuis losmaken en thermostaat uitnemen
7) pomp losmaken (komt vrij uit wasserrohr)
8) wasserrohr eruit
9) luchtfilterhuis eraf en inlaatspruitstuk losmaken (hopelijk niet helemaal eraf dan kunnen benzineleidingen blijven zitten)
10) pomp uitnemen
11) omgekeerde volgorde weer inbouwen (riem is nog nieuw)
18 jaar
Kan het geen verrotte slangenklem zijn? Heb ik vorig jaar ook gehad met een auto van een ander merk met dezelfde leeftijd. Die lekte daardoor ook een beetje koelvloeistof. Nieuwe slangenklem en klaar.
18 jaar
Alle aansluitingen zien er goed uit. Geen lekkagesporen.
Ik heb dus wel onder de poelie nattigheid gezien. Er zit ook een bijgeluid waarvan ik dacht dat het een spanrol was maar dat zal vast de waterpomp zijn. Asje zal versleten zijn en daar lekt hij. Heeft ook al 257d km gedraaid.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar