Renault Laguna: wel, of geen laguna kopen

Bouwjaar: 2001

Beste mensen,
Ik ben enorm aan het twijfelen of ik wel of geen Laguna moet kopen, ik zou dan een diesel bj v.a 2001 (nieuwe type)willen kopen. Weet overigens niet welke diesels er zijn.
Ik heb nu een passat 1.9 tdi bj 97 en die moet ik verkopen (veel km's).
Een Laguna leek mij een leuke auto maar is het wel verstandig om een Laguna te kopen en is dit niet een echte probleem auto, ik hoor dat door al die electronica deze auto vaak kuren vertoond. Ik ben niet zo happig op al die electronica het enige extra dat ik zou willen is AIRCO voor de rest hoeft het voor mij allemaal niet.
Het liefst zou ik de nieuwe passat willen kopen maar deze zijn voor mij nog te duur >10.000 Eur

jm5459

Geplaatst door jm5459 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

ron10314 (0), 18 jaar geleden

zint er gij begint zou ik zeggen.
wij hebben nu anderhalf jaar een laguna (2001) en al zoveel
kosten gehad .
Staat nu al weer 3 dagen bij de garage doet niks meer herkent
zijn kaart niet en is niet eens van stuurslot te krijgen laat staan te starten.
voor ons nooit geen renault meer.
hij rijdt lekker maar een auto met veel te veel problemen.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Een toyota avensis diesel (om maar wat te noemen) kun je voor dat geld ook kopen. Of vind je dat niks? Is misschien minder mooi, maar ook minder storingen. Heb van deze renault al veel gehoord en heb er zelf ook flink wat mee gereden (niet van mij, overigens): Deze auto rijdt echt geweldig goed en is binnen in stiller dan mijn peugeot 406, maar idd veel storingen. Dus het blijft een gok, maar als je geen zin hebt in het gedoe van Ron zou ik toch op zoek gaan naar iets anders.

buzzztah (0), 18 jaar geleden

Ik rijd na wat kleine opstartprobleempjes naar volle tevredenheid een laguna. Heerlijke wagen! Wat je leest over onbetrouwbaar kan ik tot nu toe niet bevestigen. Ik rijd een 1.6 16V op LPG. Mijn vader en oom een 1.9dCI ui 2001 en 2002.

Allen tot nu toe zonder noemenswaardige problemen.

Het is natuurlijk ook zo dat de mensen die op problemcar.nl posten niet voor niets posten. Zij hebben immers een probleem!! Tevreden mensen zullen hier niet snel komen, dus laat je niet te snel afschrikken.

Ik geniet er elke dag weer van! ;)

Gr

BaZ

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

aaaha bas...

indien dit type laguna nou echt zo geliefd zou zijn! waarom liggen de verkoopcijfers van het vernieuwde type dan zo goed als op 0 ? of zou het zo zijn.. dat men huiverig is geworden en afwachtend is of zelfs zijn overgestapt naar een ander model of zelfs noodgedwongen naar een ander merk...!

paul,

jm5459 (0), 18 jaar geleden

Ik denk dat ik toch maar voor de nieuwere Passat zal gaan. Door al die snufjes op de Laguna is er veel te veel kans dat deze kapot gaan.
Ik heb het idee dat het allemaal hele leuke snufjes zijn maar de kwaliteit wel erg laag (gezien de prijs die je ervoor betaalt).
Kijk van de passat die ik nu heb zou ik anderen ook waarschuwen dat deze veel problemen en kosten geeft met de draagarmen. Dus bij elke APK keuring ben je weer minimaal de kosten van 1 draagarm kwijt. Voor de rest een prima auto.
Maar bij deze laguna is er veel meer aan de hand.
Is de nieuwe BMW 320 d anders geen goed alternatief??? Weet iemand dat?

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Denk er wel aan dat ook een Passat vol met snufjes zit misschien niet zo zichtbaar als bij een Laguna maar ze zijn er wel.En bedenk ook "íedereen preekt voor z'n eigen parochie"

Speerpunt (0), 18 jaar geleden

Alhoewel LAguna een hele mooie moderne auto is, voor mij ook niet meer. Nog nooit zoveel gezeik met 1 auto gehad. Gelukkig niets electronisch, al ging 1x een sleutelkaart kapot (228 euro). Ik heb alleen mechanisch gehad. 2x turbo kapot, beide draagarmen, achteras rubbers en beide stuurstangen vervangen en een paar keer de ventielen. Oh ja, ook de accu liet het afweten.
Daarnaast rijdt de auto als een natte dweil bij mij. Absoluut niet stabiel, alsof de voorwielen ieder hun eigen weg willen.

FredK (0), 18 jaar geleden

@Martijn.
Dat is dus echt een miskoop geweest!! Blijkt uit je laaste opmerking!! Het onderstel van de laguna is een van de beste, zo niet de beste te koop momenteel. Ik spreek uit ervaring en ook uit verschillende testen blijkt dit.Dus niet stabiel?! Dan is er daadwerkelijk iets mis!

Speerpunt (0), 18 jaar geleden

Als iemand me kan vertellen wat? Gelukkig is alles onder Top garantie gegaan. Zelf heb ik slechts 1 achteras rubber gehad en toen stond de teller reeds op 150.000 km.
Ik heb laatst de schokdempers vervangen door Monroe Reflex, mede omdat de auto veel te ver doordeinde bij een hobbel in de weg (niet nadeinen, de wagen stond wel meteen stil). Dat scheelde al een hoop, maar als je een snelweg opwil en er zit in de oprit een bocht naar links, dan heb je het idee dat het linkerwiel verder naar binnen wil, onder de auto door, zeg maar.
Bij het monteren van de Monroe's het onderstel laten controleren op speling, maar alles was volgens de Profile in orde. Deze Profile ken ik als zeer goed en kundig, die vaak wat extra's doen en goede service verlenen.

sgm (0), 18 jaar geleden

Als je niet veel geld hebt, dan moet je geen Laguna II kopen. Je koopt weliswaar voor niet al te veel geld een mooie en goed rijdende auto, maar je moet echt geld "over" hebben om de reparaties te betalen.

buzzztah (0), 18 jaar geleden

Zoals ik al eerder aangaf.. 3 laguna's met allen reeds 3 jaar zonder noemenswaardig onderhoud (buiten de standaard beurten en distributie riemen)

Daarnaast in zakelijke kring veel lease laguna's waarvan er eigenlijk maar 1 collega is met problemen. Deze heeft ook wel erg veel en vreemde problemen zoals het niet kunnen sluiten van zijn achterportier als de auto met 1 wiel op de stoep staat. Volgens mij is deze wagen een keer over de kop geweest als je het mij vraagt...

Ik vind het een heerlijke auto en rijd er met veel plezier mee rond (inmiddels 150.000 op de teller waarvan 80.000 zelf gereden.)

Ik zal echt niet ontkennen dat er problemen zijn, maar het lijkt zich te concentreren op slechts een select aantal wagens. Ook een bevriend automonteur welke voor de plaatselijke renault dealer werkt vertelt het zelfde eigenlijk.

sgm (0), 18 jaar geleden

Het zou kunnen dat het bepaalde auto's zijn en mischien ook alleen maar uit bepaalde bouwjaren.

Hoe dan ook, ik blijf erbij dat deze auto snel duur kan zijn. Dus als je weinig geld hebt, dan moet je je niet klem kopen met deze auto. Overigens is dat wel redelijk algemeen geldig.

Peerke8676 (0), 18 jaar geleden

Ik heb een lagunaGT 1.9dCi120, ik kan er het volgende over zeggen.
Wat hierboven geschreven werd, dat de lagunaII als een dweil over de weg ging, dat heb ik ook gehad, nadat een bedrijf dat hier niet capabel voor is getracht had de auto uit te lijnen (was toch een bekend bedrijf...), deugde helemaal niets meer van, je moest bij het gasgeven het stuur goed vasthouden anders lag je in de sloot... daarop de auto uit laten lijnen bij Alpha-Tech en hij was weer perfect.

Wat betreft de intercooler: de eerdere laguna's hebben een intercooler die inderdaad niet sterk genoeg is, de nieuwe intercoolers zijn versterkt met een aantal spanbanden, bij mij blijft hij zelfs met een nogal verhoogde turbodruk heel.

Wat betreft de turbo, die heb ik ook al vernieuwd, het probleem is dat bij verversen/bijvullen van de olie de carterventilatieslang losgenomen dient te worden, motor met losse carterventilatie even laten draaien en daarna pas weer vastmaken, als dit niet gebeurt wordt direct bij het starten verse olie uit de peil/vulbuis in de inlaat geperst, er zijn zo al talloze motoren op hol gegaan (op de olie gaan lopen), meestal blijft de schade beperkt tot een beschadigde turbo (die dan later kapotloopt) en in sommige gevallen het complete blok naar de knoppen.
Overigens is een nieuwe turbo helemaal niet zo duur en binnen 3 uur goed zelf te vervangen, een intercooler is ook vrij snel gewisseld en die prijs viel me helemaal mee.

Nog een aandachtspuntje: de bedrading van het motorblok is vrij dun en wordt snel hard, een typische plaats waar draadbreuk optreedt is bij de turbodruksensor, de motor gaat dan telkens in schijnbaar onverklaarbare reden in noodloop, ik heb gewoon de hele motorbekabeling eruit getrokken en van siliconensnoer zelf een nieuwe draadboom gemaakt, geen enkele wazige storing meer gehad sindsdien (de DTC lijst op mijn laptop blijft al bijna 2 jaar helemaal leeg)

Lijkt allemaal best veel, maar de auto wordt door mij totaal niet gespaard, in totaal nu in 130000km zo'n EUR 700,00 aan kosten gehad buiten normaal onderhoud, heb niet de illusie dat je met een gemiddelde passat, avensis of noem het allemaal maar op met veel minder toekomt.

marco7125 (0), 18 jaar geleden

@peerke

totaal 700 euro? alleen een ruilturbo bij turboworld kost al 690 hoor!

Mijn verhaal over de laguna?

Ik heb een 1.9dci 2001 dynamic met navigatie gehad. Gehad ja, 1 1/4 jaar langer niet.
Ik heb hem weg gedaan met 254.000 km op de teller.

Goed:
* Uiterlijk
* Stil
* comfortabel rijden
* Climate control (echt perfect: snel koud zonder stijve tepels (kan ook leuk zijn, dat weet ik wel))

Slecht:
* accu wisselen met navigatie? wacht even een minuut of 10 nadat je de card hebt verwijderd, anders kost je dat een nieuwe gyroscoop:1100 euro
* storingslampjes die gaan aangaan bij het rijden door een bocht (niet gevonden) Weet u wat meneer de klant? we vervangen wel even de turbodruksensor.: 80 euro. he wat nu doet hij het na de proefrit nog? nou meneer toch heeft de computer(van de werkplaats) aangegeven dat er "iets" is met de turbodruk, dus betaalt u nu maar gewoon die turbodruksensor, want daar is echt wel iets mee aan de hand hoor! (ook al merk je er natuurlijk niets van)
* Turbo, als hij zachtjes fluit is het al te laat. dat kost je (als je het zelf doet dus al 730 euro incl pakkingen en een uur of 3 werk)
* Instrumentenpaneel: tja dat valt regelmatig weg. Wat? nou, dan weet je niet meer hoe hard je rijd, of hoeveel toeren de motor maakt, of hoeveel brandstof je nog bij je hebt. En als je de goede zekering in de motorruimte even uittrekt en er direct weer in doet, dan werkt alles weer. voor een maand, week, dag of paar uur..... Staat je vrouw bij de supermarkt met de motorkap open en een waterpomptang (dat werkt makkelijker) in de zekeringskast de zekeringen er uit te halen (had de juiste zekering even wit geschilderd): Mevrouw... Lukt het? weet u wel wat u doet? vraagt dan menig mannelijk voorbijganger..... Kosten om er uiteindelijke van af te komen? zo'n 450 euro voor een nieuwe klokkenwinkel.
* Velgen: Ik had de mooie 17 inch velgen. Allemaal moesten ze gericht worden, omdat ze vol met deuken en platte kanten zaten. De afdeling richten wist al direct wat er aan de hand was hoor: aha meneer heeft een laguna met 17 inch, tja da's net boerenboter! die hebben we iedere week wel een paar setjes!
* Versnellingsbak (6 bak): bijna niet in 2 en 3 te krijgen. Ik heb er mee leren leven.

Ik weet dat ik een gebruikte auto heb gekocht met veel km's, maar had (na 11 jaar renault) dit niet verwacht.
Ik houd altijd alle kosten bij (hobby), en deze auto heeft me evenveel aan onderhoud (dus geen verzekering en wegenbelasting) gekost als dieselolie!
Ga maar na: iedere 2 weken de tank vol: 60 euro voor de pomphouder, 60 euro voor renault onderdelen! (montage deden we nog zelf, anders was het helemaal niet meer te betalen.
totale onderhoudskosten 1900 euro in net 1 jaar!

Nou ik veel gezegd, ik hoop dat ik hiermee anderen duidelijk kan maken dat de kwaliteit van de laguna II, wat ik nog steeds een mooie wagen vindt, van zeer magere kwaliteit is.

Ik rij nu al bijna 1 jaar een Avensis d4d diesel: 2 nieuwe koplamen van 12 euro., dan praat je toch over iets anders.
Is die dan zoveel beter? Hij is anders, laat ik het daar maar op houden.
Ook deze auto heeft zijn minpunten:
Rumoerig, slechte climate control, slechte zitpositie en weinig trekkracht onder 1800 toeren.

Nog steeds kijk ik even om als ik een laguna II zie, ik voel mijn overstap naar toyota nog steeds al "overspel".
Of ik ooit nog terug naar renault ga? Ik weet het niet, maar dan moet er toch al wel heel veel positiefs gezegt worden hoor!

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Lees en huiver op www.autoweek.nl (my review) of www.laguna2.de (lachen)

Ik ga met Paul Kelder mee in z'n verhaal, in het begin is de Laguna II veel verkocht omdat het gewoon een mooie en goedrijdende auto is. Echter eens maar nooit weer! Daarom wordt idd de facelift niet of nauwelijks meer verkocht.

Ook in de handel is de restwaarde van een drie jaar oude Laguna II dramatisch laag. Er werd mij vorige week een 2002 DCI 120 pk station aangeboden voor EUR 6500. Daar koop je nog geen Yaris uit 2002 voor.

Helaas maar waar, mooie auto maar technisch niet al te best.

marco7125 (0), 18 jaar geleden

Paul,

dat is precies de prijs waarvoor ik de mijne vorig jaar heb ingeruild (was van 2001) op en bijna nieuwe avensis van 2004....

Dat was ik idd nog vergeten: De afschrijving was 3x het brandstof verbruik.....

jaapm (0), 18 jaar geleden

Ik denk dat veel mensen niet met een laguna overweg kunnen. Ik heb nu 80000Km met mijn laguna 19 dci gereden en nog geen enkel probleem gehad. Ik rij hem altijd rustig warm niet boven de 1600 rpm en als ik van de snelweg afkom laat ik hem nog even lopen voor dat ik hem uit zet. Zo gaat de turbo wat langer mee. Dus voor mijn zeker weer een languna.

Jaap

marco7125 (0), 18 jaar geleden

jaap,

Je hebt 2 berichten gepost.
In beide berichten geef je aan dat je met een laguna om moet kunnen gaan.
Kun je dan eens uitgebreid vertellen wat volgens jou DE manier is om een laguna HEEL te houden?
Ik denk dat je daar heel veel mensen een plezier mee kan doen!

Alvast bedankt

PS.

Voor welk probleem zoek je een oplossing op problemcar......?

ejnn (0), 18 jaar geleden

Ik denk dat de prijsval van de Laguna te maken heeft met twee zaken. Ten eerste ze hebben meer onverwachte onkosten (wat ik zelf niet kan beamen). Ten tweede de auto's komen nu massaal uit de lease. Ik denk als ik zo op de autobaan rond kijk veel Laguna's rondrijden vanuit de lease. Deze komen met zijn allen op de markt, terwijl de andere merken misschien minder zijn verkocht. Heel eenvoudig vraag en aanbod.

ejnn (0), 18 jaar geleden

Hallo Marco,

Jaap heeft wel gelijk. Diesel moet je warm laten worden (is mij verteld en ik heb zelf nooit problemen mee gehad). De andere zijde is dat je geluk moet hebben met een auto. Wie heeft jouw auto ingereden, welk onderhoudt pleeg je zelf, ben je zuinig op de auto en zoek je een bij een raar geluid de oorzaak. Toen ik mijn Laguna 2 kocht, kon ik kiezen tussen een Diesel of een Benzine. De verkoper zei zelf, neem de benzine deze rijden goed en je hebt weinig onderhoud. Hij zei dat de Turbos en versnellingsbakken van de diesel er nog wel eens mee stopt. Dezelfde prijs minder luxe toch maar naar het advies geluisterd. Tot heden kan ik alleen zeggen een goede keuze.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

[quote=marco7125]jaap,

Je hebt 2 berichten gepost.
In beide berichten geef je aan dat je met een laguna om moet kunnen gaan.
Kun je dan eens uitgebreid vertellen wat volgens jou DE manier is om een laguna HEEL te houden?
Ik denk dat je daar heel veel mensen een plezier mee kan doen!

Alvast bedankt

PS.

Voor welk probleem zoek je een oplossing op problemcar......?[/quote]
ik denk dat marco de spijker op z'n kop slaat... ik ben ook zeer benieuwd?

paul,

marco7125 (0), 18 jaar geleden

Dat heb ik idd meer gehoord. Het gaat hier echter om de dieselversie van de laguna....
Dat je een diesel niet direct vol op z'n kop kan geven ben ik het mee eens. Ik vindt dat echter ook voor een benzine gelden hoor! Verder vind ik dat je een auto moet kunnen berijden. Daar is tie voor gemaakt!
Ik ram hem echt niet over de drempels heen of trek bij ieder stoplicht de stenen uit het wegdek.

Ik blijf echter benieuwd naar het verhaal van het sparen van de laguna van Jaap!

golpiali (0), 18 jaar geleden

Ik zal er een voorbeeld aan toe voegen:
Heb een Laguna Dynamique Grand Tour uit 2001. Turbo en intercooler heb ik moeten vervangen. Gelukkig onder garantie omdat de vorige er pas een jaar eerder was ingezet, dus weer kapot. Schakelen wordt met de dag beroerder, is ook aan de beurt. Auto moet a.s. woensdag naar de garage voor elektronica problemen. Krijg nl. het raam niet meer open en ruitenwisser doet het niet meer. En dat allemaal in nog geen jaar tijd. Ga hem na reparatie onmiddellijk weg doen!!! Renault zou zich eigenlijk kapot moeten schamen. Schandalig is het !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nooit geen Renault meer, ik lees dit trouwens steeds vaker....Renault: slaap lekker verder....

marco7125 (0), 18 jaar geleden

@ golpiali:

Is de accu pas los geweest? Dan had ik ook altijd problemen met het naa beneden krijgen van het bestuurdersraam. Het schokte dat met stukjes van 1-2cm tegelijk naar beneden, dus 30 keer op het knopje drukken.
Als je dan een keer of 5-6 gestart had was het over.
De overige ramen hadden daar geen last van, heel opmerkelijk.

Ondanks alles en mijn overstap naar toyota ben ik nog steeds fan van Renault, maar dan in de Formule 1!
Een prachtig open team, wat WEL goed werk afleverd.
Zulke mensen zouden in de fabriek en in de garages van Renault moeten gaan werken, met Flavio als directeur van de plaatselijke garage......
Dan zou ik misschien....

ejnn (0), 18 jaar geleden

Zonder twijfel, zal ik ook komen. Mensen die in no time je auto weer op de rit hebben. 's morgens de gehele auto kapot, versnellingsbak of motor opgeblazen. In de middag je kwalificatie rijden. Waar kom je dit nog tegen?

jaapm (0), 18 jaar geleden

Even een uitleg hoe rij ik met een laguna 19 dci.
Bij koude motor niet boven de 1600 rpm als de motor warm is schakelen tussen 1900 rpm en 2200 rpm.
Even over het onderhoud olie verversen en filters om de 15000KM en niet om de 30000KM versnellingsbakolie om de 50000KM en niet om de 100000KM. Als je dit aanhoud heb je al veel minder problemen.
En wat renault voor onderhoudsinterval opgeeft is niet over nagedacht maar gewoon overgenomen van andere merken. Zoals ik al zij met een laguna moet om kunnen gaan. En wat betreft de elektronica is een algemeen probleem niet alleen bij renault. Advies rij niet door grote plassen water. Zelf vind ik de laguna een geweldige auto ik zou er zo een weer kopen. Renault loopt erg voor op het gebied van elektronica in autos en de renault garage loopt wat achter.Voorbeeld: Een kaart lezer die het niet doet auto 2 dagen in garage gestaan en maar zoeken en maar schelden op renault. Oorzaak een zekering die kapot was toch knap na 2 dagen gevonden.En zo zijn er nog veel meer van dingen.

golpiali (0), 18 jaar geleden

@marco7125,
De accu is de laatste tijd niet los geweest, heb deze een maand of 3 geleden vervangen voor een nieuwe. Mijn raam aan de bestuurderskant wil niet meer open, gaat wel naar boven maar niet meer naar beneden. Daar kwam een paar dagen later uit het niets ook nog eens bij dat ik mijn ruitenwisser niet meer kan aansturen. Wat rij-eigenschappen bereft kan ik me geen betere auto bedenken, maar naar het totaalplaatje gekeken is het echt een waardeloze auto, je hoeft maar de Laguna Grand Tour in te toetsen en alle ellende komt helaas op je af....jammer dat hier vanuit Renault NIETS maar dan ook NIETS aan wordt gedaan. Bijna alle auto's van dit type hebben problemen. Ik zou mij als Renault diep en diep schamen. Ga ook iedereen vanaf nu afraden om deze auto te kopen...voel me echt in de steek gelaten door Renault.....

jaapm (0), 18 jaar geleden

Hallo A.G

Dus je heb alleen maar een raam wat niet meer open of dicht gaat en een ruitenwisser wat het niet doet.
En dan is het een waardeloze auto vindt ik wel erg negatief en over dat intoetsen geld toch voor elke auto
type maar eens alfa in.

marco7125 (0), 18 jaar geleden

[quote=jaapm]Even een uitleg hoe rij ik met een laguna 19 dci.
Bij koude motor niet boven de 1600 rpm als de motor warm is schakelen tussen 1900 rpm en 2200 rpm.
Even over het onderhoud olie verversen en filters om de 15000KM en niet om de 30000KM versnellingsbakolie om de 50000KM en niet om de 100000KM. Als je dit aanhoud heb je al veel minder problemen.
En wat renault voor onderhoudsinterval opgeeft is niet over nagedacht maar gewoon overgenomen van andere merken. Zoals ik al zij met een laguna moet om kunnen gaan. En wat betreft de elektronica is een algemeen probleem niet alleen bij renault. Advies rij niet door grote plassen water. Zelf vind ik de laguna een geweldige auto ik zou er zo een weer kopen. Renault loopt erg voor op het gebied van elektronica in autos en de renault garage loopt wat achter.Voorbeeld: Een kaart lezer die het niet doet auto 2 dagen in garage gestaan en maar zoeken en maar schelden op renault. Oorzaak een zekering die kapot was toch knap na 2 dagen gevonden.En zo zijn er nog veel meer van dingen.[/quote]
Jaap bedankt voor je uitleg.
Als ik het zo even op me inlaat werken heb aan een auto van pak em beet 30-40 pk al genoeg en ligt je topsnelheid zo ongeveer rond de 65-70? Op die manier kan een turbo niet kapot, dan blijft hij gewoon zijn hele leven stilstaan!

Niet door grote plassen rijden? moeten we dan met z'n allen niet meer over de snelweg bij regen? (spoorvorming)
Niet iedereen heeft een garage (waarschijnlijk staat hij er bij jou iedere nacht trouw in), dus staat ook een laguna regelmatig in een plensbui.

Ik denk, en ik denk de meeste mensen met mij, dat een auto is gemaakt om in te kunnen rijden.
Als ze daar vervolgens een motor met 120 pk en een 6 bak in leggen, dan doen ze dat niet voor niets:
Van A naar Beter en dat ook nog lekker vlot (geen race) en daar moet het spul tegen bestand zijn.
Mij is altijd geleerd dat, als je iets maakt, het hufterproof moet zijn.
dat had ook renault moeten doen, niet dat daar zoveel hufters in rijden natuurlijk.....

Wat je opmerking over de zekering betreft:
Die gaan niet voor niets kapot hoor! dan is er toch echt wat aan de hand (geweest)....

golpiali (0), 18 jaar geleden

Beste Jaapm,

Was het maar waar dat het bij het raam en de ruitenwissers bleef. Heb de auto nu een maand of 7. Turbo en intercooler zijn ondertussen vervangen. Versnellingsbak is binnenkort aan vervanging toe. Hendel openen motorkap is afgebroken en nu wil inderdaad het raam niet meer open en rutenwisser doet het niet meer. Hoop dat je nu begrijpt wat mijn gevoelens zijn over deze auto. Een tweetal collega's van mij hebben dezelfde problemen met o.a. de versnellingsbak....
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de Reault Dealer in Bathmen (Leyenaar) wel altijd heel erg behulpzaam is, dat mag wel gezegd worden.....

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

[quote=marco7125][quote=jaapm]Even een uitleg hoe rij ik met een laguna 19 dci.
Bij koude motor niet boven de 1600 rpm als de motor warm is schakelen tussen 1900 rpm en 2200 rpm.
Even over het onderhoud olie verversen en filters om de 15000KM en niet om de 30000KM versnellingsbakolie om de 50000KM en niet om de 100000KM. Als je dit aanhoud heb je al veel minder problemen.
En wat renault voor onderhoudsinterval opgeeft is niet over nagedacht maar gewoon overgenomen van andere merken. Zoals ik al zij met een laguna moet om kunnen gaan. En wat betreft de elektronica is een algemeen probleem niet alleen bij renault. Advies rij niet door grote plassen water. Zelf vind ik de laguna een geweldige auto ik zou er zo een weer kopen. Renault loopt erg voor op het gebied van elektronica in autos en de renault garage loopt wat achter.Voorbeeld: Een kaart lezer die het niet doet auto 2 dagen in garage gestaan en maar zoeken en maar schelden op renault. Oorzaak een zekering die kapot was toch knap na 2 dagen gevonden.En zo zijn er nog veel meer van dingen.[/quote]
Jaap bedankt voor je uitleg.
Als ik het zo even op me inlaat werken heb aan een auto van pak em beet 30-40 pk al genoeg en ligt je topsnelheid zo ongeveer rond de 65-70? Op die manier kan een turbo niet kapot, dan blijft hij gewoon zijn hele leven stilstaan!

Niet door grote plassen rijden? moeten we dan met z'n allen niet meer over de snelweg bij regen? (spoorvorming)
Niet iedereen heeft een garage (waarschijnlijk staat hij er bij jou iedere nacht trouw in), dus staat ook een laguna regelmatig in een plensbui.

Ik denk, en ik denk de meeste mensen met mij, dat een auto is gemaakt om in te kunnen rijden.
Als ze daar vervolgens een motor met 120 pk en een 6 bak in leggen, dan doen ze dat niet voor niets:
Van A naar Beter en dat ook nog lekker vlot (geen race) en daar moet het spul tegen bestand zijn.
Mij is altijd geleerd dat, als je iets maakt, het hufterproof moet zijn.
dat had ook renault moeten doen, niet dat daar zoveel hufters in rijden natuurlijk.....

Wat je opmerking over de zekering betreft:
Die gaan niet voor niets kapot hoor! dan is er toch echt wat aan de hand (geweest)....[/quote]
ben het met marco eens...

een auto moet er zijn voor mij.. en niet andersom.. voor mij is ook het puur een gebruiks voorwerp, moet er niet aandenken, dat ik een heel lijstje af moest werken met de gedachten dat hij anders wel eens stuk kon lopen!

ik ben altijd nog van mening, met een stukje gevoel voor de hedendaagse techniek komt men veel verder, en daar bedoel ik niet mee, rijden als een duffe slak in winterslaap.

paul,

Santa (0), 18 jaar geleden

Indien de problemen bij de Laguna's simpel te voorkomen zouden zijn door de motor eerst ff warm te laten worden, hadden de Laguna's denk ik geen problemen meer! En Jaap, jij beticht dus de fabrikant van het niet kunnen omgaan met hun eigen produkten omdat jij alle onderhoudsintervallen met de helft inkort.....!
Ja, je hebt gelijk: je banden vernieuwen bij 5 mm profiel geeft ook minder kans op lekke banden.......
Elk kwartaal je lampjes vernieuwen zorgt er ook voor dat je nooit klachten hebt van lampjes die stuk gaan....
Gewoon je Laguna wegdoen of er eentje NIET kopen is nog VEEL gemakkelijker............................

ejnn (0), 18 jaar geleden

Ik geef Jaap gedeeltelijk gelijk. Als een fabrikant een onderhoudsinterval afgeeft van eens per 30.000 km moet je dit ook kunnen rijden. Daartegen heb ik een Megane gehad, welke een onderhoudsinterval heeft van 15.000 km. Een zelfde auto (motor, chassis type etc) 1 jaar later gefabriceerd een onderhoudsinterval van 30.000 km. Bij de garage achtergekomen en zeiden; meneer de interne zaken zijn vernieuwd, waardoor het onderhoudsinterval vergroot kan worden. Toen maar eens achter "het programma" gaan zitten en warempel gewoon dezelfde auto maar toch twee onderhoudsintervallen. Garagehouder mee gefronteerd en zeiden een ander verhaal. Uit commercieel oogpunt is besloten om van 15.000 km te gaan naar 30.000 km. Dit omdat anders te veel klanten naar (volgens mij) de Japaners gingen. Toen gaf de Renault garage aan, hou maar 15.000 km aan, dat is beter voor de auto.

Trouwens Santa, Ik vervang mijn banden wel omstreeks de 3 a 4 mm. Ik wil graag tuiskomen en geen last hebben van slippartijen en tegen een boom tot stilstand komen te staan.

marco7125 (0), 18 jaar geleden

@ejnn

Als je op deze manier commercie bedrijft kom je eens je zelf tegen, of moet ik zeggen: dan kom je veel ontevreden klanten tegen. of: dan kom je steeds minder klanten tegen??
Wat die japanners betreft: ik moet met mijn avensis ook om de 15000 terug hoor. Misschien zijn de duitsers de reden?

Ook ik wil graag thuis komen, maar dat is natuurlijk bij iedereen. Dat zegt niets over een laguna hoor. Mijn waardeloze (ivm geluid) bridgestones onder mijn avensis zullen spoedig moeten wijken voor michelins (net als onder mijn laguna....)

ejnn (0), 18 jaar geleden

Dag Marco,
Ik loop ook niet meer bij deze garage. Het belangrijkste is dat een RENAULT medewerker mij goed inlicht (oa van te voren belt als er iets vervangen moet worden) en zorgt dat hij niet om de hete brij draait. Tevens wat ik veel belangrijker vindt is sevice: niet voor alle kleine en grote dingen een rekening. Als je iets kleins hebt ( waarbij een rekening schrijven meer kost dan het maken van de rekening zelf) moeten ze zeggen, menneer wij zien u bij de volgende beurt of tot volgende keer. Ik heb nu twee renault garages en deze bevallen mij nu goed. In geval van iets kleins, service en garantie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.