Renault Megane: Wielsensor Defect

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 Dci

Beste mensen,

ik heb eveneens een probleem met de wielsensor: ik heb de auto een week geleden gekocht
bij xxxxxx apeldoorn. Met de proefrit gaf hij aan Wielesensor defect en dit zou worden opgelost bij de koop inbegrepen.
Dus ik haal de auto op en een dag later, je raad het al... Wielsensor defect. Nu bleek dat ze bij de xxxxx waar ze mee samenwerken het softwarematig hadden uitgeschakeld, maar niet bevestigd hadden. Nu hebben ze het gehele systeem uitgezet en is er geen melding meer.

Nu komt ie, wat zijn de consequenties als de sensor is uitgeschakeld en wat zijn de kosten voor een nieuwe sensor?
Die mensen zeggen dat dit alles is wat ze voor mij kunnen doen. Ik wil natuurlijk volgens afspraak met hun voor een nieuwe sensor gaan, aangezien je ook geen fiets koopt met een bel die niet werkt.

groetjes, Martijn

martijnvannorel

Geplaatst door martijnvannorel (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

als het systeem is uitgeschakeld is er geen controle meer van de bandenspanning.
een nieuwe sensor + inlezen zit ergens rond de €100

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

[quote=martijnvannorel]Die mensen zeggen dat dit alles is wat ze voor mij kunnen doen.[/quote]
Niet accepteren dat ze hem uitschakelen. Je hebt ervoor betaald en er is afgesproken dat het gerepareerd zou worden. Dit euvel is zeker op te lossen (het in kunnen in jou zin) maar of ze willen is de vraag.

martijnvannorel (0), 13 jaar geleden

Hallo,

we zijn vandaag een dag verder, en je raad het niet.....
jawel hij geeft weer in de display weer: Wielsensor Defect!
Zoals ik al eerder vertelde zouden ze het hele systeem hebben uitgeschakeld,
echter de melding komt toch iedere keer weer terug.

Iemand nog suggesties, voordat ik komende vrijdag een verkeerd verhaal op ga hangen.

Mvg. Martijn

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Martijn

Suggesties zijn reeds vermeld, doe er je voordeel mee.

Moderator Problemcar

martijnvannorel (0), 13 jaar geleden

Ja dat heb ik gelezen, echter was het systeem uitgeschakeld,
dus ik snap niet dat de melding weer verschijnt?!

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Martijn

Even kort door de bocht :

Auto neerzetten en laten bellen indien het probleem is opgelost.
Maak je niet druk en geniet lekker van je weekend....

Gr. paul

martijnvannorel (0), 13 jaar geleden

daar gaat het mij dus om, ik heb naar aanleiding van nog een probleem "met de verlichting",
waar ze mij dus ook voor op wilde draaien weinig tot geen vertrouwen meer dat het juist wordt afgehandeld.

Ik denk achteraf al waarom heb ik in g*** naam een renault gekocht ;)

Dus nogmaals de vraag, hoe kan het dat als de storing in het systeem wordt uitgeschakeld,
deze een dag later weer terug komt.

Gr. Martijn

8je (0) PRO, 13 jaar geleden

Het systeem zal niet goed uitgeschakeld zijn...
Waarschijnlijk hebben ze alleen de configuratie van de UCH (rekeneenheid interieur) veranderd. Bij de megane moet echter ook de configuratie ven het dashbord veranderd worden. Of ze hebben gewoon de storing gewist...


Overigens zou ik me in jou geval niet afvragen waarom je in g****naam een Renault hebt gekocht, maar waarom je hem juist DAAR gekocht hebt.

Je hebt geen probleem met je auto, maar met je garage!

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=8je]Overigens zou ik me in jou geval niet afvragen waarom je in g****naam een Renault hebt gekocht, maar waarom je hem juist DAAR gekocht hebt[/quote]
Een slechte / mindere auto kun je overal treffen, ook bij de dealer.
Ook een dealer is niet helderziend, alhoewel de prijzen er wel naar zijn...

Gr. paul

8je (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb niet de indruk dat de auto "minder" is, maar dat de garage zich er goedkoop vanaf wil maken. Om bij een storing van een ventiel nu gelijk van een mindere auto te spreken gaat me iets tekort door de bocht. Dit is immers iets waar een dealer of goede universeel geen moeite mee mag hebben.

Het prijsverschil tussen dealer en universeel lijkt me hier niet relevant, daar de ts de auto niet bij een dealer gekocht heeft. (Ik ken specialisten die wat prijs betreft niet voor een dealer onderdoen.)

martijnvannorel (0), 13 jaar geleden

[quote=8je]Het systeem zal niet goed uitgeschakeld zijn...
Waarschijnlijk hebben ze alleen de configuratie van de UCH (rekeneenheid interieur) veranderd. Bij de megane moet echter ook de configuratie ven het dashbord veranderd worden. Of ze hebben gewoon de storing gewist...


Overigens zou ik me in jou geval niet afvragen waarom je in g****naam een Renault hebt gekocht, maar waarom je hem juist DAAR gekocht hebt.

Je hebt geen probleem met je auto, maar met je garage![/quote]
Beste 8je,

bedankt voor je reactie! ik koop een auto op gevoel, en houdt daarbij van eerlijk zakendoen!
Als je op een eerlijke manier zaken doet dan zal je dat ten goede doen, zo niet dan zal je
klant de negatieve verhalen eerder aan iedereen vertellen dan de goede.

Deze renault heb ik voor XXXXX euro gekocht, incl. YYYY euro APK pakket. Waarna later bleek er ook nog een probleem
met de verlichting bleek te zijn wat bij de apk. gevonden werd, en aan mij verzwegen te vertellen.
Ik heb niet echt het idee waar die mensen bij dat bedrijf weten waar ze over praten,
dus vandaar mijn vraag in dit forum. Ik heb nu heel erg het gevoel dat ik bedonderd word dus vandaar dat
ik even informatie probeer te vergaren bij de renault kenners! om niet met mijn mond vol tanden te staan als ik straks terug ga
om mijn gelijk te krijgen.

Jullie hebben gelijk!!
"de problemen met mijn garage" vloeien uit op de manier dat je (niet) juist geholpen word en waar ik achter kwam bedonderd wordt.
Maar dat neemt niet weg dat ik nu al meer te weten ben gekomen dan voorheen.

Bedankt hiervoor!

P.S. ik zal zeker even laten weten hoe dit afloopt.

Gr. Martijn

martijnvannorel (0), 13 jaar geleden

[quote=8je]Ik heb niet de indruk dat de auto "minder" is, maar dat de garage zich er goedkoop vanaf wil maken. Om bij een storing van een ventiel nu gelijk van een mindere auto te spreken gaat me iets tekort door de bocht. Dit is immers iets waar een dealer of goede universeel geen moeite mee mag hebben.[/quote]
Het is en het blijft elektronica, als het erop zit dan kan het ook kapot, daar ben ik me wel bewust van.
Maar als men beloofd, na een proefrit het te maken en dat je er achter moet komen dat het gewoon uitgeschakeld
wordt, omdat ze die kosten voor een eventuele nieuwe sensor niet voor kun rekening willen nemen dan breekt mijn klomp.

En helaas dan wordt het een principe kwestie.

//Martijn

ejnn (0), 13 jaar geleden

even nog een technische mededeling, de wielsensoren van een megane is niet uit te schakelen. Je kunt hem zetten op de functie winterbanden en dan blijft de melding een bepaalde periode weg, maar komt terug. Je kunt het wel bij een dealer laten doen, dan moet namelijk de gehele UCH opnieuw worden geconfigureerd, maar dat kost meer dan 1 sensor.

Heino4267 (205), 13 jaar geleden

De sensor hoeft (ondanks de melding) helemaal niet defect te zijn! Een verkeerde bandenspanning geeft dezelfde melding.
Je hebt voor vrijdag nog 4 dagen en in die tijd kan je zelf uitzoeken wat er aan de hand is.

Weet je "welk wiel" niet goed zou zijn (te zien op het schermpje met de sensoren of uit de foutmelding)?
Dat heb je wel minimaal nodig.

Begin met het juiste wiel te controleren:
Stel dat de foutmelding over het wiel "links achter" gaat, dan kan dat in werkelijkheid best het wiel rechtsvoor zijn!

Hoe controleer je dat:
Elk wiel is gecodeerd met een kleurcode op het ventiel (gekleurd ringetje).
In de tabel (meestal in je bestuurders portier-stijl) staat welke kleurcode het wiel "links achter" in jouw auto heeft.
Zoek dus in de tabel het wiel waarover de foutmelding gaat, op en bepaal de juiste kleurcode.
Die kleur zoek je op de wielen/ventielen en op dat wiel moet je de bandenspanning op 3.0 Bar zetten, minimaal 10 minuten rijden en dan staps gewijs de bandenspanning laten zakken (telkens 5 minuten rijden voordat de juiste waarde met zekerheid wordt aangegeven) totdat hij de waarde heeft die de bandenspanningstabel in jouw auto voor de band op die plaats aangeeft. (Hou daarbij de bandenspanning aan die de auto zelf meet.)
Dit kan je gemakkelijk zelf in 1 uurtje tijd uitproberen.

Alternatief: alle wielen op 3 Bar zetten, even ermee rijden en dan de bandenspanning van alle banden stapsgewijs laten zakken tot de juiste waarde.

martijnvannorel (0), 13 jaar geleden

Het lijkt erop dat linksachter een gewoon ventiel gebruikt is en er helemaal geen sensor aanwezig is.
Dat zou een hoop verklaren denk ik.

Mvg. Martijn

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Martijn

Al contact met de garage gehad ?

Gr. paul

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

wat ik regelmatig tegenkom is dat men een afgebroken ventiel in de velg lijmd als ze deze afbreken met een banden wissel en een rubber ventiel monteren.valt niet direct op want het systeem werkt maar na loop van tijd laat de lijm los en ligt de sensor in de band te stuiteren en gaat het lampje aan.
het systeem is uit te schakelen met de clip idd uch en instr.paneel opnieuw configureren.
maar over het algemeen zijn er geen problemen als er niet gerotzooid wordt met de ventielen en is er ook geen noodzaak om het systeem uit te schakelen.

ejnn (0), 13 jaar geleden

ja, compleet de UCH nieuw configureren, niet zoals bij een laguna 2, espace 4 etc een optie uit zetten.

Heino4267 (205), 13 jaar geleden

@Martijn:
In je eerste post zeg je: "Met de proefrit gaf hij aan Wielesensor defect en dit zou worden opgelost bij de koop inbegrepen."
Als je conclusie klopt dat er een gewoon ventiel in zit, heb je dus gewoon recht op een nieuw ventiel + inleren daarvan op de auto.

Het prettige aan dat verhaal is dat je dus niet te maken hebt met een rot-auto, maar met een rot-garage.
Aan de auto zit je vast, aan de garage niet.

Het verschil is trouwens gemakkelijk te zien: een sensor-ventiel heeft aan de band-zijde van de velg een vierkant aluminiumkleurig blokje zitten, een gewoon ventiel heeft dat niet.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Tussen de regels door lees je dat de auto bij een handelaar gekocht is denk ik.
Voor XXXX euro een auto van 2003?.
Onder de 4500 euro sowieso geen bovag garantie.
Een handelaar zegt altijd maken we in orde meneer,ze prutsen er wat aan door te proberen de boel uit te zetten of te manipuleren.
Ze houden je een poos aan het lijntje en op een gegeven moment zijn ze je zat ,trappen ze je de zaak uit of ze sturen de hond op je af.
Kortom,je hebt een auto voor een scherpe prijs,rij er mee langs de dealer,laat het in orde maken en ga er lekker mee knorren.
I.p.v gaan bakkeleien over wat ze wel of niet hadden moeten doen,laat je ze er nog langer prutsen maken ze nog meer dingen kapot of ontregelen ze nog veel meer in hun onwetendheid.
Waarom koop je die auto bij een handelaar,de prijs is scherp,voor een vergelijkbare auto bij een dealer betaal je gewoon een paar duizend meer.

ejnn (0), 13 jaar geleden

helemaal mee eens,

martijnvannorel (0), 13 jaar geleden

Een handelaar.... nee, ik mag geen namen noemen maar het is een universeel autobedrijf met ongeveer 8 vestigingen in nederland.
Donderdag gaat de auto erheen en dan zullen we zien wat we gaan doen.

Bedankt voor de reacties maar weer!!!

Groet, Martijn

ejnn (0), 13 jaar geleden

Goed, de kans dat het opgelost gaat worden, wat is dit jouw waard. Als ze het willen uitschakelen, gaat ze niet lukken (100% zeker). De sensor inlezen zal ze ook waarschijnlijk niet lukken (bijna 98% zeker). Voor beide heb je speciale apparatuur nodig.

Ik zou mijn auto daar niet voor een dubbeltje weg brengen. Ik wil deze garage absoluut NIET zwart maken, maar Renault heeft de elektronica zo dicht getimmerd dat de service buiten de renault garage zeer zeer moeilijk wordt gemaakt. Dit houdt in storingen zoeken, programmeren, ook wielsensoren inlezen etc.

Ik zou de vraag stellen, hoe ze dit gaan oplossen. Stel voor dat hun een afspraak maken bij de renault dealer en daar de sensor ingezet wordt en ingelezen wordt. Dat is veruit de goedkoopste optie voor zowel hun als voor jouw (en ook voor jouw de veiligste optie).

Rekenvoorbeeld
Als hun de sensor gaan halen, kost die sensor circa 30 euro + reiskosten (bv). Als hun de sensor ook nog eens moeten monteren komt er nog eens 20 euro bij. Dan het inlezen, dat gaat mogelijk nog wel een uurtje/tijdje duren.
Dan zou als jezelf de auto wegbrengt na de dealer iets duurder uit zijn, bv 30 euro sensor, 30 euro monteren van de sensor, en inlezen van de sensor kost ook nog eens 30 euro. Dan kost het garage bedrijf maar 90 euro, terwijl als hun bezig gaan, mogelijk iets goedkoper kunnen, maar mogelijk toch niet kunnen.
Bied ook aan dat je de auto zelf dan bv na de renault dealer brengt, maar hun maken de afspraak en betalen de rekening.

Houdt wel in de gaten, als hun iets verkeert doen in de instelling van de UCH, ben je de sigaar. Wie gaan die kosten betalen, en die zijn geen 90 euro. Het is geen windows Xp installeren, maar echt flashen van het systeem.

Jermir (0), 13 jaar geleden

Even tussendoor: UItschakelen van de sensoren is wel mogelijk.
Dit is ook bij mijn auto gedaan. Ik had alleen sensoren in mijn winterbanden. Vond het niet nodig om deze te gebruiken. Daaarom dus uitgeschakeld.

ejnn (0), 13 jaar geleden

Bij een enkele megane 2 is het mogelijk, normaal gesproken zeg 90-95 % is het volgens mij niet mogelijk.

martijnvannorel (0), 13 jaar geleden

Beste mensen,

ik heb gister de auto naar het autobedrijf gebracht en vanmorgen ben ik er even heen geweest om er toch nog eens even over te praten.
De verkoper wilde zijn snor weer drukken en was erg geërgerd dat hij mij weer te woord moest staan. Hij had heel toevallig een aantal jaar bij renault gewerkt zei hij. Maar even kort samengevat: er zat een storing in de verlichting, dit bleek een kabelbreuk te zijn en dit is opgelost.
Er zat indd. geen sensor op het linkerachterwiel en daar hebben ze een gebruikte op gezet en opnieuw ingelezen etc.

P.S. ik was voordat ik vanmorgen erheen ging nog even een paar deuren verderop bij de renault dealer langs geweest en die bevestigde dat de sensor niet uit te schakelen is, en dat een nieuwe sensor incl. montage en BTW 106,- is.

Een ieder bedankt voor zijn of haar reacties!!

Met vriendelijke groet,

Martijn

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is.

Heino4267 (205), 13 jaar geleden

En vanaf nu heeeel veel plezier gewenst met je auto! Het zijn fijne wagens om in te rijden.

martijnvannorel (0), 13 jaar geleden

Dank je Heino!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.