In mijn Scenic zitten nog de gewone halogeen lampen. Ik zou graag Xenon in willen laten bouwen. Mijn vraag is of dit mogelijk is en wat er evt aangepast moet worden. Het is overigens een lampenset welke geschikt is voor de boordcomputer.
Kan ik deze inbouwen zonder dat de koplampunit beschadigd raakt of dat de boordcomputer op hol slaat??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik kan je geen antwoord geven of de boordcomputer het aan kan, maar doe je medeweggebruikers een plezier en bouw ze niet in...
Ik heb nog geen enkel H4 of H7 vervangingsset gezien dat niet irritant is.
Af fabriek Xenon heb ik geen enkel probleem mee, ik zou het zelf graag willen hebben.
Als je ze toch in gaat bouwen, zorg dan dat je elke ochtend de koplampen even goed schoon maakt, door vuil op de koplampen wordt het licht verstrooit en gaat het enorm verblinden. Dit zie je ook bij halogeen lampen maar omdat de lichtopbrengst veel langer is heb je minder last van verblinding.
aftermarket xenon, mits goed afgesteld verblindt niet!
er zijn voor auto;s met boordcomputers die een defecte lamp detecteren aparte kabels voor in de handel, deze zijn voorzien van een weerstand.
de koplamp units zullen niet beschadigd raken, een halogeen lamp wordt aanmerkelijk warmer dan een xenon lamp.
je zal verbijsterd zijn hoeveel licht je krijgt na montage van zo;'n setje. 6000k is de mooiste kleur(wit, met iets blauw) en komt het meest bij fabrieksaf xenon qua kleur.
[quote=arie549]aftermarket xenon, mits goed afgesteld verblindt niet![/quote]
Dan moet ik de eerste goed afgestelde nog tegen komen... Ik zit niet zo heel veel op de weg, maar zo'n 70.000 tot 75.000km per jaar en ik kom dus genoeg van dit soort systemen tegen.
Een gedeelte van het probleem ligt misschien bij het feit dat 90% van de mensen niet weten dat ze komplamp hoogte afstelling hebben en gebruiken dat dus niet.
Door de veel hogere lichtopbrengst verblindt xenon verlichting in die situaties wel sneller dan halogeen. Bij sommige auto's moet je eigenlijk de hoogte al bij regelen als je bijvoorbeeld een krat bier in de kofferbak stopt.
Als ik voor m'n werk onderweg ben met ongeveer 50kg in de kofferbak dan moet ik de koplampen al bijstellen en de auto is voorzien van hulpveren.
Dus de koplampen kunnen in de leeg stand perfect afgesteld zijn, maar gebruik dan aub ook de hoogte regeling.
Juist die hoogteregeling is bij af fabriek xenon automatisch geregeld dus dan heb je veel minder kans op verblinding (al kom je ook genoeg splinternieuwe auto's tegen met verkeerd afgestelde koplampen, maar dat terzijde).
16 jaar
[quote=meeder][quote=arie549]aftermarket xenon, mits goed afgesteld verblindt niet![/quote]
Dan moet ik de eerste goed afgestelde nog tegen komen... Ik zit niet zo heel veel op de weg, maar zo'n 70.000 tot 75.000km per jaar en ik kom dus genoeg van dit soort systemen tegen.
Een gedeelte van het probleem ligt misschien bij het feit dat 90% van de mensen niet weten dat ze komplamp hoogte afstelling hebben en gebruiken dat dus niet.[/quote]
Idd xenon verblind niet slechts het aanzien is scherper, is iets anders dan echt verblinden.
Gr. paul
Alle weggebruikers (2 particulieren) zeggen niet doen...
Alle verkopers (2 professionals) zeggen wel doen...
Ik heb jaren plezier van mijn xenon op de 2 Laguna's gehad, heb nu een Scenic zonder Xenon, en miste het best wel een beetje. Ik heb nu de MegaWhite (geen tandpasta) van een autoshop. Meer licht als voorheen en bijna xenon.
ben je voor 20,- klaar. Heb je nooit last van knipperende tegenliggers
(Dat zijn boze mede weggebruikers, en geen vrienden zoals menig gepimte "after market xenon" hatchbak denkt)
Ik denk dat een auto later uitrusten met xenon er alleen maar toe kan leiden dat er eens iemand vergeet de hoogte instelling terug te zetten en zo onbedoeld als een landbouwer op zijn eigen land zit te schijnen in de nacht. (he alweer een vriend... alweer een.... en nog een....)
groeten
[quote=Laguna]Alle weggebruikers (2 particulieren) zeggen niet doen...
Alle verkopers (2 professionals) zeggen wel doen...[/quote]
Alle weggebruikers (2 particulieren) zeggen niet doen... [b]vinden het te duur[/b] zoeken naar goedkope alternatieven en dit gaan vergelijken met xenonverlichting. Dit soort verhalen doen het zeer goed aan de borreltafel, feitelijk ben je appels met peren aan het vergelijken.
Alle verkopers (2 professionals) zeggen wel doen... [b]goed advies, geen half werk, geen rommel aanbieden (E-keur)[/b]
Als je het zo intrepeteert zeg je het goed.......................
Precies.
Je bouwt ze dus alleen in met automatische hoogte regeling. Welke de klant niet zelf kan vergeten?
[quote=Laguna]Precies.
Je bouwt ze dus alleen in met automatische hoogte regeling. Welke de klant niet zelf kan vergeten?[/quote]
Automatische hoogteregeling is op xenon aftermarket niet verplicht, dit zegt al iets over het systeem. Xenonverlichting wordt als verblindend ervaren, wordt je werkelijk wel verblind ? Xenon is vele malen scherper in aanzicht is heel iets anders dan werkelijk verblind raken..........
Gr. paul
Ja. en dus past de nederlandse wetgeving de wetten aan:
even googlen en ziehier:
Automatische hoogteregeling is verplicht op de nieuwe auto's vanaf 2007 waarbij een aftermarket xenonkit is toegepast.
Het zal niet lang meer duren en dan mag het helemaal niet meer.
Bron Kassa:
Scherpere eisen aan ingebouwde Xenonlampen 21-07-2005
Auto's met ingebouwde felle Xenonkoplampen moeten vanaf 2006 voldoen aan dezelfde eisen als de wagens, die standaard met deze verlichting zijn uitgerust. De maatregelen zijn nodig om verblinding van andere bestuurders op de weg te voorkomen.
Wanneer een auto voorzien is van xenon verlichting moet een automatische koplamphoogteregeling
en een koplampreinigingssysteem aanwezig zijn. Deze eis wordt getoetst bij de typegoedkeuring van
zo"n auto. [b]Op dit moment staat deze eis nog niet in de Regelgeving APK[/b].
Bij achteraf inbouwen kan de keurmeester dus alleen maatregelen nemen als de afstelling dimlicht fout is afgesteld. Zo ook als een eventueel aanwezige stelinrichting, waarmee de dimlichtafstelling
eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, fout staat.
Gr. paul
Volgens de RDW:
Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor het later inbouwen van Xenonverlichting gelden deze regels niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de inbouw van de Xenonverlichting niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft.
Gr. paul
Bron Xenonexpers:
Nieuwe regels voor gasontladingskoplampen (26 juni 2006)
Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Kabinet is hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.
De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend 'strooilicht' zorgen. Door de hoge lichtopbrengst is bij xenonlampen het voorkomen van verblinding erg belangrijk.
Vorig jaar is de invoering van de eisen al bekendgemaakt. Om te voorkomen dat automobilisten die te goeder trouw al xenonlampen hebben ingebouwd hun voertuigen moeten aanpassen, is nu besloten dat de regels alleen gelden voor nieuwe auto's.
Oorspronkelijk zouden de eisen behalve voor xenonlampen ook gelden voor andere lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen. Omdat de lichtsterkte in verband met de handhaving niet te controleren is met de beschikbare meetmiddelen, vervallen de eisen voor de laatste categorie.
[quote=Laguna]Bron Xenonexpers:
Nieuwe regels voor gasontladingskoplampen (26 juni 2006)
Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Kabinet is hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen[/quote]
Regels zijn mij wel bekent..... Gelden op nieuwe voertuigen of voertuigen voorzien van een nieuw kenteken vanaf 1 januari 2007. Voor voertuigen in gebruik genomen voor 1 januari 2007 gelden deze regels niet.
Gr. paul
dus?
toch nieuwe regels, voor een veel voorkomend probleem! De toekomst van de After market Xenon ligt in de automatische hoogte instelling, alleen door de dealer te verstellen. (ze bestaan al) Voor alle andere: koop een goede Halogeenlamp en knipper alleen naar echte vrienden.
Er is dus weldegelijk een probleem met aftermarket xenon, anders hadden we deze discussie niet.
Ik geloof best dat er weldegelijk goede lampen setjes/kitjes (tot 5000K) te krijgen zijn. Maar je moet toegeven dat als er een jonge knaap een 12000K set op zijn Golf van 89 wil je op je klompen kunt aan voelen dat deze wel eens iets te veel licht zou kunnen schijnen op de wegen.
Mischien niet als hij jou garage verlaat, maar zeker een week later, als hij zijn "vrienden" kan showen hoeveel "Nachtmuziek" hij 's nachts kan braken over de landerijen.
De steenmarter ligt ook al te ronken onder de moterkap, ik ga het zelfde doen.....
[quote=Laguna]dus?
toch nieuwe regels, voor een veel voorkomend probleem! De toekomst van de After market Xenon ligt in de automatische hoogte instelling, alleen door de dealer te verstellen. (ze bestaan al) Voor alle andere: koop een goede Halogeenlamp en knipper alleen naar echte vrienden.
Er is dus weldegelijk een probleem met aftermarket xenon, anders hadden we deze discussie niet.
Ik geloof best dat er weldegelijk goede lampen setjes/kitjes (tot 5000K) te krijgen zijn. Maar je moet toegeven dat als er een jonge knaap een 12000K set op zijn Golf van 89 wil je op je klompen kunt aan voelen dat deze wel eens iets te veel licht zou kunnen schijnen op de wegen.
Mischien niet als hij jou garage verlaat, maar zeker een week later, als hij zijn "vrienden" kan showen hoeveel "Nachtmuziek" hij 's nachts kan braken over de landerijen[/quote]
Voor alles geldt dat de verlichting correct staat afgesteld, dat geldt ook voor normale verlichting. Indien men dat in acht neemt ontstaan er zeker geen oeverloze discussies wat doorgaands veel gebeurd en waarvan we xenonverlichting niet alleen altijd de schuld van kunnen geven.
Gr. paul
Je hebt helemaal gelijk.
Alleen geeft xenon veeeel meer licht en dus is het veeeel irritanter als het weer eens niet goed staat.
[quote=Laguna]Je hebt helemaal gelijk.
Alleen geeft xenon veeeel meer licht en dus is het veeeel irritanter als het weer eens niet goed staat.[/quote]
Klopt als een zwerende vinger....... De juiste afstelling is feitelijk de discussie.
Gr. paul
ja, en vroeger had mijn vader hulpveren onder de Golf Rabbit en kon ik gaan stappen met vrienden, (en 2 kratjes achter in) geen probleem met het licht beeld van de kaarsjes (De Golf was knalgeel (een echte) en gaf meer licht van zichzelf...)
gegroet.
[quote=Laguna]ja, en vroeger had mijn vader hulpveren onder de Golf Rabbit en kon ik gaan stappen met vrienden, (en 2 kratjes achter in) geen probleem met het licht beeld van de kaarsjes (De Golf was knalgeel (een echte) en gaf meer licht van zichzelf...)
gegroet.[/quote]
Ja.....! vroeger!, iedereen wil terug in de tijd maar niemand wil lopen ;)
Gr. paul
punt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar