close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 214sli: Koppakking of thermostaat?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i 16v twin cam

Dag mensen, ik heb een probleem of beter gezegd een uitdaging. Ik ben in bezit van een Rover 214sli die mijn vader destijds nieuw gekocht heeft. De auto is altijd in onderhoud bij de dealer geweest. Na 125.000km heb ik hem gekregen. Met veel plezier heb ik er 50.000 km mee gereden maar toen op een dag kwam er een probleem. Ik reed op de snelweg en de temperatuurmeter liep in een keer op tot in het rood en de koelvloeistof (uit het koelvloeistofreservoir) spoot onder de motorkap vandaan. De kachel blaasde geen warme lucht meer. Ik de eerste afslag eraf en naar een garage gereden die langs de snelweg zat. Daar aangekomen heeft hij het koelsysteem ontlucht en er nieuwe vloeistof ingedaan. Verstopte thermostaat was de diagnose maar dat zou nu weer goed zijn. Ik weer 10.000km zonder problemen gereden maar toen gebeurde het weer maar toen heb ik het zelf ontlucht. Weer 5.000km zonder problemen. Toen, reed ik naar mijn werk en hoorde ik in een keer een klap onder de motorkap. Ik gestopt en gekeken, het water drupte onder de auto vandaan. Ik had intussen een voorraad koelvloeistof bij voor het geval dat... dus bijgevuld en ik ben rechtsomkeer naar de dealer gereden. Waterpomp kapot. Ik het hele verhaal verteld wat ik hier neergezet heb dus hij zei dat hij wel zou kijken. Waterpomp vervangen, koelvloeistof bijgevuld en proefrit gemaakt. Na een paar kilometer loopt de meter hoog op en gooit alles via het koelvloeistofreservoir eruit. Dat zou de koppakking zijn zei hij en dat zou me nog een hoop geld gaan kosten. Dus die auto meegenomen, geschorst en in de garage gezet. Nu een half jaar later begin ik hem wel te missen omdat de auto eigenlijk wel heel fijn is om mee te rijden en wil ik hem laten maken maar eerst wil ik zeker weten wat er mis mee is.

Half jaar na de schorsing. (heeft niet meer gelopen sinds 27-06-2007)
Ik pak een zaklamp en kijk onder de auto. Geen druppel olie of wat dan ook.
Ik rol de auto een keer naar voren en terug naar achteren omdat hij al zo lang stil staat.
Ik doe de motorkap open en kijk naar de peilstok van de olie. Ziet er netjes uit.
Ik kijk naar de koelvloeistof. Ook die ziet er netjes uit.
Ik zet de accu erin en start de motor. LOOPT METEEN NETJES STATIONAIR!
Ik ga naar achter en kijk naar de uitlaat. Wat condens maar normale rook. Beetje witjes maar naar verloop van tijd niet meer. Zeker niet blauw.
Ik laat de auto een kwartier staan en hou de temperatuur in de gaten. Loopt op tot bedrijfstemperatuur maar niet verder.
Kachel wordt warm.
Na 20 minuten begint de koelvloeistof uit het koelvloeistofreservoir te lopen en snel zet ik de motor uit.

De ene zegt koppakking. De ander zegt thermostaat. Maar wat denken jullie er van?

Alvast bedankt voor de moeite om te reageren!

mvg Peter

Geplaatst door

VFR16V (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of de thermostaat open gaat kan je gemakkelijk controleren door de motor stationair te laten draaien en steeds even aan de onderste en bovenste radiateurslang te voelen. In eerste instantie zal slechts een van deze slangen warm worden. De thermostaat behoort immers bij koude motor dicht te staan. Als de motor op bedrijfstemperatuur is zal de andere slang ook warm worden. De thermostaat moet nu immers open staan. Als de slang koud blijft is de thermostaat defect (blijft dicht staan). Slaat de koelvin wel aan? Dit kan immers ook een oorzaak van een te warme motor zijn.
De koppakking kan je (laten) testen bij een garagebedrijf. Die hebben een pompje om de zaak onder druk te testen. Ook hebben zij een tester waarmee zij een monster nemen van de koelvloeistof en daaraan kunnen zien of de koppakking lek is.


vr.gr. Theo

Hoe heet dat spul en kan ik het zelf ergens halen?
mvg Peter

VFR16V 0

16 jaar

Slaat de koelvin wel aan? zo niet verbind het thermocontact dan even door als de vin dan wel draait laat de motor nog eens lopen en kijk wat er gebeurd.

hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Hallo Hans, de koelvin springt niet aan maar doet het wel. Als de temperatuur hoog is doet de kachel het ook niet. Ik heb de koelvin rechtstreeks aangesloten en toen deed hij het dus die is niet kapot.

VFR16V 0

16 jaar

Als De Temp Hoog Is Zit Er Te Weinig Koelvloeistof In , Dus Gaat De Fan Niet Aan Omdat De Thermoschakelaar Niet Goed Kan Meten
De Kachel Wordt Dan Ook Niet Warm Te Weinig Koelvloeistof En Lucht Geeft Geen Warmte In De Kachel Radiateur
Kan Laten Controleren Bij Een Garage Of Er Uitlaatgassen In Het Expansietankje Komen, M.b.v. Een Co Tester Kijken Of Er Uitlaatgassen In De Koelvloeistof Aanwezig Zijn, Sonde Boven De Vloeistof In Het Expansievat Houden
Oppassen Dat Er Geen Koelvloeistof In De Sonde Komt
Onze Ervaring Is Dat De Koppakking Er Zeer Snel Uit Ligt

Garage_LUX 0
badge

16 jaar

Welnu, ik heb de thermostaat vervangen en de RADIATEURDOP!! ja die ook. En wat denk je. Hij loopt mooi en kookt niet over. Zelfs de vin slaat aan als hij een beetje te warm aan het worden is. Hoe komen ze er dan in de garage bij dat de koppakking kapot is?

VFR16V 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 214 of stel zelf een nieuwe vraag.