Ik heb eigenlijk al heel lang een probleem met m'n Altea 1.4tsi waar ik eigenlijk nooit veel aandacht aan heb besteed.
Het begint me nu echter uiteindelijk toch behoorlijk te irriteren, mede omdat de garage geen oplossing heeft.
(De waardes van de sensoren tijdens starten zijn namelijk uitgelezen en goed bevonden.)
Het probleem is alsvolgt:
Op het moment dat de buitentemperatuur hoger is dan zo'n 12/13 graden, loopt de motor na een koude start direct behoorlijk hoog stationair, zo rond de 1300 toeren. Dit duurt zo'n 15-20 sec. waarna het toerental weer naar normale waarde zakt. Wegrijden terwijl dit nog gaande is, is lastig, de auto stottert en hapert. Ik moet dus altijd die tijd wachten voordat ik weg kan rijden.
Het bijzondere hierbij is dat het nooit 's-ochtends gebeurt maar altijd 's-middags als de werkdag erop zit.
Dus 8:00u 's-ochtends -> koude start -> geen vuiltje aan de lucht.
's-middags 17:00 -> koude start -> 15-20sec. hoog stationair
Ik kan vervolgens 's-middags op de weg naar huis 10 keer stoppen en de motor uitzetten om een boodschap te doen, maar daarna is de start altijd normaal. Waarschijnlijk is het dan ook niet echt een koude start meer.
In de winter start hij nooit niet zo hoog stationair, dat vind ik het vreemde eraan. Nu is het weer wat warmer en dan is het er weer.
Er zijn geen foutmeldingen o.i.d. zichtbaar tijdens de "rare" start.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tempsensor gecheckt?.
Hoeft geen foutcode te geven,maar komt de temp overeen met de buitentemp?.
Is het niet een ontstekingsprobleem,gasklephuis corrigeert naar boven omdat een bougie niet goed meedoet of een bobine hapert?.
Daarom ontstaat ook dat haperen en stotteren.
Je hebt geen koelvloeistof gebruik?.
Bij de koude start s'morgens is de verrijking goed genoeg om de motor mooi rond te laten lopen,in de middag is de verrijking teveel,het is dan gewoonweg warmer en moet dan minder verrijken.
Daarom verdenk ik de tempsensor,je krijgt daar geen storing van omdat tie immers een temp aangeeft.
Maar als daar een paar graden verschil inzit kun je dit effekt krijgen.
Is van deze de ketting vervangen?.
Er zijn van deze bouwjaren problemen met de distributie geweest,het oprekken van de ketting en het niet goed functioneren van de spanner.
Geen rammel bij koude start?.
De tempsensor is gecheckt en deze gaf de juiste waardes aan volgens garage.
Hij verbruikt geen, of iig niet merkbaar koelvloeistof.
De ketting en spanner zijn recentelijk vervangen.
Ik hoor altijd een ratel/rammel bij starten, voor een 2/3 seconden, dit is niet veranderd na vervangen ketting.
Schijnt te horen bij de 1.4tsi omdat de klepstoters dan nog geen olie hebben ofzo.
Ik kom dit hoog-stationair-probleem online ook vaak tegen bij de 1.2tsi. Veel Duitse fora staan er vol mee. Vooral bij de Polo, Yeti en Fabia.
Maar nergens staat een oplossing.
Ook hier op problemcar staat in dit topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... een soort gelijk probleem met de 1.2tsi.
12 jaar
Ik denk dat die ratel/rammel niet normaal is.
Dat kan ook uit de nokkenas versteller komen,
Misschien idd een update voor,maar dit is een dealer onderhouden auto?.
Dan zou die up to date moeten zijn vcoor dit type motor.
Er is al zoveel versleuteld en ge-update aan dit rampenblok dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.
12 jaar
Ik lees ook veel tegenstrijdige berichten, erg verwarrend allemaal.
Ik kom bijv. ook dit tegen over de ratel:
Ratelen van motor bij starten
Ernst: Kleinigheidje
Foutkans: Onbekend. Veel mensen zien dit als een karakteristiek van de TSI motor en vinden het geen probleem
Omschrijving:
Bij het starten van een koude motor ratelt deze, klinkt wat als een diesel. Dit duurt een paar seconden. Dit wordt veroorzaakt door een tijdelijke storing in de nokkenas positioner. Het betreft Onderdeel nummer 03C 109 088 B.
Status:
Erkend door Volkswagen, kan onder garantie hersteld worden bij de dealer.
Is verder inderdaad een dealer onderhouden auto, maar, met alle respect, ik heb geen hoge pet op van de kennis van de Seat monteurs/dealers waar ik ben geweest (slechts 2, dat dan weer wel) Ze zijn echt clueless....
12 jaar
Zojuist even met de dealer gebeld.
Deze gaf aan de nokkenasversteller tegelijk met de distributieketting te hebben vervangen.
Dat was afg. april.
12 jaar
Dan zullen we dat even als normaal beschouwen.
Wat vind de dealer van de klacht?.
Vind tie het normaal?.
12 jaar
Ik heb het stationair verhaal en de ratel nog eens aangegeven. Ze zouden het uitzoeken en ik zou worden teruggebeld. Ik werd snel teruggebeld met de alleen de vraag wat de kmstand is. Daarna heb ik niks meer gehoord.
12 jaar
Werd zojuist teruggebeld door de dealer. Het blijkt, tot mijn hele grote verbazing, dat ze alleen de spanrollen hebben vervangen en helemaal niet de ketting zelf?!
Erg vreemd, want dat is mij toen wel voorgehouden.
Omdat de auto toen nog in de garantie zat en nu niet meer hebben ze een aanvraag bij PON ingediend om alsnog de ketting te vervangen.
Dit is nu na 3 dagen dus goedgekeurd.
Wederom dus terug naar de dealer. Kunnen ze gelijk ook even checken of er een motormanagement update beschikbaar is mbt hoog-stationair verhaal.
12 jaar
Kettingspanner is dus alleen vervangen.
Dit zou best het euvel eens op kunnen lossen.
12 jaar
Overigens gebeurt het hoog-stationair starten met deze temperaturen nu ook 's-ochtends en afg. weekend ook 's-avonds na de gehele dag stil gestaan te hebben.
12 jaar
Inmiddels is de complete distributieketting en alle bijbehorende onderdelen vervangen.
Probleem van hoog stationair starten is nog steeds aanwezig.
12 jaar
Wat vind de dealer van dat hoge toerental bij koude start,vind deze dit normaal?.
12 jaar
Mijn reguliere dealer heeft geen idee waar ik het over heb en heeft volgens mij ook totaal geen zin zich erin te verdiepen.
Heb inmiddels verschillende andere dealers gebeld maar die hadden helaas, na uitvoerig overleg, ook geen idee.
Ik lees op het web dat het probleem vaak voorkomt, ook bij splinternieuwe exemplaren.
Het zal wel met de uitstoot o.i.d. te maken hebben.
Blijft echter vreemd dat dit zich, zoals dus ook te lezen op vele fora, alleen in de zomer voordoet.
Dat begrijpt echt niemand :S
12 jaar
hoe hoog is het toerental?.
12 jaar
Rond de 1200
12 jaar
Dat is toch niet echt hoog,ik dacht aan 2000 omwentelingen of iets dergelijks.
12 jaar
1200 is gewoon een te groot verschil met "normaal" idle.
Plus dat de ontsteking op zo'n moment anders is, daarom het gepruttel en gestotter bij het wegrijden.
Na precies 10 sec. is het over en dan kan ik pas normaal wegrijden.
Maar het schijnt een milieuverhaal te zijn. Dit heeft zowel de 1.2 tsi als de 1.4 tsi.
Een oplossing is bij het starten in 1 keer de sleutel door te draaien. Dus sleutel in het contact en dus direct draaien om te starten. Niet wachten tot de lampjes in het dashboard uitgaan.
De electronica heeft dan geen tijd om na te denken en de motor start gewoon "normaal".
11 jaar
Dat is gewoon normaal.
Een koude motor loopt verrijkt met bijbehorend hoger toerental,is volkomen normaal.
Vroeger sprong een motor aan en dan liepen ze 1800 tot 2000 omwentelingen koud.
Weliswaar liep het dan snel terug.
Dat pruttelen komt idd door de milieu eisen,mengsel word eigenlijk niet genoeg verrijkt om em mooi rond te laten lopen.
En in de zomer verrijkt tie nog minder met als gevolg meer pruttelen.
11 jaar
Het blijkt uiteindelijk een eigenschap te zijn van het blok. Vanwege milieu eisen start hij vooral met warm weer hoger stationair en met een te vroege ontsteking zodat hij even pruttelt. Dit duurt een seconde of 10. Schijnen alle tsi's te hebben.
Niks wat niet hoort dus.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Altea of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar