Seat Alhambra: Alhambra ruitenwissers voor weigeren dienst.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine

Hallo, help! Sinds enkele dagen zijn mijn ruitenwissers voor er mee gestopt. Nadat ze uitgeschakeld waren en netjes in de eindstand gestopt stonden komen ze niet meer van hun plek na inschakelen. In eerste instantie zekering gecontroleerd, deze was en is goed. Daarna de motor (7M3 955 119A) met mechaniek uitgebouwd en geconstateerd dat er voeding op de dikke draden van de multistekker komt. Twee andere motoren van exacte hetzelfde type liepen ook niet, op dat moment wel geconstateerd dat bij inschakelen van kontakt de motor even zijn nulpunt opzoekt, dus motor lijkt niet het probleem. Het spul zit ook zeker niet mechanisch vast zoals ook voorkomt. Vervolgens de hendel op het stuur omgeprikt op een andere (4B0 953 503H) maar ook geen resultaat, tijdens deze test hebben ze wel één keer een wisbeweging gemaakt!!??. Op diezelfde hendel zit ook de ruitenwisser van de achterruit en de pomp van de ruitenwisservloeistof en dat werkt wel allemaal goed. Met VAG-COM niets te ontdekken, deze vindt onder "Wiper" geen controller. Zit niks voor in denk ik dan, klopt dat? Wat mis ik hier, loopt dit nog via de boordelektronica, nog andere zekeringen, relais of iets dergelijks?
Bedankt voor de eventuele tips!

Willetin

Geplaatst door Willetin (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Alhambra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Willetin (0), 13 jaar geleden

Nou, ben ik weer. Ze doen het weer, de ruitenwissers. Na een tijdje zoeken (op internet, de auto had ik al gehad, hahaha) terechtgekomen op www.sgaf.de, een site voor Sharan,Galaxy,Alhambra en Ford S-max. Daarop had iemand een soortgelijk probleem en werd gezegd: vervang zekering 33 (10A), die is weliswaar volgens de aanduiding voor de aanjager (welke?) maar die is dan stuk. En inderdaad, die was stuk! Overigens lopen beide aanjagers (voor,achter) ZONDER die zekering 33! Nou ja, het werkt in ieder geval, ik zal zekering 33 er eens uit laten en kijken wat ik mis. En weer een lesje geleerd: ALLE zekeringen checken!
En waarom bij het wisselen van de bediening de wissers een slag maakten snap ik nog steeds niet maar dat was 100% zeker zo! Als iemand het weet hoor ik het graag!

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Willetin

Toch bedankt voor het vermelden van de oplossing.

Moderator Problemcar

Willetin (0), 13 jaar geleden

In het instructieboek wordt het symbool van zekering 33 "ventilator" genoemd. Dit zou de koelfan van de radiateur kunnen zijn. Dat moet ik dan nog uitvinden of dat zo is. Wordt vervolgd.

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

je hebt op de ruitewisser motor 2 draden met spanning nodig, 1 die de motor aanstuurt (en aandrijft) als je je ruitewisser uit zet en 1 die de slag af kan maken als je de ruitewisser uit zet maar de wisser nog zijn rustput moet bereiken.

Willetin (0), 12 jaar geleden

Ik heb niet kunnen uitvinden waar zekering 33 nou eigenlijk nog méér voor is dan voor het ruitenwisser gebeuren helaas. Einde verhaal.

RonaldGuliker (0), 12 jaar geleden

Dit forum heeft mij dus een rit naar de garage bespaard! rare jongens die seat-bouwers. Manual én sticker op zekeringenbak kloppen dus niet.
Zekering 33 heeft mijn probleem opgelost, mijn dank daarvoor!

Tekin40 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, help! Sinds enkele dagen zijn mijn ruitenwissers voor er mee gestopt. Nadat ze uitgeschakeld waren en netjes in de eindstand gestopt stonden komen ze niet meer van hun plek na inschakelen. In eerste instantie zekering gecontroleerd, deze was en is goed. Daarna de motor (7M3 955 119A) met mechaniek uitgebouwd en geconstateerd dat er voeding op de dikke draden van de multistekker komt. Twee andere motoren van exacte hetzelfde type liepen ook niet, op dat moment wel geconstateerd dat bij inschakelen van kontakt de motor even zijn nulpunt opzoekt, dus motor lijkt niet het probleem. Het spul zit ook zeker niet mechanisch vast zoals ook voorkomt. Vervolgens de hendel op het stuur omgeprikt op een andere (4B0 953 503H) maar ook geen resultaat, tijdens deze test hebben ze wel één keer een wisbeweging gemaakt!!??. Op diezelfde hendel zit ook de ruitenwisser van de achterruit en de pomp van de ruitenwisservloeistof en dat werkt wel allemaal goed. Met VAG-COM niets te ontdekken, deze vindt onder "Wiper" geen controller. Zit niks voor in denk ik dan, klopt dat? Wat mis ik hier, loopt dit nog via de boordelektronica, nog andere zekeringen, relais of iets dergelijks?
Bedankt voor de eventuele tips!

Laatst bewerkt door Willetin ( 4 december 2010 14:55)

Nou, ben ik weer. Ze doen het weer, de ruitenwissers. Na een tijdje zoeken (op internet, de auto had ik al gehad, hahaha) terechtgekomen op www.sgaf.de, een site voor Sharan,Galaxy,Alhambra en Ford S-max. Daarop had iemand een soortgelijk probleem en werd gezegd: vervang zekering 33 (10A), die is weliswaar volgens de aanduiding voor de aanjager (welke?) maar die is dan stuk. En inderdaad, die was stuk! Overigens lopen beide aanjagers (voor,achter) ZONDER die zekering 33! Nou ja, het werkt in ieder geval, ik zal zekering 33 er eens uit laten en kijken wat ik mis. En weer een lesje geleerd: ALLE zekeringen checken!
En waarom bij het wisselen van de bediening de wissers een slag maakten snap ik nog steeds niet maar dat was 100% zeker zo! Als iemand het weet hoor ik het graag!

Laatst bewerkt door Willetin ( 4 december 2010 20:15)

IDENTIEK ZELFDE GEDAAN. INDERDAAD ZEKERING 33 VERVANGEN EN IN ORDE. RAAAAAARRRRRR



Offline

o.e.aarsen (0), 11 jaar geleden

Hoi,
Ik heb een Ford Galaxy 2.3 uit 2003 en had precies hetzelfde probleem.
Van het ene op het andere moment deden mijn ruitenwissers voor het niet meer, ook de sproeier voor en achter deden het niet meer.
Wat wel gebeurde was dat wanneer ik de ruiten voor wilde sproeien (en dan gaan ook de wissers normaal gesproken zo'n 4 of 5 keer heen en weer), dat dan de wisser achter één keer heen en weer ging. De standen van de stuurkolomschakelaar correspondeerden dus niet meer met hoe ze zouden moeten functioneren.
Ook bij mij bleek na lang speurwerk dat zekering 33 kapot was. Deze zekering is van een ventilator en niet van een ruitenwisser of sproeier.
Zekering vervangen en alles werkt weer zoals het hoort.
Het vreemde is ook dat de zekering gewoon heel blijft, dus wat nu de storing heeft veroorzaakt is een raadsel.
Mijn advies: Bij een electrische storing in een Ford Galaxy of Seat Alhambra of Volkswagen Sharan altijd eerst alle zekeringen controleren voordat je naar de garage gaat of dure onderdelen laat vervangen. Mijn garage adviseert het ook zo te doen.
Succes en vriendelijke groet,
O. Aarsen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.