close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Cordoba: Beige snot aan oliedop

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400cc

Goede middag,

Vraagje hier.
Ik heb laatst m'n wagen binnengedaan voor groot onderhoud. Alles was in orde, alleen nieuwe uitlaat laten steken. olie ed zijn ook vervangen. Had wel 1 opmerking en dat was dat er aan de oliedop een lichtbruine smurrie hangt. Moest dit in het oog houden wat het kon ofwel lekke koppakking zijn, of tekens van condensatie. Heb vanmorgen gekeken en er hangt weer een deel aan. Hebben jullie een manier om zelf uit te zoeken of ik me stillaan zorgen moet beginnen maken of niet, of een testje dat ik kan doen om te zien of het al dan niet de koppakking is.

PS, heb gelezen dat bij sommigen hun oliepeil zakt, of nat wordt onder motor, of dat de motor witte/grijze rook uitlaat. Is bij mij allemaal NIET het geval. Oliepeil staat nog netjes, koelvloeistof ook,...

Alvast bedankt.

Geplaatst door

seMMes (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat kan best mogelijk zijn door condensatie?

Je vermeld laatst binnen gedaan voor groot onderhoud ----> en vanmorgen gekeken er hangt weer smurrie aan?

Hoeveel km gereden tussen bovenstaande. Je kunt 100 km rijden op een week, of op 1 dag met korte stukjes.
Dan is het heel normaal dat er smurrie ontstaat na verloop van tijd.

TheoStek 0
badge

16 jaar

uhh, midden november binnengedaan, vanmorgen (13 januari) nagekeken. Dus pak 2 maand ertussen en een in tussentijd een 2000km gereden.

Kan dat dus normaal zijn? of toch laten nakijken.

PS, super dat er zo een forum bestaat, maar wel erg dat ik als belg (vlaming) mijn antwoorden op een Nederlandse site moet krijgen.... Kunnen wij nog veel van leren.

seMMes 0

16 jaar

[quote=seMMes]uhh, midden november binnengedaan, vanmorgen (13 januari) nagekeken. Dus pak 2 maand ertussen en een in tussentijd een 2000km gereden.

Kan dat dus normaal zijn? of toch laten nakijken.

PS, super dat er zo een forum bestaat, maar wel erg dat ik als belg (vlaming) mijn antwoorden op een Nederlandse site moet krijgen.... Kunnen wij nog veel van leren.[/quote]
Heb je ook al ééns gekeken in het luchtfilter huis of daar ook van die smurrie aanwezig is ? zoja dan kan dit duiden op een verstopping in de carter ontluchting.

TheoStek 0
badge

16 jaar

Vooral de 1400 staat bekend om hardnekkig condens in de carterontluchting. Zelfs zodanig dat op een flinke vriesdag de ontluchting kan bevriezen en alle olie via keerringen e.d. verloren gaat met als gevolg de motor in de soep. Is bekend bij de VAG groep! Dus ook bij seat en skoda.

marcel7031 0
badge

16 jaar

[quote=marcel7031]Vooral de 1400 staat bekend om hardnekkig condens in de carterontluchting. Zelfs zodanig dat op een flinke vriesdag de ontluchting kan bevriezen en alle olie via keerringen e.d. verloren gaat met als gevolg de motor in de soep. Is bekend bij de VAG groep! Dus ook bij seat en skoda.[/quote]
En hier zijn 2 revisiesetjes voor te krijgen,veel modellen zelfs terugroepactie.

ricky 10
badge

16 jaar

Als er sprake is van een lekke pakking dan zou je toch ook koelvloeistof moeten verliezen, lijkt mij.. Je kunt er gerust vanuit gaan dat bij tempraturen onder de 10 graden er bij vrijwel alle auto's condens vorming op treed. En.. hoe kouder hoe meer en hoe langer het duurt voor het verdwijnt.

Toch moet je niet teveel afgaan op wat je onder de oliedop ziet hangen. De olie dop zit bij mijn auto recht boven de nokkenas, maar er zit nog een metalen schermkapje tussen waardoor opspattende olie van de nokkenas de dop minder goed kan bereiken. Hierdoor blijft die mayonaise achtige smurrie onder de dop veel langer hangen dan onder de rest van het kleppendeksel.

ricardo9623 0

16 jaar

ik heb een seat arosa uit 1997 en die heeft ook last van smurrie.

Kan door die carterontluchting komen maar ook door korte stukjes. Maar over die terugroepactie! Kan ik nu naar de dealer voor revisie? Of moet ik daarvoor betalen? En zo ja wat kost dat en wat doen ze dan allemaal? En is het nog waard....

mister1 0

16 jaar

Als jouw auto onder die actie valt dan word je vanzelf opgeroepen.
Valt jouw auto er niet onder dan moet je betalen,en wat et kost weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Ze veranderen o.a. het carterventilatiesysteem en plaatsen ook een verwarmingselementje tegen het bevriezen.

ricky 10
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.