Beste forumers
Mijn seat cordoba start slecht 'smorgens bij koude (koudstart). De startmotor lijkt ook niet heel lang moeite te doen (hij draait wel , maar ik heb het gevoel niet snel/lang).
Gas bijgeven bij het koudstarten helpt en dan gaat hij meestal wel aan. 1 keer gestart is er geen probleem meer..de rest van de dag start hij dan normaal. (zelfs stilleggen en daarna direct starten is geen probleem) ..eens hij gedraaid heeft start hij dus direct.
Batterij is nieuw en opgeladen.
Omdat het bij koude is wou ik het voorgloeien nakijken. Ik meet echter geen spanning op de gloeiboegies. Na wat testen gloeit hij ook bijna niet meer voor waardoor mijn digitale meter wel eens te traag kan zijn (ik zie helemaal niets) spijtig genoeg geen analoge ter beschikking.
Ik wil de boegies in ohm doormeten maar daarvoor moet die stijve kabel ervanaf.. weer iemand hoe je dat het best demonteert? (mijn vraagbaak haynes zegt daar niets over)
Wat volgens mij niet defect is : batterij want die is nieuw en opgeladen
Het voorgloeirelais 103 (dat heb ik aan een andere voeding gehangen en contacten doorgemeten)
Zekering 80 A voorgloeien (ik krijg die zekering er niet uit, maar ik zie de gloeidraad en die is ok)
12 volt signaal zit klaar op het contact van het voorgloeirelais.
Is er een manier om het voorgloeien langer te doen duren zodat ik het wel kan meten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Blijkbaar moet ik die draadbrug gewoon naar boven trekken. Al is dat misschien beter met warme motor want het rubber is bij eentje gescheurd (was al!) en bij een ander een beetje blijven zitten.. nuja zolang het koper maar intact is zeker :)
Ik heb ze uitgemeten en er is 1 dat een deftige waarde (0.3 ohm) geeft ...de ander 3 zijn kiloohms en megaohms . Ben al blij da ik er eentje goed had als referentie. ik had gehoopt dat mijn meter helemaal niets gaf en het circuit volledig open lag (doorgebrande gloeidraad) maar blijkbaar niet , iemand een verklaring daarvoor?
gloeistiften vervangen.
tussen de 0,5 Ohm en 1,5 Ohm is goed.
boven de 2 Ohm is kaput.
11 jaar
Startmotor lagers vernieuwen of ruilexemplaar dan draait hij weer vlot rond en daardoor start hij sneller. Met name indien compressie verlies aan de orde is. Bij gedateerde diesels komt dat meer voor!
11 jaar
Danku voor de antwoorden
Startmotor is inderdaad defect.. ik heb hem gedemonteerd en daarbij is heel mijn motor gezakt zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
De startmotor heb ik ook nagekeken en de borstels van de '+ kant' zijn helemaal weg (1 weg en 1 zo dun geworden dat het brak bij het aankomen) die van de - kant waren nog een paar cm. Nieuwe borstels is geen optie want de solonoide klikt ook niet (trekt 8 ampere, maar sluit zijn contact niet naar de motor, klikt niet)
Een 2dehands startmotor zoeken is 1, hem monteren is 2 .. dus iedereen met tips hoe ik die terug monteer (motor terug op zijn plaats krijgen) is van harte bedankt.. zoniet zal ik hem met spijt in het hart binnen een paar weken naar de sloop moeten brengen :(
11 jaar
Voor de motor had ik je toch al de oplossing geboden?
klopt kaleido waarvoor veel dank,
Moet het deze vrijdag/weekend uitvoeren.
11 jaar
Sorry voor de late reactie. Ondertussen heb ik de startmotor kunnen vervangen.
motor opkrikken(zijkant carter) EN met wat gewicht op het chassis drukken werkte voor mij. Samen met een beetje wringen van de motorsteun om de bouten erdoor te krijgen (er zit een gat in de steun waar je iets kan doorsteken om een beetje 'te geven'). Motor start terug.
Deze week ook de gloeiboegies vervangen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar