Mijn auto is stuk. Ga morgen naar de garagist, maar misschien dat iemand hier me al kan zeggen wat waarschijnlijk het probleem is. Mijn auto is een Seat Leon TDI, 175.000 km, enkel lange afstanden.
Sinds een week loopt de motortemperatuur hoger op dan normaal om vervolgens weer vanzelf te dalen naar normale temperatuur. Varieert tussen 90 graden en 115 graden. Dit alles bij constante snelheid op autosnelweg. Na gebruik blijft de ventilator langer zoemen dan normaal heb ik de indruk.
Ben vorige week naar garagist geweest met dit probleem en hij heeft een en ander nagekeken maar niks gevonden. Olie normaal, koelvloeistof normaal.
Vandaag liep de temperatuur zo hoog op dat waarschuwingslampje ging branden. Bovendien werkte de verwarming niet. Toen waarschuwingslichtje ging branden direct gestopt en af laten koelen. Heel rustig naar huis gereden met af en toe stoppen zodat de temperatuur niet te hoog werd.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn? Ik heb geen overdreven witte rook, olie en koelvloeistof normaal. Hopelijk geen kapotte koppakking. Maar wat wel? Thermostaat? Iets anders?
Alle tips, informatie of internetsites waar iets op staat over autotechniek zijn welkom zodat ik morgen goed kan overleggen met de garagist.
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt op thermostaatprobleem. Het dalen van de temperatuur wordt veroorzaakt doordat de zelfdenkende koeler aanslaat. Als thermostaat dicht blijft of slecht opengaat komt er ook geen warm water naar je kachelradiator.
JP
lijkt mij inderdaad een kwestie van de thermostaat vervangen.
suc6
Als de thermostaat kapot is (dicht blijft staan) heb je gewoon verwarming. Ook draait de koelventilator niet als de thermostaat dicht staat (radiator wordt immers niet heet). Ik denk eerder schoepje van de waterpomp los.
Paul
Ze hebben in de garage zowel de thermostaat als de waterpomp vervangen. Is dat normaal dat die twee gelijktijdig kapot zouden zijn of hebben ze me in de zeik gezet??
20 jaar
Emile,
Dat vind ik niet als de boel los is om de waterpomp te vernieuwen is het makkelijk en verstandig om gelijk de themostaat te vernieuwen.
Ten eerste om te voorkomen dat de thermostaat als nog problemen gaat geven.
Ten tweede nu kun je er veel makkelijker bij omdat deze op een vervelende plekje zit gemonteerd.
Hans
Oke, bedankt voor je reactie!
20 jaar
ik denk dat die termostaat nie stuk was pomp wel. wat de motor werd te heet doordat er niet gecirculeerd werd omdat pomp stuk was en de kachel werd nie warm omdat de te hete koelvloeistof nie werd rond gepompd en niet in kachel radiateur komt.
ik denk dat de thermostaat voor de zekerheid vervangen is. koelsysteem was toch al open voor de pomp, dan valt de prijs van de thermostaat in het niet tegen het arbeidsloon als alsnog de thermostaat vervangen moest worden. Bovendien, je weet niet of de thermostaat geleden heeft door de te hoge temp
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar