Ik heb een probleem met mijn kilometer teller, wanneer ik met de verlichting aan rijd gaat na een tijdje de kilometerteller schomelen en kort daarna stopt hij er helemaal mee. De overige instrumenten blijven wel functioneren. Waneer ik de verlichting niet aan heb dan blijft de teller het gewoon doen. Ik heb het relais voor de verlichting al vervangen maar dit heeft niet geholpen. Er is een cruise control ingebouwd dit kan er mee te maken hebben, maar dat lijkt me sterk aangezien de teller gewoon blijft functioneren als de verlichting uit is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik vermoed indien de verlichting wordt ingeschakelt het signaal/puls van de teller wordt verstoort.. waarschijnlijk door gebrek aan massa.
paul,
Kan het zijn dat de cruise controle hier een veroorzaker van is?
Mijn dealer zegt namelijk dat het niets met de verlichting te maken kan hebben en zegt dat ik het probleem bij de cruise controle moet zoeken.
18 jaar
[quote=paulkelder]ik vermoed indien de verlichting wordt ingeschakelt het signaal/puls van de teller wordt verstoort.. waarschijnlijk door gebrek aan massa.
paul,[/quote]
Het is wel zo dat als de verlichting brand de teller niet meteen begint te storen dit gebeurd pas na een x aantal kilometers.
18 jaar
[quote=Sander zelf]Kan het zijn dat de cruise controle hier een veroorzaker van is?[/quote]
zou best kunnen? dat kan ik vanachter een scherm zo niet zien.. deze storing, is dit voorgevallen na inbouw van de cruicecontrol?
paul,
Daar lijkt het wel op, het is me naar een tijdje pas opgevallen omdat ik niet altijd even lange afstanden rijd. De eerste keer was na een week dat de cruise controle was ingebouwd.
18 jaar
[quote=Sander zelf]Daar lijkt het wel op, het is me naar een tijdje pas opgevallen omdat ik niet altijd even lange afstanden rijd. De eerste keer was na een week dat de cruise controle was ingebouwd.[/quote]
zou het niet verstandig zijn daar eens mee terug te gaan.. laat hun er maar eens naar kijken.
paul,
[quote=paulkelder][quote=Sander zelf]Daar lijkt het wel op, het is me naar een tijdje pas opgevallen omdat ik niet altijd even lange afstanden rijd. De eerste keer was na een week dat de cruise controle was ingebouwd.[/quote]
zou het niet verstandig zijn daar eens mee terug te gaan.. laat hun er maar eens naar kijken.
paul,[/quote]
Daar heb je gelijk in, maar een bevriende automonteur heeft deze cruise controle in gebouwd en zegt dat het daar niets mee te maken heeft.....
18 jaar
[quote=Sander zelf][quote=paulkelder][quote=Sander zelf]Daar lijkt het wel op, het is me naar een tijdje pas opgevallen omdat ik niet altijd even lange afstanden rijd. De eerste keer was na een week dat de cruise controle was ingebouwd.[/quote]
zou het niet verstandig zijn daar eens mee terug te gaan.. laat hun er maar eens naar kijken.
paul,[/quote]
Daar heb je gelijk in, maar een bevriende automonteur heeft deze cruise controle in gebouwd en zegt dat het daar niets mee te maken heeft.....[/quote]
tja.... das vervelend, maar dat veranderd niks aan het feit dat jij nu in de maag zit met een storing... en dat na montage van een cruisecontrol.
paul,
Zo maar 'n idee: is de radio er uit geweest of 'n andere gemonteerd? Dit i.v.m. het feit dat beide functies ook een draad in de radioaansluiting hebben.
Gr.
Ik heb inedrdaad sinds kort een DVD speler in de auto, het is een geintergreerde in het dash board.
18 jaar
Zou daar toch nog eens naar (laten) kijken.............
Hij is naar mijn weten niet gekopeld aan een draad die daar iets mee te maken zou kunnen hebben, ik heb hem bij de seat dealer laten inbouwen. Lijkt mij dat ze dat dan ook wel zouden moeten weten?
18 jaar
Het was maar 'n idee en wie weet heeft men draden afgetakt voor de dvd-speler. Of misschien voor de cr. control? Wie het weet mag het zeggen, niet waar?
Als je zo probleem hebt dan kijk je eerst als monteur wat er achteraf is ingebouwd en dat koppel je dan los.Grootste kans is toch je DVD speler.Op de stekker van de voeding en dergelijke zit een verlichtings- en snelheiddraad aangesloten.Je hebt kans dat de DVD speler voor rare signalen op snelheidsdraad produceert op het moment dat je verlichting aan zet.
Gewoon loskoppelen en kijken of je probleem wegblijft.
Ik heb net een stuk gereden, de cruise control heb ik uit gezet en de verlichting aan. Het ging een hele tijd goed, maar uiteindelijk stopte de teller er toch weer mee. Zodra het probleem er is en ik ga langzaam rijden of moet stoppen voor een bocht dan komt zodra ik weer optrek de teller even los tot een klimoter of dertig p/u daarna valt hij weer naar de 0. Ik heb tijdens het probleem de verlichting uit gezet en na een tijdje kwam de teller weer schokkend omhoog en na een tijdje deed hij het weer volledig. Dus het lijkt me dus toch met de velichting te maken te hebben aangezien de cruise control en DVD speler uit stonden....
18 jaar
Toch naar de aansluitingen laten kijken. Alex heeft naar mijn idee gelijk. Je kunt de schakelaars wel uitzetten maar de verbindingen blijven wel in stand...........
Als ik de puls draad van de kilomterteller doorknip en goed isoleer, moet ik dan nog andere kabels afsluiten? De enige die naar mijn (beperkte kennis) menig van invloed op de teller kan zijn is de kabel die gekopeld aan de puls draad zit.
18 jaar
Trek nu maar eerst eens de radio(DVD)stekker eruit en ga dan eens rijden en kijken of het opgelost is voordat je gaat knippen.
ook ik zet mijn centjes in op die radio/dvd..
aansluiting auto> radio/DVD is iso iso... poss nr 1 in de iso-stekker van het toestel is standard onbezet. dat houd ik dat er nooit een draad aan puls (auto) kan liggen..
paul,
@Paul,
Ik heb in het verleden ook een radio op de iso stekker gehad en toen gaf dit nooit problemen. Ga even kijken wat er gebeurd wanneer ik de draad van de cruise control van de puls los haal en mocht dit niet helpen dan kan ik altijd nog de radio loskopelen. Het vervelende is echter dat ik wel een aanzienlijke afstand moet rijden voordat dit probleem zich voor doet.
De monteur van de dealer zij tegen mij dat ik mischien ook nog wel een nieuw instrumeneten paneel moet aanschaffen, enig idee wat die kosten?
18 jaar
Weet je dat zeker Paul.Sommige radio's hebben de functie GALA.Houdt in dat geluid harder gaat als je ook harder rijdt met de auto.
We weten allemaal niet hoe die aangesloten zit,maar ik als monteur zal altijd eerst eens kijken wat er achteraf is ingebouwd en zorgen dat die dingen geen invloed meer zou kunnen hebben op de auto.Je moet ergens beginnen en zo begin ik in ieder geval.
Dan zou ik in het verleden met mijn oude radio dit probleem toch ook moeten hebben gehad?
18 jaar
[quote=alexander242]Weet je dat zeker Paul.Sommige radio's hebben de functie GALA.Houdt in dat geluid harder gaat als je ook harder rijdt met de auto.
We weten allemaal niet hoe die aangesloten zit,maar ik als monteur zal altijd eerst eens kijken wat er achteraf is ingebouwd en zorgen dat die dingen geen invloed meer zou kunnen hebben op de auto.Je moet ergens beginnen en zo begin ik in ieder geval.[/quote]
dat klopt.... maar die werkt niet op de puls van het voertuig... let er maar eens op. mocht het toestel voorzien zijn van zo'n functie, dan zit er aan het toestel een vierkante losse metalen module.. die vangt dat signaal op.. (oa pioneer toestellen zijn een voorbeeld van)
paul,
Ik weet ff niet zo gauw wat je bedoelt Paul,maar ik zal het toch altijd ff checken hoe het zit.Ik heb soms weleens dingen gezien achter een radio of dergelijke waar je broek van afzakt.Dat je denkt dat het ooit goed is gegaan.
en voor Sander je kan de ene niet met de ander vergelijken.Je hebt een probleem zoals ik lees vlak nadat er cruise en een DVD speler is ingebouwd.Om je probleem voor 100% uit te sluiten dat het niet door hun komt zal je toch los moeten koppelen.
die functie heet overigens SLA (Source Level Adjuster) neem nu als voorbeeld de pioneer DEH-P980-BT... daar zie je aan de achterzijde preout 3x 2 aansluitingen natuurlijk ook iso aansluiting... en ook nog een klein metalen doosje, en daar had ik het net over.... dat doosje (effe genoemd) daar krijgt het toestel het signaal van... wordt zeg maar de omgeving rumoerig en wordt ontvangen door het doosje..... wordt de functie ingeschakelt en wordt het volume aangepast..
paul,
Ik ga eerst wel even de cruise proberen, mocht dit niet helpen dan doe ik daarna de radio. Heeft het iets met termische beveiliging te maken aangezien het probleem pas na een tijdje begint en het alleen gebeurd waneer ik de verlichting ingeschakeld heb?
18 jaar
Ken het systeem niet Paul maar ik geloof je wel.GALA zit op standraad radio's vooral.
Voor Sander.......het is geen beveiligging,er gaat ergens wat fout en je moet onderzoeken waar het fout gaat.Gezien dat er wat is ingebouwd moet je daar beginnen.
Suc6
alexander...
als het puur op de puls van het voertuig zou werken... dan was het niet best! dat zou betekenen indien we stil staan het volume zacht is. en meteen hard gaan indien we op snelheid zitten.. dit kan niet de bedoeling zijn.. klink ook zo raar tijdens stadsritten... harder zachter harder zachter... en dat continu :) 14 dagen dan kunnen ze je opsluiten.... dan ben je knettergek :)
paul,
Ken je het systeem dan niet Paul?
Zit in ieder geval op de seat/skoda voertuigen.Dus lijkt mij dat het ook wel VW zit.Je kan de GALA ook instellen van 1 tot 6 uit me hoofd.We spreken niet over een groot verschil,maar het werkt wel zo.Tijdens stadsritten werkt het nog geen eens.Het is puur voor hoge snelheden.
[quote=alexander242]Ken je het systeem dan niet Paul?
Zit in ieder geval op de seat/skoda voertuigen.Dus lijkt mij dat het ook wel VW zit.Je kan de GALA ook instellen van 1 tot 6 uit me hoofd.We spreken niet over een groot verschil,maar het werkt wel zo.Tijdens stadsritten werkt het nog geen eens.Het is puur voor hoge snelheden.[/quote]
ken het wel.... maar in dit geval de (vraagsteller) heeft een normaal toestel.. daar zit deze (orginele) functie niet op... althans niet in die trend.
paul,
We hebben de unit die de cruise controle aanstuurd losgekopeld dus de bedrading ligt er nog wel. Het probleem lijkt nu verhoplpen. Het lijkt er op dat de pulsdraad verkeerde signalen door gaf aan de teller deze kreeg hij waarschijnlijk van de cruisecontrole unit. we gaan nu kijken of we van de bobine een pulse signaal kunnen krijgen dan werkt de cruise op het toerental ipv de kilometer teller. mocht het toch weer zo zijn dat de teller er weer mee stopt dan zal ik dat uiteraard hier melden. Voor zover iedereen bedankt voor de tips en adviezen !
18 jaar
[quote=Sander zelf]We hebben de unit die de cruise controle aanstuurd losgekopeld dus de bedrading ligt er nog wel. Het probleem lijkt nu verhoplpen. Het lijkt er op dat de pulsdraad verkeerde signalen door gaf aan de teller deze kreeg hij waarschijnlijk van de cruisecontrole unit. we gaan nu kijken of we van de bobine een pulse signaal kunnen krijgen dan werkt de cruise op het toerental ipv de kilometer teller. mocht het toch weer zo zijn dat de teller er weer mee stopt dan zal ik dat uiteraard hier melden. Voor zover iedereen bedankt voor de tips en adviezen ![/quote]
dit bovenstaande lijkt mij niet zo'n slim idee? vind je zelf wel?
paul,
Hoezo, enige probleem van het aftappen van de pulse van de bobine is dat er op toerental snelheid wordt geconstateerd wat weer zal resulteren in een afwijkende snelheid per versnelling. Ander idee ?
18 jaar
[quote=Sander zelf]Hoezo, enige probleem van het aftappen van de pulse van de bobine is dat er op toerental snelheid wordt geconstateerd wat weer zal resulteren in een afwijkende snelheid per versnelling. Ander idee ?[/quote]
lijkt het jou niet logisch en verstandiger de puls te pakken van het ABS systeem.... want anders komt het niet goed.... tenminste niet op het orginele systeem.
paul,
[quote=paulkelder][quote=Sander zelf]Hoezo, enige probleem van het aftappen van de pulse van de bobine is dat er op toerental snelheid wordt geconstateerd wat weer zal resulteren in een afwijkende snelheid per versnelling. Ander idee ?[/quote]
lijkt het jou niet logisch en verstandiger de puls te pakken van het ABS systeem.... want anders komt het niet goed.... tenminste niet op het orginele systeem.
paul,[/quote]
dat klopt wel maar dan moet je wel ABS hebben en dat heeft die van mij niet.
18 jaar
Sander,
Zelfde probleem heb ik ook gehad met mijn Seat Leon 1.4 uit 2000.
Hierboven lees ik een hoop adviezen maar ik betwijfel of je er wat aan hebt.
De puls komt van een sensor op je versnellingsbak, waarvan de draad is voorzien van 3 aders, 1X massa, 1X +12Volt en 1X pulsuitgang. De bekabeling loopt van de sensor, via een kabelgoot (onder de accu) naar de verdeeldoos die nabij de ruitenwisseraandrijving aan de bestuurderskant op het schutbord is geplaatst. Vanaf daar gaat de pulsdraad regelrecht naar je tellerunit. Vanaf de tellerunit wordt de puls verder gedistribueerd naar radio/navigatie en mogelijk naar de ABS. Als in de laatste twee een storing of sluiting zit heeft dit geen gevolge voor de kilometeraanwijzer zoals wordt gesuggereerd. Dit zijn overigens aanwijzingen die zijn te vinden in de Vraagbaak en in Elsawin, het computerprogramma waarmee de VAG-dealer werkt.
Mijn advies in volgorde te werk gaan;
1. trek de stekker van sensor op versnellingsbak en controleer of massa en +12 Volt aanwezig zijn n of de bekabeling en stekker, zover mogelijk is, op beschadigingen
2. Zijn massa en +12V aanwezig; vervang de sensor (kost wél rond de 50 euro!)
3. Probleem niet verholpen? Verwijder ruitenwissers en kunststof bekleding en controleer of stekkerdoos bij ruitenwisser (bestuurderkant) goed waterdicht is en er geen corrosie op de kontakten zit en probeer bekabeling vanaf sensor tot stekkerdoos door te meten.
4. Is het probleem er nog? Neem massakabel van accu los, neem tellerunit los, verwijder groene en blauwe verbindingen achter van tellerunit en controleer of de puls goed aankomt bij tellereenheid. Sluit als laatste de massakabel weer op de accu aan. Doe je dit niet heb je kans dat de computer door de garage gereset moet worden omdat b.v. op je dashboard wordt aangegeven dat de airbag niet meer werkt.
5. Nog geen resultaat? Dan wordt het echt lastig en adviseer ik om de auto naar de dealer toe te brengen voor, mogelijk dure, reparatie. Een nieuwe tellereenheid kost ongeveer 300 euro, maar mogelijk heeft de garage meer kennis dan ik en kunnen zij het wel repareren.
NB. Elsawin vermeldt dat als je het linkervoorwiel optilt en deze draait je op de sensor kan meten of deze een puls afgeeft. Mij is dit (jammerlijk) niet gelukt en ik heb ook geen idee wat voor soort en vorm puls er wordt afgegeven. Boekwerken en Elsawin vermelden dit ook niet. (Weet iemand het wel? Schrijf het dan s.v.p. in dit forum!)
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt en mocht je aansluitschemas of nummers willen hebben moet je het maar zeggen. Vergeet niet dat je auto kan worden afgekeurd als de kilometeraanwijzer niet werkt.
Succes!
18 jaar
Sander,
Zelfde probleem heb ik ook gehad met mijn Seat Leon 1.4 uit 2000.
Hierboven lees ik een hoop adviezen maar ik betwijfel of je er wat aan hebt.
De puls komt van een sensor op je versnellingsbak, waarvan de draad is voorzien van 3 aders, 1X massa, 1X +12Volt en 1X pulsuitgang. De bekabeling loopt van de sensor, via een kabelgoot (onder de accu) naar de verdeeldoos die nabij de ruitenwisseraandrijving aan de bestuurderskant op het schutbord is geplaatst. Vanaf daar gaat de pulsdraad regelrecht naar je tellerunit. Vanaf de tellerunit wordt de puls verder gedistribueerd naar radio/navigatie en mogelijk naar de ABS. Als in de laatste twee een storing of sluiting zit heeft dit geen gevolge voor de kilometeraanwijzer zoals wordt gesuggereerd. Dit zijn overigens aanwijzingen die zijn te vinden in de Vraagbaak en in Elsawin, het computerprogramma waarmee de VAG-dealer werkt.
Mijn advies in volgorde te werk gaan;
1. trek de stekker van sensor op versnellingsbak en controleer of massa en +12 Volt aanwezig zijn n of de bekabeling en stekker, zover mogelijk is, op beschadigingen
2. Zijn massa en +12V aanwezig; vervang de sensor (kost wél rond de 50 euro!)
3. Probleem niet verholpen? Verwijder ruitenwissers en kunststof bekleding en controleer of stekkerdoos bij ruitenwisser (bestuurderkant) goed waterdicht is en er geen corrosie op de kontakten zit en probeer bekabeling vanaf sensor tot stekkerdoos door te meten.
4. Is het probleem er nog? Neem massakabel van accu los, neem tellerunit los, verwijder groene en blauwe verbindingen achter van tellerunit en controleer of de puls goed aankomt bij tellereenheid. Sluit als laatste de massakabel weer op de accu aan. Doe je dit niet heb je kans dat de computer door de garage gereset moet worden omdat b.v. op je dashboard wordt aangegeven dat de airbag niet meer werkt.
5. Nog geen resultaat? Dan wordt het echt lastig en adviseer ik om de auto naar de dealer toe te brengen voor, mogelijk dure, reparatie. Een nieuwe tellereenheid kost ongeveer 300 euro, maar mogelijk heeft de garage meer kennis dan ik en kunnen zij het wel repareren.
NB. Elsawin vermeldt dat als je het linkervoorwiel optilt en deze draait je op de sensor kan meten of deze een puls afgeeft. Mij is dit (jammerlijk) niet gelukt en ik heb ook geen idee wat voor soort en vorm puls er wordt afgegeven. Boekwerken en Elsawin vermelden dit ook niet. (Weet iemand het wel? Schrijf het dan s.v.p. in dit forum!)
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt en mocht je aansluitschemas of nummers willen hebben moet je het maar zeggen. Vergeet niet dat je auto kan worden afgekeurd als de kilometeraanwijzer niet werkt.
Succes!
18 jaar
probleem is voor zover opgelost, heb geen problemen meer met de teller. Nu echter wel met een vreemde bonk in de tank, maar hier maak ik een nieuw "probleem" voor aan.
Iedereen bedankt voor de tips !
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar