Seat Alhambra: vermogensverlies 19 tdi 81 KW

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 tdi 81 KW

1 1/2 jaar geleden, voordat ik deze rubriek kende, had ik het probleem van plotseling vermogensverlies voornamelijk op de snelweg. Na het afzetten van de motor (tijdens het rijden) en weer starten had ik het vermogen weer terug.
Diagnose van de dealer (Verdaat Veldhoven) was, vacuumsensor in de computer defect. Reparatie (750 Euro) Tijdens eerste testrit zelfde probleem. Auto terug naar de dealer. Daarna was het opgelost. Doch langzaam verlies ik steeds meer vermogen, met name koppel.
Tevens heeft de auto als je een tijdje bijvoorbeeld 120 rijdt en vervolgens gas geeft een flinke rookwolk.

EGR-klep af laten sluiten op advies van een bosch reparateur.
Geen vermogens winst en nog steeds rook (wel iets minder)

Zou een vermogenstest of een test met VAG-com nut hebben en kan ik die in omgeving van Eindhoven uit laten voeren.

Ik geloof dat ik een variabele turbo heb. Kan ik daar iets aan meten. Gaarne advies.

spacewalker

Geplaatst door spacewalker (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Alhambra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

jan T (30) PRO, 17 jaar geleden

ja dat lijkt me zin vol want dan kunnen ze meten of je luchtmassameter nog goed is en/of er andere storingen in zitten.
tevens kunnen ze controleren hoe de turbo zijn werk doet.

groetjes jan.

spacewalker (0) PRO, 17 jaar geleden

Mijn computer is recent uitgelezen, toen de EGR is dichtgemaakt. Er waren geen foutcodes en de waarden van de luchtmassameter waren in orde.

jan T (30) PRO, 17 jaar geleden

nou dan zul je zoals je aan geeft de turbo moeten controleren en dat gaat ook met de testkast want dan kan je in een meetwaardeblok zien of de voorgeschreven druk gehaalt wordt.
als die dan niet haalt moet je de boel controleren.
eerst de vacuumslangentjes want daar wil na verloop van tijd wel eens een poreuse tussen zitten en als je die beetpakt voelt hij hard/stug aan en als je trekt breken ze dan snel af.
tevens kun je controleren of de regeling van de turbo werkt door met een vacuum pomp er vacuum op tezetten en kijken of die beweegt.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.