1 1/2 jaar geleden, voordat ik deze rubriek kende, had ik het probleem van plotseling vermogensverlies voornamelijk op de snelweg. Na het afzetten van de motor (tijdens het rijden) en weer starten had ik het vermogen weer terug.
Diagnose van de dealer (Verdaat Veldhoven) was, vacuumsensor in de computer defect. Reparatie (750 Euro) Tijdens eerste testrit zelfde probleem. Auto terug naar de dealer. Daarna was het opgelost. Doch langzaam verlies ik steeds meer vermogen, met name koppel.
Tevens heeft de auto als je een tijdje bijvoorbeeld 120 rijdt en vervolgens gas geeft een flinke rookwolk.
EGR-klep af laten sluiten op advies van een bosch reparateur.
Geen vermogens winst en nog steeds rook (wel iets minder)
Zou een vermogenstest of een test met VAG-com nut hebben en kan ik die in omgeving van Eindhoven uit laten voeren.
Ik geloof dat ik een variabele turbo heb. Kan ik daar iets aan meten. Gaarne advies.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je een variable turbo hebt,gaan die vaak vast zitten.
je kan de turbodruk meten,als die boven de 0,9 bar komt heb je kans dat je auto in noodloop gaat.contact uit, en weer aan en hij doet het weer.
maar als je merkt dat je vermogen steeds minder wordt,denk eens aan je luchtmassameter,komt vaak voor.
gr dennis
Ik heb afgekopen weekend 750 km gereden, voornamelijk snelweg. Ik merk dat de auto na een paar honderd kilometer echter beter gaat lopen. Ook het accelereren wordt beter, echter nooit meer zoals het was. Ik schat op 80 % van mijn oorspronkelijke prestaties. Ik rijd veel lange afstanden.
Zou het kunnen dat de variabele turbo los komt als hij warm is? En zou het kunnen dat de turbo te weinig druk levert.
De auto gaat niet meer naar noodloop. Dat is na de vervanging van de vacuumsensor en de daarop volgende reparatie niet meer voorgekomen. De luchtmassameter is jaren geleden al eens vervangen en geeft volgens de garage nog steeds de goede meetwaarden. (dat was recent)
Bedankt voor je reactie.
de luchtmassameters van bosch gaan zeer vaak stuk.
dat kan na 1,5 jaar al zijn .
en als ze de waardes van een luchtmassameter meten
kan je beter met de testkast gaan rijden dan kan je ook meteen de turbo druk meten.
of je egr werkt niet goed .
gr dennis
[quote=putje]de luchtmassameters van bosch gaan zeer vaak stuk.
dat kan na 1,5 jaar al zijn .
en als ze de waardes van een luchtmassameter meten
kan je beter met de testkast gaan rijden dan kan je ook meteen de turbo druk meten.
of je egr werkt niet goed .
gr dennis[/quote]
niet alleen de lmm van bosch gaan stuk. het maakt doorelkaar allemaal niks uit ze gaan er allemaal een keer aan en dat op alle momenten zelfs al na 30dkm.
overigens de storing heeft niks uit te staan met de EGR-klep.
paul,
hoe zo niets te maken met de egr.
als de egr niet goed ZOU werken,dan is je lucht massa in de cilinder zeker niet het zelfde dan wat de lmm gemeten heeft.dat is dan veel minder.minder verselucht,
te veel brandstof.dus vermogens verlies en veel rook.
gr dennis
[quote=putje]hoe zo niets te maken met de egr.
als de egr niet goed ZOU werken,dan is je lucht massa in de cilinder zeker niet het zelfde dan wat de lmm gemeten heeft.dat is dan veel minder.minder verselucht,
te veel brandstof.dus vermogens verlies en veel rook.
gr dennis[/quote]
terug naar school putje... hier klopt helemaal niks van. valt mij tegen van een prof?? die zoiets uitlegt.... tja ze vallen met de tijd vanzelf door de mand :)
paul.
putje let op... zal het in het kort uitleggen, dat scheelt jou weer een ritje richting school.
Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.
EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.
Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).
Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk
Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.
De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.
Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem... Een slecht/niet werkende EGR-klep wordt op den duur zo ook nog eens een turbokiller.
De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste diesel rijders zelf niet in de gaten hebben....
paul,
Heb zelf deze storing al meerdere keren gehad op mn werk, meestal was dan de vacuum klep kapot die het vacuum regelt van de variabele turbo.
Wat ik ook al eens heb gehad was dat er een lek in een vacuum slang zat en dan regelt ie hem ook niet meer....
Als je b.v met de vag tester het meerwaarden blok uitlees dan kan je de turbo druk controleren en dan zal je zien dat de gemeten waarde achter blijft ten opzichte van de berekende waarde.
Erik..
Heb zelf deze storing al meerdere keren gehad op mn werk, meestal was dan de vacuum klep kapot die het vacuum regelt van de variabele turbo.
Wat ik ook al eens heb gehad was dat er een lek in een vacuum slang zat en dan regelt ie hem ook niet meer....
Als je b.v met de vag tester het meerwaarden blok uitlees dan kan je de turbo druk controleren en dan zal je zien dat de gemeten waarde achter blijft ten opzichte van de berekende waarde.
Erik..
beste paul
in je overvloed van tekst en de inhoud kan ik me echt wel vinden.
maar wat ik bedoel is.als de egr klep open zou blijven staan bij het vragen naar vermogen,en de lmm meet een waarde van de aan gezogen lucht dan spuit hij toch de hoeveelheid brandstof in die hij meet tegen over de hoeveelheid lucht en dan klopt de cilindervulling toch niet meer om dat er zuurstofarme uitlaatgassen in de cilinder komen. sorry als ik het verkeerd begrijp maar er is altijd wat te leren
dus schoolme maar bij
gr
Nou Putje, het is heel eenvoudig, egr werkt exact zoals door paul omschreven. Zowel paul als ik zitten te springen om leerlingen die zeer enthousiast zijn en nog wat willen aannemen van ons. Dus aarzel niet en bel morgen maar even tijdens kantooruren naar hem of naar mij, wij hebben je wel het e.e.a. te bieden. De hoogte van het leergeld zal in een later stadium bepaald worden. Reken er op dat je per jaar les door een van ons een paar duizend mee zal moeten brengen. Maar dan ben je na een jaar ook een topper, en zul je een vermogen kunnen verdienen bij elke garage in nederland. Tot horens......Sytze of Paul.
maar heb ik dan ook geen beetje gelijk,lijkt me toch niet helemaal kwats
wat ik vertel. en een paar duizend mee brengen om les te krijgen dan zal het wel zeeeeeer speeecjaaaal onderwijs zijn
gr
Jazeker! Samen met koffie, bier en worst en slaatjes wordt jij dan gekneed tot een meester in de autokunde. Ik geef toe, het is wel iets anders dan normaal maar dan heb je ook wat.
En wie weet is Maria er dan ook...
Kan ze Luie Hond uitlaten.....
18 jaar
[url=http://img98.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img98.imageshack.us/img98/7505/la...[/img][/url]
18 jaar
Hmmmm.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar