Goedendag heren en dames.
Ben met een seat cordoba sx 1997 bezig met de koppeling.
Auto is van mijn schoonvader die opmerkte dat de koppeling slipt en op de snelweg toerental omhoog schiet als
die wilt invoegen bij de oprit.
Versnellingsbak heb ik gedemonteerd en kwam tot de conclusie dat de koppeling versleten zijn.
Kilometerstand van de auto staat nu op 228.437 km .
Ik heb toen een koppelingsetje van luk gekocht want die was de oude ook wat er in zat, dus alles weer terug gebouwd
maar na het testen bleef de koppeling tot mijn verbazing weer slippen.WAT DOE IK NOU VERKEERD!!!.
Wat ik heb vervangen zijn:
1 x drukgroep
1 x koppelingsplaat
1 x druklager
1 x versnellingsbakolie
Wat ik heb geconstateerd is dat de koppelingspedaal nu erg hoog staat.
De koppeling pakt alleen een beetje op de hoogste stand.
Auto komt alleen voorruit met veel gas en geen speling op de koppelings pedaal.
Met monteren van de vliegwiel merkte ik ook dat de koppelingsplaat makkelijk te verschuiven was na alle bouten
gedraaid te hebben.Zonder erbij na te denken of dat effect hebt .Stom achteraf.
Hoe kan je controleren of een vliegwiel nog goed is??.
Versnelleingsbak moet nu toch weer eronderuit.
Er zit ook een zelfinstellende koppelingskabel aan de bak.
Wat ik mij nu afvraag ,zou ik een klein verschil hebben in drukgroepen of koppelingplaat of is de vliegwiel
zover ingesleten zijn dat die niet meer goed grip meer heb op de koppelingsplaat.
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren wat de volgende stap is.
mvgr maarten .alvast bedankt!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kabel bediend?? koppelingkabel stelt zichzelf niet. Met deze km stand zou ik een nieuw monteren. Daarna het stelmechanisme los koppelen. Succes.
Inderdaad het eerst zoeken in de kabel,als je het snel wilt weten dan moet je even de kabel van de bak loshalen en hem in z'n 2 zetten en dan starten en gelijk wegrijden zonder de kabel eraan (ik neem aan dat hij ook slipte in z'n 2e versnelling).Als hij dan niet slipt dan weet je het.Dit is een beun manier maar via de pc makkelijker om erachter te komen wat er stuk is.
Het kan inderdaad zijn dat de zelfstellende koppelings kabel defect is, en te strak gespannen blijft staan, maar....dat verklaard je probleem niet van het kunnen bewegen van de koppelingsplaat indien de boel al gemonteerd zit, dit mag dus niet.
Heb je de koppelingsplaat niet verkeerd gemonteerd ?
Gr Stefan
[url=http://img207.imageshack.us/i/seatibizam...][img]http://img207.imageshack.us/img207/3927/...[/img][/url]
[url=http://img801.imageshack.us/i/seatibizam...][img]http://img801.imageshack.us/img801/8031/...[/img][/url]
[url=http://img64.imageshack.us/i/seatibizamy...][img]http://img64.imageshack.us/img64/2017/se...[/img][/url]
14 jaar
Ja dat vind ik ook een raar verhaal,maar al zou hij verkeerd om gemonteerd zijn dan kun je hem nog steeds niet bewegen en krijg je zelfs de boutjes van de drukgroep er niet in lijkt mij.
bedankt allen voor uw reactie.
Tijdens het monteren had ik foto´s gemaakt hoe de koppeling nieuw is gemonteerd,heb toen terug gekeken naar de
foto´s en dat was in orde.Dus uit jullie reactie MAG DUS de koppelingsplaat niet bewegen als tie helemaal gemonteerd zit.
Precie´s hoe je foto eruit ziet ,zit bij mij ook gemonteerd stefan.
Dus zou toch aan de koppelingskabel liggen of toch ook aan het vliegwiel.
Er zit dus maar 1 manier om erachter te komen.koppelingkabel demonteren en starten .
Als het dat niet is dan de vliegwiel controleren en de hele koppelings mechanisme vanaf pedaal naar druklager tot drukschijf.
Ik zal dat maar eerst gaan proberen.
Ik laat nog horen hoe of wat er uit komt.
14 jaar
Normaal staat er op de koppelingsplaat,flywheel of getriebeseite op.Heb je het gelezen.
14 jaar
[quote=De student]Normaal staat er op de koppelingsplaat,flywheel of getriebeseite op.Heb je het gelezen.[/quote]
Dit hoeft helemaal niet het geval te zijn, vaak wordt dit zo aangenomen.
Gr. paul
is niet je koppelingskabel ter hoogte van het schutbord uit het montage gat gekomen? oid?
aan de andere kant, als je plaat vrij te draaien is met aangetroken drukgroep zit daar ook duidelijk iets fout realiseer ik me tijdens het schrijven.
weet je zeker dat je de juiste koppelings set hebt?
misschien is die van een sx wel anders?
14 jaar
Maarten hoe heb je de koppelingkabel gemonteerd? Daar horen we je niet over.
ja maar,als jij je koppelingsplaat kunt verschuiven terwijl ie gemonteerd zit,hoef je verder niks op te bouwen,dan zit het probleem in het monteren van de koppeling,als jij je bak van de motor haalt en je kunt je plaat op en neer schuiven dan zoek het maar gerust in je koppeling en nergens anders,dat dekseltje achter die dikke ring past er maar op een manier op heb je dat wel goed zitten
14 jaar
hij lekt koelvloeistof ,kijk maar wat hoger die rode prop[quote=stefan84]Het kan inderdaad zijn dat de zelfstellende koppelings kabel defect is, en te strak gespannen blijft staan, maar....dat verklaard je probleem niet van het kunnen bewegen van de koppelingsplaat indien de boel al gemonteerd zit, dit mag dus niet.
Heb je de koppelingsplaat niet verkeerd gemonteerd ?
Gr Stefan
[url=http://img207.imageshack.us/i/seatibizam...][url]http://img207.imageshack.us/img207/3927/...[/url][/url]
[url=http://img801.imageshack.us/i/seatibizam...][url]http://img801.imageshack.us/img801/8031/...[/url][/url]
[url=http://img64.imageshack.us/i/seatibizamy...][url]http://img64.imageshack.us/img64/2017/se...[/url][/url][/quote]
14 jaar
Hahah Robby, heb je goed gezien, was een gevalletje kapotte slang, maar dat is ook weer verholpen ( oude foto zullen we maar zeggen )
14 jaar
Goedendag,na lang piekeren toch maar de versnellingbak gedemonteerd en alles gecontroleerd.
Nieuwe Koppelingsset nog 1 keer vergeleken met de ouwe en alles blijkt hetzelfde te zijn.
Koppelingsplaat was toch niet te bewegen in het midden,dus dat was ook goed gemonteerd.
Drukstang en druklager was ook in orde.
Toen alles weer gemonteerd zoals het hoort en daarna weer testen en toen weer slippen.
Achteraf bleek toch dat de koppelingskabel veel te strak gespannen was waardoor die al half ontkoppeld was.
Daardoor rijdt je als een banaan op je koppeling (halvekoppeling/slipperig).
Oplossing was om vijf keer je koppeling in te drukken ,waardoor je koppelingsmechanisme in de kabel kan ontgrendelen.Hierdoor krijg je de volle lengte van de kabel en daarna de koppeling vast kan maken aan de hefboomstang
op de versnellingsbak.(schoonvader had ook een vraagbaak van de cordoba waar die in stond uitgelegd).
Auto rijdt nu en trekt weer als hoe die hoort te rijden.
Dus hierbij de oplossing van dit topic en kan gesloten worden.
Allen bedankt weer voor het meedenken.
mvgr maarten.
14 jaar
Je zou toch eerst zonder de kabel gaan rijden?? (zoals ik al eerder zei) Nu heb je het werk voor jan lul gedaan...
Het is klaar en dat is het belangrijkste....
Maarten bedankt voor de feedback.
mvg,
Hans.
[quote=Hans4040]Het is klaar en dat is het belangrijkste....[/quote]
Ja das waar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar