Seat Cordoba: kwaliteit

Bouwjaar: 1994

beste hulpverleners,
ik had een vraagje, ik ben een student van 20 jaar en rij nu een opel astra uit 92 met ruim 2 ton op de teller.
deze auto krijgt het ene probleem na het andere.

nu ben ik vanplan een seat cordoba te kopen, met 139000 op de teller.
zijn dit kwalitatieve goede auto's of begint de nachtmerrie weer openieuw?

BVD dank voor jullie adviezen
groeten Tim Jansen

chucklety

Geplaatst door chucklety (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Fredo (0), 18 jaar geleden

Waarom Rob? Als Tim dat een mooie wagen vindt? Seat cordoba is zeker een betrouwbare wagen. Hoeveel km wil je ermee rijden? Hoeveel km's doe je per jaar? Ga je voor de diesel of naft?

succes

chucklety (0), 18 jaar geleden

weetniet hoeveel KM ik er mee ga rijden
rijd er ongeveer 10000 per jaar denk ik
en ga voor de benzine.
diesel is te duur
en op gas kook ik wel(vertrouw dat niet met autos)
maar iig bedankt voor je reactie!
grtn tim

Fredo (0), 18 jaar geleden

10 000km met een benzine per jaar... Dan doe je er nog wel een tijdje met hoor. Niet ongerust zijn, het zijn betrouwbare wagens
succes

mvdkant (0), 18 jaar geleden

alleen is de centrale vergrendeling van een beun kwaliteit. als je de sleutel omdraait dan beweeg je een aluminium asje. dit breekt soms spontaan af waardoor je de deur niet meer open krijgt met de sleutel. heeft mijn vriendin gehad met de auto. ik moest via de kofferbak naar binnen om de auto te ontgrendelen omdat het asje bij beide deuren kapot was.

groet,
martin

hutsefluts (0), 17 jaar geleden

Hoi,

Ben zelf aan mijn inmiddels derde Seat bezig, en heb er weinig problemen mee gehad.
Uitzondering: In de uitlaatgas recirculatie klep is een keer een plug afgebroekn van €0,50. De reparatie kostte toen €340.
Voor de rest: niets dan goeds!

martsjello (0), 17 jaar geleden

Tim uit Beek en Donk, Hier Marcel uit Helmond....sinds 2000 in het bezit van een Cordoba 1.6 glx uit 94....kon wel 's hetzelfde type zijn he? toen stond ie op 78000, nu op ongeveer 183.000 komt ie:
- Mechanische koppeling, bij aanschaf een keer of 4 mee terug geweest..dan blijven ze maar
met een kabel klooien voordat eindelijk onder garantie de hele zooi vervangen wordt.
- Een of andere stappenmotor van de stand van de injectie vervangen...prijs wil je niet weten,
dan durf je nooit meer auto te rijden...
- Hoofdremcilinder vervangen, kwam niet door de keuring
- Centrale vergrendeling is een crime! als 1 portier vastgevroren zit gaan ze geen van allen meer open...en probeer niet toch te draaien, want dan breekt er een heel klein asje af in het portierslot...die heb ik dus vorig jaar helemaal uit elkaar gehad :-(
- Wat je ook doet: GEEN ELECTRISCHE RAMEN!!!! daar hebben ze bij volkswagen ECHT GEEN verstand van...werkt met kunststof onderdeeltjes en kabeltjes...hoop ellende en als de garage aan de gang gaat ben je zo 500euri per raam verder..die mannen zijn niet bang!
- 2 jaar terug rondom 4 nieuwe schokbrekers...in Helmond hebben ze nogal wat heuveltjes..
- Dit jaar de volledige uitlaat van voor tot achter, de beplating van de einddemper sleurde over straat...
- Dit jaar achter nieuwe trommels, remschoenen, remkabels
- vorig jaar voor nieuwe schijven en schoenen...
- Begin dit jaar viel de klokken-unit uit..alleen de snelheidsmeter deed het nog, km-teller, toerenteller, temp-meter en tankinhoud waren verdwenen! Nieuwe in gezet....
- Rechter voorlamp wou spontaan alleen maar stadslicht geven...
- en nu willen allebei de ramen dus niet meer naar beneden! ben er nog steeds niet uit wat dit is..
- EN...LAST BUT NOT LEAST: DEZE AUTO'S ROESTEN!!! Ik had hiervoor een nissan micra uit 86',...die ging op 14 jarige leeftijd weg zonder een spatje roest...je mag nu wel even naar mijn kokerbalken komen kijken als je wil ?! En ik ben echt zuinig op mijn auto hoor! Goeiekoop spaans plaatwerk!

Mijn auto is een typisch maandag-morgen model...maar ja, dat staat er in de showroom niet bij...en je hebt er toch 19.000 guldentjes (toen nog) voor neergeteld, dus blijf maar voorttobben..

Voor mij alles wat met VW te maken heeft: NO THANKS! We hebben op het werk ook alles VW, je lacht je de tranen in je broek dat die auto's zo veel geleased worden...een ONDERHOUD dat wil je niet weten!

blijegeit (0) PRO, 17 jaar geleden

zie alweer dat martsjello niet gelukkig is met zijn auto.. mar als je 500 euro voor 1 raammech betaald dan zou ik toch ff dik de helft iig terug gaan halen... wan tdan ben je gewoon VET getild! en remtrommels vervangen heb ik in 5 jaar als VAG monteur nog nooit gedaan! ben dan ook wel nieuwsgierig wat er dan aan zou moeten mankeren...

ik rij zelf een ibiza uit '94 en inderdaar.. ze willen wel een beetje roesten op de naad bij je deur.. maar dit kan je ook voorkomen door het tijdig bij te werken.

en verders heb je inderdaad de gevoelige raammechanismen van VW.. dat is nou eenmaal zo....
de mechaniche zijn een stuk betrouwbaarder dan de electrische... dus als je het niet erg vind om te slingeren.. lekker slingeren...

verder heb ik helemaal geen problemen met mijn auto (naast normaal onderhoud en ene koppeling die ik zwaar gebruikt hebt (rij in een 2.0 gti.. en tsja.. dan wi lje weleens wat stevig gassen)

recent nog 3 ibiza/ cordobas gehad (benzine) met alle 3 meer dan 200.000 op de teller die zonder al te grote werkzaamheden weer de deur uit mochten (en ik sta bekend als een pietlut met diagnose stellen...)

dus zou niet zo willen roepen dat het allemaal rotzooi is...


mvg

martsjello (0), 17 jaar geleden

Hij wordt nog beter dan die 500 euri hoor:
Ik had die dag mijn Seatje bij de dealer achtergelaten voor het volgende:
- APK-keuren, en evt. iets vervangen als dat nodig bleek
- Olie-Beurtje,
- Distributieriem vervangen, dat was nog niet gebeurd en toch wel eng
- Raammechanisme rechts kapot
Toen nog de naieve autorijder die veel reed en zijn autootje goed wou hebben..Joviaal 's morgens naar buiten gelopen met de opmerking "ik kom 'm vanavond wel ophalen, jullie bellen wel als er iets is he!?"
Okeeeejjjj, 's avonds kwam ik terug...."Nou, meneertje..we zijn er nog maar niet aan begonnen (PARDON?!?!???) want dat ging toch wel zo'n 1800 euro kosten (KUCH PROEST!!)...De gladde verkoper gebaarde naar de showroom dat ik misschien toch beter iets anders kon uitzoeken en 'm nu nog inruilen...(JA, DIT IS WAAR GEBEURT!!! EX-SEAT DEALER IN HELMOND!) ...Dus, dat was de laatste keer dat ik bij een dealer in onderhoud ben geweest....een week later voor 250euri, beurt+APK bij de merkloze specialist..en zelf in 1 zaterdag-ochtend die raam-elende ontleed..mechanisch kom ik er wel uit, maar NU zit ik dus met een electro-probleem....en daar wordt ik hier ook niet echt mee geholpen voorlopig.....:-(

martsjello (0), 17 jaar geleden

Oh trouwens...remtrommels: da's wel het leuke van die Seat/Volkswagen/Audi mengelmoesjes....die kosten geen drol! Toen ik voor de blokken vervangen had, heb ik ook gelijk schijven gedaan en die waren zelfs goedkoper dan de blokken!
En volgens dezelfde filosofie achter te werk gegaan....als het hele spul toch open ligt, dan maar meteen nieuw..En ondanks dat de blokken nog niet volledig op waren, waren de trommels inderdaad WEL ver ingesleten en qua diameter verder versleten dan volgens mijn vraagbaak-BIJBEL mag...dus ik voel me er wel happy bij dat er nu nieuwe op zitten zeg maar....voor de prijs van die 2 trommels is een SEAT-Dealer-PRofi-Monteur denk ik een kwartier naar zijn schroevendraaier aan het zoeken....dan koop ik van dat geld liever die trommels :-)
Ennuh....die roest op de hechting bij de bijrijdersportieren op de dorpel....dat zijn de eerste symptomen ja! En ben eerlijk: een roestende auto....dat HOEFT tegenwoordig toch echt niet meer he!?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=chucklety]beste hulpverleners,
ik had een vraagje, ik ben een student van 20 jaar en rij nu een opel astra uit 92 met ruim 2 ton op de teller.
deze auto krijgt het ene probleem na het andere.

nu ben ik vanplan een seat cordoba te kopen, met 139000 op de teller.
zijn dit kwalitatieve goede auto's of begint de nachtmerrie weer openieuw?

BVD dank voor jullie adviezen
groeten Tim Jansen[/quote]
dit type cordoba kun je met een gerust hart kopen.. met deze km, kun jij nog jaren vooruit.. dat zeg ik, ik heb er enkelen al jaren in onderhoud en de meesten zie ik maar 1 maal per jaar en dat slecht voor een beurt..

paul,

Toledo GT (0), 17 jaar geleden

Dag chucklety,

laat je niet misleiden door bovenstaande opmerkingen....Seat heeft wel degelijk goede autos....wat betreft jou wens een cordoba te gaan rijden heb ik wel wat tips.....ik zou sowieso gaan voor een 1600/16V. of een 1800 [90 PK.]omdat dit, vooral de laatste, een zeer doorontwikkeldt motorblok is en mij zelfs op G3 in 5 jaar en totaal ruim 250.000 km. nooit in de steek heeft gelaten...deze types beschikken tevens over grote trommelremmen achter of in het geval van de 1600/16V. schijven achter.
Ik zie niet in wat er mis is met de electrische ramen....ik heb er 4 en mijn huidige Toledo is van 95 met alles er nog steeds onveranderd in, zelfs een comfortsluiting op afstandsbediening, CV.,elec.spiegels, koplampverstelling etc. en alles werkt perfect.
Denk eens na over een Toledo vanaf 1997...zijn vaak veel goedkoper, groter aanbod, van oudere mensen geweest of een gezin...als je dan gaat voor een 1800 of 2000 motor zie ik niet in wat er allemaal mis kan gaan....als je mijn andere posts ziet lijkt het of er ook met mijn auto heel wat mis is maar a;ik wist dit toen ik hem kocht
b;het is een hobbyproject
c;de prijs was er na

Laat ff weten waar je keuze naar uit is gegaan,

Vr.groeten,

Hans Barten

Fredo (0), 17 jaar geleden

Mensen, al eens goed gekeken... We zijn hier op en topic aan het reageren van 2005!!! Vermoedelijk heeft de persoon in kwestie die wagen al gekocht of heeft hij er ondertussen al een nieuwe... Sowieso, ik vind persoonlijk de kwaliteit van de VW-groep zeer goed, maar ja er zullen altijd mensen zijn die voor zijn en mensen die er grandioos tegen zijn.

Frederik

Toledo GT (0), 17 jaar geleden

Dag allemaal,

zeker had ik gezien dat de houdbaarheidsdatum is verlopen...maar dan nog...de laatste reacties zijn zeer recent. Veel mensen raadplegen eerst een site als de deze voor ze iets aanschaffen zodat zij weten waar de zwakke punten liggen en bij aanschaf hier rekening mee kunnen houden....aangezien de opmerkingen geplaatst bij deze vraag uit juni 2005 niet zo heel positief waren voor de VW groep in het algemeen en Seat in het bijzonder vondt ik het nodig een stukje tekst te plaatsen wat juist wel voor óns merk spreekt [indien van toepassing] in mijn geval dus wel.....Komt nog eens bij dat het sowieso een stukje info aan evt. toekomstige VAG rijders is

Groente,

Hans Barten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.