Goedemorgen,
Ik rijd sinds een ruime anderhalf jaar een Seat Leon van 2001. Nu bevalt mij deze auto prima, alleen sinds dat ik de auto ongeveer een halfjaar had ging er eens een oranje controlelampje branden (zie foto). Dit kwam volledig uit het niets, tijdens het rijden en ging dan pas een paar dagen later vanzelf weer uit (altijd bij het starten). Een paar dagen later ging hij dan weer even aan, etc...
De auto rijdt er volstrekt niet minder om, er is helemaal niets aan te merken. Het brandstofverbruik blijft ook gelijk. Bij de APK, een paar maanden na de eerste waarneming van dit probleem, is de lambdasonde vervangen omdat de CO-uitstoot niet goed was. Een dag na de reparatie brandde het lampje nog even, sindsdien heeft het niet meer gebrand, tot aan gisteren. Daar heeft nu dus een halfjaar tussen gezeten, terwijl het vóór de reparatie ongeveer om de week was.
Nog altijd merk ik niks aan de auto en rijdt hij heerlijk. Als ik in het boekje kijk schijnt dit lampje te duiden op een "storing in een component van het uitlaatgassysteem". Het liefst koppel ik dit lampje gewoon los of iets dergelijks, omdat het ontzettend storend is en er aan de auto niets te merken is. Weet niet of dit mogelijk is.
Destijds bij de APK is de auto ook uitgelezen en kwam alleen die lambdasonde naar boven als zijnde storing, welke dus vervangen is.
Zelf heb ik al eens het luchtfilter vervangen en de bougies. Ik kwam wel tot de ontdekking dat bij een bougie een heel klein beetje olie zat. Mij is verteld dat de lambdasonde vervuild kan raken omdat ik nooit echt met veel toeren rijd. Kan dit er mee te maken hebben, en moet ik gewoon in een hoger toerental gaan rijden en blijft het lampje dan uit?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen?!
Nog een ander klein dingetje: Soms merk ik als ik vanuit de eerste versnelling optrek, en dan voornamelijk als ik hard optrek, dat hij bij een bepaald toerental even een dip heeft en dan meteen weer oppakt, echt een fractie van een seconde (misschien soort van heel kort inhouden). Dit is al sinds ik de auto heb. Enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dat kan verhelpen?
Groet,
Stijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is het check engine lampje (MIL lampje) , betekend dat er een storing aanwezig is .
Eerste stap is de auto uit laten lezen (dealer / garage), via de storingcode die dan naar voren komt kan de fout opgespoort worden .
Lampje mag niet afgekoppeld worden , is volgens mij ook een APK vereiste dat dit lampje moet werken .
succes
Hoi,
Bedankt voor je reactie. Ik heb hem al eens uit laten lezen en toen kwam alleen de lambdasonde eruit welke dus al gemaakt is. Wellicht nu een andere storing? Ik zal hem nog eens uit moeten laten lezen dan...
Lampje kan afgekoppeld worden want is pas afkeur voor auto's na 2005. Heb jij enig idee hoe dit moet, als ik dat zou willen doen?
Meer reacties op mijn bovenstaande probleemstelling altijd welkom! ;)
Gr. Stijn.
11 jaar
Uitlezen is zowiezo de eerste stap , na het uitlzen weet je meer over de storing / fout die er nu inzit en de eventuele oplossing .
Misschien heeft het "dipje" bij het hard optrekken ook met deze storing te maken .
Je kunt het lampje er natuurlijk uithalen , maar persoonlijk vind ik dit niet zo`n goede "oplossing" ,
je kunt dan nooit meer zien wanneer je auto in noodloop gaat , (fout melding heeft).
waardoor indien er een bepaalde storing aanwezig is , het brandstof verbruik flink omhoog kan gaan
en er eventueel meer kapot kan gaan doordat de storing genegeerd wordt.
Bedankt Limbra,
Denk je dat de fout alleen naar boven komt met uitlezen op het moment dat het lampje brandt, of ook op dagen dat het lampje toevallig uit is?
Het brandstofverbruik blijft tot nu toe gelijk. Denk je dat ik met deze klacht zoals ik hem juist omschrijf dingen kapot rijd?
Groeten, Stijn.
11 jaar
Zodra het lampje brand is er een storing opgeslagen , deze storing blijft in het geheugen staan totdat het systeem gereset wordt .
dus ja , de fout komt naar voren met uitlezen .
overigens Moet het MIL lampje branden als de auto op contact gezet wordt , ook bij de APK !!
(geld dus niet alleen voor auto`s die na 2005 toegelaten zijn)
Auto`s die voor het eerst zijn toegelaten na 31 december 2005 , moeten d.m.v. een EOBD scantool gecontroleerd worden op de emmissie eisen
i.p.v. van de uitlaat gassen controle .
Dus lampje verwijderen is hier geen optie .
indien er een storing aanwezig is -vaak door een defect onderdeel - , kan dit vervolgschade opleveren door ermee door te blijven rijden .
Bedankt weer voor je input.
Alleen, als er dus een onderdeel kapot is, zou het lampje toch altijd branden en niet de ene keer wel, dan weer niet?
Iets werkt, of werkt niet zou ik denken?
Gr. Stijn.
11 jaar
Daar heb je van 1 kant gelijk in ,
Maar byv. een sensor die af en toe verkeerde waarde doorgeeft (doordat betreffende sensor aan het overlijden is) ,
kan ervoor zorgen dat de storing niet altijd aanwezig is , of byv. een stekker aansluiting die niet mee zo fris is en dan wel dan niet contact maakt.
uit laten lezen zal het betreffende onderdeel als fout aangeven , dan kan er gecontroleerd worden of het onderdeel zelf de veroorzaker is of de
stekker / kabel verbinding .
Bedankt Ron, vandaag laat ik de auto uitlezen en weet ik hopelijk meer.
Groeten,
Stijn.
11 jaar
Hallo allemaal,
Het uitlezen gaf storing lambdasonde 1 aan, welke een halfjaar geleden vervangen is. Gereset, en het lampje ging uit. Nu, een paar dagen later, brandt hij helaas weer... Help!
Gr. Stijn
11 jaar
De omschrijving "lambdasonde 1" is nog niet specifiek genoeg om te weten wat er aan de hand is.
Er zijn heel veel fouten mogelijk met daarin die tekst.
Wat was het nummer van die foutcode?
Is er een half jaar geleden een originele of een aftermarket lambdasonde gebruikt?
Enne, resetten helpt niet echt als er iets defect is. Dan komt de storing weer terug.
Dan is waarschijnlijk de lambdasonde of de bedrading toch de boosdoener ,
is er de vorige keer een originele lambdasonde gemonteerd of een immitatie sonde ?
Anders ff een 4 gas meting laten doen , om te controleren of de co nu weer te hoog is .
succes
Nog de beste wensen voor 2013!
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga binnenkort weer eens verder op onderzoek uit en neem jullie vragen/adviezen met me mee. Het lampje is sinds mijn vorige post niet meer uit geweest, anders dan dat het voorheen was. Toen ging hij soms aan, en een week later weer uit zichzelf uit.
I will keep you posted!
Wellicht heeft er verder nog iemand tips?! Dan hoor ik het graag!
Groet,
Stijn.
UPDATE: Het controlelampje ging een paar dagen geleden uit, drie dagen later was hij weer aan... Bizar!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar