Ik heb onlangs een gebruikte Seat Altea 2,0 TDI gekocht. Wanneer je de motor start hoor je in de eerste 15 seconde dat hij rommelend loopt, toerental rommeld zeg maar.
De dealer legt uit dat dit normaal is bij deze motoren en dat er nog geen oplossingen voor zijn, maar dat het geen kwaad kan. Herkend iemand dit verhaald? Ik vind het maar vaag en moeilijk te geloven dat het geen kwaad kan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eddy
Ik vind dit ook een vaag verhaal, Laat het eens onafhangkelijk beoordelen.
Gr. paul
Denk 2-massa vliegwiel defect is of hij loopt niet gelijk op alle cilinders. Met de testkast kunnen ze een soort compressie meting uitvoeren en kijken of alle cilinders goed werken.
Cylinderkop wil nog wel eens scheuren op de plek van de inlaat waardoor er water in de inlaat komt en zo de eerste paar seconden water aan et verbranden is,maar dit is in het ergste geval.
Het klinkt net alsof er lucht in de brandstofleiding zit, maar hij start veel sneller dan als dit het geval is.
Als er water in de inlaat terecht komt, zou ik dan blauwe lucht rook moeten zien?
Toen ik de auto kocht, was wel de egr klep opeens stuk, dus die hebben ze nog vervangen. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Gisteren merkte ik toen ik wat stevigere aan het rijden was, en wanneer ik stil stond, dat wanneer die stationair draaid de motor af en toe een beetje heen en weer schud, maar het is heel onregelmatig.
16 jaar
ik heb een gesprek gehad met een chef werkplaats van een seat garage.
En legde hem uit dat de motor rommelig start, maar ook bij stationair toerental af en toe wat onverwachts op en neer schud, vooral als je even wat pittig hebt gereden.
Hij vertelde dat hij dit vaker meegemaakt heeft en dat het dan aan de 2 massa vliegwiel ligt, dit veroorzaakt het heen en weer geschud. En als je een tijdje door blijft rijden kan het gebeuren dat er een afdichting lek raakt en er olie bij de koppelingsplaten komt en er brand kan ontstaan.
Dit is trouwens een bekend verschijnsel waar PON mededelingen richting de garages heeft laten gaan. Je ziet ook geen foutmeldingen staan. Als je zo;n 2 massa vliegwiel vervangt moet je ook gelijk de koppelingsplaten vervangen.
16 jaar
[quote=Ed_audi]ik heb een gesprek gehad met een chef werkplaats van een seat garage.
En legde hem uit dat de motor rommelig start, maar ook bij stationair toerental af en toe wat onverwachts op en neer schud, vooral als je even wat pittig hebt gereden.
Hij vertelde dat hij dit vaker meegemaakt heeft en dat het dan aan de 2 massa vliegwiel ligt, dit veroorzaakt het heen en weer geschud. En als je een tijdje door blijft rijden kan het gebeuren dat er een afdichting lek raakt en er olie bij de koppelingsplaten komt en er brand kan ontstaan.
Dit is trouwens een bekend verschijnsel waar PON mededelingen richting de garages heeft laten gaan. Je ziet ook geen foutmeldingen staan. Als je zo;n 2 massa vliegwiel vervangt moet je ook gelijk de koppelingsplaten vervangen.[/quote]
Beste SEAT rijder,
Graag willen wij wat duidelijkheid geven over de kwestie die de heer Eddy heeft aangedragen. Afhankelijk van wat voor motor u gewend bent, heeft de 2.0 TDI een andere motorloop dan bijvoorbeeld de 1.9 TDI. Dit kan bij u als berijder overkomen alsof er iets mis is met de motor, iets dat zeker niet zo hoeft te zijn.
Om goed te kunnen beoordelen of het 2 massavliegwiel stuk is, dient er een goede proefrit gemaakt te worden. Wij adviseren u dit via een officiële SEAT-vestiging te doen. Indien u dat wenst, kunnen wij de SEAT-vestiging hierover van te voren inlichten.
Tevens geeft u aan dat er mededelingen zijn gedaan over deze motor richting de dealer organisatie. Wij kunnen u hierover melden dat voor een beperkte groep autos de fabrikant een actie heeft lopen. Om te kunnen controleren of uw auto binnen deze actie valt, verzoeken wij u zo spoedig mogelijk het kenteken van uw auto aan ons door te geven via onze SEAT servicedesk op telefoonnummer 0800-2357328
of de SEAT-vestiging hierover te raadplegen.
Daarnaast willen wij er op wijzen dat de functie of de levensduur van bepaalde onderdelen van 2.0 TDI- motor aanmerkelijk negatief worden beïnvloed door tuning. Wij adviseren de klanten dan ook hier zeer terughoudend mee om te gaan en alleen gebruik te maken van de ABT tuning via de officiële SEAT-vestiging.
[i]Namens SEAT Nederland ben ik actief op diverse forums. Het doel is om oplossingen aan te dragen bij algemene klantproblemen. Ik zal wellicht niet overal en direct op kunnen reageren, maar proberen wel alles te lezen en waar nodig actie te ondernemen.
Auto Emoción[/i]
[quote=SEAT Nederland][quote=Ed_audi]ik heb een gesprek gehad met een chef werkplaats van een seat garage.
En legde hem uit dat de motor rommelig start, maar ook bij stationair toerental af en toe wat onverwachts op en neer schud, vooral als je even wat pittig hebt gereden.
Hij vertelde dat hij dit vaker meegemaakt heeft en dat het dan aan de 2 massa vliegwiel ligt, dit veroorzaakt het heen en weer geschud. En als je een tijdje door blijft rijden kan het gebeuren dat er een afdichting lek raakt en er olie bij de koppelingsplaten komt en er brand kan ontstaan.
Dit is trouwens een bekend verschijnsel waar PON mededelingen richting de garages heeft laten gaan. Je ziet ook geen foutmeldingen staan. Als je zo;n 2 massa vliegwiel vervangt moet je ook gelijk de koppelingsplaten vervangen.[/quote]
Beste SEAT rijder,
Graag willen wij wat duidelijkheid geven over de kwestie die de heer Eddy heeft aangedragen. Afhankelijk van wat voor motor u gewend bent, heeft de 2.0 TDI een andere motorloop dan bijvoorbeeld de 1.9 TDI. Dit kan bij u als berijder overkomen alsof er iets mis is met de motor, iets dat zeker niet zo hoeft te zijn.
Om goed te kunnen beoordelen of het 2 massavliegwiel stuk is, dient er een goede proefrit gemaakt te worden. Wij adviseren u dit via een officiële SEAT-vestiging te doen. Indien u dat wenst, kunnen wij de SEAT-vestiging hierover van te voren inlichten.
Tevens geeft u aan dat er mededelingen zijn gedaan over deze motor richting de dealer organisatie. Wij kunnen u hierover melden dat voor een beperkte groep autos de fabrikant een actie heeft lopen. Om te kunnen controleren of uw auto binnen deze actie valt, verzoeken wij u zo spoedig mogelijk het kenteken van uw auto aan ons door te geven via onze SEAT servicedesk op telefoonnummer 0800-2357328
of de SEAT-vestiging hierover te raadplegen.
Daarnaast willen wij er op wijzen dat de functie of de levensduur van bepaalde onderdelen van 2.0 TDI- motor aanmerkelijk negatief worden beïnvloed door tuning. Wij adviseren de klanten dan ook hier zeer terughoudend mee om te gaan en alleen gebruik te maken van de ABT tuning via de officiële SEAT-vestiging.
[i]Namens SEAT Nederland ben ik actief op diverse forums. Het doel is om oplossingen aan te dragen bij algemene klantproblemen. Ik zal wellicht niet overal en direct op kunnen reageren, maar proberen wel alles te lezen en waar nodig actie te ondernemen.
Auto Emoción[/i][/quote]
Beste Seat nederland,
Begrijp de reacties eigenlijk niet zo goed:
- Het gaat hierom een 2,0 tdi en niet om een 1,9 tdi.
- Het gaat hier om een niet getunde auto.
Bedankt voor uw aanwijzingen en tips maar kan hier niet zoveel mee.
Als ik u goed begrijp kan ik kontact opnemen met seat servicedesk, die met m'n kenteken kan bekijken of er soms een bekend probleem in m'n auto zit en of het dan binnen de actie van de fabrikant valt. Ik ga morgen ochtend gelijk bellen, hoop dat de elende opgelost kan worden. In ieder geval bedankt voor de reactie en ben zeer benieuwd naar de komende acties. Ook alvast bedankt voor uw uitnodiging om de auto te onderwerpen aan een proefrit om te zien wat er mis mee is.
28 feb 2008
Contact opgenomen met seat nederland en heb de uitnodiging gekregen om m'n auto bij een seat garage in de buurt te laten onderzoeken. In dit geval door gedelegeerd naar A.van Dorp in Oud-Beijerland, dus die gaan morgen even kijken. Deze man zei tegen me, je hebt niet voor niets voor Seat gekozen, ik dacht dat is iemand die het begrijpt, krijg gelijk weer een stuk beter gevoel over m'n Seat. Nu morgen nog dat gekke probleem eruit en dan vind ik m'n Seat weer helemaal top.
Achteraf zit ik na te denken, en bedenk me dat er bij toerental 2500 rpm een raar soort resonantie in de auto zit, telkens rond dit toerental in elke versnelling voel je het wel, maar voornamelijk bij hogere snelweg snelheden. Misschien heeft dit er wel iets mee te maken.
29 feb
Mooie afspraak staan, werd ik verhinderd door files en jemig wat was ik geiriteerd dat ik er helaas niet op tijd meer kon zijn. En helaas hebben ze op zeer korte termijn geen gaatje vrij. Jammer, ff opzoek naar volgende gelegenheid.
16 jaar
Beste SEAT rijders
De afgelopen periode hebben wij getest of wij de gebruikers van Problemcar van dienst kunnen zijn bij de vragen die via het forum gesteld worden. Wij gaan onze bevindingen nu evalueren en zullen op dit moment niet meer reageren op vragen of nieuwe berichten.
Met de bij ons bekende informatie heeft de poster nog geen nieuwe afspraak bij de SEAT-vestiging gemaakt.
[i]Namens SEAT Nederland ben ik actief op diverse forums. Het doel is om oplossingen aan te dragen bij algemene klantproblemen. Ik zal wellicht niet overal en direct op kunnen reageren, maar proberen wel alles te lezen en waar nodig actie te ondernemen.
Auto Emoción[/i]
8 mei heb ik een afspraak staan, en dan ben ik benieuwd wat er uitkomt. In ieder geval hoop ik dat ze me zekerheid kunnen geven want elke dag zit ik met me kids in de auto.
16 jaar
Een rommelige start blijkt zo te horen bij een 2,0 TDI BKD motor. Inmiddels alweer wat km mee gereden, en jah, hij doet het gewoon, alleen wel met een rommelige start. Het zal wel zo zijn als Ames het bevestigd.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Altea of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar