Hallo Mensen.
Sinds gister eigenaar van een knappe arosa uit 99 met nog geen ton erop en alle papiertjes. 1 (hopelijk) klein probleempje, wat de verkoper ook al aangaf, is dat de startmotor nog een tikje te lang doordraait bij starten. Of dit altijd zo is weet ik nog niet, de paar keren dat ik hem heb gestart wel iig.
De auto start normaal en goed, echter hoor je vlak na het aanslaan nog een halve of hele seconde het geluid wat je hoort als je je auto probeert te starten terwijl die al draait. Dat geluid kennen we allemaal..
Ik hoor graag ideeen waarvoor vast dank.
Gr Mario
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Denk dat het tandwiel (bendix) van de startmotor niet op tijd terug gaat , vaak is vuil de oorzaak .
Startmotor demonteren en de as reinigen (as waar het tandwiel overheen moet schuiven) , daarna beetje WD40 op de as spuiten ,
9 van de 10 keer is het probleem dan opgelost , zo niet dan startmotor vervangen .
Voordat je aan dit klusje begint , accu kabels los maken !!!
succes .
Ok, tnx. Ik ga hiermee aan de slag. Dus alleen de startmotor loshalen ? De motor zelf hoeft niet uit elkaar ? Is dat een beetje te doen of zijn er nog trucs ?
9 jaar
Heb net even vanaf boven gekeken, accu nog losgehaald maar ik zie dat gekke ding niet zitten. Maar de enigste startmotor die ik herken is van mijn eerste wagen, panda, want daar diende op het eind van zijn carriere dagelijks een tik op te worden gegeven..
Ik neem aan dat dit vanaf de onderkant moet gebeuren ? En qua identificicatie nog tips ?
9 jaar
[quote=Mario]De auto start normaal en goed, echter hoor je vlak na het aanslaan nog een halve of hele seconde het geluid wat je hoort als je je auto probeert te starten terwijl die al draait. Dat geluid kennen we allemaal..[/quote]
Bedoel je hiermee dat je auto blijft doorstarten ? Of is het echt het nádraaien van de starter.? Dit is een wezenlijk verschil. Als de starter blijft geactiveerd, kan het mogelijk in het contactslot zitten. Dan blijft het start-relais aangetrokken. Dit merk je dan vanzelf, indien dit tijdens een rit gebeurd.
Het nadraaien van de starter is minder gevaarlijk. Vervelend maar niet schadelijk.
Nee, hij blijft niet doorstarten. Hij draait nog na. En echt heel kort, hooguit een sec. En ik heb nog even een paar keer geprobeerd, en als je "met beleid" start hoor je het niet. Dus niet meteen de sleutel helemaal draaien tot zijn eindpunt, maar voorzichtig en zodra de motor aanslaat loslaten. Dan lijk je het niet te horen.
Dus dan zou dat schoonmaken vd as eventueel kunnen helpen ? En hoe kom ik bij die startmotor ? Ik heb hem nog niet eens kunnen vinden, kleine motorruimte. En onder de wagen is ook niet veel ruimte voor mijn dikke harses.. Beste ff op een brug denk ik ?
Ik zag trouwens ook dat de delen waar de achterwielen opgeschroefd zitten aardig aangetast zijn door roest. Meer dan oppervlakkig. Zeg maar de delen die je ziet als je vanonder de wagen kijkt aan de achterkant bij de wielen. Echt geen idee hoe het heet, noob..
Dit wil ik echter wel ff beetpakken. Roest wegkrabben, borstelen. Maar dan ? Wat is een goede behandeling ? Tectileren ?
9 jaar
Mario, zoals ik het een beetje inschat; laat die startmotor lekker nadraaien. Kan geen kwaad.
Als je de starter niet weet te vinden, dan is het schoonmaken (démonteren) ook een flinke opgaaf.
Ik heb ev een brug tot mijn beschikking. Dus maakt het demonteren enz ws makkelijker. Maar goed, ik ga nog ff spelen met contact, mis word ik er zo handig mee dat je het niet meer hoort.. Maar goed is het niet toch voor het motortje ? Althans het klinkt niet goed, laten we het zo zeggen..
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar