close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Inca: Startprobleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 sdi

Startprobleem Seat Inca 1.9 SDI 1999

De Seat was plotseling alleen nog te starten met voorgloeien en vervolgens helemaal niet meer, behalve met ether in de luchtinlaat. Ook de tweede sleutel heplt niet.

Ik heb het volgende vervangen :
kontaktslot
dieselfilter
dieselleidingen
temeratuurvoeler

Daarna deed de Seat het weer, helaas maar een maand.
Bij uitlezing van het storingsgeheugen, krijg ik als error :
toerenteller. Als de auto eenmaal rijdt, geeft de toerenteller normaal de toeren aan en de auto rijdt goed. Ik heb ook de gloeibougies doorgemeten, die geven allemaal dezelfde ohmse weerstand naar aarde : ongeveer 1 ohm.

Ik denk dat de motor aanvankelijk geen diesel krijgt, en pas als door de ether de motor aangeslagen is, de diesel toevoer op gang komt.
Kan het probleem veroorzaakt worden door de krukas positie sensor en zo ja , hoe check ik dat, voordat ik deze ook voor niets vervang?

met dank, TheBeat

Geplaatst door

TheBeat (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je vermoed dat hij geen diesel krijgt controleer dan ens of er spanning op de stop klep komt.
zo ja haal dan de stift eruit en kijk of hij het dan wel doet.
doet hij het dan wel dan zit het daar in.
je moet hem alleen met de koppeling af laten slaan.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

13 jaar

Dank voor je reaktie, Jan.

Dat heb ik inderdaad gedaan toen hij de eerste keer problemen gaf.
Ik heb geprobeerd met een direkte kabel van accu naar kontakt van de stopklep. Geen resultaat. Ookmet de stift eruit gehaald wilde hij helaas niet starten.

TheBeat 0

13 jaar

laatst 1 gehad slecht contact op startmotor ging wel goed rond allen zijn boordspanning zakte in (wijzers slaan ook uit dacht ik). Krijg je wel + op de stopzetter?
relais 109 is ook een zwak punt

succes

nahoj 0
badge

13 jaar

De Seat start ook niet als ik de onderbreker pin van de stopzetter op de dieselpomp eruit heb gehaald.
Wat kan nu maken dat de diesel niet komt als ik wil starten en wel gewoon komt als de auto loopt (gestart dmv ether)?

Wat doet relais 109 en waar zit dat?

groeten, Beat

TheBeat 0

13 jaar

hij heeft meer signalen nodig dan alleen de stopzetter ik kwam er achter door op de stopzetter te meten op contact 12 volt maar tijdens starten 4 volt. bijvoorbeeld bdp sensor.
relais 109 zit in de zekeringskast onder dashboard stuurrelais voor de computer.
computers zelf gaan ook wel kapot door vocht zit links onder parfan.
doen je klokken wel normaal?

nahoj 0
badge

13 jaar

Bedankt nahoj,

mijn klokken doen het normaal. Ik verdenk ook de bdp sensor. Hoe kan ik die testen? Bij uitlezen van storingsgeheugen komt deze niet naar boven.

Ik zal morgen ook de 12 V checken op de stopzetter. en naar de computer kijken.

Het gekke is dat de Seat perfect rijdt als hij gestart is. Wel sloeg hij laatst aan en ik liet hem stationair lopen en hij sloeg weer af na 2 minuten om vervolgens niet meer te starten.

TheBeat 0

13 jaar

Ik heb vandaag de spanning gemeten : normaal 12V. Bij starten zakt deze naar 9V. tevens zie ik op mijn meters (dashboard) het volgende : dem km teller verandert bij voorgloeien in '1' en dan een vierkantje zonder bodem (soort omgekeerde u en dan nog ' 01'. Bij het starten verdwijnt alles op de km teller en vervaagt het tijds display tot halve sterkte.

Ik heb voor de zekerheid ook weer de stoppen eruit gehaald. In dat reservoir was wel diesel aanwezig. Zover ik het kan zien zou de weg vandaar af vrij moeten zijn om naar de inspuiters te gaan. Toch slaat hij niet aan.

De computer is wat wit uigeslagen maar omdat hij wel uitgelezen kon worden denk ik niet dat deze defect is.

TheBeat 0

13 jaar

dat die teller 1n-01 aangeeft - bij het op contact zetten- (auto bedoelt in-01) is voor de onderhoudsbeurtjes interval. doet ie automatisch na xxx km-stand.

tyko 0

13 jaar

Ik heb de Seat uiteindelijk naar de garage gebracht. Zij hebben het relais 109 gerepareerd.
Vreemd dat dit niet bij de uitlezing van storingsgeheugen naar boven is gekomen.

bedankt voor jullie hulp,

TheBeat

TheBeat 0

13 jaar

hoi,

oke mooi dat het is opgelost.

groeten

nahoj 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.