Afgelopen donderdag heb ik de schokdempers vervangen, voordat deze vervangen werden stond het stuur gewoon in recht uitgaande positie onder het rijden, ook trok de auto niet naar links/rechts.
Na vervanging van de schokdempers staat het stuur scheef naar de richting van links ? ook tijdens het rijden trekt de auto niet naar links/rechts.
De fuseekogel van het stuurhuis links/rechts is niet los geweest van de stuurinrichting/ophanging of aan gedraaid zodat de uitlijning hierdoor in het gedrang komt.
Het enige wat ik heb ontdekt, is dat de rechtervoorband waar ook de schokdemper kapot was aan het loopvlak buitenkant zichtbare slijtage vertoont.
Wie kan me zeggen of het wel/niet mogelijk is dat het stuur scheef staat na vervangen nieuwe schokdempers aan het voor terrein en voorheen niet ? dat zou ik toch ook gemerkt moeten hebben met een kapotte schokdemper ?
Nu weet ik dat de auto opnieuw uitgelijnd moet worden en moet voorzien van nieuwe banden aan de voorzijde, maar wat schetst mijn verbazing..?
Aan de voorzijde licht 175/65/R14 82T aan de achterkant ligt links 175/65/R14 86T en rechts dezelfde maat maar dan 82 T ?
Wat nu 82 T of 86 T ?
Dit zou met de loadindex te maken moeten hebben, staat ook op het keurringsrapport vermeld al vijf jaar ! (belgische keurring)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geometrie staat niet meer juist Theo. Die schokdempers kun je die nog licht kantelen zoals op een Polo?
Seat Inca moet 86T hebben.
Dank voor je reactie Jan,
Ze kunnen i.d.d. nog iets gekanteld worden d.m.v de twee bouten waarmee de schokbreker gemonteerd zit aan de draagarm.
Afgelopen maandag zijn vier nieuwe banden 86 T gemonteerd en is de auto opnieuw uitgelijnd, de geometrie stond flink uit het lood.
Ik had deze vraag ook gesteld aan de bandenmonteur, zijn antwoord: ja als er verder niks los is geweest/verdraaid of scheef is, kan dit te maken hebben dat het camber niet juist staat.
Hij verwees naar de computer, waarop duidelijk te zien was dat links/rechts het camber in het rood stond, dit heeft ie gecorrigeerd door de twee bouten van de schokbrekers iets te lossen en een tweede monteur het wiel kantelde naar de juiste positie.
Als je schokdempers bij dit soort ophanging vervangen zijn,dan moet je dus wel de beide bevestigingsbouten onderaan schokdemper loshalen,aangezien de te vervangen demper daarmee aan het fuseelichaam bevestigd is.
Op dit fuseelichaam is vanaf de autofabrikant wat meer ruimte aangehouden voor de bouten,zodat je dus ook de Camber/Wielvlucht af kunt stellen.
Wanneer je de nieuwe weer hebt voorzien van de veren en toplagers en deze weer terughangt dan is het raadzaam de Camber zo positief terug te monteren alvoor je de auto weer op de brug laat zakken.
Bij het uitlijnen zul je zien dat de waarden van de Camber ook erg positief zijn.
Wanneer je tijdens uitlijnen eerst de onderste bout voorzichtig los draait,niet helemaal dus,en daarna de bovenste,zul je zien dat de wielen er weer beter onder komen te staan.
Bij dit type auto,en trouwens bij de meeste auto`s van VAG-Concern kun je de Caster(askanteling) ook afstellen door het verschuiven van het gehele Subframe.
Daarna is het wel raadzaam opnieuw castermeting uit te voeren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar