auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Leon: stationair toerental probleem (warme motor)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: AZD

Goedendag,

Ik heb een Seat Leon uit 2002 met een 1600 16v ADZ motor.
Sinds vanmiddag loopt hij bij een warme motor vrij hoog stationair rond de 12a1300 toeren.
Als ik vervolgens gaat rijden en het gas los laat dan gaat het toerental zoeken.
Soms gaat ie even een keer richting 1700toeren soms doet ie dat 3a4 keer en met en kleine uitzondering blijft ie het doen zolang ik stil sta.
Echter valt ie meestal wel weer terug op 12a1300 toeren.
Normaal loopt ie rond de 800 toeren.
Als ik de motor start dan loopt het toerental eerst op tot zo een 2500 en dan valt ie naar de 12a1300 toeren.
De motor is nog niet koud geweest sinds ik het probleem heb gevonden dus weet nog niet exact wat ie dan doet.
Ik heb deze problemen voor heen al eens bij een cordoba en diverse opels gehad.
De oplossingen die ik zo even nog weet te herinneren zijn gasklephuis schoonmaken, stappenmotor doormeten/vervangen of schoonmaken, kvs temp sensor doormeten/vervangen.
Ik weet niet of het er mee te maken kan hebben en anders is het even een bijzaak waar wellicht iemand een antwoord op weet.
Toen ik daarnet even zat te kijken wanneer de motor wat doet, zette ik de achterruit verwarming uit en ging de motor direct wat hoger lopen wat na een paar seconden word hersteld.
Het zelfde met de ventilator van de kachel uitzetten.
Als ik beide direct na elkaar weer aanzet valt de motor bijna uit, na enkele seconden hersteld ie het toerental weer.
Denk zelf dat er inmiddels een nieuw accuutje in mag, maar heeft dit een verband met bovenstaand probleem?
Is me namelijk nog niet eerder opgevallen.

Het gasklephuis heb ik inmiddels schoongemaakt heb wel een iets wat fellere acceleratie gekregen maar geen reactie op mijn probleem.
De kv temp.sensor ga ik morgen even halen en gelijk vervangen maar twijfel of dit het probleem veroorzaakt.
Wat ik zo op het forum en internet lees, is dat met name de stappenmotor deze problemen veroorzaakt.
Nu heb ik al even lopen zoeken maar kan hem niet vinden.
Kan iemand me uitleggen waar die zit en/of hoe die eruit ziet?

Andere suggesties zijn uiteraard welkom.

Edit:
Een kleine toevoeging.
Als ik de auto uitzet lijkt het wel of hij even napruttelt terwijl die uit zou moeten slaan.

Geplaatst door

Antonve (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kleine update:
Naast het gasklephuis reinigen heb ik nu ook de koelvloeistof schakelaar vervangen.
Probleem blijft zich aanhouden.

Iemand nog suggesties en of kan iemand me vertellen waar de stappenmotor zit?
Ik ken hem echt nergens vinden, bij mn opels wist ik het wel....

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Anton van Elswijk

Antonve 0

12 jaar

Je stappenmotor zit in het gasklephuis verwerkt, is nu gewoon een motortje geworden die de gasklep electrisch aanstuurd voor je stationaire toerental en als je geen gaskabel hebt dan regelt deze ook de volledige stand van de klep als je gasgeeft of loslaat e.d. Je zegt dat je hem hebt schoongemaakt maar daarna is een basisafstelling vereist die wordt uitgevoerd met de testkast. Ik zou eerst dat proberen. Maar ik weet niet of je hem hebt uitgelezen van te vooren want mocht je de storing sensor V60 hebben dan is 9 van de 10x gasklephuis dood. En anders eerst de basisafstelling uitvoeren en dan kijken wat het resultaat is.

ricky 10
badge

12 jaar

Bedankt voor je reactie Ricky.
Uitlezen heb ik zelf nog geen mogelijkheid toe, en toen ik vrijdag weer in de buurt van thuis was, was mn garage al gesloten.
Echter ben ik zaterdag na het plaatsen van mijn laatste bericht nog aan de auto bezig geweest.
Ik moest een kabel veranderen van mijn versterker.
Hierom moesten de accupolen even los en na een half uurtje was ik klaar.
Toen ik de auto starte deed ie eerst amper wat en langzaam aan begon die weer beter te lopen.
Na een keer contact aan en uit leek de auto weer beter te lopen.
Toch vertrouwde ik het niet en had verwacht dat het probleem later zou terug keren...
Maar vandaag heb ik heel wat gereden en het lijkt erop dat het probleem toch echt is verholpen.
Ik denk dat toch de kvs temp schakelaar kapot was.
En dan lijkt het erop dat half uurtje de polen los de auto heeft gereset.
Wat waarschijnlijk nodig was na het vervangen van de sensor.
Zelf dacht ik te weten dat de polen los alleen werkte bij oude opels, maar het tegendeel blijkt feit.

Het probleem is dan ook opgelost.

Antonve 0

12 jaar

Zou het dan even zo aankijken en mocht het weer terugkomen dan als eerste gasklephuis laten inleren met de testkast, maar ik denk dat door de accu reset je gasklephuis in een beter humeur terrecht is gekomen ipv de kvs sensor :D

ricky 10
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.