Hallo iedereen.
Ik heb een Seat Leon 1800 20v Turbo AUQ uit 2003. Tijdens het accelereren hoor ik een vreemd sissend geluid uit de motor ruimte, het lijkt op het weglekken van lucht ! ! De auto heeft voldoende vermogen en er staan geen foutcode's in het geheugen van het motormanagement en ook niet in het instrumenten paneel.
Ook begint de motor de laatste tijd 's morgens bij de eerste koude start even onregelmatig te lopen. Het lijkt alsof ie even op drie cilinders gaat lopen, dit duurt maar enkele seconden. Tijdens het rijden, in stads verkeer, valt me ook op dat de motor af en toe een vreemde ''hik'' heeft. Net alsof je even gas loslaat en daarna weer intrapt. Dit gebeurt meestal na het terugschakelen, zo lijkt het. De motor houdt ook geregeld eventjes in.
Ik heb al diverse onderdelen vervangen die me verdacht leken, dit zijn : Luchtmassameter ( origineel Bosch ), Diverter Valve, Solenoide N249, Bougie's ( origineel NGK PFR6Q ), Bobine's. Ook heb ik alle vacuum - en carterontluchting slangen gecontroleerd maar kan geen defect vinden ( misschien zie ik er eentje over het hoofd natuurlijk ). Ook een 4 -gas test is goed en geeft me dus geen mogelijke oorzaak en zoals gezegd helemaal geen foutcode's. Ik tank gewoon bij de ESSO ongelood 95.
Ik hoop dat iemand van jullie dit probleem bekend klinkt en hoor 't dan ook graag als iemand een idee heeft.
Bedankt alvast,
Marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
toch niet toevallig dat slangetje naar de rembooster? niet lukraak componenten wisselen/vervangen, eerst uitlezen, data's beoordelen en logisch nadenken toch?
auto is gechipt?
maarre, u bent een garageman?
Hallo Marcel,
Deze slang heb ik ook gecontroleerd maar is ook in orde. Deze zou ook bij stationair draaiende motor een sissend geluid moeten veroorzaken mits ie gescheurd is natuurlijk maar dat doet ie niet. Zou ook merkbaar moeten zijn in mijn rem prestaties maar die zijn ook goed.
Je hebt gelijk wat betreft het zomaar vervangen van onderdelen, helemaal met je eens. Maar soms probeer je eens iets, toch ?
Nee, auto is niet gechipt zover ik weet. Heb hem nu drie jaar in bezit en heeft nu 78000 km gedraaid.
Ja , werk bij Volvo Dealer
spuit een remreinger op de slangen en inlaat spruitstuk, verandert het toerenral dan zit daar ergens de lekkage
Bedankt Jan
Kan ik idd even proberen
toch niet toevallig dat slangetje naar de rembooster? "
met accelereren zou de slang pas de storing kunnen vertonen.....
Hoi Marcel,
Ik ga z.s.m. nog een keer deze slang bekijken / beoordelen.
Het lijkt me onlogisch maar ik neem toch even de moeite.
Bedankt voor t meedenken, mocht je nog iets invallen dan hoor ik t graag.
Ik houd je op de hoogte.
Slangen onder spruitstuk ook die van de klepdeksel goed controleren,deze worden week en zuigen zich plat waarna er een scheur in komt.
Hans l
Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie. Ik ga snel alles nog eens goed controleren. Heb in het verleden idd zo'n carterventilatie slang al eens verangen omdat deze week en defect was.
Hallo Hans 4045 en Marcel 7031
Heb vandaag nogmaals alle vacuum - en carterventilatie slangen gecontroleerd ( ook die naar de rem bekrachtiger ) maar deze zijn naar mijn oordeel allemaal in orde. Ook dat hele trosje slangen onder het inlaatspruitstuk. Heb ze nog met stationair draaiende motor ingespoten met remmen-reiniger maar de motor reageerd hier niet op. Maar even voor de duidelijkheid, het is geen geluid van een vacuumlek maar meer een geluid van een luchtwerveling die ontstaat in een intercooler leiding / buis of slang. Dit geluid is best goed hoorbaar in de auto tijdens het rijden. Met gasgeven, als de auto stil staat, krijg ik het geluid bijna niet opgewekt. Weet ook niet of dit bij deze auto normaal is dat je dat geluid zo goed hoort. Dus mijn volgende stap is het controleren van de aansluitingen van het hoge druk gedeelte van de turbo slangen e.d.
Maar mocht jullie, of iemand anders, nog iets invallen dan hoor ik het graag. Ik houd jullie op de hoogte
scheurtje in interkoeler?
controleer de turbodarmen achter de kleppendeksel, de aftakkingen naar de dumpvalve en naar de n75 deze scheuren nog wel eens. En de stalen turbodarm achterin ook goed controleren op barsten.
Hallo ASX en Petros,
Bedankt voor t meedenken. Ik ga dit ook weer z.s.m. controleren. Aan de achterzijde van de motor loopt inderdaad een stalen turbo pijp en nog andere turbo slangen. Misschien dat hier het probleem in zit. Ik hou jullie op de hoogte.
Gr Marcel
Ik rijd eenzelfde auto (wel gechipt) met inmiddels meer dan het dubbele van jouw kilometerstand. De enige twee problemen waar ik tot nu toe tegen aan ben gelopen zijn een defecte temperatuursensor en een vervuilde gasklep. Jouw probleem zou wel eens betrekking kunnen hebben op deze laatste; de gasklep. Ik adviseer je om de gasklep en het huis eens grondig te reinigen en opnieuw in te leren. Baat het niet, dan schaadt het niet.
12 jaar
Hoi Steven,
Jij ook bedankt voor je antwoord. Ik heb de gasklep afgelopen zaterdag nog gecontroleerd maar niet schoon gemaaakt. Er zit idd wel iets van vervuiling op maar niet veel. Ik ga hem dus toch maar z.s.m. een keer reinigen en opnieuw inleren. Je hebt gelijk: baat t niet dan schaadt het niet. Weet alleen niet of dit ook het vreemde geluid opwekt, denk t niet. Maar wie weet.
Ik houd jullie op de hoogte.
Gr Marcel
Hallo allemaal,
Heb afgelopen zaterdag alle turbo slangen en metalen leidingen vanaf de turbo tot aan de gasklep gecontroleerd op lekkage maar helaas geen lekkage of beschadiging kunnen waarnemen. Ik heb dit gecontroleerd door de leidingen met speciaal gereedschap op druk te zetten. Ook heb ik nog de gasklep gedemonteerd en helemaal schoongemaakt en opnieuw de basis afstelling uitgevoerd met VAG-Com. De komende dagen even checken hoe de auto zich nu gedraagd.
Gr. Marcel
controleer ook zeker de buis na de luchtmassameter op scheuren. Het zou kunnen zijn dat u motor zichzelf vacuum zuigt omdat je carter ventilatie niet goed werkt. controleer ook zeker alle trugslagklepjes van je vacuum en carterventilatie systeem
Hoi Petros,
Bedankt voor je antwoord. Ik zal dit zeker nog een keer gaan controleren. Na het reinigenen van het gasklephuis heb ik wel het idee dat de motor wat soepeler op pakt vooral bij het overschakelen en terugschakelen. Motor heeft sinds zaterdag niet meer onregelmatig gelopen. Geluid is wel nog aanwezig. Zodra ik tijd heb ga ik weer verder zoeken.
Ik houd je op de hoogte.
Gr. Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar