Mijn skoda had laatst een kapot expansievat. Kwam wel vaker voor volgens de garage. Ik heb m zelf vervangen (12,50) en deze lekt niet meer.
Koelvloeistof vernieuwd en nu leek het even beter te zijn, motor werd niet meer warm door vloeistif tekort. Zo leek het....
We reden gisteren een stuk van om en nabij 100 km en tegen de tijd dat we thuis waren liep de temperatuur snel en hoog op. Tegen de tijd dat we besloten om even te stoppen daalde de temperatuur weer naar normaal......kachel werd koud.....ff warm...toch weer koud......overtuigend koud.....maar de temperatuur van de motor liep weer op?!?
Thuis gekomen hebben we de auto uitgezet en maar even gelaten voor wat het was.
Mijn vermoeden zegt nu termosthaat, maar mogelijk is ook de waterpomp of lucht in het systeem.
Hooe ontlucht je zo'n systeem? En moet je vloeistof zien lopen in je expansievat?
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik heb niet zoveel auto-ervaring. Kan het wel maken, maar weet nog niet zo goed waar de genoemde onderdelen zitten (thermostaat, waterpomp, ontluchting koelsysteem)
Wie weet raad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan ook zijn dat de koelvinnen te laat aangaan. Of de dashboard meter geeft verkeerd aan.
Heb je 1 of 2 koelvinnen? Heb je een thermo-schakelaar of worden de koelvinnen door de ecu bestuurd?
Koelvin (1) slaat niet aan, maar het lijkt er op dat de motor plaatselijk te warm wordt, dus wel in de kop, maar niet in de rest van het systeem.
Iemand uit mn omgeving vermoed lucht omdat ik het hele systeem leeg gehaald heb na vervangen expansievat. Ik denk de waterpomp, ik zie ook helemaal geen stroming in het expansievat.
Waar zit de waterpomp bij dit type auto eigenlijk? En hoe ontlucht je een dergelijk systeem?
Ik hoop op een kleinigheidje, maar vermoed de waterpomp, zeker gezien de kachel ook niet warm wordt (heel af en toe een momentje, maar dan weer snel koud)
15 jaar
Hoi Erwin,
Het lijkt er idd. op dat de waterpomp het probleem is.
Lucht geloof ik niet zo want dan had je naar een paar km al problemen gehad denk ik.
Is het koelvloeistof niveau nu nog op pijl?
Ook de koelvin zal het probleem niet zijn denk ik want dan zou de kachel niet koud worden maar juist loeiheet.
Ontluchten doet ie zelf voor zover ik weet bij dit type.
gr, Steef.
Koelvloeistof niveau is na t vullen een keer gezakt (lucht) maar is na het bijvullen/ bewuste ritje niet meer gezakt, dus gelukkig geen koppakking....
15 jaar
Precies dat bedoelde ik dus.(lucht door lekke koppakking had nog gekund)
Vervang de pomp maar, ik zou zo ook niks anders kunnen verzinnen.
Enig idee waar dat ding zit bij dit type diesel skodaatje?
Koppakking leek me ook al stug, olie ziet er normaal uit en koelvloeistof heb ik helemaal vervangen (bijna 4 liter) en die was helemaal schoon.
Er ontstaat wel wat druk, maar de slangen kun je blijven inknijpen, echter draai je na 10 minuten rijden de dop los komt er een fontein als ik m snel niet weer dicht doe......plaatselijk dus echt veel te warm en geen doorstroming....duidelijke zaak lijkt me nu.
Maar waar zit het ding bij deze skoda, dat moet ik nog weten......
15 jaar
Enne....bedankt voor de erg snelle reactie's!
15 jaar
Hij zit aan de distributie zijde voor onderaan het blok onder de dynamo dacht ik.
Als ik tenminste het goede type in gedachten heb.
Distributie riem moet zeker verwijderd worden om er bij te kunnen? (heb ik wel eens horen vallen hier)
Dan word het toch wel ff een klusje :-)
15 jaar
Ik dacht niet dat de distr. er af moest.
Als ik me niet vergis word de pomp door de multiriem aangedreven en kan hij er uit zonder de distributie los te halen.
succes, Steef
Bij Skoda-xxxxxxxxx zeggen ze dat dat wel moet.......
15 jaar
IDD de pomp zit tussen de distributie, deze zal dus verwijderd moeten worden.
Hmmm.....ik ben een beetje blut dus kan hier mijn dank dmv de oplossing en fix niet snel posten, maar wil via deze weg jullie bedanken voor de belangrijke input.
Jammer dat ik het niet meteen kan maken en pas waarschijnlijk volgende maand......
Ik post iig de oplossing/fix als het zover komt.
15 jaar
Ik heb de distributie en waterpomp zelf vervangen. Gisteren toch de stap gewaagd, goed voorbereid en ondanks dat het veel afbreken en opbouwen is was het een leuke en uitdagende klus. in 3 uurtjes klaar :-) De waterpomp was dus idd defect. bedankt voor het advies cq bevestiging van m'n eigen gevoel.
Echter, ik moest het blok ondersteunen omdat de linker motor steun volledig verwijderd moest worden. Dit had ik met een krik en een blok hout gedan en kon zo ook het blok een iets of wat op en neer krikken om sommige bouten te kunnen bereiken van de laatste alu steun van het blok.
Eind goed al goed zou je zeggen, maar nu lijkt het als ik van voren kijk alsof de motor er scheef in ligt. Als ik echter de bescherm/isolatie kap erop druk is het wel een recht geheel. Auto rijd, veert en schakelt ook gewoon normaal, er duid niets op iets wat wringt. (koelsysteem en kachel werken weer perfect)
Omdat ik er niet echt op gelet heb toen ik aan de klus begon vraag ik mij af of het normaal is dat een 1.9 sdi er een beetje scheef in ligt bij het type fabia 2001.
Weet iemand dat zo uit zn blote hoofd?
15 jaar
dat is niks aparts. sommige motors liggen iets schuin. Motorsteun kan maar op 1 manier.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar