close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Fabia: inhouden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4 AQW

Ik ben in het bezit van een fabia 1.4 mp1 8-klepper die rijdt op lpg. Probleem dat zich vaak maar niet altijd voordoet: inhouden en stotteren bij langzaam optrekken. Bij volgas geen problemen. Probleem is veel heftiger bij het rijden op gas dan bij benzine.

Het voelt aan als een ontstekingsprobleem. Deze auto heeft een bobinerail. Hoe reeel is het dat ie het af en toe niet doet? Zijn deze bobine storinggevoelig??

Foutcode uitgelezen. mapsensor: onlogische drukmeting o.i.d. Kan een mapsensor het af en toe wel en soms niet doen?? Bij stationair draaien drukwaardes gecontroleerd. Geen bijzonderheden. Motormanagementlampje brandt niet.


Vraag: Heeft deze auto hydraulische klepstoters, of moet ik gewoon nog kleppen stellen? (aqw-blok)

Ik hoop op een reactie.

Met vriendelijke groet,

Marco

Geplaatst door

J.M.Weststrate (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik weet ondertussen dat kleppen stellen niet nodig is.

Is er iemand die weet of de map-sensor soms wel correct meet en soms niet? Of is het een kwestie van kapot is kapot??

Er is een spuitbus reiniger in het gasklephuis leeggespoten. Geen resultaat. Kan het nog helpen als het gasklephuis met de hand gereinigd wordt? Op benzine rijdt ie perfekt, alleen met gas is het ff tobben.

je kunt het gasklephuis er heel makelijk afhalen. goed schoonmaken. en moet in de basis afstelling gezet worden. wat ook wel eens voor komt is dat er in de inlaatspruitstuk lekage zit. remreiniger op alle aansluitingen spuiten en als je motor anders begint te lopen weet je waar het zit.
eventueel vaccuum slangentjes en dan ook alle slangentjes van het gassyteem nalopen.
wat is de foutcode. weet je dat.
succes

dreuge 0
badge

15 jaar

Voor een goede schoonmaak hoeft de gasklep niet worden gedemonteerd.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

nee hoeft niet. maar 4 bouten waar je zo op kijkt en zo los draait gaat iets makkelijker. en kun je gewoon rechtop staan. inplaats voorover gebukt over het motorblok.

dreuge 0
badge

15 jaar

Je kunt het jezelf net zo moeilijk en makkelijk maken als jezelf wilt...

Gasklep openen, hou de klep open door er een handvat van een schroevendraaier tussen te steken.
Gasklep inspuiten, in laten werken, tandenborstel er door.... meer is het niet.

Leerwaardes wissen, gasklep opnieuw in de basis zetten.

Dit alles is 15min werk............

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Ok. Bedankt voor de info. Morgen als eerste maar eens kijken of er lekkages zijn en de gasklep reinigen. Ik houd jullie op de hoogte.

Het mm lampje brandde. Bleek een vacuumslangetje van het gassysteem te zijn wat gebarsten was op een aansluiting.

Het lampje brandt nu niet meer. Ikzelf heb een tester. Daarmee kan ik de foutcode die er nog in blijkt te zitten niet uitlezen. Bij de garage blijkt dat de mapsensor een onlogische waarde o.i.d. blijkt aan te geven. Bij het testen van de barometerdruk en temparatuur bij stationair draaien blijken de waardes te kloppen. Ik heb het probleem echter bij het optrekken. 9 van de 10 keer stoot ie wel. Soms gaat het goed. Vandaar mijn vraag ook of het bij een mapsensor een kwestie is van kapot is kapot of niet. ?'?'

Ik zie uit naar een reactie.

Groet,
Marco

Heb je dit ook op benzine ?.

primera p11 0

15 jaar

Dag primera. Ja ook op benzine, maar wel veel en veel minder. Het voelt aan als een onstekingsprobleem. Ik was vandaag bij de dealer. Ik legde dit probleem voor en vroeg na of de bobinerail wel eens kapot gaat. Ze hadden vertelden ze daar net een klant gehad die een fabia met aqw motor net als de mijne had, die schokte. Er bleek een bobine op te zitten met een nummer eindigend op een B, terwijl er een bobine inhoort met een nummer eindigend op een A. Even snel gecheckt, en ook ik heb er een bobine inzitten met een B nummer. Er schijnt een schrijven van skoda uit geweest te zijn dat er een bobine met a nummer inmoet??? De bobines zien er hetzelfde uit..

Is er iemand op het forum die weet hoe dat zit?? Een bobine kost al gauw 200 euro.... En ik heb een hekel aan zo maar vervangen.

Met vriendelijke groet,

Marco

Even een update. Ik heb het gasklephuis gereinigd. Ook de map-sensor schoongemaakt. De waardes verwijderd en weer opnieuw ingeleerd. Mijn auto rijdt weer als nooit tevoren. (en stukken zuiniger)

Daarna heb ik toch maar voor de zekerheid de bobinerail verwisseld voor eentje met het onderdeelnummer eindigent op een A. (onderdelenlijn) Ik merk geen verschil, maar goed door Skoda wordt wel deze bobine voorgeschreven.

Misschien kan er iemand zijn voordeel mee doen.

Kun je mij vertellen waar ik de map sensor kan vinden en waarmee ik de sensor het beste schoon kan maken?

EsNero 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.