auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Octavia: Sensor airco kapot, of de bedrading er naar toe?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: BKD

Ik krijg met VCDS de volgende foutmelding:
1 Fault Found:
00819 - High Pressure Sensor (G65)
009 - Open or Short to Ground - Intermittent
Lijkt mij dat de sensor kapot is, of dat de bedrading er naartoe niet goed is. Meestal zijn er bij bedradingsproblemen bepaalde plaatsen waar deze voorkomen. Heeft iemand in dit geval een idee?

Geplaatst door

OscarK (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan ook zijn dat er te weinig koudemiddel in zit, dan kan hij ook deze storing geven dus zou dat eerst ff checken. Dus niet alleen de druk meten maar leeghalen en kijken hoeveel er uit komt, dan weet je het zeker omdat je bij 100 gram namelijk nog steeds de juiste druk hebt maar wel et weinig om te koelen.

ricky 10
badge

11 jaar

Bovenstaande foutmelding is van een paar week geleden. Heb zojuist nogmaals uitgelezen en krijg nu de melding:
00229 - Refrigerant Pressure
002 - Lower Limit Exceeded
00819 - High Pressure Sensor (G65)
009 - Open or Short to Ground
Ja, te weinig druk is inderdaad een/het probleem. Dat zal een ritje naar de garage worden.

OscarK 0

11 jaar

Niet domweg opnieuw vullen , maar ook even afpersen en op lekkage controleren , als de 10% regel ruim overschreden wordt.

kaleido 1 7425
badge vip badge

11 jaar

Wat is de 10% regel?

OscarK 0

11 jaar

Een airco verliest op jaarbasis ongeveer 10% van zijn vulling , via de asafdicting bv.
Dus bij een systeem met 500 gram zou er na bv 2 jaar 100 gram uit kunnen zijn , zonder dat je als je de installatie af laat persen , een lek vind.

kaleido 1 7425
badge vip badge

11 jaar

Ben nog niet naar de garage geweest, daar wilde ik mee wachten tot het wat warmer wordt. Maar als ik kijk naar de steeds minder wordende koelwerking (in de loop van 2-3 jaar), dan vermoed ik niet dat er een echt probleem in de installatie zit, maar dat het gewoon tijd is om de airco opnieuw te vullen.

Wat mij betreft case closed.

OscarK 0

10 jaar

10% regel?? dat is wel een beetje veel.

Als je systeem leeg is geweest (bv steentje in de condensor) wel even compleet laten vacumeren en nieuwe droger laten monteren en niet alleen laten bijvullen. Het vocht moet eruit anders ben je straks weer de klos.

martijn v o 0

10 jaar

Als systeem te leeg is en je hebt een vaste poulie op de aircopomp dan zou ik er niet te lang mee door blijven rijden omdat anders je pomp stuk zal lopen door te weinig smering.

Als dat al niet gebeurd is...komt veel voor bij dit soort generatie compressors.
Mensen bezuinigen, om later duurderder uit te zijn.

TheoStek 0
badge

10 jaar

[quote=OscarK]Wat mij betreft case closed.[/quote]
OscarK reageerd ook niet meer...dus

Hans4040 1430
badge vip badge

10 jaar

Het systeem is nog niet helemaal leeg, want zag met VCDS dat de druk onder een drempelwaarde zat (ben exacte waarde vergeten, maar was niet 0).

Even off-topic: de messaging via email lijkt niet helemaal goed meer te werken (heb van 4 bovenstaande berichten maar 1 melding via email gekregen).

OscarK 0

10 jaar

Oscar, niet eigenwijs zijn...je had al bij de garage moeten zijn.
Het systeem hoeft niet helemaal leeg te zijn, om de compressor een burnout te geven, je zult de eerste en laatste niet zijn die zo denkt.

Voor alle ac systemen geld: te weinig koudemiddel=minder transport van olie die niet wordt ververst in het carter! resulteert in slechtere koeling, wat weer zorgt voor meer warmte waardoor de olie verbrandt.
In jouw geval, draait de compressor altijd mee ongeacht of de airco aan of uit staat zomer/winter, zodra de auto is gestart draait de compressor.

nog meer afwachten zal resulteren in nog grotere problemen, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

TheoStek 0
badge

10 jaar

Wel wat laat, maar hierbij alsnog de oplossing voor het probleem: de sensor was inderdaad stuk. Sensor met leiding vervangen (sensor was niet meer los te verkrijgen) en systeem opnieuw afgevuld. Doet pijn in de portemonnee, maar de airco doet het wel weer.

Overigens was de druk voorafgaand aan de reparatie nog in orde (ben exacte waarde vergeten).

OscarK 0

9 jaar

Doet mij meer pijn om zoiets te lezen na pakweg dik een jaar, meestal komt men met de oplossing als er weer een nieuw probleem optreed...dan vind men wel PC.NL maar voor de oplossing niet...

TheoStek 0
badge

9 jaar

Heb geen angst: ik heb de oplossing teruggekoppeld omdat ik me ineens bedacht dat ik deze nog niet had gegeven. Ik heb geen ander probleem met de auto en heb dus geen dubbele agenda om bovenstaande oplossing te vermelden!

OscarK 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.