Als de motor koud is staat het niveau is het expantievat op normaal (cold) . Eenmaal goed warm is het niveau gestegen tot ver boven normaal (HOT). motor temperatuur is normaal. Koelvloeistof hoef ik nooit bij te vullen. Maar vreemd is dat er bij een warme en draaiende motor damp bellen omhoog komen in het expansievat. Wat kan de oorzaak zijn. Zelf denk ik in de richting van een koppakking maar naar mijn idee zou er dan ook vloeistof moeten verdwijnen. Koelvloeistof heeft ook de normale kleur zonder vervuiling. Iemand een idee??
http://www.youtube.com/watch?v=D1zUxFbX7...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt inderdaad een ( begin van ) lekke koppakking. Dit is nu vrij simpel te testen middels een CO2 meter ( 4-gas uitlaatgastester ) of speciale vloeistoftester bij een garage. Beide mogelijkheden testen dan op uitlaatgassen in het koelsysteem. Werkje van 10 minuten max.
Een iets langere testmethode is het 1 voor 1 onder druk zetten van de cilinders met 10 -11 bar door perslucht.
Gr.
Petje af voor de snelle reaktie whahaha.
Ik ben van plan om eerdaags inderdaad even langs de garage te gaan voor deze test. hoewel de auto totaal geen vloeistof verliest en er net verse koelvloeistof inzit. Motor temperatuur blijft normaal. dit probleem heeft zich al eens eerder voorgedaan op een lange rit in Duitsland waarbij flink doorgereden werd (160). Toen steeg het niveau zo sterk dat het expansie vat over liep.
Naast het ontbreken van koelvloeistof verlies komt er ook niets in de olie terecht. deze blijft schoon en blank. Ook is er gen slutge te ontdekken aan de vuldop.
De ventilator slaat ook niet aan dus het is geen temperatuur kwestie, maar waarom het dan wel overmatig stijgt bij zwaardere belasting???
15 jaar
Bij garage langs geweest en het is zeker geen lekke koppakking. We gaan eerdaags de thermostaat vervangen en kijken of dit het oplost. Naar zijn mening moet dat het zijn (beperkte opening waardoor bij grotere motorbelating de temperatuur toch te hoog zou worden) . Verder alles gecontroleerd en niets gevonden.
Keep you posted
15 jaar
Probleem opgelost doormiddel van nieuwe thermostaat. Hij ging nog wel open en dicht maar had te weinig doorstroming. waardoor er bij rustig rijden geen problemen waren maar bij snelweg rijden werd de motor toch op bepaalde plaatsen te warm. gelukkig geen koker gehad.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar